Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nödask Skogsbonde
InläggPostat: mån 01 sep 2008, 19:23 
Bild

Innehållet:
Byxknapp med nit.
Säkerhetsnålar.
10 meter 0.4 mm ståltråd.
Silva Ranger 27 syftkompass med spegel.
Pengar.
Visselpipa.
Victorinox Spartan med pincett.
Reservnyckel.
Tändare och ett tändstål.
5 st plåster.
2 plastpåsar.
6 smärtstillande.

Kompassen är onödigt stor och kommer att ersättas med en mindre. Blir plats för fler medikamenter då.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Erfarenheter av kompassen
InläggPostat: fre 05 sep 2008, 12:17 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Hej

Jag har den större modellen av silvas kompass tror den heter field 26
Den är blå iaf. Men jag tänkte vad du tycker om den där lilla svarta
är den bra??? jag skall inte ha den i mitt KIT utan mera använda den
som kompass i fickan...

Har en Silva kompass för klockmontage (Knappstor) till mitt KIT fungerar
mycket bra med avs på dess storlek

/morgan_cat


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 05 sep 2008, 13:29 
Jag gillar den här kompassen skarpt. Som kompass är de större lite bättre, men Ranger 27 funkar rätt bra.

Locket med spegel skyddar kompassen bra. Och spegeln kan användas för signalering (även om den är lite liten) eller om man behöver ta bort skräp ur ett öga eller något.

Den fungerar rätt bra som syftkompass, och har även en säkerhetsnål så man kan sätta fast den på bröstet. Och kan därmed gå efter kompass med händerna fria för annat. Bara att kasta en blick neråt för att se att man är på rätt kurs.

Men den är kanske lite för stor för en nödask. Där kan det nog räcka med en knapp-kompass. Nog bättre som fick-kompass.


Senast redigerad av Skogsbonde lör 16 maj 2009, 14:55, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09 sep 2008, 13:49 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Väl genomtänkt tycker jag. Det svåra är ju inte att komma på "saker som är bra att ha", utan att tänka ut "saker som egentligen inte behövs". Men jag ser inget sånt, utan hävdar att själv skulle jag komplettera med:

1. Anti-diarre-pillar av typ Loperamid. (Dimor är billigast på apoteket - och kompaktare. Samma verksamma ingrediens...).
Om man tvingas äta tveksam mat/dricka halvdant vatten kan man ju lätt få sådana problem. Detta orsakar i sin tur tidsspill och uttorkning, vilka är två allvarliga hot v.g. din överlevnad.

2. en "knappficklampa" med en lysdiod är bra att ha om du måste rota i asken nattetid. Finns för dryga femtilappen på sportaffärer, och sköter i min erfarenhet sitt jobb bra.
Öppen låga i all ära, ibland är det inte optimalt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09 sep 2008, 14:45 
Lucretius skrev:
Väl genomtänkt tycker jag. Det svåra är ju inte att komma på "saker som är bra att ha", utan att tänka ut "saker som egentligen inte behövs". Men jag ser inget sånt, utan hävdar att själv skulle jag komplettera med:

1. Anti-diarre-pillar av typ Loperamid. (Dimor är billigast på apoteket - och kompaktare. Samma verksamma ingrediens...).
Om man tvingas äta tveksam mat/dricka halvdant vatten kan man ju lätt få sådana problem. Detta orsakar i sin tur tidsspill och uttorkning, vilka är två allvarliga hot v.g. din överlevnad.

2. en "knappficklampa" med en lysdiod är bra att ha om du måste rota i asken nattetid. Finns för dryga femtilappen på sportaffärer, och sköter i min erfarenhet sitt jobb bra.
Öppen låga i all ära, ibland är det inte optimalt.


Tack för tipset om Dimor. Jag har faktiskt köpt ett par små diodlampor hos Classe. Kostade bara 22:-.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09 sep 2008, 16:59 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 31 aug 2008, 21:51
Inlägg: 215
Två eller tre bomullsrondeller eller en tampong, sårvård eller att tända eld på.
Persiennsnöre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 16 maj 2009, 14:48 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 02 dec 2007, 18:03
Inlägg: 35
Skulle slänga in en karta vattenreningstabletter och även som någon sa en tampong.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 17 maj 2009, 10:41 
Jag har uppdaterat min nödask sedan sist...

Nu använder jag mig av en gammal militär tvålask, som jag kommit över. Den har lite rundade hörn och är alltså lite bekvämare att bära i en ficka.

Bild

Eftersom asken är lite mindre är även inneållet lite mindre.

I asken:
En meter ståltråd.
En liten BIC-tändare.
Två sårtvättservetter. 77% alkohol - fungerar även bra som tändmedel.
Fyra plåster i olika storlek.
Knapp-kompass.
Fyra säkerhetsnålar.
Fyra Pronaxen värktablett.
Fyra Dimor mot lös mage.
Fyra Loratedin mot allergi.
Reservnyckel hem.
Pengar.
Några mynt till automater.
En liten plastpåse.

Jag tejpar ihop de båda sårtvättservetterna i långsidorna så att de blir ett rör. Sedan stoppar jag in det mesta av det platta där. Ståltråden lägger jag platt på botten.

Bild

Tändare och kompass på högkant.

Sedan allt in i skinnpungen.

Bild

En sårtvättservett och ett par plåster lösa i skinnpungen så att man snabbt kan komma åt vid behov.

I nyckelknippan bär jag med mig en Fenix E01 och en Victorinox Climber. I en benficka ett gammalt militärt första förband.

Den gamla nödasken var inte dålig, men formen var lite obekväm att ha i fickan. Sedan är det rätt praktiskt med ficklampa och kniv i nyckelknippan. Formen på den nya asken, och skinpungen, gör att den blir behaglig att bära.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet