Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mitt första utkast på BOB-packlista, kommentarer önskas!
InläggPostat: tis 01 sep 2009, 15:46 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Jag har börjat skissa lite på innehållet i min BOB, inga detaljer är fastställda ännu, t.ex så behöver jag detaljplanera mat/energi-innehållet likväl som sjukvårdsutrustningen. Detta är ett första utkast, men jag tänkte kolla med er om jag missat något väsentligt? Mycket har jag redan, men en del måste jag införskaffa (markerat med *):

Energi (torrmat, havregryn, pasta, socker, salt, choklad, russin, nötter, powerbars m.m)
Mattermos (1.2l Primus)*
Kök + bränsle (litet lättviktsprimuskök för vildmarksbruk, gasdrivet)
Litet lättviktskokkärl*
Vattenrening (filter, tabletter)*
Camelback (3l)
Extra vattenbehållare (PET?)
Kniv - Fällkniven A1/S1?* (har idag en Mora 2000 som jag vill byta ut)
Gerber Multitool
Gränsfors friluftsyxa
Arméns fickminne överlevnad*
(Pistol 9mm, 4 magasin + extraammunition), naturligtvis enbart i en extrem situation. I normalfallet förvaras detta självklart i vapenskåpet.
Ficklampa + extrabatterier*
Sovsäck
Regnskydd / tarp / lättviktspresenning*
Liggunderlag (Thermarest eller "vanligt"? Beror på totalvikten)
Myggnät
Rep (paracord)*
Sjukvårdsutrustning, läkemedel
sy- / lagningskit
elddon, tändare, tändstickor i vattentät förpackning
radio (batteridriven, samma batteristorlek som ficklampan)*
förstärkningsplagg (tröja, långkalsonger)
två-tre ombyten underkläder
försvarets halsduk (för omslag, handduk, halsduk, huvudduk, binda etc)
flytande tvål, tandkräm, tandborste och extralinser.
kompass, lämpliga kartblad (plastlaminerade)
liten, ljusstark kikare
skrivmateriel (penna, anteckningsblock, sudd)
reflexväst

Lite allmänna frågor:
  1. Ska man satsa på att komplettera med lite fiskeutrustning eller är det onödigt i en BOB som ju enbart ska fungera i uppåt 72 timmar?
  2. Hur mycket kläder har ni med er? Det är ju en jävla moralhöjare att kunna tvätta av sig i ett vattendrag och sätta på sig rena kalsonger efter en hård marsch i fält, kanske ska man ta två par?
  3. Var hittar man en bra vevdriven FM-mottagare?
  4. Om man måste dra så bör man ju ha rätt kläder på sig, t.ex vandringskängor och till årstiden anpassad klädsel. Är det något man skall packa ner i BOB:en eller ha bredvid? Jag tänker mig ett scenario där man måste dra på tre röda och inte hinner dra på sig sina Lundhagskängor och dra på sig skaljackan, då är det ju inte så kul om man är klädd i shorts och flip-flops :). Eller är det överdrivet?
  5. Ni som har vapen, hur mycket extraammunition tänker ni er att bära med er? Jag tänkte förbereda en liten mini-BOB för vapen+ammo att förvara i vapenskåpet. Det är ju tungt att bära på mycket ammo och det beror ju helt på omständigheterna. Naturkatastrof = antagligen inget behov alls. Krig = antagligen stort behov. Zombier = ännu större behov ;)

Kom med kommentarer, har jag missat något alldeles väsentligt?

Senast redigerad av havamal tor 03 sep 2009, 13:43, redigerad totalt 6 gånger.

Inläggsrubrik: Re: Mitt första utkast på BOB-packlista, kommentarer önskas!
InläggPostat: tis 01 sep 2009, 16:34 
Skynet fights back!

Är inte vikten ett problem säger jag mer av allt du vill ha. Visst fan är det lyx med rena kallingar. Given moralhöjare...

Jag hade köpt ett myggnät om tarpen är enda väderskyddet. Att göra en bug out sent i juni utan myggskydd är SHTF.

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

InläggPostat: tis 01 sep 2009, 18:51 
Grannarna tittar konstigt på mig.

För att spara vikt skulle jag välja en liten batteridriven radio med hörlurar och ett extra batteri av bra kvalitet. Då tiden du lyssnar på radio är ganska lite, en gång i halvtimmen i tre minuter vid nyheterna så borde två batterier räcka i 72 timmar. Om du har en batterilampa så se till att lampa och radio har likadana batterier.
Sen kan du ha en dynamoradio i din BOL samt solcellsladdare till uppladningsbara batterier som du kan ha i radion och lampan.

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)

InläggPostat: tis 01 sep 2009, 19:40 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Jag skulle nog satsa på en vevradio (läste vedradio först o fick många funderingar i skallen) men kolla om du hittar en lagom smidig variant o gärna med inbyggd lampa. Då får dubbel nytta av den. Såg för ett tag sen en radio med lampa och mobilladdare som man kunde veva men kommer inte ihåg var =(
Annars såg listan rätt ok ut. Allt behöver man inte alltid och bästa sättet är att faktiskt pröva sin BOB på nån outcamp eller likn. Rejäl kniv istället för yxa tex, eller en laplander såg kan fungera bra. Vikten är viktigt för vissa. Helt beroende på sträckan man skall bära BOB:en samt variant på ryggsäck.

InläggPostat: tis 01 sep 2009, 19:55 

Tack för bra kommentarer! Jag tänkte fortsätta att läsa trådarna här om mat/energi och sjukvårdsmtrl för att se exakt vad jag borde packa ner när det gäller dessa två kategorier.

Myggnät var ett bra tips, det lägger jag till i listan!

Att ha batteridriven radio / ficklampa i sin BOB och ha vevdrivna alternativ i BOL:en är helt klart en tanke!

swehank skrev:
Rejäl kniv istället för yxa tex, eller en laplander såg kan fungera bra. Vikten är viktigt för vissa.

Jag tänkte mig både en rejäl kniv (Fällkniven S1) och en yxa. Min Gränsfors-yxa är lätt, den väger bara 360 gram med slida och det tycker jag kan vara värt besväret för den är så pass välbalanserad och vass att man rätt enkelt hugger ner mindre träd och hugger upp ved betydligt enklare än med en kniv.

InläggPostat: tis 01 sep 2009, 20:14 
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Tarp
En enkel lättviktspressening kan vara ett alternativ till en Tarp det är ganska mycket
viktskillnad mellan en del av dessa.

Tändstickor
Det finns alltid plats/vikt för dessa som backup

Mattermos
Jag är inte expert på detta men 0,5 liter låter lite litet tror de skall vara 1-1,2 liter fråga skogsbonde annars... :)

Annars tycker jag att listan ser väldigt komplett ut.
Hoppas på bilder så fort den är klar...

InläggPostat: tis 01 sep 2009, 21:00 

Bra synpunkter Morgan_cat! Uppdaterar listan.

Citera:
Annars tycker jag att listan ser väldigt komplett ut.
Hoppas på bilder så fort den är klar...

Självklart lägger jag upp foton när jag fått ihop en hyffsad BOB!

InläggPostat: tis 01 sep 2009, 21:32 
Skynet fights back!

Är du inte alldeles fullsketen med pengar funkar en Mora 2000 lika bra för en fjärdedel eller mindre av priset. O så e den så där tufft grön...

Det klart är du helt inställd på en Fällkniven kanske du ska köpa den ändå men det e ju synd att ha den i BOBen jämnt...

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

InläggPostat: ons 02 sep 2009, 00:11 
Chefen

vad gäller mattermos så rekommenderar jag en halvliterstermos, de räcker väldigt långt, Jag har en ifrån Primus som jag köpte på Fjällskog här i Uppsala, den är lätt att äta ur, man blir mätt om man lagat den full med mat och den är lätt att bära (stanna tio minuter, koka vatten i kelly kettle, häll i en förberedd påse med torrvaror i termosen, byt till torrt på fötterna och idka fotvård, häll i det nu kokande vattnet i mattermosen, skruva igen, skaka, laga kaffe, choklad eller saftsoppa i din kåsa, häng Kelly Kettle på ryggan, stoppa mattermosen i en framficka på västen, ta din varma dryck i näven och drick medan du promenerar, när du druckit upp och stoppat undan kåsan, vänta ytterligare tio minuter, ät på gående fot och njut, eller vänta tre timmar och det är ändå gott, du kan exempelvis på detta sätt laga lunchen när du bryter ditt nattläger och på så vis ha varm lunchmat utan behov av eld. Halvliters mattermos är toppen, behöver du mer volym, använd två istället, då får du redundans samtidigt (one is none, two is one, a bunch i a few).

Den förberedde överlever.

InläggPostat: ons 02 sep 2009, 09:01 

sprithitler skrev:
vad gäller mattermos så rekommenderar jag en halvliterstermos, de räcker väldigt långt

Ok, bra att veta! Jag har aldrig använt en mattermos utan brukar laga mat i kastrull på kök när jag är i fält, men en mattermos verkar ju väldigt bra i de fall då man inte vill vara stationär allt för länge. Ska gå och kika på halvlitersvarianten!

Jag uppdaterade min lista med kompass och kartblad. Hur fan kunde jag glömma kompass? :)

InläggPostat: ons 02 sep 2009, 14:38 
Chefen

Det finns dock vid närmare eftertanke en poäng med större mattermos, många frystorkade måltider blir 6-7 deciliter, då kan en enliterstermos vara väldigt bra att ha.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: ons 02 sep 2009, 15:26 

sprithitler skrev:
Det finns dock vid närmare eftertanke en poäng med större mattermos, många frystorkade måltider blir 6-7 deciliter, då kan en enliterstermos vara väldigt bra att ha.

Hehe, jag känner att jag nog måste åka till en friluftsbutik och klämma lite på de olika storlekarna för att se vilken som känns bäst :).

Jag la till reflexväst i min lista, eftersom inte alla situationer kräver att man håller sig dold utan vissa tvärtom - att man vill synas.

Förresten, jag såg att det fanns en underforum som heter just utrustningslistor, det hade jag missat, kanske kan chefen flytta denna tråd dit?

InläggPostat: ons 02 sep 2009, 22:33 
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

swehank skrev:
Jag skulle nog satsa på en vevradio (läste vedradio först o fick många funderingar i skallen) men kolla om du hittar en lagom smidig variant o gärna med inbyggd lampa. Då får dubbel nytta av den. Såg för ett tag sen en radio med lampa och mobilladdare som man kunde veva men kommer inte ihåg var =(
*klipp*

Jag köpte min på Jula. Förutom radio med vev (am/fm): lampa med tre dioder, möjlighet till nätdrift och laddning av vissa Sony Ericsson och Nokia. Bara 149.- . /Mimung

Bättre ha och inte behöva än att behöva och inte ha.
Pappa älskar och saknar dig Scilla Joline älsklingsunge.

InläggPostat: tor 03 sep 2009, 06:23 
När det gäller mattermos så rekommenderar jag halvliters för solobruk trots allt. Jag hade en större ett tag och mycket riktigt så är en del färdiga rätter på ca 6-7 dl. Men det brukar inte vara några problem med att ha lite mindre vatten. Konsistensen kan bli lite annorlunda bara. Eller en soppa lite mera "matig".

En annan poäng med en större termos är iofs att man vintertid kan förvara vatten i den utan att det fryser så snabbt. Det har jag upptäckt är ett stort problem annars när det blir kallt. Samma sak med vattenfilter - det kan rent av frysa sönder. Man få ha med sig filter och en flaska vatten i sovsäcken under natten. Och förvara vattenflaska och filter under jackan när man går.

Jag ser inget liggunderlag i din lista. Skall man bo under tarp är också en markduk bra. Gör att man slipper en del av markfukten och kylan. Med lite extra arbete varje kväll så kan man klara sig utan liggunderlag, men det betyder nog en hel del för komforten och värmen.

Själv sover jag helst i hängmatta med myggnät varma halvåret, utan myggnät andra halvan...

InläggPostat: tor 03 sep 2009, 08:50 

skogsbonde skrev:
Jag ser inget liggunderlag i din lista.

Ah, en miss av mig, det måste självklart med!

Uppdaterar listan.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa