Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Livstidslager - Best Bang for the Bucks?
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 17:10 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: lör 18 okt 2014, 18:29
Inlägg: 81
Ort: Väst
Det har berörts tidigare vad gäller t ex kullager, d v s saker som är nästan omöjliga att få fram i ett SHTF-läge men som kostar ganska lite just nu och som har i princip oändlig lagringstid. Vad tror ni är bästa investeringsobjekten för livstidslager, m a p pris/värde före/efter SHTF, utrymme, mm?

Det kommer att finnas mycket skrot och lump att kannibalisera på, men man behöver lite prylar för att kunna göra nya saker.
Värmeenergi betraktar jag som nästan gratis, el kan jag få begränsad mängd ett hyggligt tag. Alltså kan jag köra gjutning, smedja, svarv och svets ett tag och modda prylar vid behov.

Mat och läkemedel är ju uppenbara, men lagringstiden är ett problem, så därför tar jag inte med det.

Mina förslag (delvis realiserade...):
* Salt (NaCl), nitrit, Atamon
* Nål och tråd (mycket björn-dito...), säkerhetsnålar, knappar, mm
* Motorsågskedjor & -svärd, tändstift, mm
* Spik (galvad 3/4/5 tum)
* Kullager i vanliga dimensioner
* Svarvstål, borrar, fräsar
* Lödtenn (köp SnPb nu innan EU har förbjudit det totalt :x )
* Svetselektroder

Mina barn kommer väl att hata mig när de i sinom tid skall dödstäda efter mig :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Livstidslager - Best Bang for the Bucks?
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 18:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Är du ute efter saker som du själv kan behöva eller är det i första hand saker för att handla med ? Det har nog en viss liten betydelse .

Men jag byter ut nitritsaltet mot salpeter i mitt förråd . Jag hade satsat på fler kemikalier från kryddisken som alun som fungerar både som blodstoppande medel till att garva skinn med förutom för att användas i div konserver . Borax finns än så länge på färghandeln men kommer att tas bort snart och det är bra att ha i hemkokt såpa som ska vara lite kraftigare . Tex till tvätt av maskiner mm .
Mer från ICA är ju cirtoncyra , bikarbonat , baksoda osv .

Så lite beroende på vilket scenario och längden på katastrofen samt om det är för eget bruk eller bytessaker så kan det skilja .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Livstidslager - Best Bang for the Bucks?
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 19:46 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: lör 18 okt 2014, 18:29
Inlägg: 81
Ort: Väst
Dweomer skrev:
Är du ute efter saker som du själv kan behöva eller är det i första hand saker för att handla med ? Det har nog en viss liten betydelse .


I första hand eget bruk. Men med ett livstidslager är ju byteshandel alltid aktuell, eftersom man ju inte tänkt på allt,,,

Alun och Borax var bra tips. Alun har jag små kvantiteter, men Borax har ju flera användningsområden så det får shoppas. Alltid akut när klåfingriga byråkrater vill förvägra oss roliga kemikalier. Jag brukar hävda att diesel och konstgödsel skulle vara den ultimata hårdvalutan eftersom det är konvertibelt till mat, men kombinationen kan ge lite dåliga vibbar i vissa kretsar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Livstidslager - Best Bang for the Bucks?
InläggPostat: lör 03 jan 2015, 02:24 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Finns många verktyg som iof inte kommer att vara omöjliga att få tag på men om man omsätter dagens pris så är det löjligt billigt och behov kommer garanterat att föreligga. Svensk medianlön 19000kr efter skatt dvs du tjänar 120kr/tim. En så enkel sak som en vanlig slidkniv kostar idag på Biltema 24:90 dvs du behöver jobba 12min för att ha råd att köpa den. Jobba 2h och köp 10st.

Detta gäller även andra basala verktyg såsom hammare,yxor, spadar, skyfflar, sågblad osv. Obegränsad shelf life och bra kvalisort till småpengar idag. Bilden nedan har jag tagit på en gatumarknad i Sofia och speglar vad jag tror om framtid post kollaps. Visst går det att med små medel tillverka en spade men växelkursen kommer inte att vara spade av god kvalisort vs 45min arbete för en medelinkomsttagare.
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Livstidslager - Best Bang for the Bucks?
InläggPostat: lör 03 jan 2015, 02:41 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
http://www.harald-nyborg.se/bahco-kling ... -4413.html

Bågsågsklingor. Tar liten plats, billiga och är härdad och gjord i stålkvalisort som är svår att framställa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Livstidslager - Best Bang for the Bucks?
InläggPostat: lör 03 jan 2015, 03:19 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
drbengt skrev:
http://www.harald-nyborg.se/bahco-klinga-530-mm-t-4413.html

Bågsågsklingor. Tar liten plats, billiga och är härdad och gjord i stålkvalisort som är svår att framställa.


Yep, det där är bra grejjor att ha, lätt som tusan att bygga en bågsåg bara man har klingan och gärna 2 spikar, resten kan man fixa av naturmaterial.

Bra tanke ovan ang priser i relation till antal arbetade timmar också.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Livstidslager - Best Bang for the Bucks?
InläggPostat: mån 27 jun 2016, 22:08 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Bakpulver är oförstörbart om det förvaras rätt (torrt).

Spik är nog bra, men glöm inte skruvar, muttrar, krokar, gångjärn och liknande.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Livstidslager - Best Bang for the Bucks?
InläggPostat: tis 28 jun 2016, 02:50 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Falu rödfärg, den är en impregnerande färg och lätt att förvara i torr form.
Taktegel.
Takpapp (? vad är shelflife för takpapp respektive underlagspapp?)
Vodka.
Sjukvårdsmateriel
Ammunition, i mycket amerikansk survivalistlitteratur så är ammunition i princip valuta. Vad är du beredd att betala för en ask .22LR när du har tre kulor kvar och behöver jaga för att överleva vintern? Idag får du 500 skott för 200 kronor
Växthus? Kanske inte till fullpris, men att ha några stadiga växthus i glas och aluminium ligga i sina kartonger och vänta på sämre tider kan inte skada om de köpts i ett konkursparti eller så, ger dig möjlighet att odla mer och är oerhört värdefulla för någon som inte har växthus efter TEOTWAWKI.
Torrladdade fritidsbatterier (eller bilbatterier) med syra bredvid, ger dig ett i praktiken nytt batteri när du fyller syra första gången, förlänger den praktiska livslängden på din eller andras solcellsanläggning eller annan elanläggning (eller bil, traktor, skördetröska) med decennier.
Hästdragna jordbruksredskap, betraktas fortfarande som skrot, men ovärderliga efter TEOTWAWKI.
Tändkulemotor och remdrivna redskap, samt oljepress, du kan göra stora pengar på att byta tröskverkstid mot andra tjänster eller varor, med odling av raps eller ryps (kanske även lin?) och en oljepress så kan du driva den långt efter apokalypsen
Fiskeutrustning (nät, långrevar och liknande torde vara mest värdefullt)
Eldstål.
Cyklar och cykeldelar, kedjor, däck, slangar, lagningssatser, smörjolja.
Smörjolja och smörjfett.
Rengöringsmedel.
Kompasser
Sextanter
Räknestickor med instruktioner
Papper och pennor, såväl bläck som blyerts
Stabila gifter
Konstgödning.
Slipstenar
Snören
Ryggsäckar
Sovsäckar
Liggunderlag
Kläder
Ljus
Tält
tygblöjor
Tvättmaskin och el till sådan, kanske även tvättmaskin ombyggd till trampdrift
Tvättmedel.
Plywoodskivor (Spika för trasiga fönster)
FönsterKitt (om det har bra hållbarhet, osäker på det)
Fönsterglas/begagnade fönster
Gårdssågverk, kanske remdrivet från tändkulemotor.
Vedkap och kanske vedklyv, samt möjlighet att driva detta, kanske medelst tändkulemotor och rem? Hur lång tid tar det för tre man att kapa och klyva tjugo kubik med handverktyg? Hur lång tid tar det med sågklinga och hydraulisk vedklyv?
Spakblock
Rep
Insatskemikalier för att skapa biodiesel (och därmed även tvål).
Diesel eller spritdrivna motorredskap och motorfordon, när allt annat stannat så är dina tre Grållar som går på hemgjord och hemodlad biodiesel kung, din sjuttiotals lilla skördetröska är även den kung.
Findiesel och finbensin, av rena fraktioner, ej crackade och utan inblandning av biodrivmedel har väldigt lång hållbarhet om du får tag på dem, inte livstid, men många år och förlänger dina motorredskaps livslängd.
Möjlighet att skapa möjlighet att skapa motorsprit till ottomotoriserade maskiner anpassade för E100.
Överskottsproduktion av el så att du kan ladda andras batterier.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Livstidslager - Best Bang for the Bucks?
InläggPostat: tor 18 aug 2016, 21:19 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 14 jul 2015, 17:03
Inlägg: 42
Jag kommer att byta mig fram med det jag har, men dessa produkter lagrar jag bland annat i byteshandelssyfte:

Ammunition.
Engångständare.
Tvål (hårda).
Plåster.
Paracetamol, acetylsalisylsyra.
Alkogel.
Klorgranulat.
Salt.
Socker.
Sprit.
Råtobak.
Portionssnus.

Genom att ha läst denna tråd, kommer jag att skaffa några fiskenät och mycket fiskelina:)

_________________
Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Livstidslager - Best Bang for the Bucks?
InläggPostat: lör 20 aug 2016, 19:21 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 18:04
Inlägg: 95
Hvordan skal denne byttingen gå til?
Vi snakker SHTF och ikke et tilfeldig stömbrudd, hva når alle vet at du har et stort lager av saker som er bra å ha :surprised:
Rån og drap komme knappast at minska når SHTF.

_________________
Life begins at the end of your comfort zone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Livstidslager - Best Bang for the Bucks?
InläggPostat: lör 20 aug 2016, 20:55 
Eftersom ammunition ingår som bytesvara får man väl tro att det finns några feta bössor i huset som kan försvara mot ev rånare :D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Livstidslager - Best Bang for the Bucks?
InläggPostat: lör 20 aug 2016, 20:59 
Men annars förstår jag hur du tänker. Jag har vissa produkter hemma som jag vet är värdefulla i en shtf, men det får man hålla tyst om. I det läget shtf får man bli grayman och hitta rätt läge att tillämpa byteshandel. Inget man skyltar med direkt för då får man nog problem ja...


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet