Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Matlager på vinden
InläggPostat: mån 08 jan 2018, 14:48 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
...är ju inte bra p g a kraftiga temperaturändringar får man höra direkt. Eller mest för att det kan bli väldigt varmt på sommaren antar jag. Amerikanarna är även oroade för att taket ska blåsa av och så är förrådet borta. De som tycker vinden är bra för att undvika förstörelse via översvämning blir fnysta åt och får höra att då har man preppat fel i sitt val av boende. Jag upplever dock amerikanarna som att de tävlar i vem som kan uppskatta kortast hållbarhet och störst risk på allt.

Men på vinden har jag ändå mitt långtidsförråd av mat, jag har som jag ser det inte något bättre alternativ. Men det kanske inte är nattsvart. Jag vet inte riktigt hur varmt det faktiskt blir på min vind, jag tror inte det är så dramatiskt ändå, men jag ska kontrollmäta temperatur i sommar. Och antal dagar per sommar som är verkligt varma är ganska få. Så för de som är förpassde till att använda vinden för matlagring, vilka är de bästa lösningarna för att motverka höga temperaturer? Isolera blir nog för dyrt för mig. Är det enda man kan göra installera nåt som transporterar ut värme genom rör och så, eller?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matlager på vinden
InläggPostat: mån 08 jan 2018, 15:11 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Jag har inte mat på vinden. Men mat som håller sig bra oavsett förhållanden typ skulle jag kunna förvara där, typ socker, salt, ris, pasta. Inte konserver.

det finns inget energimässigt försvarbart sätt att minska temperaturen på vinden, acceptera de förhållanden du har och lagra det som går.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matlager på vinden
InläggPostat: mån 08 jan 2018, 15:22 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det enklaste är nog att förvara din mat i någon form av slutet och isolerat utrymme uppe på vinden. Det gör att temperaturen inne i det isolerade utrymmet troligen blir nära dygnsgenomsnittet, kanske nära veckogenomsnitt? Det kan göra att du slipper de mest extrema kortvariga temperatursvängningarna. Kanske en låda eller skåp isolerat med frigolit? Eller i ett gammalt kylskåp/frys som inte fungerar längre.

Eventuellt kan detta kombineras med vattendunkar. Vatten har ju en anmärkningsvärt hög värmekapacitivitet, alltså det krävs mycket energi för att ändra temperaturen och det gör att temperaturen i utrymmet ändras sakta. Tröghet. Ändå mycket mer om det handlar om att frysa till is eller tina upp, men då är det kanske risk att dunken spricker...

Bara det att du har ditt lager i ett slutet utrymme, även om det inte är så väldigt väl isolerat, gör att hela den inneslutna massan fungerar som ett kyl/värmemagasin och gör att allt inne i utrymmet ändrar temperaturen lite långsammare. Särskilt om du även har några stora vattendunkar där inne.

Om den varma luften på vinden kan cirkulera mellan dina grejer så värms de upp mycket snabbare. Det vill du undvika.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matlager på vinden
InläggPostat: mån 08 jan 2018, 15:31 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Mycket bra! Det är smalt upp till vinden så kanske kan jag bygga delar av en stor låda med frigolit på insidan och sen montera delarna uppepå vinden.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matlager på vinden
InläggPostat: mån 08 jan 2018, 16:17 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag kollade hur varmt det var på vinden under gångna sommar i och med att vi har "svart" tak och ingen isolering mellan taket och innertaket.
Teorin bakom testet var att det var för mycket värmestrålning via taket som värmde upp resten av huset.
Det var dock inte så farligt som jag trodde. En varm sommardag när vardagsrummet kunde vara uppe i 28 grader var det samma temperatur uppe på vinden.
Så, i vårt fall inte så bra om man skall förvara ömtåliga saker där, och nu när det är vinter är det så klart kallt där, men ändå inte så varmt som jag trodde att det skulle bli. :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matlager på vinden
InläggPostat: mån 08 jan 2018, 22:27 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
I Sverige har vi ett kallare klimat än i stora delar av USA. Jag känner ingen privatperson som har luftkonditionering hemma (så vitt jag vet), men det är nog mycket vanligt i USA. Inte lyx utan mer standard skulle jag tro. Man kan knappast ta information därifrån rätt av.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matlager på vinden
InläggPostat: mån 08 jan 2018, 23:04 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Zombie skrev:
I Sverige har vi ett kallare klimat än i stora delar av USA. Jag känner ingen privatperson som har luftkonditionering hemma (så vitt jag vet), men det är nog mycket vanligt i USA. Inte lyx utan mer standard skulle jag tro. Man kan knappast ta information därifrån rätt av.


Många villor i södra delen av Sverige har ju luft/luft värmepump idag = även luftkonditionering på sommaren om man så vill.
Några dagar på sommaren om det blir riktigt varmt och runt 30 grader (Ja det händer faktiskt..) är det jäkligt skönt men är inte
många dagar per sommar den är igång.

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Matlager på vinden
InläggPostat: mån 08 jan 2018, 23:47 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Frigolitskivor (styren) kan du limma direkt så du får ett lagerutrymme på vinden. Såga till frigolitbitarna utomhus sen är det bara att limma ihop på vinden. Vill du ha det snyggt och fritt från frigolitkulor så köper du högdensitetsskivor dom är rosa och är mera homogena. Såga med vanlig cirkelsåg typ 50 m.m skivor som du kan dubbla med skarvarna omlott.
Sätt även in två ventiler i husets gavlar då kyls husets vind av bättre på sommarkvällar och nätter.
Edit
fixat syftningsfel


Senast redigerad av Palle500 tis 09 jan 2018, 22:06, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matlager på vinden
InläggPostat: tis 09 jan 2018, 10:20 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Ventiler? Vi skulle ju inte ha någon cirkulation? Eller hur menar du, stängningsbara?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matlager på vinden
InläggPostat: tis 09 jan 2018, 10:37 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Gissar på gavlarna på huset om Du nu redan inte har det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matlager på vinden
InläggPostat: tis 09 jan 2018, 22:04 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Tack Urd.
Självklart menar jag ventiler på huset gavlar. Dåligt skrivet, sorry.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Matlager på vinden
InläggPostat: tis 09 jan 2018, 22:23 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Här kan du köpa en bra templogger för någon hundring som du ställer in via pc med tex win10 sen lägger du den i förvaringslådan av frigolit och kan vänta några år! Och den få en snyggt kurva på temperaturen under åren. Kör en till på vinden utanför boxen så ser du vad isoleringen gör med tempvariationerna.
https://m.banggood.com/Elitech-RC-5-Min ... 67319.html

Elitech RC-5 Mini USB LCD Display Screen Temperature Data Logger


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matlager på vinden
InläggPostat: tis 09 jan 2018, 22:36 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Tänkte på det här med vattendunkar.

EssBe skrev:
Det enklaste är nog att förvara din mat i någon form av slutet och isolerat utrymme uppe på vinden. Det gör att temperaturen inne i det isolerade utrymmet troligen blir nära dygnsgenomsnittet, kanske nära veckogenomsnitt? Det kan göra att du slipper de mest extrema kortvariga temperatursvängningarna. Kanske en låda eller skåp isolerat med frigolit? Eller i ett gammalt kylskåp/frys som inte fungerar längre.

Eventuellt kan detta kombineras med vattendunkar. Vatten har ju en anmärkningsvärt hög värmekapacitivitet, alltså det krävs mycket energi för att ändra temperaturen och det gör att temperaturen i utrymmet ändras sakta. Tröghet. Ändå mycket mer om det handlar om att frysa till is eller tina upp, men då är det kanske risk att dunken spricker...

Bara det att du har ditt lager i ett slutet utrymme, även om det inte är så väldigt väl isolerat, gör att hela den inneslutna massan fungerar som ett kyl/värmemagasin och gör att allt inne i utrymmet ändrar temperaturen lite långsammare. Särskilt om du även har några stora vattendunkar där inne.

Om den varma luften på vinden kan cirkulera mellan dina grejer så värms de upp mycket snabbare. Det vill du undvika.


Nog ingen dum tanke! Om man nu tänker sig att försäkra sig mot ev frostsprängning. Skulle det vara en variant att blanda ut vattnet med salt eller kanske hellre sprit :mrgreen: ?
Nackdelen med saltet är ju att det är mer eller mindre odrickbart..... Kanske duger till pastan?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matlager på vinden
InläggPostat: tis 09 jan 2018, 22:41 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det är nog bättre att inte fylla dunkarna, så att det finns plats för vattnet att utvidgas.

Urd skrev:
Tänkte på det här med vattendunkar.
klipp
Nog ingen dum tanke! Om man nu tänker sig att försäkra sig mot ev frostsprängning. Skulle det vara en variant att blanda ut vattnet med salt eller kanske hellre sprit :mrgreen: ?
Nackdelen med saltet är ju att det är mer eller mindre odrickbart..... Kanske duger till pastan?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matlager på vinden
InläggPostat: ons 10 jan 2018, 00:20 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Zombie skrev:
Det är nog bättre att inte fylla dunkarna, så att det finns plats för vattnet att utvidgas.

Urd skrev:
Tänkte på det här med vattendunkar.
klipp
Nog ingen dum tanke! Om man nu tänker sig att försäkra sig mot ev frostsprängning. Skulle det vara en variant att blanda ut vattnet med salt eller kanske hellre sprit :mrgreen: ?
Nackdelen med saltet är ju att det är mer eller mindre odrickbart..... Kanske duger till pastan?

Detta skulle jag inte våga utan att ha ytterligare skydd. Vågar inte riskera fuktskador som kan uppstå om behållare går sönder.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet