Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hemmets civilförsvarslåda för bug-in
InläggPostat: mån 29 dec 2014, 22:03 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Hej på er, har länge funderat på att skriva om hemmets civilförsvarslåda som jag har haft hemma en tid, blev i tiderna inspirerad av Teashirts inlägg.

Allt är nerknölat i en plywoodlåda som mäter 60x40x40 (lbh) och innehåller i princip sånt som kunde vara bra att ha för bug-in i farosituationer (kemolyckor, strålfara vare sig det är radiak på kommande eller vad det nu kan vara etc etc) även om man i teorin förstås kunde ta med sig lådan på släpvagn eller så.

Bild

Den innehåller följande:

Bild
2 x skyddsmasker Scott Promask i civilförsvarsutförande* (i sina fabriksfodral inkl. ett A2B2E2K2-P3 dvs. ABEK2-P3 multispektrumfilter per låda med mask & instruktionsbok) samt ytterligare två ABEK2-P3 filter samt fyra P3 filter.

Bild

Hade först två Tyvekdräkter (CHF5), har numera bytt ut den ena till en Tychemdräkt (CHA5). Sen finns det en vanlig skyddshjälm från Biltema och ett par danska eller brittiska ihopvikbara överdragsgummistövlar man kan dra över ordinarie skodon. Sen vanliga diskhandskar, dessa bör troligen bytas ut, de åldras. Sen finns det ett IKEA duschdraperi i PEVA som är 180x180 cm stort som är tänkt att lappa söndriga fönster med. Två set med P3-filter till Biltemas halvmask finns för att ordna filtrerad tilluft medelst dammsugare eller något sånt till ett skyddat utrymme. Finns även en försvarlig mängd silvertejp som även så småningom behöver roteras.

Bild

Finns mycket fler grejor för bug-in och skyddsutrustning (bl.a ABEK2-Hg-P3 filter som tar på kvicksilver samt lätta partikelmasker FFP3, byggplast etc.) men de förvaras annanstans så jag tar inte upp dem här.

Sen finns det första hjälpen grejor, Finska Röda Korsets första hjälpenväska, stora och små israeliska bandage som gick ut nu i december, hade tänkt ersätta dem med finländska dito**. I en mindre låda finns det ett nöd-/hemapotek som innehåller lite mera förbandsmaterial samt värkmedicin (paracetamol, ibuprofen), jodtabletter, spruta för oralt bruk (ex. för sjuka barn med vätskebalansen i oskick som vägrar dricka med glas/sked osv osv), handdesinfektionsgel/alkogel, analog febertermometer, jod, koltabletter, mjölksyretabletter och borde även ha haft en flaska med väteperoxidlösning.

Utöver detta finns det en annan liten mindre låda med allt möjligt, blocktvål, tändstickor, näsdukar, Heatsheets (numera Adventure Medical Kit) två personers rymdfilt, moraknivar, blyertspennor och anteckningsmaterial, klassiska rymdfiltar (som ofta går sönder då man viker dem etc etc) och ett schweiziskt "nödkök 71" (notkocher 71) samt kina-paracord.

Ska lägga till första hjälpen & strålskyddsmanualer nu då jag nu haft allting upplockat.

*) kan notera dylika har blivit rejält dyrare sedan jag köpte 2011, beroende på handlare har priset ökat med nästan det dubbla... Hmm...

**) sökte på det finskdesignade första förbandet FEB9/Ysiside och hittade slutligen en artikel från november där man konstaterar att förbandet inte slog igenom på marknaden (varvid tillverkare gick i konkurs), en orsak ska kanske vara att finska försvarsmakten inte köpte in mera än en lite provserie. Lite dyr men bra i mitt tycke, har köpt några på prov.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemmets civilförsvarslåda för bug-in
InläggPostat: tor 15 jan 2015, 19:44 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 27 aug 2014, 16:01
Inlägg: 71
Ort: Mellersta Norrland
Intressant! Tack för nya infallsvinklar.

_________________
inte bara gandalf och vargen är grå, jag lika så...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemmets civilförsvarslåda för bug-in
InläggPostat: tor 10 sep 2015, 15:43 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Kan tillägga att jag nu lagt till svenska försvarets skyddshandske 7 (butylgummi) som inte bör åldras så hemskt mycket, fortsätter att ha med vanliga diskhandskar också som visserligen blir spröda efter ett par år och sålunda roteras.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemmets civilförsvarslåda för bug-in
InläggPostat: sön 22 nov 2015, 18:48 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: tor 22 okt 2015, 10:40
Inlägg: 81
Wow, bra initiativ! Detta lär jag också fixa. Jag är mest fokuserad på en hållbar plan att ta mig och min familj till vår BOL och där överleva vid behov en längre tid, men det kan ju hända att man även i en sådan plan kan behöva ligga lågt hemma först eller att det blir katastrof av sådan typ att jag inte enkelt kan exfiltrera från storstaden. Tack för inspiration och idé :)

_________________
https://tacticalfitblog.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet