Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 12:02 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Är det någon som har några bra källor till om det är bra/dåligt/livsfarligt att använda poolklor (till exempel Biltemas 36472: Snabbklor granulat innehållande Natriumdiklorisocyanurat) till rening av dricksvatten?. Natriumhypoklorit och kalciumhypoklorit är ju välkända i vattenreningssammanhang, men i alla fall Klorin (natriumhypoklorit 5% i vattenlösning) har ju begränsad hållbarhet. Och ett kilo för 159:- borde räcka till många kubikmeter vatten...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 13:56 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Efter lite forskande så visar det sig att natriumdiklorisocyanurat är den aktiva ingrediensen i Aquatabs, som tydligen används av diverse FN-organ och försvarsmakter.

Doseringen där verkar vara 3.5 mg/l vid "normala" militära förhållanden, och 8.5 mg/l vid "emergency & disaster". Denna högre dosering ska ge 5 ppm klor, vilket jag har för mig är en rätt rejäl dos. Kanske bra när man har kolera i flyktinglägret!

Ett kilo natriumdiklorisocyanurat räcker vid den lägre doseringen till över 250000 liter. Frågan är vad det har för hållbarhet? Man kanske ska försluta hektovis i mylarpåsar (med relevant märkning förstås!!!). Eller gasar pulvret kanske av klorgas, så att man får en klorgasbomb om man försluter det helt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 19:06 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Jag passade på att plocka upp ett kilo när jag var ute och handlade. Jag ska göra lite försök med att förpacka i mylar/antistatpåsar. Men det blir nog portioner om 3.5 g. Tanken är att blanda detta i en liter vatten och få en brukslösning på 3.5 mg/ml. Denna doseras sen 1-2 ml per liter och räcker till 500-1000 liter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 19:12 
Du har julklapparna för hela släkten fixad. Iaf om de inser vikten av vattenrening i kriser. :mrgreen:

Snyggt jobbat!

En julklapp kan bestå av 10 st 3,5 gram påsar, en en-liters flaska med bruksanvisning, måttglas för dosering och en ihopfällbar 10-liters dunk med tappkran. Det skulle jag bli himla glad för. :D

Borde det inte gå att få fram rent klor genom elektrolys av salt upplöst i vatten? Med lite koksalt och en solpanel skulle man kanske kunna rena dricksvatten?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 20:24 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Om jag har förstått det hela rätt så är det just genom elektrolys av salt som MSR Miox fungerar:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MSR_MIOXPURIFIER

Jag undrar bara var natriumet tar vägen?! Reagerar det med vattnet (till NaOH) allt eftersom det elektrolyseras?

Jag vet inte om släkten är så mottagliga... Man får väl nöja sig med att lyckas få dem att lagra ett par dunkar vatten. Och om man måste omgruppera till släkt eller vänner så är det trevligt att veta att man kan ha vattenrening för ett antal kubikmeter med sig i jackfickan. Om det funkar att ha pulvret i mylarpåse utan att det reagerar på något olämpligt sätt så kommer det definitivt hamna en dos eller två i EDC-ryggan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 20:38 
visst går det att göra klor av salt och el

man har lite olika sätt men alla är bara två elektroder i mättat saltvatten

vid den ena elektroden får man klor och den andra syrgas

vattnet blir kaustiksoda

sköter en anläggning som annvänder den principen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 20:48 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
grym: Är det en anläggning för vattenrening, eller är det för tillverkning av kemikalier?

Det finns en del info på nätet om hur Miox fungerar. Se till exempel http://www.miox.com/miox-solutions/on-site-hypochlorite-products/How-it-Works-The-Electrolysis-Process.aspx


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 21:45 
för vattenrening i en mindre pool


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 23:04 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Nu har jag packat en provpåse:
Bild

Bild

Blev rätt tjusigt. Påsen är 100x65 mm, och under 3 mm tjock. Total vikt 4,5 g, och ska räcka till 1000 liter vatten. Nu återstår bara att se att påsen inte spricker eller något annat otäckt händer. Jag tror jag lägger ut den i verkstan ett par dar...

Och så återstår givetvis att se om vattnet går att dricka efter behandlingen. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 23:08 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 02 jun 2010, 03:51
Inlägg: 214
Looking good!

Ser ut som att du har hittat en affärsverksamhet där! Vad kostar 10påsar?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: ons 06 okt 2010, 08:46 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
skogsbonde skrev:
Med lite koksalt och en solpanel skulle man kanske kunna rena dricksvatten?


Med data från specen på MSR Miox ser det ut som att det skulle vara riktigt rimligt. Ett CR123A-batteri (på 3V 1300 mAh) räcker till 200 liter. Dvs 200 liter på 3.9 Wh. En liten 5W-panel skulle då teoretiskt kunna ge 250 liter i timmen vid full sol. För att inte tala om vad en 50 eller 75 W panel kan ge...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: ons 06 okt 2010, 10:54 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Jag talade med farsgubben (nyss hemkommen från Pakistan där han och resten av teamet från MSB satt upp ett par vattenverk som hjålpinsats) och han tyckte att såväl ämnet i sig lät rätt (snabbklor sa han direkt) som uträkningarna. Dubbelkolla att man inte satt till något konstigt utöver den verksamma beståndsdelen bara.
Jag ska nog ta en sväng till biltema och köpa lite snabbklor

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: ons 06 okt 2010, 12:34 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Trevligt med lite erfarenhet från den skarpa verkligheten!

Vad jag kan se så står det inget om andra tillsatta ämnen. Man får hoppas att det är ett bra tecken. All text på burken finns med på produktsidan:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus/Snabbklor-granulat/

I de doseringar som man använder här så behöver nog ett sånt tillsatsämne vara antingen cancerframkallande, bioackumulerande eller ordentligt giftigt för att vara ett problem. Och i så fall hoppas man att folk inte har det i poolerna heller.. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: fre 08 okt 2010, 08:31 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Påsen har inte svällt ännu, men jag har inte hunnit prova att behandla nåt vatten. Jag hittade min gamla stash av Puritabs, och det visar sig vara just natriumdiklorisocyanurat i dem. Men doseringen där är 19 mg i en tablett till en liter. Inte konstigt att Puritabs-vatten har ganska kraftig klorsmak...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: fre 08 okt 2010, 20:51 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 23 maj 2010, 21:53
Inlägg: 249
Ort: T-town, West Side!
Som ååhhnaajj påpekar så har du fullt klart en tänkbar affärsverksamhet! Kan tänka mig 20 påsar åtminstone, perfekta att ge bort!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet