Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Get-home Väst (24 timmar) - 3 kilo
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 02:21 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Bild

Överskottsbolaget Fiskeväst - 332 gram
Överskottsbolaget lättviktspresenning 2.4 x 3.6 m - 650 gram
Marmot Reactor Halfzip tröja - 246 gram

Balaclava - 74 gram
Fingervantar - 24 gram
Värmeljus, 6 stycken - 88 gram
Tändare - 20 gram
Tändstickor, långa - 20 gram

Första förband, försvarets - 68 gram
Hampasnöre - 32 gram
Mora 2000, kniv - 145 gram
Multitool - 120 gram
Ficklampa, 14 LED - 98 gram
Batterier, 6 stycken - 54 gram

Medicinburk (loperamid, paracetamol, efedrin) - 20 gram
Mobiltelefon - 102 gram
LEDlampa - 8 gram
Syftkompass - 76 gram

Dextrosol, 2 paket 342 kcal - 96 gram
Snabbnudlar, 4 paket 1188 kcal - 274 gram
Tonfisk i olja, 2 burkar 680 kcal - 416 gram
(2210 kalorier)
(2959 gram)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 02:23 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Byter nog ganska snart ut tonfiskburkarna mot en 100grams påse jordnötter (som ger ungefär lika mycket kcal) och någon platt flaska för att transportera 2dl vatten i (man får fylla på den utmed vägen) men hade inte det hemma och ville visa hur mycket kan kunde trycka i västen.

Västen kostar 49 kronor på överskottsbolaget. Finns i storleken XS-XL och har enligt mig mycket bra passform. Testat att springa med den och det var inga problem.

Överst till vänster ser ni västen med alla grejer i sina otaliga fickor.
Överst till höger är det som ligger i ryggfacket.
Nere till vänster är det som är fram på västen på vänster sida.
Nere till höger är det som är fram på västen på höger sida.

Syftkompassen ligger ensam i en bröstficka och det finns utrymme för minst lika mycket till så får fundera ut något bra att ha där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 07:36 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Ja, utan konservöppnare är tonfiskburken inte till mycket nytta. ;)
Tänkte du knapra nudlarna som de är?
Jag skulle nog stoppat i någon form av energy bars som mat för att få en hyfsad fördelning av fett/kolhydater/protein. Nån variant som som smakar bra och som man inte blir törstig av.

Strumpor? Skavsårsplåster?

Det verkar ju smidigt annars. Har du något tilltänkt användningsområde? Jag tänkte snarast på varför du valde en väst istället för en liten ryggsäck?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 12:35 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Konservöppnare finns i multitoolen. Nudlar käkar jag ofta torra som chips på jobbet när jag inte hinner lämna stolen, ger samma mängd kalorier ändå.

Energibars är min erfarenhet att de är rätt dyra. Nudlar/tonfisk eller nudlar/jordnötter ger en ganska bra blandning av kolhydrater och protein också. 61% kolhydrater i nudlarna. 20-25% protein i tonfisk/jordnötter.

De kläder som är med är främst i syfte att värma ifall det blir kallt under natten. Därför är inga extra sockar med utan de som man har på sig för stunden får duga helt enkelt. Annars är väl valet av väst baserat på snabbhet. Jag tycker det är betydligt enklare att springa med vikten fördelad och närmare kroppen än vad en ryggsäck erbjuder. Det är dessutom mycket enklare att få tag i olika prylar man behöver snabbt.

Som det känns nu kommer definitivt västen också följa med även när jag har BOBen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 12:58 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Nu blir jag lite nyfiken. Hur roterar du varorna i den här västen? Om jag hade en likadan skulle den får vara på jobbet. Och där skulle jag äta maten i den om jag inte hunnit få med mig en lunch. Men det skulle inte hända så ofta utan jag tror snarare att det handlar om att se till att datumen inte går ut.
Det handlar alltså om en investering som sker 4 gånger om året.
Då blir en investering av Gainomax energi-bars för 15 kronor styck inte så illa i förhållande till vikten.

Hellre torkade linser för en tia än frystorkade hamburgare som kostar 50 kronor styck när det gäller förrådet i hemmet. Men när det gäller BOB eller GHB så köper jag hellre Energikakor för 20 kronor styck än konservburkar för 5.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 14:11 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Fördelen med nudlar och konserver är att hållbarheten är minst 2 år på dem. Det är inte så jätteviktigt att rotera dem.

Nudlar har 450 kcal / 100 gram och med 61% kolhydrater (som kroppen först och främst behöver) så ser jag det som svårt för energibars att konkurrera med det faktiskt. De flesta energibars tror jag dessutom har betydligt lägre hållbarhet och kan vara känsliga för värme/kyla som uppstår om man exempelvis har västen i bilen. Just gainomax innehåller enligt deras hemsida både youghurt och mjölk som jag misstänker förkortar ner hållbarheten betydligt. Den har 340 kcal / 100 gram och 41% kolhydrater. Nu vet jag inte hur andra energibars ser ut men just gainomax variant klarar då inte konkurrera.

Men detaljer är som alltid individuella..... min huvudpoäng är att Överskottsbolaget har en väst för 49 kronor med 14 olika fack på och man får utan problem plats med 3 kilo blandad utrustning i den. Dessutom finns den i olika storlekar vilket varit ett problem för mig när jag kollat på andra västar. Summarum får den en stor tumme upp av mig :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 15:29 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 04 jan 2009, 12:29
Inlägg: 483
Bra val av multitool/fällkniv. Har en likadan i fickan dagligen. :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 19:33 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Jag har kompletterat mitt EDC/BOB med en strobe, en blinkfyr med 1Hz frekvens som även blinkar med endast IR om man fäller fram det mörka glaset. Även blått riktat ljus finns på den. Två vanliga AA-batterier behövs givetvis, och vattentät är den.

Bild

Kan vara en idé att skaffa en strobe till västen kanske.


Senast redigerad av smuggas ons 11 feb 2009, 23:46, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 20:19 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
Genithos, det värmer en gammal BySmeds hjärta när han ser att fler annamat fördelarna med en väst jämfört med ryggsäck. Även min första väst var en fiskeväst från Ö&B, tyvärr räckte den inte riktigt till för mina
behov.

Presenningen du valt är kanske inte helt optimal, själv har jag övervägt en Bivianorack, men förkastat det till förmån för en sån här http://www.garderoben.se/produkt.php?id=210 är i bättre kvalitet än priset skvallrar om och har fler användningar än en presenning.

Både för dig och för mig är nog föda relativt lågprioriterat men värme, skydd och vatten viktigare. Du har inte funderat på en mindre Camelback ?
Jag har i dagarna beställt några Trekking Kex från http://www.utemat.se/ ,misstänkt lika nödproviant, skall pröva att ha i min väst.

Jag ser också att du är förberedd för yxa i låret men inte för ett skärsår i fingret, plåster kanske ?

Försvarets lilla bränsleflaska rymmer 0,3L, kan den vara användbar för dig ? PM;a isf, tror jag har en obegagnad du kan få eftersom BySmeden är en sån fin mänscha.

Snyggt jobbat///BySmed


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 22:48 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Hoppas kunna se någon av de dära Ponchos in action någon dag innan jag bestämmer mig för att ta det klivet. Jag är lite skeptisk till att ta ett hål mitt i skyddet får jag erkänna. Hoppas det blir lite olika utrustning och en del bra jämförelser på BOB-campout.

Kexen ser ju oerhört intressanta ut, ser gärna en rapport när du fått hem dem. Framför allt vad de skriver om bäst före.

Vätskesystem hoppas jag snart också skall bli mer vanligt så priset sjunker. Tycker inte camelback för närvarande är värt pengarna för så krångligt är det inte att stanna och dricka. Ett av facken fram har kniven i sig. Blir nog att spänna på sig den och slänga ner en pet-flaska där istället vid SHTF.

En Trangiabrännare och någon mindre behållare med sprit blir det nog tillsammans med Trangiamuggen ifall behovet av kök faller på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 22:58 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Tanken med extra strumpor var att kunna byta om de blir blöta för att minska risken för skavsår.

Vattenreningstabletter kanske kan vara bra också?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 23:01 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
Vätskesystem finns det små och billiga på biltema, fördelen är att vattnet blir lätt att bära och putar inte ut så mycket om man vill dölja sitt kit under en jacka.
Glömde föresten säga att jag är impad av vikten på din väst, mindre än hälften av min i förra versionen.

/////BySmed


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 23:07 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Jacob Creutzfeldt skrev:
Tanken med extra strumpor var att kunna byta om de blir blöta för att minska risken för skavsår.

Vattenreningstabletter kanske kan vara bra också?


Vattenreningstabletter är bra. Glöm gamla Puritabs! Katadyn Micropur Forte är det som gäller i dagens läge, dödar t.o.m. virus på två timmar, dessutom innehåller en karta 25 tabletter och är hållbarare rent mekaniskt än många andra förpackningar.

Eftersom din väst är mer ''överlevnadsväst'' så kolla gärna på dessa video på youtube:

Del 1: http://se.youtube.com/watch?v=VnlOFoz9Jdk
Del 2: http://se.youtube.com/watch?v=ao--R4dIpvc
Del 3: http://se.youtube.com/watch?v=DYOsLDYF92k
Del 4: http://se.youtube.com/watch?v=SBesnPs51pI

Det kan ge lite mer tips kanske.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 04 feb 2009, 11:14 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Genithos skrev:
Fördelen med nudlar och konserver är att hållbarheten är minst 2 år på dem. Det är inte så jätteviktigt att rotera dem.

Nudlar har 450 kcal / 100 gram och med 61% kolhydrater (som kroppen först och främst behöver) så ser jag det som svårt för energibars att konkurrera med det faktiskt. De flesta energibars tror jag dessutom har betydligt lägre hållbarhet och kan vara känsliga för värme/kyla som uppstår om man exempelvis har västen i bilen. Just gainomax innehåller enligt deras hemsida både youghurt och mjölk som jag misstänker förkortar ner hållbarheten betydligt. Den har 340 kcal / 100 gram och 41% kolhydrater. Nu vet jag inte hur andra energibars ser ut men just gainomax variant klarar då inte konkurrera.


Ja, en livstid på två år är svårslaget. Och jag har ju egentligen inget behov av att få dig att ändra dig. Men jag ger det en sista chans. :wink:
Flapjack produceras av Wholebake och väger 100 gram. Den finns i flera olika smaker, däribland chokladdoppad och med olika bär och nötter. Jag plockade hem två stycken från affären igår för 12 kronor styck. Den innehåller:
Havregryn (40%), Vegetabiliskt fett ( rapsolja, ohärdad, naturligt färgämne annatto, curcumin), sirap, rå rörsocker, sojamjöl, naturessens, pistagenöt (5%)
Näringsinformation:
Energi 443 kcal
Protein 7,2 g
Kolhydrat 52,2 g
Fett 23,8 g

Och hållbarheten då? Jodå inte så taskig, de jag köpte hade längst hållbarhet och den var ifrån 3 februari till 12 juni och 7 augusti, alltså upp till sex månaders hållbarhet om man plockar dem färska i butik.

Enda nackdelen är att de inte brukar ligga hemma hos mig särskilt länge, jag äter upp dem fort.


Genithos skrev:
Men detaljer är som alltid individuella..... min huvudpoäng är att Överskottsbolaget har en väst för 49 kronor med 14 olika fack på och man får utan problem plats med 3 kilo blandad utrustning i den. Dessutom finns den i olika storlekar vilket varit ett problem för mig när jag kollat på andra västar. Summarum får den en stor tumme upp av mig :)


Jag såg att du hade hittat en sådan, jag tänkte faktiskt ta en promenad redan igår till ÖB och köpa mig en jag också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 04 feb 2009, 16:33 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Jag skulle rekomendera att du tar med två plastpåsar och i dem har du ett par strumpor. Om du går ner dig i vatten och inte har tid att stanna och torka strumpor och skor (du vill ju hem) så kan du ta på dig torra strumpor och sen plastpåsar för att sen styra ner i det blöta skorna. Det har jag gjort många gånger och det är mycket bättre än att gå runt med blöta fötter. Kan ge skoskav och andra otrevligheter som man inte vill ha i en nödsituation. (Skyttegravsfot i värsta fall).
Sen kan du ju också ha påsarna till en massa annat om du inte går ner dig i vätan.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet