Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Conchord22s EDC-system
InläggPostat: tis 06 mar 2012, 21:53 
Offline
Nykomling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06 mar 2012, 00:47
Inlägg: 2
Hej alla!

Jag är ny här, men har varit aktiv inom dessa "kretsar" sedan ett par år tillbaka, i huvudsak på amerikanska forum. Men nu har jag äntligen hittat hit! :D

Jag vill dela med mig av mitt EDC-system och filosofin bakom varför jag bär det jag bär. Alla kan trycka upp en text och bilder (förvänta er inte några utav mig en tid framöver, jag är tyvärr kameralös), men jag tycker det är mer intressant att veta varför man bär ett specifikt föremål, vilket jag ska försöka mig på att beskriva. Ni får ursäkta mig om det blir för mycket text, jag ska försöka att inte hålla mig långrandig. Uppdatering: Jag har gjort en något mer överskådlig lista som finns att beskåda längst ner.

Inledningsvis- detta är en Urban EDC, det vill säga medel för att förenkla min vardag i urban miljö. Därför innehåller den bara, ur mitt perspektiv, realistiska och inte minst relevanta verktyg för det ändamålet, detta utesluter omedelbart medel för att konstruera fångsnaror och annan utrustning som är direkt förknippat med camping. Sådan utrustning bär jag med mig när jag vet att jag ska spendera tid i skogsmark och är för mig helt onödigt att bära med mig på daglig basis; på jobbet och på väg till affären, eftersom att det är högst otroligt att jag skall behöva fånga djur på vägen för att kunna mätta magen. Den typen av utrustning finns även i min(a) GOOD-bags, där de kommer till större användning. Detta betyder dock inte att jag bär med mig föremål som är kritiska för min överlevnad, så som tändstål och vattenreningstabletter, men sällan mer avancerad utrustning än så, för att kunna hålla vikten nere, vilket jag kommer prata om väldigt mycket. Med detta sagt så är vi alla olika, och vi lär oss av varandra!

Min system kan delas upp i två tiers, 1 och 2. Tier 1 har jag alltid med mig, oavsett om jag ska till stranden med familjen, eller om jag är på mitt arbete. Inom lagens gränser, naturligtvis (någorlunda i alla fall, men det är en annan historia).

Skillnaden mellan Tier 1 och 2 är som följer;

Tier 1: Om jag planerar att tillbringa mindre än < 24 timmar i stadsmiljö
Tier 2: Om jag planerar att tillbringa längre tid än > 24 timmar stadsmiljö

Vad gäller innehållet i dessa olika tiers så skiljer det sig litegrann, som ni kanske förstår, däribland att jag istället för en IFAK level 1 tar med mig en IFAK level 2, som ger mig större förmåga att kunna hantera eventuella sjukdomsfall eller olyckor. I Tier 2 hittar man också en väska, 25L US Assault Pack i svart färg (mindre tacti-cool), innehållande vattenflaska, MRE och lite ombyteskläder (ett extra par sockar och underställ, uppe i norr kan det nämligen bli kallt, även på sommaren).

Vad gäller kläder, som också naturligtvis tillhör min EDC (tack och lov)... Jag bär alltid 5.11 Taclite Pros på benen tillsammans med deras fenomenala TDU-bälte (skönt att slippa ta av sig det när man passerar säkerhetskontroller). Därutöver har jag för det mesta Condor Summit-jacka i OD som andas bra och är troligtvis en av marknadens bästa jackor, så vitt jag vet, utan att gå in på detaljer. Tillskillnad från många andra så förlitar jag mig inte på att bära en väska med mina saker i eftersom att jag upplever att det begränsar mig avsevärt mycket. Det betyder dock naturligtvis inte att jag aldrig bär på en väska, men det är väldigt ovanligt. Vad gäller fötterna bär jag oftast 5.11 Taclite 6" Coyote med mina inlägg, både på sommar och vinter, man ska vara rädd om sina fötter! På skjutbanan brukar det istället bli att jag slänger på mina Tactical Trainers 2.0 istället. Därutöver är jag den som har en dålig ovana att alltid bära keps på mig- ja, även på vintern. Jag är en riktig bondtölp. Runt halsen bär jag i stort sett alltid en röd bandana, den är egentligen skitful, men den tjänar många bra syften.

UTRUSTNING (TIER 1):

--- I BRÖSTFICKAN (jag bär alltid skjorta, flanell från Naturkompaniet i jordnära färger är mina favoriter även om de är lite pricey).

Smith & Wesson Tactical Pen with Firestarter.
Vikt: 62 gram
Jag hade visserligen kunnat integrera ett vanligt tändstål i mitt EDC-system och exempelvis fästa den i min karbinhake tillsammans med några av mina andra verktyg. Fördelen med S&W TPF är att jag inte längre bara har ett tändstål, utan även en fullt fungerande penna, två i ett. Jag är inte något stort fan av att ha en stor nyckelknippa utan föredrar istället att disponera vikten över hela min kropp. Tack vare att den ser ut som en helt vanlig penna är den också lätt att dölja, utan att se för taktiskt ut. I övrigt väger den här pennan 62 gram och efter att ha burit den i snart ett år har jag flera gånger t.o.m. glömt bort att jag faktiskt har den "on person". Förutom de uppenbarna användningsområdena skulle denna penna även kunna tjäna ett gott syfte vid nödtrakeotomi (koniotomi), dvs ett akut kirurgisk snitt genom huden och membrana krikothyroidea ner till strupen med syfte att skapa en fri luftväg. Det är naturligtvis en absolut sista nödväg efter att ha gjort upprepade heimlichmanövers, försökt ta bort föremålet och prövat mun-mot-mun metoden utan resultat. Ett av skälen till varför den skulle vara optimal för denna typ av manöver är tack vare att den är gjord av härdat aluminium och är enkel att skruva isär. Jag rekommenderar dock ingen att göra det såvida man verkligen vet vad man gör, då det finns överhängande stor risk för att skada nerver, kärl och stämband.

Smith & Wesson Military & Police pen.
Vikt: 42 gram
Jag har alltid för vana att bära två pennor, i det fall att ena slutar fungera. Det gäller även i stort sett all övrig utrustning jag bär, i synnerhet om den är viktig. Därför finns det alltid en plan B. Precis som S&W TPF har även S&W MPP två olika användningsområden. Primärt fungerar den naturligtvis som en vanlig bläckpenna, sekundärt skulle den kunna oskadliggöra en angripare, och bör även således betraktas som ett medel i självförsvar. Formen är spetsig baktill vilket gör den till ett utmärkt föremål att hugga med, mot exempelvis öron, ögon, hals, solar plexus och andra klassiska angreppspunkter. Vad som är fördelaktig med den här typen av självförsvarsvapen är att den ser väldigt vardaglig ut och är egentligen inget annat än en spetsig penna, som "råkar"(tillverkaren var naturligtvis medveten om detta), vara perfekt vid en nödvärnssituation. Likt S&W TPF (ovan), är även denna penna tillverkad i härdat aluminium och går att fylla på med bläck när den tar slut. Som en liten parentes; det finns ett tio- om inte hundratals olika modeller och former från olika tillverkare, men rent prismässigt passade denna mig bäst och istället för att köpa en taktisk penna för 800 sek, köpte jag istället tre av denna modell
och gav bort en av dem.

Zak tool glaskrossare.
Vikt: 46 gram
Detta är en fjäderbaserad glaskrossare i pennmodell (den har dock ingen bläckpatron). För mig som rör mig mycket i trafiken ser jag det som en självklarhet att bära detta föremål. Om jag någon gång skulle hamna i en olycka och måste snabbt avlägsna mig från fordonet i det fall att dörrarna, som resultat av kollisionen, inte går att öppna. Likväl kan jag naturligtvis även hjäpla andra som hamnat i knipa. Jag hoppas dock att jag aldrig skall behöva ha användning av föremålet, men, eftersom det sker dagligen olyckor ser jag otrolig stor anledning till varför jag ska ta mitt civila ansvar och vara beredd att hjälpa andra, om situationen så kräver. Alternativet, att inte bära detta föremål skulle kunna, i värsta fall, kunna få katastrofala följder. Jag vill inte att varken jag, eller någon annan ska behöva vara i en kolliderat fordon mitt på landsvägen mer än nödvändigt då det finns andra risker, förutom den omedelbara faran att vara med i en bilolycka. Vindrutor är som allmänt känt tillverkade av ganska pålitligt säkerhetsglas och kommer inte att gå sönder av några knytnävsslag- för det mesta krävs något med spets, vilket jag tror ibland kan vara svårt att hitta.

Streamlight 66118 Stylus Pro Black LED Pen Flashlight
Vikt: 47 gram
En LED-lampa som är ovanligt stark och pålitlig trots sin minimalistiska konstruktion (den är ungefär i storlek med en helt vanlig penna). Pennan är vatten- och rosttålig och har on-/off knapp längst bak, vilket gör att den är, för mig, väldigt pålitlig. Med denna lampa klarar jag av att utföra de mest vardagliga uppgifterna där den kan tänkas komma till hands. Jag har dock sedan en tid tillbaka tänkt köpa en Fenix LD05 och pröva integrera den i mitt EDC-system, jag får se hur det går. Huvudsaken är att den är kompakt, liten, pålitlig och har goda ljusegenskaper. Alternativet är Fenix LD20, men det är nästan så att den är för stor. Kom gärna med bra tips!

Alla dessa pennor får plats i min bröstficka på skjortan, och är ordnade i ett särskilt system så jag alltid vet vilket verktyg som är vart. Till en början (för 3 år sedan), var det svårt att hålla isär dem, eftersom att alla är svarta och ser i stort sett likadana ut. Numer vilar dock S&W MPP närmast solar plex, därefter S&W TPF, Zak tool glaskrossare och Streamligten längst ut.



--- PÅ HANDLEDERNA

Paracord bracelet
Vikt: Oklart. 40 gram?
Det behövs nog ingen förklaring, annat än att det är Viper-modellen, gjord av mig själv och är i färgerna svart och orange.

Luminox A.8815 (BLACK OPS Carbon 8800 series)
Vikt: 196 gram
En klocka tillhör nog allas EDC-system. Jag rockar Luminox som är mitt favoritmärke number one, åtminstone när det kommer till klockor. Luminox gör otroligt bra urverk och inte minst eleganta klockor, för att inte tala om funktionella. Den här modellen tillhör lättviktsklassen och är väldigt enkel att avläsa i mörker, klockan fungerar dessutom att dyka med, om man skulle vilja göra det. Armbandet är gjort av silikon, vilket gör att den sitter bra på handen (vissa gillar inte silikon, jag är dock en utav dem). På armbandet har jag även monterat en liten button-compass, för att snabbt kunna avgöra riktning.



--- RUNT HALSEN

Dog tag signal mirror
Vikt: 14 gram
Ska ej blandas ihop med SAR Dog Tag Signal Device. Detta är definitivt en av mina favoriter. Det är helt enkelt en minityrisk signalspegel som är formad som en dog tag, med gummi runt och hela fadderullan. Det är alltid viktigt att ha olika medel för att kunna signalera en eventuell eftersökspatrull, om oturen skulle vara framme och man finner sig i en situation då man är vilse och/eller inte har möjlighet att röra sig. Den är väldigt effektiv och beprövad (av mig själv), men den kan naturligtvis inte jämföras med en större, traditionell signalspegel. Det är däremot EN signalspegel, vilket är bra mycket bättre än att inte ha någon alls. Mitt EDC-system tillåter mig tyvärr inte att bära en större. Signalspegeln kan givetvis användas i andra ändamål också. I mitt fall så har jag ingen spegel i min IFAK (som ni kommer märka), eftersom att min signalspegel tjänar samma syfte. Ni som har varit med ett tag och bär era system varje dag vet nog vad jag pratar om. Ibland måste man prioritera och jag har redan tillräckligt med prylar som jag måste göra utrymme för. Jag vill inte heller vara beroende av att ha med mig en väska vart jag än går, jag har prövade det konceptet under en tid men insåg ganska snabbt att jag ofta lämnade väskan hemma. Det kändes omständigt att ta med sig en väska bara för att göra ett ärende på den lokala matvarubutiken, men ändå ville jag inte lämna min EDC hemma, för där tjänar den inget till. Detta resulterade i att jag struntade i väsk-konceptet. Numer bär jag istället allt i mina fickor, vilket på sitt sätt kan kännas omständigt, men jag har däremot alltid med mig det jag behöver. Missförstå mig inte, det kan mycket väl fungera för andra, och jag försöker inte diktera om vad som är bra eller dåligt- det är bara inte ett system som fungerar för mig.

Wind Storm Whistle (Campmor)
Vikt: Oklart. 10 gram?
En visselpipa är naturligtvis fundamentalt. I en nödsituation kan jag inte förlita mig på att min röst kommer att hålla, särskilt om jag skriker efter hjälp högt och länge. En visselpipa hörs dessutom tydligare, och över längre avstånd. Jag bär alltid min runt halsen, för att på sätt försäkra mig om att jag aldrig någonsin glömmer bort den, eller tappar den i en tumult för den delen. På en mer personlig plan skulle jag definitivt välja att blåsa i visselpipan om jag befinner mig i omedelbar fara (ex. personrån el. lik.), än att börja vifta med en kniv som någon G.I. Joe, det skulle potentionellt kunna sätta mig i mer fara.
Om ni vill som jag, bära visselpipa runt halsen rekommenderar jag att knyta någon form av knut (företrädesvis Boatswains knot) som möjliggör att ni snabbt kan frigöra visselpipan, annars finns det risk för att, paradoxalt nog, kvävas av sin egen livräddare om man skulle fastna i något. Det vore en ganska långsam och otrevlig död. Jag var nästan själv på väg att kvävas av min visselpipa på min arbetsplats och jag lärde mig den läxan.

Aluminium Capsul
Vikt: Oklart. 10 gram?
En väldigt händig och kompakt kapsell, som i mitt fall, innehåller tre stycken puritabs. Det ger mig omedelbart möjlighet att rena förhållandevis "mycket" vatten (läs; tre liter, i bästa fall, beroende på bla. vattentempratur), tillräckligt för att klara mig en kort stund i en nödsituation, vilket kan vara livsavgörande. Denna kapsell är naturligtvis så pass välkonstruerad att det inte kommer att läcka in vatten, som förstör mina tabs. Men, för att vara på den säkra sidan har jag även tejpat kapsellen. Detta resulterade också, av en ren händelse, att den inte skramlar och repar min signalspegel. (Genialiskt!)
Vatten, är som allmänt känt livsviktigt, och om ni inte har med er puritabs skulle jag varmt rekommendera det. Mitt system kanske å andra sidan inte är det bästa, men, det fungerar bäst för mig. Kapsellen är (som en liten parentes), tillräckligt stor för att kunna förvara andra mindre tabletter, om nödvändigt. Det är framför allt riktat till er som kanske är beroende av en viss medicin och måste ha med er den, överallt. Prismässigt är det helt klart överenskomligt, jag tror jag betalade någonstans mellan två och tre euro för den, exklusive frakt, så klart.



--- NYCKELKNIPPA (KARBINHAKE)

Innan jag går vidare till vad min karbinhake huserar... Karbinhaken är från knivtillverkaren Kershaw och heter Kershaw Carabiner Tool (black), i deras katalog. Det är egentligen en hybrid mellan en traditionell karbinhake och ett multiverktyg (även om jag personligen inte skulle kalla den för ett tvättäkta multiverktyg). Den har inte mer än ett knivblad (partiell tanding, 8CR13MOV rostfritt stål), en ganska pålitlig konservöppnare och några bits. Den fungerar hjälpigt att öppna paket och brev med, ett syfte den ofta tjänar i min ägo. Även om den kan tyckas vara ganska onödig, i synnerhet med tanke på att jag är petnoga vad gäller vikt, så ger den mig fler möjligheter. Möjligheter är bra. Den är också bra ur det perspektivet att den är diskret och är mycket mindre uppseendeväckande i det vardagliga livet, kontra en större fällkniv. Ur ett taktiskt perspektiv skulle jag däremot inte rekommendera någon att använda den i självförsvar, dels för att den skulle suga, och dels för att den inte har någon lås-mekanism. Det skulle, som ni kanske förstår, således resultera i att du förmodligen skadar dig själv mer än angriparen. Trevligt verktyg hur som helst, och det är en vikt jag kan bära.


LED Keychain
Vikt: Oklart
En väldigt liten led-lampa (ungefär i samma storlek som en button compass). Den är ideal för min "nyckelknippa", av egentligen en orsak; det är en skön vän att ha när det är mörkt ute och man ska låsa upp dörrar. Helt klart ett av mina mest använda föremål i mitt EDC-system, och den väger ynka 7 gram.

Uncle Bills Silver Gripper Tweezers
Vikt: Oklart
Jag kan verkligen inte vara utan ett par pincetter, än mindre när de kommer i en sånhär kompakt och liten storlek. Det finns, som ni kanske förstår, väldigt många tillfällen då man kan ha användning utav pincetter. Det kan vara alltifrån att plocka bort träsplitter från händerna, till minutiöst detaljarbete. Jag har också märkt att kvinnorna uppskattar denna lilla förmåga, och vad gör man inte för att imponera på dem? :notme: (Skämt åtsido), jag älskar pincetter.

Carabiner Compass Key Ring
Vikt: Oklart
Jag har alltid blivit skolad i att bära två kompasser. I stressiga situationer (i synnerhet om man har gått vilse), så är det inte ovanligt att man misstror sin egen kompass. Genom att bära två stycken kan jag snabbt avgöra om kompassen visar rätt, eller fel.

CountyCoom Pocket Widgy Bar
Vikt: Oklart
Helt klart ett bra föremål värt att ta med i sin EDC, om man har råd att spendera 22 extra gram. Denna använder jag huvudsakligen för att öppna div. burkar (ni vet, dom där förbannade syltburkarna), istället för att böja matknivarna eller förstöra andra blad. Helt klart en favorit i min familj. Förutom att den ser helt awesome ut, alltså. Härdat D-9 stål som garanterat håller en bra tid framöver. Ur ett SAWC-perspektiv faller den helt klart under måtten för vad jag maximalt kan bära.

Nycklar
Vikt: För mycket
Så klart...

Aurora Firesteel
Vikt: 45 gram
väldigt elegant och tålig design, som inte alls tar upp mycket utrymme. Ja, jag har två tändstål med mig. Det finns inte någon anledning att tro att jag inte tappar bort pennan en dag, och rätt vad det är så är jag utan tändstål när jag behöver ett. One is none, är ett känt ordspråk. Jag skulle också rekommendera er, som inte har två tändstål, att börja integrera det i ert EDC-system.

USB-sticka
Vikt: Oklart
Jag kan inte säga hur många gånger jag haft nytta av att ha med mig ett USB-minne. Det känns som att jag använder den dagligen, vilket också är orsaken till att den numer tillhör mitt system. Jag är väldigt osäker på tillverkaren, det var en gåva från företaget.

BCB Howler Whistle
Vikt: Oklart
Min sekundära visselpipa. Otroligt högt ljud, SOLAS-godkänd, kompakt och har Lanyard attachment om jag skulle få för mig att placera den runt halsen istället för min primära visselpipa.

Condor "Patch"
Vikt: Oklart
Detta är egentligen en patch där det står vilken blodtyp jag har. Perfekt att alltid ha med sig om olyckan skulle vara framme och blodtransfusion är nödvändigt. Det sparar mycket tid för räddningspersonalen och kan i bästa fall rädda mitt liv. Varje sekund räknas. Detta är en lanyard-modell som enkelt kan fästas på nyckelknippan.



--- HÖGRA BÖRSTFICKAN (JACKA)

Powerpax Battery Caddy 4x AA
Vikt: 11 gram, utan batterier
En smidig liten lösning som någon smart figur kommit på. Denna plastkonstruktion håller fyra stycken AAA batterier på plats och på så sätt slipper man ha extra-batterier flygandes runt i fickan (irriterande, minst sagt). Jag tror att denna idéen i grund och botten föddes hos piloter, som hade just det problemet och kom på den har lösningen. Ett enkelt system för att hålla reda på sina batterier helt enkelt och man har dem alltid nära till hands. Det finns även system dimensionerade för större batterier.

Maxpeditions Micro Wallet
Vikt: Oklart
Innehåller det allra vanligaste, kreditkort, mynt sedlar samt ICE.



--- VÄNSTER BRÖSTFICKA (JACKA)

SOG Flash I
Vikt: 37 gram
Mitt absolut främsta EDC-blad, av flera olika skäl. Dess design, kvalité och vikt, för att nämna några orsaker till varför jag avgudar den. Det finns en uppsjö med recensioner kring detta blad som cirkulerar på Internet, kika gärna på dem. Den tjänar för mig flera olika syften, däribland som ett allt-i-allo blad, men kan även användas för taktiska ändamål, om situationen kräver. Som sagt, kika på recensioner- ännu hellre, köp ett eget exemplar och skapa din egen uppfattning. Även värt att poängtera hänger det en bit reflekterande paracord på kniven. Detta för att underlätta om man skulle tappa bort den
både i mörker och på dagen, den bli enklare att se helt enkelt. -För det mesta- ligger den i bröstfickan, ibland i byxorna, helt beroende på situation. Jag vill ogärna "flasha" med "flashen", det skapar ofta så många onödiga situationer som annars kan undvikas.
Förutom SOG Flash I brukar jag även rotera mellan Benchmade 940, Benchmade 2550 och i sällsynta fall Kershaw Skyline.



--- VÄNSTER FICKA (JACKÄRM)

Spyderco Delica 4 / Spyderco Tenacious
Vikt: Delica 4; 71 gram, Tenacious; 117 gram
Bra allround-blad båda två.



--- HÖGER BENFICKA



Leatherman Wave
Vikt: 241 gram
Är mitt val när det kommer till multiverktyg. Wave är fö. det multiverktyg som jag gillar bäst när det kommer till HD (Heavy Duty). Jag hade visserligen kunnat bära en Leatherman S2 Juice (som också är ett helt fenomenalt multiverktyg), men jag använder min Wave så pass mycket inom jobbet att det inte vore motiverat att bära ett mindre multiverktyg som ger mig något begränsad förmåga att utföra vissa uppgifter. Vissa kan dock, med all rätt hävda, att den inte är särskilt "lätt" (jag pratar om vikt naturligtvis), då den är i titanium, men återigen, jag använder den så pass mycket inom mitt arbete att det är en vikt jag kan ta. På fritiden väljer jag dock oftast något lättare multiverktyg, företrädesvis S2 Juice, eftersom att jag inte behöver alla de funktioner som min Wave har. Det finns mycket att prata om när det kommer till multiverktyg, så jag ska inte gå in på några detaljer.

TIW självförsvarsspray
Vikt: ~300 gram
Den lagliga versionen. Även om den inte alls kan mäta sig med CS eller polisens pepparspray så ska man inte underskatta den. TIW ger mig gott och väl tid att oskadliggöra en angripare en kort stund för att jag på så sätt ska kunna röra mig bort från situationen. Denna modell färgar även angriparen, vilket
underlättar vid identifiering.



--- VÄNSTER BENFICKA



Mobiltelefon Samsung galaxy S2 (på reparation, tack vare min klantighet...)
Vikt: 116 gram
Härlig android, schysst design och är väldigt tunn. Med mig har jag också alltid ett extrabatteri till mobiltelefonen som alltid är fulladdat. Jag upplever personligen att batteriet alltid tar slut när jag som mest behöver mobiltelefonen.



--- HÖGER CARGO-FICKA



BCB Waterproof Notepad
Vikt: 100 gram
Det är uppenbart varför jag bär ett anteckningsblock... Förutom att det ligger i min natur att vara väldigt glömsk och måste således skriva upp allt. Det finns inte så mycket att säga om det här anteckningsblocket, förutom att den är vattenavvisande (perfekt i storm och rusk, men även i överlevnadssituationer, om man skulle behöva lämna ett meddelande el. lik.)

Gorilla-tejp
Vikt: ~20 gram
Det säger sig självt...



--- VÄNSTER CARGO-FICKA

IFAK Level 1 (primär)
Det är helt enkelt en sluten zipper-bag, 120x180mm (för att snabbt kunna lokalisera nödvändig utrustning)
Bandage små x2
Bandage stor x2
Tryckförband x2
Plåster små x4
Plåster stora x4
Kompress x3
Räddningsfilt x1
Alvedon x4
Gorilla-tejp
Superlim x1
Alkoholsvabbar x10
Tampong x2
Dextrosol x2
Sax x1
Vinylhandskar x3
Andningsduk x3
Koksaltslösning 30ml x2
Tops x5
Säkherhetsnålar x5

Övrig utrustning:
Öronproppar från apoteket
Kondom (den som inte är behandlad med glidmedel)
Blixtlåspåse (Zipper-bag)
Handskar från Mechanix alt. Darkstar Kevlar/KoreFlex kanyl/snittskyddshandske
Solglasögon av modell Pursuit XT (Jag är dock hemskt sugen på 5.11s nya modell Burner Half Frame)
Tuggummi
Div. kartor, EVAC-instruktioner etc.

Citera:
Mer överskådlig lista:
5.11 Taclite Pro Pants
5.11 TDU-bälte
Condor SUMMIT-jacka
Keps
Handskar (Mechanix / Darkstar)
Smith & Wesson Tactical Pen- Firestarter
Smith & Wesson Tactical Pen- Self Defense
Zak tool glaskrossare
Streamlight Stylus Pro
Paracord bracelet
Dog tag signalspegel
Visselpipa (x2)
Carabiner Compass Key Ring
Aluminium Capsul (för puritabs)
Klocka + button-compass
Solglasögon
Röd bandana
Karbinhake (Multitool)
Silver Gripper Tweezers
Gorilla-tejp
LED Keychain
Nycklar
Micro Widgy bar
Aurora Firestarter
USB-sticka
IFAK level 1
Mobiltelefon (+extra batterier)
Öronproppar
Plånbok
Tuggummi
Extra batterier till Streamlighten
Kondom
Waterproof Notebook
Fällkniv 1: SOG Flash I
Fällkniv 2: Spyderco Delice 4 / Spyderco Tenacious
Leatherman Wave
TIW självförsvarsspray




... Två koppar kaffe senare. Jag tar gärna emot synpunkter och frågor! :) Jag bjuder fö. på stav- och syftningsfel. Ni får ha överseende!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Conchord22s EDC-system
InläggPostat: ons 15 aug 2012, 00:22 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 nov 2011, 17:18
Inlägg: 74
Ort: Västra götaland
Hej! Och välkommen hit!
Är själv inte så gammal på forumet.
Verkar som om du tänkt igenom allt och planerat bra!
Själv har jag missat mycket, speciellt det här med vikten av en bra penna, eller 2 :D .
Har det stora problemet att det inte finns bekväma byxor till min kropp.....
Väska funkar inte för mig och väst ser ut som f..!
Har därför en minimal EDC på sommaren och mycket tung jacka på vintern...

Lycka till med vistelsen här!

_________________
"I en värld full av hat måste vi ändå våga hoppas. I en värld full av ilska måste vi ändå våga trösta. I en värld full av förtvivlan måste vi ändå våga drömma. I en värld full av misstro måste vi ändå våga tro."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet