Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: EDC Polarbear
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 10:25 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
jag har över en period på 2 veckor satt ihop 2 st EDC:er. En till mig och en likadan till fästmön och det har kostat mig ca 2500 kr.
EDC:erna är utformade för att fungera bäst i stadsmiljö men även i skogen. Den hjälper mig i vardagen men kommer defenitivt att hjälpa mig hem till tjejen och BOB:en vid en kattastrof.

lite bilder och sedan en kitt lista.

Bild

Bild

Bild

KITT upp --> ned.

1 st maxpedition M1 (med molle men kan även hängas i te.x bältet)
1 st Rite In The Rain Anteckningsblock Militärgrön Small (77 x 133 mm)
1 st Fisher Bullet Space Pen Med Clips svart (ligger på blocket i bilden)
1 st bitts ask med plats för 8 bittsar (asken fungerar som handtag)
1 st multitång med diverse verktyg.
1 st nitecore defender med ett AA uppladdningsbart lithium batteri (samt ett extra batteri, ej på bild)
paracord flätat ”extra handtag” eller vad det nu ska va.
1 st linda med 25 meter mässing tråd för snaror samt några meter eltejp.
1 st överlevnads filt (kan även användas som signalspegel)
1 st tändstål modell större.
2 st tamponger (kan fungera som tände, blodstoppning, ta vara på vätska m.m)
1 st silva kompass modell fin.
1 st colt M4-K fällkniv

Ca 25 st tändstickor som är doppade i stearin, samt 2 st ”tändsidor”. Det förvaras i en vatten tät burk
skall snart bytas ut mot en zippo tändare.

Ett gäng krokar, sänken, säkerhetsnålar och ca 30 m fiskelina på rulle. Rulllen är bra på det viset att jag bara behöver trä en pinne igenom så har jag ett fiske spö. Förvaras i en vatten tät burk

4 st kompresser, 4 st sårtvätt servetter, ca 2 meter tejp, 10 st plåster, 6 st sterristripps och en massa alvedon. Det förvaras i en plåtask.

Mindre dyrksett (ja, jag kan dyrka upp mindre lås). Jag vet att många mindre lås kan man bara bryta upp men ibland vill man inte lämna spår eller helt enkelt förstöra låset i onödan.

Jag tar gärna imot synpunkter, om något fattas så säg till för det finns fortfarande gott om plats.


Senast redigerad av polarbear_ fre 20 aug 2010, 15:17, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad har DU gjort för att höja din beredskap i veckan?
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 11:14 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Några förslag
Plastpåse, bra till mycket, bära vatten kanske?
Klortabletter för vattenrening.
Visselpipa, det blir jobbigt att ropa om man fastnat i en grop eller gått vilse.
Smärtlindrande och febernedsättande, typ alvedon/ipren eller liknande.
Litet platt diamantbryne till att slipa kniv på
Finns det plats för ett reservbatteri så hade jag lagt med det med.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 12:46 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
jojjenda skrev:
Några förslag
Plastpåse, bra till mycket, bära vatten kanske?
Klortabletter för vattenrening.
Visselpipa, det blir jobbigt att ropa om man fastnat i en grop eller gått vilse.
Smärtlindrande och febernedsättande, typ alvedon/ipren eller liknande.
Litet platt diamantbryne till att slipa kniv på
Finns det plats för ett reservbatteri så hade jag lagt med det med.


Bra förslag men ett reserbatteri och alvedon finns redan.
Jag har ett stort diamant bryne i min BOB, och tanken med min EDC är att jag ska ta mig hem till tjejen och BOB:en
Jag har funderat på klortabletter men dom flesta av dom tar ca 6 timmar på sig att rena en viss mängd vatten. Men jag har hunnit bygga ett vattenfilter och renat några liter på runt 3 timmar.. så jag vet inte. ett sånt där sugrör kanske? för om man har ont om tid.
Men plastpåsar och en visselpipa! hur kunde jag glömma.. tack iaf


sorry sprithitler för att det hamnade fel..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 13:14 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
polarbear_ skrev:
jojjenda skrev:
Några förslag
Plastpåse, bra till mycket, bära vatten kanske?
Klortabletter för vattenrening.
Visselpipa, det blir jobbigt att ropa om man fastnat i en grop eller gått vilse.
Smärtlindrande och febernedsättande, typ alvedon/ipren eller liknande.
Litet platt diamantbryne till att slipa kniv på
Finns det plats för ett reservbatteri så hade jag lagt med det med.


Bra förslag men ett reserbatteri och alvedon finns redan.
Jag har ett stort diamant bryne i min BOB, och tanken med min EDC är att jag ska ta mig hem till tjejen och BOB:en
Jag har funderat på klortabletter men dom flesta av dom tar ca 6 timmar på sig att rena en viss mängd vatten. Men jag har hunnit bygga ett vattenfilter och renat några liter på runt 3 timmar.. så jag vet inte. ett sånt där sugrör kanske? för om man har ont om tid.
Men plastpåsar och en visselpipa! hur kunde jag glömma.. tack iaf


sorry sprithitler för att det hamnade fel..


6h? var har du hittat då? De vi renade med i lumpen och senare i HV var micropure eller något liknande, klortablett som renade på 30 min och hade en bismak av badbassäng :) För mig är möjligheten att rena vatten viktig för att ta mig hem i någorlunda skick. Är vädret och belastningen fel så torkar jag ut på en förmiddag.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 13:16 
Hur mycket väger allt ihoppackad? Jag har själv gjort några stycken EDC och Mini72hKit men vikten :cry: ... det är stort problem för mig! Min Condor Pocket Pouch väger helt tom 104 gram att börja med.

Men annars ser den väldigt bra ut!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 13:21 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Reparationer, nål och tråd, snöre, silvertejp hopvikt över något.
Att kunna laga sina kläder och utrustning känns motiverat. Silvertejp är sjukt bra att ha om man får ett olämpligt känghaveri.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 13:28 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Maxpedition M1 är en väldigt trevlig ficka.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 13:51 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
jojjenda skrev:
6h? var har du hittat då? De vi renade med i lumpen och senare i HV var micropure eller något liknande, klortablett som renade på 30 min och hade en bismak av badbassäng :) För mig är möjligheten att rena vatten viktig för att ta mig hem i någorlunda skick. Är vädret och belastningen fel så torkar jag ut på en förmiddag.


jag har just kollat runt mer noga och du har rätt i att dom flesta tabletter bara tar ca 30 min på sig.

Den väger 930 g med allt jag har i den. men jag förvarar den i ryggsäcken som jag ALLTID tar överallt.

Ooo jaa, det är en vääldigt bra ficka. rekomenderas varmt. Jag köpte fickan på Garderoben.se för 330 kr och jag kan säga att jag hade gladeligen betalat det dubbla för den fickan.
Även tjejen är nöjd med sin, hon förvarar sin i sin handväska.

nål och tråd har jag i BOB:en, men en nål kan nog vara användbart.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 15:25 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
polarbear_ skrev:
jag har just kollat runt mer noga och du har rätt i att dom flesta tabletter bara tar ca 30 min på sig.

Den väger 930 g med allt jag har i den. men jag förvarar den i ryggsäcken som jag ALLTID tar överallt.


Samma här, men inte lika välutrustad som din. Än. Men ganska likt i grunden, dvs multitool, ficklampa, lite sjukvårdskit, Fischer Space Pen, papper, kompass, tändstickor etc. En pocket scope istället för kniv. Den sak jag använt mest tror jag, bra när man turistar.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 20:43 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
Cornucopia skrev:
Samma här, men inte lika välutrustad som din. Än. Men ganska likt i grunden, dvs multitool, ficklampa, lite sjukvårdskit, Fischer Space Pen, papper, kompass, tändstickor etc. En pocket scope istället för kniv. Den sak jag använt mest tror jag, bra när man turistar.


ja, jag har ju också en kikare (bushnell trophy 10x42) i ryggan med min EDC, samt böcker jag för tillfället läser. men jag funderar på att skaffa en bushnell H2O då dom är mindre och lättare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: tis 14 dec 2010, 14:23 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 aug 2009, 16:52
Inlägg: 282
Ort: Stockholm
Citera:
Mindre dyrksett (ja, jag kan dyrka upp mindre lås). Jag vet att många mindre lås kan man bara bryta upp men ibland vill man inte lämna spår eller helt enkelt förstöra låset i onödan.


Hur förklarar du dyrksettet för polisen? :)

_________________
“Vissa gav gud hjärnor, andra streck vinklar och stjärnor”


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: tis 14 dec 2010, 15:05 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
dyrkset är inte olagliga att ha, så länge du inte bryter dig in hos folk..
sen behöver man inte just ett dyrksett för att ta upp mindre lås, det kan räcka med en smal metall bit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: tis 14 dec 2010, 15:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Många tycker det ser tufft ut med en stor nyckelknippa i bältet .
Men det är inte tufft bara idiotiskt , gäller i synnerhet de som jobbar som vakter osv .

När jag jobbade på fängelse fick vi lära oss att alltid ha nycklarna dolda i fickorna .

En skicklig nyckelförfalskare behöver bara sekunder på sig för att "läsa in" en nyckel .

Nycklar är gjorda efter ett system av siffror , så det är bara att memorera siffrorna = utseendet hos den specifika nyckeln för att sedan gå till verkstaden och göra en kopia .


Det fanns för ganska många år sedan en liten pistolliknande typ av dyrk där man sköt in del för del tills man byggt upp rätt nyckel för låste , men de togs bort efter en väldigt kort tid , men jag tror inte de blev förbjudet att äga för dem som redan hunnit köpa .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: tis 14 dec 2010, 16:10 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tor 11 nov 2010, 00:44
Inlägg: 28
Ort: Göteborg
Mycket bra EDC. Jag undviker dock att ha en fällkniv på mig pga. polisen, det räcker med min lilla armékniv. Den går i alla fall att bortförklara. Eftersom jag rör mig mest i stan så ser jag däremot alltid till att ha kontanter på mig, minst 500kr. 200 i plånboken och 300 i en annan ficka. Blir man rånad så tar de plånboken men då har man fortfarande lite pengar kvar. Det här med vattenreningstabletter och liknande hamnar i min BoB, samma med sjukvårdsutrustning. Dock så har jag alltid några ipren på mig, som enligt min mening är bättre än alvedon då det är inflammationsdämpande.

_________________
Jag är beredd på det värsta
Det är bättre att ha något och inte behöva det, än att behöva något och att inte ha det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Polarbear
InläggPostat: ons 15 dec 2010, 09:26 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
nej, dyrkar går att köpa än, även i sverige.
men som sagt, dom dyrkar jag har kan man enkelt ersätta med två metallbitar om jag av någon anledning skulle mista dom.
jag har kniven i min edc som är stängd och längst ner i min ryggsäck under lite extra kläder och en 0,5 L vatten flaska.
jag tror att polisen inte kan se mig som ett hot då. dessutom så måste polisen ha en bra anledning att rota i mina grejer från början, det är ju bara att inte ge dom den anledningen från början.

jag har både ipren och alvedon pga att alvedon är snällare med magen. tjejen min föredrar alvedon pga det.
sen är det bra att varva mellan smärtstillande för att dom ska bibehålla sin effekt. det går fort att man blir immun om man använder det ofta.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet