Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Matkällare
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 13:52 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 27 nov 2016, 20:58
Inlägg: 13
Fungerar en matkällare som förråd för torrvaror i plastlådor med fuktabsorber i? Eller blir det för fuktigt där nere. Tror inte att det fryser. Tänkte stoppa ned en termometer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matkällare
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 16:08 
mera beroende på vad du har, mät fuktigheten och kolla ventilation
ex har jag varit inne i jordkällare som dryper av fukt och en del är alltid torra

en del har olika beroende på årstid och grundvattennivå


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matkällare
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 22:01 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Jag har hela mitt förråd i min matkällare, dock så har jag en avfuktare. Fukten just nu ligger på 40%.
Innan avfuktaren var den på uppåt 70% ibland.

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matkällare
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 23:17 
ordonnansen skrev:
Jag har hela mitt förråd i min matkällare, dock så har jag en avfuktare. Fukten just nu ligger på 40%.
Innan avfuktaren var den på uppåt 70% ibland.


Som han/hon sa, men med 55% och 80%. Har torrvaror som pasta och knäckebröd i sköljtäta smartstore. Även Mariekex och liknande funkar. Som grym sa så hänger det mer på fukten än temperaturen, blir "aldrig" minusgrader i min.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matkällare
InläggPostat: sön 04 dec 2016, 00:28 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Min matkjeller er for fuktig med tanke på hva som er ønskverdig, og tidligere har jeg benyttet avfuktere (typ Biltema) med det resultat at det har blitt lagret vann i beholderene på avfukterene.

Nå derimot så gjør jeg ikke det lenger. Årsaken til at jeg har sluttet er det at naturen hater ubalanse. Hver gang vi forsøker å endre den balansen naturen selv har skapt, så vil naturen prøve å gjøre sitt for å få det til å bli som det var. Det er årsaken til at vakuum sjeldent finnes naturlig.

Om det faktisk er slik, er jeg ikke sikket på med min kunnskap, men jeg synes det høres fornuftig ut. Praktisk vil det bety at dersom det naturlige Rh nivået i din kjeller ligger på 60% og dine avfuktere reduserer det til 40%, så vil materialene i kjelleren hele tiden søke seg mot 60% Rh. Om denne fukten hentes fra luften, så vil naturen selv kontinuerlig erstatte avfuktet luft med luft som ikke er avfuktet, nettopp for å finne sin egen balanse.

Selvsagt kan dette motarbeides med isolering og oppvarming, men at luftavfuktere gjør nytten er jeg ikke sikker på.

Dette er tanker og noen erfaringer jeg har basert på det at jeg også er en sigarsammler. Trolig vil en med kunnskaper om fysikk kunne si mye mer fornuftig om temaet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matkällare
InläggPostat: sön 04 dec 2016, 13:46 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 27 nov 2016, 20:58
Inlägg: 13
Provar nu med torrvaror i täta behållare. Och konserver på hylla


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matkällare
InläggPostat: fre 09 dec 2016, 11:25 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Det fungerar alldeles utmärkt att använda en avfuktare för att sänka den relativa luftfuktigheten i ett källarutrymme. Allra bäst blir det i ett begränsat utrymme med så liten luftväxling som möjligt, men med en större apparat kan man hålla hela källarplanet torrt och fint.

Det är inga som helst problem att sänka RH från över 70% (fuktigt och unket) till under 50% (torrt och fräscht) med en vanlig flyttbar luftavfuktare.

Har man bra förvaringsutrymmen i sin källare, men drar sig för att använda dem på grund av fukten så ska man absolut skaffa en avfuktare. Skillnaden blir enorm!

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matkällare
InläggPostat: fre 09 dec 2016, 14:19 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det där med fukt - på hur lång sikt är det ett problem?

Om man har bra avfuktning i 10 år och så kommer ett strömavbrott på en vecka/månad/halvår - har lagret tagit stryk då?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matkällare
InläggPostat: fre 09 dec 2016, 17:18 
nej, vanliga kyltorkar funkar dåligt till inget alls om det är låga temperaturer
dom funkar inte allt om det är minusgrader, och dåligt om det är bara några plusgrader


exakt hur illa det är för lager med bortfall beror på hur dom är lagrade, skulle du ha saker som är öppet så går det fort, men om det ligger i ex tejpförseglade plastbackar så kommer fukten sakteliga gå igenom plasten tills det råder jämnvikt, vore intressant att prova med normla plastbackar och relativt enkelt att göra

ha två enkla mekansika temp rh mätare kostar tian stycket från kina
sätt en utanför låddan och en i, och i låddan så lägger man i lagom mycket vatten för att höja luftfuktgheten 40%
och ser att den gör det med, sedan kollar man hur lång tid det tar innan det jämnas ut


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matkällare
InläggPostat: lör 10 dec 2016, 15:51 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Det är först efter en tids förvaring i alltför fuktig luft som man börjar se att saker och ting inte mår riktigt bra. Jag har lagt märke till lätt korrosion på vissa stålföremål, påverkan på pappförpackningar och källarlukt efter sisådär flera månader i en helt vanlig källare under huset.

Ett strömavbrott som varar i en vecka är alltså inget problem. Luften kommer såklart att bli fuktig, men ingenting hinner ta någon skada. Handlar det om ett strömavbrott som är avsevärt längre så är SHTF ett faktum och det är då inte längre aktuellt att hålla saker fräscha i källaren i åratal.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matkällare
InläggPostat: mån 12 dec 2016, 15:33 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
har mitt förråd i matkällare, varierande fuktighet, uppemot 75% på sommaren
Men alla torrvaror är mylarpackade så det borde vara lungt


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet