Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Smink?
InläggPostat: fre 15 apr 2016, 00:53 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Smink, nylonstrumpor och liknande fåfängeprodukter har kvinnor i samhällen under svåra påfrestningar visat sig gå ganska långt för att få tillgång till och visat sig prioritera framför mycket annat så fort de inte svälter.
Det väcker frågan om man inte (även som man) kanske skulle överväga att förrådsställa lite av den varan. Såväl för egna kära, som till handelsvara eller gåvor.
Hur länge håller olika sminkprodukter? Vad torde vara mest uppskattat/eftertraktat i relation till pris och utrymmesbehov idag?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smink?
InläggPostat: fre 15 apr 2016, 05:28 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Bästa sminket med lång hållbarhet..?
Alkohol. Alla blir fagrare om man får i sig några järn..

Nä skämt åsido, men under WWII var ju nylonstrumbyxor hårdvaluta, idag vete dock tusan vad som skulle vara bäst..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smink?
InläggPostat: fre 15 apr 2016, 05:51 
Nja.

Har man int' fruntimmer i huset så lägger man int' pengar på sådant. Och även om jag hade haft ett i huset så är det den kvinnliga prepperns problem att införskaffa. Ett område som jag varken vill eller ids skaffa mig ett hum om.

Har dock nagellack för att smörja på eldstål efter att oskulden är tagen, samt ett antal hårnålar för att dyrka små lås.

I form av bytesvaror har jag saker som går åt till båda könen, men främst män, eftersom en post-SHTF inte kommer att vara en genusutopi, till F!:s stora förtret. Alkohol, tobak, godis, exempelvis.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smink?
InläggPostat: fre 15 apr 2016, 06:33 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 21:56
Inlägg: 93
Jag använder smink till vardags, men det är inget jag preppar. Lägger mina prepp pengar på viktigare saker. Klarar mig fint utan om det skulle vara så. Det enda jag preppar enkom för mig är bindor / tamponger.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smink?
InläggPostat: fre 15 apr 2016, 06:38 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 21:56
Inlägg: 93
Tror att det mest uppskattade skulle vara läppstift och mascara. Finns även läppcerat med färg i. Dessa använder jag jämt. De är även hyfsat billiga, jämfört med läppstift.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smink?
InläggPostat: fre 15 apr 2016, 06:42 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: sön 21 sep 2014, 15:35
Inlägg: 57
Ort: Skogen,Norrland
Hmm.. Under orostider har människor ett stort behov av att göra normala saker för att normalisera tillvaron så gott som möjligt. Jag minns skönhetstävlingen "Miss besieged Sarajevo" under Balkankonflikten. Staden var belägrad med skarpskyttar, granater och allt vad tillhör krig och elände, men för Sarajevoborna var det en viktig tillställning. Man ville försöka leva så normalt som möjligt. Försöka bibehålla stridsvärdet så att säga. Så lång utläggning.....men jag tror smink och nylonstrumpor är viktigt. Att behålla det som vi militärer kallar stridsvärde är jätteviktigt.

_________________
3766 Mhz


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smink?
InläggPostat: fre 15 apr 2016, 07:19 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
"Två veckor i fält, alternativt ett helrör" sas det under min gröngölings tid fick vilken kvinna fullkomligt gnistra av sin skönhet.

Jag kan bara skriva under att så är sant... :roll:

Nyttomedel som bindor mm torde vara grejen och kanske eventuellt hårborste och tylikt.
För att verkligen "smörja" för där hemma behålare eller två med "lukta gott".

Det är ju så mycket annat som ändå skulle komma imellan före sminket som tvättning mm vilket kanske heller inte blir så frekvent...

Skulle självt med rösta på två veckor i fält och den inhysande skönheten hos kvinnan ändå gör sitt jobb... Däremot om det skulle uppstå krigssituation eller dylikt, torde skitighet mer ses som cammo...

För tydligen i krigssituationer kommer det värsta hos mannen fram...

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smink?
InläggPostat: fre 15 apr 2016, 08:09 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Klart man har smink i lager. :mrgreen:

Bild

Skämt å sido, kan nog vara intressant som handelsvara om man har överskott nog för att bygga lager av handelsvaror.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smink?
InläggPostat: fre 15 apr 2016, 09:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Tror det kan bli två olika scenarier . Om vi hamnar i krig med ransonering så att tex vissa tidningar kommer med snygga annonser och reportage från andra länder med mindre påverkan från kriget där kvinnorna fortfarande har smink i överflöd , då tror jag det blir mer att då ska "jag" också ha , vill inte vara annorlunda . Då blir det som nån har sagt ett sätt att normalisera en svår tillvaro .
Men om det blir typ total härdsmälta där alla samhällsfunktioner stannar samtidigt och livet inte ens kan tänkas komma igen som normalt , vad spelar det då för roll om man har smink eller inte , bara att vara vid liv i morgon är värt nog .

Fettet i smink kommer att härskna och kan då innehålla bakterier som du inte vill ha nära slemhinnorna i mun eller ögon . Så antingen gör eget eller köp sånt som har lång hållbarhet .
Puder och rouge , såna som är gjorda av naturliga mineraljordar .

Tittar man lite och läser om världskrigen så var sminket viktigt och det finns många recept på hur man gjorde eget smink då det var ransonerat .

Vad gäller nylonstrumpor så hur många kvinnor använder det idag ? De flesta har väl jeans ? Behovet har nog minskat men för ett speciellt tillfälle kanske ? Så några större mängder tror jag inte behövs .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smink?
InläggPostat: fre 15 apr 2016, 15:53 
Det är nog ingen dum idé att ha lite fåfängeprodukter på lager som bytesvara eller "tröstgåvor". Det är ju inga skrymmande saker det rör sig om. Det gäller som sagt att tänka på hållbarheten. Parfymer håller väl inte så länge de heller. Eller?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smink?
InläggPostat: fre 15 apr 2016, 16:08 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Har du tjejens favorit läppstift i lager om det tar slut så får du garanterat pluspoäng. :D
Nagellack har obegränsad hållbarhet så länge lösningsmedlet inte dunstat.
Hanteras som färg vad gäller lagring.
Annars är nog lagom parfymerade tvålar vad som verkar vettigast i lagret
Både för hemmabruk och som handelsvara.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smink?
InläggPostat: fre 15 apr 2016, 17:52 
sprithitler skrev:
Smink, nylonstrumpor och liknande fåfängeprodukter har kvinnor i samhällen under svåra påfrestningar visat sig gå ganska långt för att få tillgång till och visat sig prioritera framför mycket annat så fort de inte svälter.
Det väcker frågan om man inte (även som man) kanske skulle överväga att förrådsställa lite av den varan. Såväl för egna kära, som till handelsvara eller gåvor.
Hur länge håller olika sminkprodukter? Vad torde vara mest uppskattat/eftertraktat i relation till pris och utrymmesbehov idag?


Det här kan också vara intressant för Survivalister som är singlar eller saknar partner i ett post SHTF värld. Inte för att man kan köpa sig kärlek för lite varor men om man ser fräschare ut än många andra och luktar gott så är chanserna större att man höjer sig över mängden. Räknar man också att tillgången på mat och godsaker är betydligt mindre även vi tjockisar kommer att gå runt med sexpack på magen :lol: ...snacka om att oddsen blir mycket högre då :notme: ..


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smink?
InläggPostat: lör 16 apr 2016, 09:03 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
Nylonstrumpor kan användas till annat än att ragga brudar med. ;)
Ska ni ragga så är det den dyraste sorten som gäller, inte billig 5-pack från matbutiken. :mrgreen:

20 Survival Uses for Pantyhose
http://urbansurvivalsite.com/20-survival-uses-pantyhose/

7 Survival Uses Of Pantyhose That You Didn’t Know
http://www.survivopedia.com/multipurpose-panty-use/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet