Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fukthalt i mylarpackade varor?
InläggPostat: lör 04 mar 2017, 22:30 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Jag mylarpackar det mesta av min förrådsställda mat, vill endast ha göm å glöm mat som skall hålla "för evigt" typ som Ris, Bönor, vete, kryddor, kaffebönor, majs osv
Dock har jag börjat nojja lite för hur mycket fukt som finns i spannmålet eftersom man kommer förvara dem i en mylarpåse som inte kan släppa ifrån sig fukt. Jag köpte en billigare fuktmätare från ebay. Den visade 12.5% för helt vete och 12% för ris. Dock vet jag ju inte hur tillförlitlig detta instrument är.

Hur resonerar ni andra?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukthalt i mylarpackade varor?
InläggPostat: lör 04 mar 2017, 22:55 
är du osäker så mät ordentligt

skaffa en våg som funkar bra, ta ett prov, väg torka i ugn i tills den inte sjunker mer i vikt och räkna på det


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukthalt i mylarpackade varor?
InläggPostat: mån 06 mar 2017, 13:23 
Ett problem är temperaturvariationer.

Det kan då lätt uppstå kondens på platser som är kallare än resten, även om totala fukthalten är låg. Exempelvis om temperaturen sjunker så är det under en period varmare längre in i förpackningen och kallare på utsidan. Då kan kondens bildas på insidan av förpackningen som ger mycket hög fukthalt på en liten del av innehållet. Det sker alltså en fukttransport. När temperaturen sedan stiger kan det innebära mögel eller annan svampväxt. Eller att spannmål gror...

För att undvika detta bör fukthalten vara så låg som möjligt och temperaturvariationer långsamma. Detta åstadkoms genom att packa vintertid när det är extra torr luft och lätt att torka lite extra med värme. Samt genom att förvara grejerna i isolerat utrymme. Inte nödvändigtvis uppvärmt eller ens frostfritt. Detta för att undvika snabba temperaturväxlingar.

Ett knep kan vara att i större mylarförpackningar även stoppa in en förpackning med koksalt. Ett halkilo? Saltet torkas först i 100 grader i ugn över natten. Krävs naturligtvis kartong eller papper som förpackningsmaterial. Efter en snabb förslutning så tar saltet upp en del extra fukt inne i mylarpåsen. Det finns även särskilda salter för avfuktning som kan användas. Silika-gel. Men kolla upp eventuell giftighet...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukthalt i mylarpackade varor?
InläggPostat: mån 06 mar 2017, 19:08 
den stora fördelen med salt är att man alltid har nytta av den så småningom


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukthalt i mylarpackade varor?
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 00:00 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
grym skrev:
är du osäker så mät ordentligt

skaffa en våg som funkar bra, ta ett prov, väg torka i ugn i tills den inte sjunker mer i vikt och räkna på det


Efter kört ett prov i ugnen ett par timmar så vägde den direkt efter ugnsbakningen 10% mindre. så det var betryggande åtminstone. Tack för tipset, borde jag kunnat räkna ut själv egentligen. Jag brukar mäta fukthalt i trä på samma sätt :D

Skogsbonde skrev:
Ett problem är temperaturvariationer.

Det kan då lätt uppstå kondens på platser som är kallare än resten, även om totala fukthalten är låg. Exempelvis om temperaturen sjunker så är det under en period varmare längre in i förpackningen och kallare på utsidan. Då kan kondens bildas på insidan av förpackningen som ger mycket hög fukthalt på en liten del av innehållet. Det sker alltså en fukttransport. När temperaturen sedan stiger kan det innebära mögel eller annan svampväxt. Eller att spannmål gror...

För att undvika detta bör fukthalten vara så låg som möjligt och temperaturvariationer långsamma. Detta åstadkoms genom att packa vintertid när det är extra torr luft och lätt att torka lite extra med värme. Samt genom att förvara grejerna i isolerat utrymme. Inte nödvändigtvis uppvärmt eller ens frostfritt. Detta för att undvika snabba temperaturväxlingar.

Ett knep kan vara att i större mylarförpackningar även stoppa in en förpackning med koksalt. Ett halkilo? Saltet torkas först i 100 grader i ugn över natten. Krävs naturligtvis kartong eller papper som förpackningsmaterial. Efter en snabb förslutning så tar saltet upp en del extra fukt inne i mylarpåsen. Det finns även särskilda salter för avfuktning som kan användas. Silika-gel. Men kolla upp eventuell giftighet...


Hmm, fick jag mer att tänka på.

Jag har mina i 2.5kg förpackningar (max 4kg påsar), nedstoppade i smartstore dry boxar i ett litet isolerat rum (3 kvm kanske), dock är rummet uppvärmt till ca 15 grader, dock vet jag inte hur bra luften cirkulerar i rummet så det kan betyda att baksidan på lådorna är kallare än framsidan.

Får nog kontrollera med lite temperaturmätare på fler ställen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fukthalt i mylarpackade varor?
InläggPostat: ons 08 mar 2017, 09:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Frölagren som finns i bla svalbard och kewgarden mfl platser torkar sina fröer ner till 5% för att de ska klara att lagras i mylar under lång tid , de lagras dessutom i minusgrader sedan .

Finns de som långtidslagrar spannmål och frön i glasburkar genom att torrkonservera . https://finefrugality.wordpress.com/201 ... dry-goods/

Går att ha torra rätter på gång också i dessa burkar . http://www.smithsonianmag.com/arts-cult ... -25489778/

Upphettade frön (och ev mjölbaggar dör) så det är skadeinsektsfritt men gror inte heller , inget för utsäde alltså .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet