Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 12:23 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
Hej ni alla som kommit längre än mig. Jag har gjort en lista i en liten bok på saker jag vill att vi ska ha hemma "uti fall att". Kan ni läsa igenom och tycka till vad som mer behövs där (och gärna varför)? Eller om något av det jag skrivit upp verkar onödigt. Gärna om ni har något tips eller varning om en produkt. Tex jag läste i någon tråd att biltemas tändstål inte var bra.

HAR

gasolkök och bränsle
knivar
ihopfällbar vattendunk
överlevnadsbok
div självförsörjningsböcker
soppåsar
sopsäckar
kylväskor
vandringskängor
ryggsäckar till hela familjen
wipes
gummistövlar till hela familjen
regnkläder till alla
tändare
såg
aluminiumfiltar
vattendunkar
blandade first aid kits
bandage, plåster, tvål, handskar
fast galltvål
sovsäckar till halva familjen
liggunderlag till halva familjen
bindor/tamponger
tandkräm/tandborstar
schampoo, balsam, duschkräm, tvål
ljus
tändstickor
lite fiskegrejer
presenning
tvättmedel
klorin
silvertejp
batterier
vattenreningstabletter
knivslip
div trädgårdsredskap

HAR INTE
handpump och sifon
arbetshandskar
tändstål
surrgarn och rep
gjutjärnsgryta att hänga upp
1 cykel fattas
2 cykelvagnar
extra innerdäck till cyklar samt lagningskit
fler ficklampor
batteridriven radio
klädnypor och tvättlinor
mer toapapper
frön
yxa
mer aluminiumfolie
typ life straw
vattenfilter
fotogenlampor/oljelampor samt bränsle
knivar för styckning
konservöppnare, liten
gammaldags tvättbräda


Och givetvis behövs påfyllning på många av de saker jag har, men man får ju börja någonstans. Tack på förhand för hjälpen!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 12:30 
Jag förstår att det är det viktigaste du siktar in dig på här, men kanske något litet "tröstande" och "distraherande" för barnen. Allt från gosedjur till små spel, som redan ligger nerpackat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 12:37 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
James Bonde skrev:
Jag förstår att det är det viktigaste du siktar in dig på här, men kanske något litet "tröstande" och "distraherande" för barnen. Allt från gosedjur till små spel, som redan ligger nerpackat.


Låter vettigt. Små överraskningar och godsaker i förrådet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 15:14 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Du har väl sysaker?

Av det du planerar att köpa men ännu inte har köpt, så skulle jag sätta en radio först. Fundera på om du inte skall ha en med vev och inte enbart batterier.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 15:37 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Tant Prepp skrev:
Du har väl sysaker?

Av det du planerar att köpa men ännu inte har köpt, så skulle jag sätta en radio först. Fundera på om du inte skall ha en med vev och inte enbart batterier.


Denna är inte bäst, men funkar ok. Jag har ett par stycken och har även delat ut till familjen.
Mottagningen är helt ok.

http://www.ebay.com/itm/Emergency-Hand- ... Sw8w1X5It3

Kanske kan vara något? 115kr är rätt ok.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 15:47 
En enkel och konkret grej är vätskeersättning.

Allvarlig magsjuka kan vara livsfarlig, särskilt för unga.

Tänk dig en situation där ni ALLA är extremt magsjuka. Ni är hemma. Ingen ström. Vattnet i kranen går inte att dricka (det är därför ni är magsjuka).

Detta är ett enkelt och väldigt troligt scenario.

Du behöver kunna koka vatten och blanda vätskeersättning. Felaktig vätskeersätning kan vara livsfarlig.

http://www.1177.se/Kronoberg/Tema/Barn- ... n/?ar=True

Citera:
Blanda egen vätskeersättning

Om du inte har tillgång till affär eller apotek där du kan köpa vätskeersättning, kan du behöva blanda den själv. Det är viktigt att inte ta för mycket salt och att använda vanligt salt, inte örtsalt.

Det är mycket viktigt att doseringen blir rätt. Använd exakta mått, inte vanliga skedar. Smaka på lösningen innan barnet får den. Du ska bara ana saltsmaken, det ska smaka som tårar. Receptet gäller för alla åldrar, även vuxna. Men för barn under ett år är det säkrast att ge vätskeersättning från affär eller apotek, för att doseringen inte ska bli fel.

Recept:
  • 1 liter vatten
  • 6 teskedsmått strösocker (1 teskedsmått = 5 milliliter)
  • ½ teskedsmått salt (½ teskedsmått = 2,5 milliliter)


Koka upp vätskan och låt den svalna. Drycken kan smaksättas med två teskedar koncentrerad fruktjuice eller saft.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 16:24 
Maka skrev:
gjutjärnsgryta att hänga upp


Har du sett detta lilla trick istället för att fixa kedja och trefot för tillagning över öppen eld?


Själv har jag både litet gasolkök, gasolspis, spritkök och en liten eldgrop i ute trädgården. Jag har skrivit innan om dom där små gastuberna som endast innehåller butan och funkar dåligt vid minusgrader.

Listan känns som du satsar på både Bug-in och Bug-out? Inget fel med det, bara undrar... Själv har jag gått ifrån Bug-out mer och mer och satsar nu nästan enbart på bug-in. D.v.s jag köper inte längre dyra campingprylar jag sällan använder och satsar istället på batteribank, mat, ved, ljus och höns. :)

Skogsbonde: När det kommer till vätskeersättning tycker jag Ayran är 100gånger bättre än salt och socker-vatten. Ayran=hälften vatten, hälften grekisk yoghurt+salt. Då det faktiskt är rätt gott, innehåller näring och man får i sig mer salt tillsammans med nyttiga magbakterier som hjälper emot magsjuka. Har alltid minst en halv liter grekisk yoghurt hemma för detta, men ingår ju också i matrotationen.

EDIT: Termos?


Senast redigerad av Nikenik ons 11 jan 2017, 17:10, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 16:53 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tandtråd är användbart, inte bara till tänderna. Såg någon rekommendation att ta med sig tandtråd vid tågluffning till klädstreck, med säkerhetsnålar som klädnypor.

Vore kanske idé med någon trevlig liten hopfällbar trädgårdssåg för beskärning om du inte redan har det. Tar ett tag att få ner något större, men går bra till stora grenar och sly, och så kan man använda den redan innan.

Zippåsar i olika storlekar för ren, torr och och vattentät förvaring. Speciellt för mat, tändvirke och känsligare elektronik.

Jag köpte en förpackning med tunna nitrilhandskar på Biltema för 80-90 kr häromdagen. Det kan man spara in mycket handtvätt på. Dels vid smutsiga sysselsättningar, men den som har varit justerad i båda armarna och haft dropp och dessutom har gått på toaletten i det läget vet att det också finns andra användningar.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 17:26 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
Tant Prepp skrev:
Du har väl sysaker?

Av det du planerar att köpa men ännu inte har köpt, så skulle jag sätta en radio först. Fundera på om du inte skall ha en med vev och inte enbart batterier.


Sysaker har jag. Det låter smart att prioritera en radio och givetvis ska den ha vev också...
Tack för tipset.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 17:27 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
Tank skrev:
Tant Prepp skrev:
Du har väl sysaker?

Av det du planerar att köpa men ännu inte har köpt, så skulle jag sätta en radio först. Fundera på om du inte skall ha en med vev och inte enbart batterier.


Denna är inte bäst, men funkar ok. Jag har ett par stycken och har även delat ut till familjen.
Mottagningen är helt ok.

http://www.ebay.com/itm/Emergency-Hand- ... Sw8w1X5It3

Kanske kan vara något? 115kr är rätt ok.

//Tank


Tack Tank.

Bäst är det man har. Inte det man väntar på att skaffa. Så bra förslag, priset verkar bra och vi kan köpa till flera familjemedlemmar också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 17:28 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
Skogsbonde skrev:
En enkel och konkret grej är vätskeersättning.

Allvarlig magsjuka kan vara livsfarlig, särskilt för unga.

Tänk dig en situation där ni ALLA är extremt magsjuka. Ni är hemma. Ingen ström. Vattnet i kranen går inte att dricka (det är därför ni är magsjuka).

Detta är ett enkelt och väldigt troligt scenario.

Du behöver kunna koka vatten och blanda vätskeersättning. Felaktig vätskeersätning kan vara livsfarlig.

http://www.1177.se/Kronoberg/Tema/Barn- ... n/?ar=True

Citera:
Blanda egen vätskeersättning

Om du inte har tillgång till affär eller apotek där du kan köpa vätskeersättning, kan du behöva blanda den själv. Det är viktigt att inte ta för mycket salt och att använda vanligt salt, inte örtsalt.

Det är mycket viktigt att doseringen blir rätt. Använd exakta mått, inte vanliga skedar. Smaka på lösningen innan barnet får den. Du ska bara ana saltsmaken, det ska smaka som tårar. Receptet gäller för alla åldrar, även vuxna. Men för barn under ett år är det säkrast att ge vätskeersättning från affär eller apotek, för att doseringen inte ska bli fel.

Recept:
  • 1 liter vatten
  • 6 teskedsmått strösocker (1 teskedsmått = 5 milliliter)
  • ½ teskedsmått salt (½ teskedsmått = 2,5 milliliter)


Koka upp vätskan och låt den svalna. Drycken kan smaksättas med två teskedar koncentrerad fruktjuice eller saft.


Jag har kokat egen men det är en väldigt smidig lösning att bara ha färdig. Tack för förslaget.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 17:38 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
Nikenik skrev:
Maka skrev:
gjutjärnsgryta att hänga upp


Har du sett detta lilla trick istället för att fixa kedja och trefot för tillagning över öppen eld?


Själv har jag både litet gasolkök, gasolspis, spritkök och en liten eldgrop i ute trädgården. Jag har skrivit innan om dom där små gastuberna som endast innehåller butan och funkar dåligt vid minusgrader.

Listan känns som du satsar på både Bug-in och Bug-out? Inget fel med det, bara undrar... Själv har jag gått ifrån Bug-out mer och mer och satsar nu nästan enbart på bug-in. D.v.s jag köper inte längre dyra campingprylar jag sällan använder och satsar istället på batteribank, mat, ved, ljus och höns. :)

Skogsbonde: När det kommer till vätskeersättning tycker jag Ayran är 100gånger bättre än salt och socker-vatten. Ayran=hälften vatten, hälften grekisk yoghurt+salt. Då det faktiskt är rätt gott, innehåller näring och man får i sig mer salt tillsammans med nyttiga magbakterier som hjälper emot magsjuka. Har alltid minst en halv liter grekisk yoghurt hemma för detta, men ingår ju också i matrotationen.

EDIT: Termos?


Cool hack!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 17:41 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
Zombie skrev:
Tandtråd är användbart, inte bara till tänderna. Såg någon rekommendation att ta med sig tandtråd vid tågluffning till klädstreck, med säkerhetsnålar som klädnypor.

Vore kanske idé med någon trevlig liten hopfällbar trädgårdssåg för beskärning om du inte redan har det. Tar ett tag att få ner något större, men går bra till stora grenar och sly, och så kan man använda den redan innan.

Zippåsar i olika storlekar för ren, torr och och vattentät förvaring. Speciellt för mat, tändvirke och känsligare elektronik.

Jag köpte en förpackning med tunna nitrilhandskar på Biltema för 80-90 kr häromdagen. Det kan man spara in mycket handtvätt på. Dels vid smutsiga sysselsättningar, men den som har varit justerad i båda armarna och haft dropp och dessutom har gått på toaletten i det läget vet att det också finns andra användningar.


En typ Japansåg ska jag skriva upp. Ziplock påsar är bäst villa allt möjligt. Ska genast införskaffas. Vi har handskar. De kom till användning när hunden fick valpar på nyårsafton, tills vi gav upp och körde au naturel med handtvätt emellan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 18:12 
Nån pratade dålig mage... Ett par askar Dimor (mot diarré) kan göra underverk.
Vet inte vad ni har för skor men är de inte högskaftade så använder jag gärna damasker typ https://itaboutdoor.se/trespass-nanuk-gaiter-5825.html som gör att man klarar mycket sämre förhållanden som snö och väta utan att bli blöt om fötterna.
Ett spritkök? När gasen tar slut kan det funka som backup och jag tycker det är lättare att lagra och bära T-röd än gasol. (Jag TROR man får mer matlagning per kg med sprit.)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Makas utrustningsplan - hjälp tack
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 19:32 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
De flesta villaägare har nog en grill. Kan man använda den, även vintertid, för matlagning? Går det att elda med ved i en vanlig klotgrill (Weber) som man köpt på Maxi?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet