Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lagring av laddbara AA & AAA batterier
InläggPostat: sön 13 nov 2016, 12:30 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Hallå i stugan.
Vi sitter med ett antal laddbara AA & AAA som mest ligger i askar som inte alls passar, utan egentlig koll på när de laddats, med viss risk för kortslutning etc. Rotationen fungerar inte.

Vad finns det för lagring som fungerar, med rotation?
Dealextreme har plastaskar för batterier http://www.dx.com/s/battery+storage+AA
eller finns det nåt bättre system?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagring av laddbara AA & AAA batterier
InläggPostat: sön 13 nov 2016, 17:19 
vanliga eller lågurladdande?

jag har haft stora problem med nimh vanliga, dom lägger helt enkelt av
tyvärr så borde man ha dom i en motionslådda

jag provar en enkel sak med med en trädgårslampa för belysning
bytte lysdiod och tar batterierna där för en vända åt gången

skulle funka bättre om man hadde 4 st parallellkopplade och laddade dom från nätet en gång i veckan


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagring av laddbara AA & AAA batterier
InläggPostat: sön 13 nov 2016, 17:51 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Skaffa en laddare med voltmeter typ BC1000.
Sen kan du trycka i batterier lite då och då och de som ligger under 1,3 volt laddar du upp övriga är redan ok.

Sen kör du igenom lådan jul och midsommar eller när du har tid.

Sen så köper jag bara lågurladdande numera så på sikt skall problemet minska.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagring av laddbara AA & AAA batterier
InläggPostat: sön 13 nov 2016, 17:57 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Det har ju tagits upp i en annan tråd att IKEA:s laddningsbara batterier är bra och att det finns en kombinerad batteriladdare med förvaring.
Bild
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60303650/?query=STORH%C3%96GEN+Batteriladdare+med+f%C3%B6rvaring

Storhögen heter den, kostar 299:- och går över till underhållsladdning då det enskilda batteriet är urladdat. Kan ladda 12 batterier.

mvh
Berra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagring av laddbara AA & AAA batterier
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 15:04 
NiMh bör lagras laddade. Det innebär att batterier av typen "Ready To Use", " Eneloop" eller "Low Self Discharge"/LSD bör laddas ur/upp minst en gång om året. "Vanliga" NiMh bör laddas ur/upp mycket oftare, annars tappar de kapaciteten. Minst en gång per månad?

Om man har storförbrukning så att man behöver ladda oftare än varje vecka brukar vanliga NiMh med hög kapacitet vara effektivare än LSD. Men om man inte har så stor förbrukning fungerar oftast LSD bättre.

Jag har numera enbart typen LSD, en del LADDA från IKEA och en del Eneloop från Panasonic/Sanyo. Ett tag hade jag vanliga till GPS, men numera använder jag mest telefonens GPS.

Varje julhelg samlar jag samman alla NiMh-batterier och kör en refresh och mäter kapacitet. Jag byter också batterier i fjärrkontroller och klockor och kollar brandvarnare.

Jag sorterar batterierna i tre högar: Full kapacitet, något minskad kapacitet och kanske förbrukade. Efter att jag gått igenom alla batterierna kör jag upprepad refresh på de som inte har full kapacitet eller som kanske är förbrukade för att se om de går att få bättre eller återuppliva. Det brukar gå.

Jag har alla batterier i ett svalt uthus, tillsammans med laddare, och roterar dem lite halvhjärtat övriga året. Plockar laddade från lådan och laddar förbrukade, men håller inte reda på kapacitet så noga.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagring av laddbara AA & AAA batterier
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 18:40 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Skogsbonde skrev:
Jag sorterar batterierna i tre högar: Full kapacitet, något minskad kapacitet och kanske förbrukade. Efter att jag gått igenom alla batterierna kör jag upprepad refresh på de som inte har full kapacitet eller som kanske är förbrukade för att se om de går att få bättre eller återuppliva. Det brukar gå.

Jag kom fram till nåt sånt också. Tre lådor. Laddade batterier i en låda och de som ska laddas i en annan.
Två gånger per år flyttar jag "laddade batterier" till låda nr 3, då har jag tomma batterier, självurladdade och nyladdade batterier i lådorna tills alla självurladdade har varit i laddaren.

Det blir att beställa ett antal plastaskar för AA/AAA som tar 12 batterier per ask (3 fack med 4 batterier). Då går en ask batterier att använda i apparater som tar 2, 3, 4 eller 6 batterier.

Tack för svaren.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet