Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Xsive´s lilla lista
InläggPostat: mån 17 feb 2014, 01:51 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 12:04, redigerad totalt 3 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Xsive´s lilla lista
InläggPostat: mån 17 feb 2014, 08:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Kul att se att man kan inspirera!! och du har ju en väldigt bra nivå på dina prepps, och dessutom bra koll på var du ska förbättra! Det där med AA-drivna brandvarnare har varit en fundering för mig med... har nästan tänkt mig göra en hållare för AA-batterier med nån form av 9V-dummy för att ha separat batterihållare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Xsive´s lilla lista
InläggPostat: mån 17 feb 2014, 12:13 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 02 dec 2013, 23:03
Inlägg: 144
Inspirerande läsning :up: Du ligger långt före mig i flera delar, och du verkar ju dessutom själv ha koll på vart du vill. Har därför inte så mycket feedback att ge men ett tips gällande mat och hur jag själv tänker:

Man säger "store what you eat, and eat what you store". För mig är inte detta riktigt applicerbart då vi tycker om att äta mycket färskvaror i vår familj. kött, fisk, sallad, frukt osv. Rotation av matlager för en längre period blir därför lite "problematisk". Samtidigt är ju mat en av de absolut mest essentiella delarna att vara förberedd på om det sker stora samhällsstörningar då tillgången och logistiksystemen snabbt kan komma att drabbas. Har du inte redan testat så rekommenderar jag verkligen att kolla på frystorkad mat (färdiglagad). Håller i många, många år (25 år) utan att behöva roteras. Smakar bra, kräver lite tillredning och håller bra näringsinnehåll. Det kostar en slant men jag tycker det är ett kanon alternativ man kan stuva undan i källaren och sedan inte behöva tänka på. Mitt mål är att få till ett lager på minst några månader för hela min familj. Jag har länkat till ett par sidor i en tråd om du kollar under rubriken "Matlänkar".


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Xsive´s lilla lista
InläggPostat: mån 17 feb 2014, 12:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Nackdelen med att ha mycket frystorkat är att man blir tämligen risig i magen om man lever uteslutande på sånt. Men i brist på annat så kanske man kan lagra en extra bal toapapper så löser sig det problemet också :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Xsive´s lilla lista
InläggPostat: mån 17 feb 2014, 12:30 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 02 dec 2013, 23:03
Inlägg: 144
Ongrid skrev:
Nackdelen med att ha mycket frystorkat är att man blir tämligen risig i magen om man lever uteslutande på sånt. Men i brist på annat så kanske man kan lagra en extra bal toapapper så löser sig det problemet också :lol:


:shock: Haha, tur man har tänkt på det också då :) Men allvarligt, Har du mer info kring detta? Jag har aldrig hört eller läst om det tidigare, och inte upplevt det heller. Har iof bara levt helt på frystorkat några dygn, men ätit det regelbundet (1-2 mål/dag) i ett ca 3 veckor i ett eget test för att se hur det var.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Xsive´s lilla lista
InläggPostat: mån 17 feb 2014, 12:32 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Jag blir tvärtom - hård i magen om jag äter frystorkat ett par dagar vilket är minst lika jobbigt =(

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Xsive´s lilla lista
InläggPostat: mån 17 feb 2014, 12:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Fri_man skrev:
Ongrid skrev:
Nackdelen med att ha mycket frystorkat är att man blir tämligen risig i magen om man lever uteslutande på sånt. Men i brist på annat så kanske man kan lagra en extra bal toapapper så löser sig det problemet också :lol:


:shock: Haha, tur man har tänkt på det också då :) Men allvarligt, Har du mer info kring detta? Jag har aldrig hört eller läst om det tidigare, och inte upplevt det heller. Har iof bara levt helt på frystorkat några dygn, men ätit det regelbundet (1-2 mål/dag) i ett ca 3 veckor i ett eget test för att se hur det var.


Det kan säkert skilja mellan personer, tillverkare och rätter... men jag har provat att leva på det i perioder tillsammans med andra grönklädda män, och det tenderar att antingen öka hastigheten på magen, eller sänka den avsevärt. Ingetdera är speciellt trevligt om man behöver fungera på en vettig nivå i övrigt.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet