Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: EDC Nolaskogs
InläggPostat: ons 02 mar 2011, 00:55 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 feb 2011, 23:49
Inlägg: 79
Ort: Nolaskogs
Här har ni en lista på det jag bär runt på dagarna, till och från jobbet/universitetet osv. Kom gärna med synpunkter!
Bild 1 - Vad jag har i jackan
Bild
1. HTC Desire Z m. öronsnäckor
2. Försvarets Hudsalva
3. Dextrosol
4. Nyckelknippa m. LED-lampa
5. Kompass
6. Hopfällbar kåsa
7. Försvarets gröna halsduk
Inte med på bild: Leatherman Micra, kontokort m.m.

Bild 2 - Första Hjälpen-kit
Bild
Ett påbörjat första hjälpen kit som jag har i ryggsäcken:
1. Försvarets första förband
2. Cederroths Lilla Blodstoppare
3. Diverse plåster
4. Resorbburk som innehåller ett par resorb, ipren och alvedon.
5. Antibakteriell handsprit
6. Diverse preparat(Ipren, alvedon och immodium)

Bild 3 - Diverse prylar
Bild
Andra prylar jag har i ryggsäcken:
1. Sykit m. synålar, tråd, säkerhetsnålar och knappar (från andra världskriget tydligen, inköpt på Army Shopen i Umeå)
2. Regnponcho
3. Anteckningsbok + pennor, sudd osv.
4. Ljusstavar 12h, en grön och en röd
5. Pannlampa
6. LED-ficklampa
7. Handvärmare 8h, 2 par.
8. Tändsticksask
9. Magnesiumeldstål
10. EKA Swede 90 Fickkniv
11. Paracord 15m

Bild 4 - Ryggsäcken
Bild
Ryggsäcken jag bär grejerna i, en Haglöfs Corker. Förutom prylarna på bilderna så har jag i huvudfacket en bärbar dator med laddare + extra ombyte. Även med datorn i ryggsäcken så finns hyffsat med plats i huvudfacket.

Några planerade förbättringar till första hjälpen-kitet:
- Väska att samla prylarna i.
- Räddningsfilt
- Nitrilhandskar
- Pocketmask / ansiktsmask typ engångs
- Fler Försvarets första förband att ha i jackan och ryggsäcken.
- Pincett
- Sax
- Fästningsborttagare (har inte så stora problem med det i denna del av landet, men man vet aldrig!)
- Compeed skavsårsplåster
- Nezeril nässpray
- ACO sårtvätt 30 ml el. liknande
- Elastisk binda för stukningar m.m.

Planerade och önskade förbättringar i övrigt(uppdateras eftersom):
- Vattenflaska!
- Kontanter!
- BIC-tändare alt. stormtändare.
- Vattentät behållare till tändstickorna
- Multiverktyg, typ Leatherman Wave
- Karta över närområde
- Paracord-armband
- Kompakt överlevnadskit m. signalspegel, nödvisselpipa, tändstål osv.
- Extra laddare till mobilen!
- Liten kikare, monocular?

Har ni några förslag på saker som jag borde ha eller saker jag har som jag kan skippa?

_________________
Nolaskogs.se <- Skriver om krisberedskap, bushcraft, resiliens, permakultur och självhushåll, bland annat en artikelserie under hela 2014 som heter 52 veckor till beredskap.
Kristidsrecept.se <- Bevarar gamla kristidsrecept


Senast redigerad av Nolaskogs tor 28 apr 2011, 00:04, redigerad totalt 3 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Nolaskogs
InläggPostat: ons 02 mar 2011, 01:17 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:08
Inlägg: 34
En spontant första tanke var att jag saknar nån typ av burn-gel. Bra att ha vid brännskador både små och större. Sen funderar jag själv på att skaffa en SAM splint (eller om det finns andra märken) t ex

http://www.tryggsaker.se/forsta-hjalpen ... cts_id/534

Tar liten plats men användbar om man skall fixera en fraktur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Nolaskogs
InläggPostat: ons 02 mar 2011, 09:39 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 feb 2011, 23:49
Inlägg: 79
Ort: Nolaskogs
Tack för tipsen, burn-gel ska jag definitivt lägga till anskaffningslistan!

Jag glömde viktigaste saken i min anskaffningslista, och det är kunskap! Det var länge sen jag gick någon första hjälpen-kurs så jag letar aktivt efter en bra kurs. Jag har kollat på Civilförsvarsförbundet och Röda Korsets hemsidor, men de verkar bara anordna kurser för företag eller större grupper. Sen har jag länge velat gå en överlevnadskurs, och då mer specifikt Granen Barmark. Men eftersom jag inte gick lumpen så skulle första steget vara att gå GMU, vilket jag funderar på att göra i höst eller nästa höst, beroende på när jag är klar med studierna. Annars verkar Svenska Överlevnadssällskapet vara ett trevligt gäng med bra kurser, så det är också ett civilt alternativ som kanske är smidigare.

Någon som vet var jag som privatperson kan gå första hjälpen- och hlr-kurser för en inte allt för dyr slant?

_________________
Nolaskogs.se <- Skriver om krisberedskap, bushcraft, resiliens, permakultur och självhushåll, bland annat en artikelserie under hela 2014 som heter 52 veckor till beredskap.
Kristidsrecept.se <- Bevarar gamla kristidsrecept


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Nolaskogs
InläggPostat: ons 02 mar 2011, 09:46 
Jag skulle komplettera med några vattenreningstabletter iom du verkar räkna med behöva vara "utomhus" och har möjligheter att t.ex. tända eld. Inte så billig lösning kanske men en rostfri KleenKanten kan du koka vatten i.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Nolaskogs
InläggPostat: ons 02 mar 2011, 09:54 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Du kan höra med brandförsvaret eller ambulansen på orten det händer att de har kurser för allmänheten .

Om de inte haft tidigare kanske de startar om folk börjar fråga efter sådant .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Nolaskogs
InläggPostat: ons 02 mar 2011, 10:25 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 dec 2009, 14:25
Inlägg: 726
Ort: Järnbäraland
portabel vattenrening: http://viewitem.eim.ebay.se/WebTex-Survival-Straw-Army-Military-SAS/160546167888/item

_________________
Z☣mbierna kommer inte att döda sig själva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Nolaskogs
InläggPostat: ons 02 mar 2011, 12:33 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:08
Inlägg: 34
Ett par funderingar till. Jag skulle lägga ner ett par dambindor och ett par tamponger, fungerar bra om man måste lägga ett absorptionsförband dvs behöver något som suger upp vätskor. Bortsett från att det kan vara bra att finna för dess "normala" användingsområde.
Sen skulle jag packa ner ett par vanliga kompresser och ett par rullar med gasbinda. Är det en mindre skada (men större än vad ett plåster klarar) så är det enklare än att bryta ett helt första förband, fast där kan man ju fundera lite på vad man får tag på till vilket pris.
För tabletterna skulle jag stoppa ner några allergitabletter (antihistamintabletter), finns flera olika receptfria på apoteket. Ev också nån liten tub med kortisonsalva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Nolaskogs
InläggPostat: ons 02 mar 2011, 13:09 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 feb 2011, 23:49
Inlägg: 79
Ort: Nolaskogs
T-72 och sheldor: Någon typ av vattenrening kan vara vettigt att ha med sig. Se bara vad som hände i Östersund för inte allt för länge sen, inte roligt att dricka bajsvatten. På sikt skulle jag vilja ha en Lifesaver 4000 i ryggsäcken, men du hade ett bra tips sheldor, Survival Straw. Nackdelen med Survival Straw som jag kan se är att man troligtvis inte kommer använda den föränn risken är överhängande att vattnet man dricker kan vara kontaminerat, men sen är ju inte den produkten framtagen för att användas längre perioder, utan just för överlevnadssituationer. Å andra sidan kanske det inte heller är realistiskt att enbart dricka filtrerat vatten, men en Lifesaver 4000 flaska skulle ändå räcka i 3,5 år om man dricker 3 L vatten / dag. Men som jag ett flertal gånger läst på forumet, bättre en billig lösning i ryggsäcken än en dyr lösning på butikshyllan!

maxan: Tamponger är en bra idé, kan också användas som tändmaterial om det skulle behövas! Att kunna komma till undsättning till tjejen är ju alltid ett plus också.. Ang. allergitabletter så är det inte en dum idé. Jag är själv inte allergisk mot något vad jag vet, men vem vet, det är längesen jag blev stucken av ett bi.

Dweomer: Ang. första hjälpen-utbildning så pratade jag med en person hos Röda Korset som skulle hålla koll efter något utbildningstillfälle att klämma in mig på. Sedan var ett annat alternativ att jag själv samlar ihop 10 personer och anmäler oss som grupp. Någon från Röda Korset skulle då kostnadsfritt hålla en utbildning för oss under några timmar. Dom har ett samarbete med Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap som gör det möjligt att erbjuda kostnadsfri utbildning för grupper.

Fråga: Vad tror ni om att bära med sig ett andningsskydd i ryggsäcken? Är det överdrivet?
Nu tänker jag inte på en gasmask, utan mer en engångs-andningsmask med skyddsklass FFP2 el. FFP3 som används på t.ex. sjukhus och byggarbetsplatser för att förhindra smitta och inandning av skit som inte ska andas in. Borde ta liten plats ihopvikt och i vissa scenarion kan man nog få användning av den.

_________________
Nolaskogs.se <- Skriver om krisberedskap, bushcraft, resiliens, permakultur och självhushåll, bland annat en artikelserie under hela 2014 som heter 52 veckor till beredskap.
Kristidsrecept.se <- Bevarar gamla kristidsrecept


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Nolaskogs
InläggPostat: ons 02 mar 2011, 14:53 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:08
Inlägg: 34
Allergitabletter är dessutom bra att ha mot myggbett. Inte för att man blir biten mindre men det kliar mindre. Där kommer kortisonsalvan in också. Eller så köper man en liten salva xyloproct (mot hemoroider), det är suveränt på myggbett eftersom det är en blandning av kortison och bedövningsmedel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Nolaskogs
InläggPostat: ons 02 mar 2011, 19:23 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Hej Nolaskogs.
Lite saker som jag kom på..


Utbildning:
Bli medlem här så kan du gå nästan vilka utbildningar du vill.
Fungerar bra även för dem som inte gjort lumpen. Jag gick
Granen Barmark och Vinter via dem...

http://www.forsvarsutbildarna.se/

Mat:
Något att äta skulle vara bra kanske även en vattenflaska. Enkla saker som en 0,5 Liters
mineralvatten och ett par Snickers eller måltidsersättningsbars (Nutrillet, Viktväktarna eller
liknande) kan vara det som krävs för att inte sega ihop av hunger...

Fråga:
Citera:
Vad tror ni om att bära med sig ett andningsskydd i ryggsäcken? Är det överdrivet?
Nu tänker jag inte på en gasmask, utan mer en engångs-andningsmask med skyddsklass FFP2 el. FFP3 som används på t.ex. sjukhus och byggarbetsplatser för att förhindra smitta och inandning av skit som inte ska andas in. Borde ta liten plats ihopvikt och i vissa scenarion kan man nog få användning av den.

De är inte så effektiva som man kan tro men å andra sidan så väger de ju nästan ingenting.

Kniv:
En bättre kniv kan man alltid ha... :) Men en Mora 2000 är i mina ögon en bra budget kniv.
Lite kraftigare konstruktion än en del multiverktyg och fällknivar. Men det är en smaksak... :mrgreen:

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Nolaskogs
InläggPostat: ons 02 mar 2011, 22:40 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Försvarets gröna handduk är ett OK andningsskydd. Åtminstone som skydd mot stendammslunga i ett 9/11-scenario.

Och mot knott. Som kan vara nog så besvärligt. :evil:

_________________
"Do what you can, with what you have, where you are."
- Nån klok amerikansk president som definitivt hade en poäng där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Nolaskogs
InläggPostat: tor 03 mar 2011, 12:22 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 feb 2011, 23:49
Inlägg: 79
Ort: Nolaskogs
Morgan_cat: Tack för tipset ang. utbildningen. Jag trodde det var ett krav att man gjort lumpen för att kunna vara med på Granen. Jag funderar ändå på att gå GMU, då det känns som att jag missat något genom att jag skippade lumpen. Men det är inte helt lätt att klämma in nåt sånt mitt i universitetsstudierna, eller efter examen för den delen med jobb och hela den biten.

Något ätbart förutom dextrosol är definitivt värt att slänga med. En vattenflaska och ett par energy bars kostar dessutom inte mycket.

Ang. kniven så skulle jag självklart föredra en rejälare modell, men då jag rör mig mycket i stan så känner jag mig inte helt bekväm med det. Jag skulle ha svårt att motivera bärandet av en mora-kniv till en polis. Så fort jag rör mig i skogstrakter följer dock en rejälare kniv med!

Lucretius: Det har du rätt i, bra idé. Tyvärr så behöver man i mina trakter ett riktigt myggnät, men ibland hjälper inte ens det då “svearn” är ute. Inför sommaren är jag på jakt efter ett riktigt finmaskigt nät som förhoppningsvis kan skydda mig även mot dom helvetesflugorna. Djungelolja alt. något medel med DEET är också ett EDC-måste på sommaren.

_________________
Nolaskogs.se <- Skriver om krisberedskap, bushcraft, resiliens, permakultur och självhushåll, bland annat en artikelserie under hela 2014 som heter 52 veckor till beredskap.
Kristidsrecept.se <- Bevarar gamla kristidsrecept


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Nolaskogs
InläggPostat: tor 03 mar 2011, 12:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Du kan ju ( om det är så med morgan_cats utb att man måste gjort lumpen ) gå med i någon frivillig försvarsutb .
Bilkårist tex , Svenska blå stjärnan , radio-tele , mfl .
De har kortare försvarsutb som brukar koncentreras på sjukvård och skydd .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet