Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
Helt otillräckligt. 9%  9%  [ 4 ]
En god början. 17%  17%  [ 8 ]
Rimlig nivå. 50%  50%  [ 23 ]
För mycket. Ev för byteshandel. 22%  22%  [ 10 ]
Definitivt överdrift. 2%  2%  [ 1 ]
Antal röster : 46
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 14:39 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tvål används till vardags och kan lagras länge. Barnängens barntvål är billig och tycks så vitt jag förstår vara prepperstandard, men om du föredrar någon annan standardsort kan du välja den i stället. Vad tycker du om att förrådsställa 50 hårda tvålar?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 14:45 
Beror väl lite på hur många man är i hushållet.
Köpte 20st Barnängen 85g och 8st LUX 125g i Ullared och det känns nog för oss två hemma. Hårdtvål räcker rätt länge


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 14:58 
Zombie skrev:
Tvål används till vardags och kan lagras länge. Barnängens barntvål är billig och tycks så vitt jag förstår vara prepperstandard, men om du föredrar någon annan standardsort kan du välja den i stället. Vad tycker du om att förrådsställa 50 hårda tvålar?


Det finns minst två tvål-trådar.

Eftersom tvål 1) är en mycket viktig vara 2) billig 3) tar lite plats 4) håller väldigt länge (decennier?) tycker jag att 50 hårdtvålar är bra. Jag uppskattar att en person behöver drygt två tvålar/ år för sin personliga hygien. Jag testade i vintras och tvålen räckte till en så gott som daglig dusch i drygt fem månader. Det är i vart fall mitt riktmärke. Du har med andra ord tvål för personligt bruk i drygt 20 år. Ska du använda tvålen för att tvätta kläder (i nödfall) eller som bytesvara kan du givetvis utöka förrådet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 15:53 
Jättesvårt att svara på. Velade länge mellan "En god början" och "Mycket nog att byta med" därför att det beror helt på vad man preppar för. Vid en kris på max något år är det nog att byta med och det är väl vad de flesta förbereder sig för inbillar jag mig. Efter förändringen - TEOTWAWKI, kollapsen eller den slutgiltiga nedgången - är det helt otillräckligt. I det läget behöver man ju ha för en livstid eller i alla fall tills en ny produktion av tvål kommit igång på något sätt och då lär tvål vara betydligt dyrare än nu.

Nu prickade jag i en god början men vid närmare eftertanke kanske det är tillräckligt. Det handlar ju också om vad man inte fixar för att man fixat tvål. Kanske bättre med 20 tvålar och 200 ljus än 200 tvålar och 20 ljus - om det är en avvägning i den stilen man får göra.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 17:31 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
James Bonde skrev:

Jag uppskattar att en person behöver drygt två tvålar/ år för sin personliga hygien. Jag testade i vintras och tvålen räckte till en så gott som daglig dusch i drygt fem månader. Det är i vart fall mitt riktmärke. Du har med andra ord tvål för personligt bruk i drygt 20 år.



Om det skall räcka med två tvålar per år så får man nog vara mycket sparsam.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 17:56 
Tant Prepp skrev:
James Bonde skrev:

Jag uppskattar att en person behöver drygt två tvålar/ år för sin personliga hygien. Jag testade i vintras och tvålen räckte till en så gott som daglig dusch i drygt fem månader. Det är i vart fall mitt riktmärke. Du har med andra ord tvål för personligt bruk i drygt 20 år.



Om det skall räcka med två tvålar per år så får man nog vara mycket sparsam.


Absolut. Som jag skrev räckte en tvål för mig i fem månader. Det var bara för en daglig dusch, inte handtvätt mm. Jag var också medvetet sparsam för att testa. Jag har dessutom inget vidare hårsvall att vårda :). Det är som sagt ett riktmärke för mig och i ett taskigt läge torde man också vara sparsam med det mesta.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 18:28 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det svenska nöd klädtvättmedlet var gjort av tvålflingor , och de luktade som barnängentvålarna . Ska man då göra eget tvättmedel genom att riva egna tvålflingor så kommer man snart att se hur tvållagret minskar

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 19:05 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Dweomer skrev:
Det svenska nöd klädtvättmedlet var gjort av tvålflingor , och de luktade som barnängentvålarna . Ska man då göra eget tvättmedel genom att riva egna tvålflingor så kommer man snart att se hur tvållagret minskar


Använder nästan enbart hårdtvål utom till schampo. 10 tvålar år går nog åt har inte räknat, har inte mer än 10 i lager men skall nog öka lite så tycker 85 är lagom om man har plats.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 21:17 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Har ca 15-20 barnängen liggandes åt gången, mest för att jag gör storköp 1-2 gång per år för hygienartiklar. Jordens undergång räddas inte utav ett stort lager tvål bunkrat under sängen, däremot en taskig månadsekonomi och bekvämligheten att slippa handla så ofta.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 23:24 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
Eftersom tvål 1) är en mycket viktig vara 2) billig 3) tar lite plats 4) håller väldigt länge (decennier?) tycker jag att 50 hårdtvålar är bra.[/quote]

Det här är bra argument. I en annan tvål-tråd har jag för mig Björngrillarn sade sig använt en hård tvål som var över 20 år. Lite sprickor och så, men annars bra. Jag har samma erfarenhet. Har också hamsrat just hårdtvålar. Både i BOL och hemma.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: mån 17 okt 2016, 12:57 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Låter bra. Tar inte lika mycket plats som mycket annat.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: mån 17 okt 2016, 16:51 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Jag vill än en gång citera Marit Paulsen.

I tider när mat inte kan köpas för pengar , är det fortfarande möjligt att byta till sig mat mot en tvål.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: ons 19 okt 2016, 00:00 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Min paroll är att lagra saker som idag är billiga och lagringsbeständiga. Inte nödvändigtvis för att använda allt utan för att ha något annat än ädelmetall att byta med. Ur säkerhetsaspekten är det måttligt bra att omgivningen vet att man är den som har en massa ädelmetall att köpa förnödenheter för. Bättre att vara den som har sågklingor, knviar, ljus, tvål osv. Det är ju lite opraktiskt att råna någon där man behöver lastbil för att transportera iväg bytet....

Enl SCB har en medelsvensson ungefär 20 000kr/mån efter skatt. Det är ungefär 2kr/min arbetad tid.

500g tvål från Barnängen kostar 20kr dvs 10min arbete. Visst kommer det att gå att tillverka tvål efter SHTF men knappast till växelkursen 1 årsförbrukning på 10min.

Morakniv 35kr aka 17min. Vad kommer en kniv att kosta i ett SHTF samhälle där den skall smidas och tillverkas manuellt med enkla maskiner?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: ons 19 okt 2016, 14:17 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
drbengt skrev:
Min paroll är att lagra saker som idag är billiga och lagringsbeständiga. Inte nödvändigtvis för att använda allt utan för att ha något annat än ädelmetall att byta med. Ur säkerhetsaspekten är det måttligt bra att omgivningen vet att man är den som har en massa ädelmetall att köpa förnödenheter för. Bättre att vara den som har sågklingor, knviar, ljus, tvål osv. Det är ju lite opraktiskt att råna någon där man behöver lastbil för att transportera iväg bytet....




Har man plats så är det ingen dum idé. Glöm inte synålar och sytråd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tycker du om att lagra 50 hårda tvålar à 85 gram?
InläggPostat: ons 17 maj 2017, 03:01 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Vad är tvål känsligt för? Jag vet att gnagare kan få för sig att äta av det. Hur är det med fukt, temperatur, temperatursvängningar? Har inte lust att förvara massa tvål på "prima" lagringsyta, utan det blir nog snarare vind eller så.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet