Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Utterns EDC kit
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 15:33 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 10:29
Inlägg: 38
Har lite funderingar kring att skapa en cache med utrustning som förvaras på min arbetsplats. Som bakgrund till den frågeställningen tänkte jag börja med att posta mitt EDC-kit och även min GHB.

Jobbar på kontor och pendlar dagligen drygt 2 mil enkel väg med bil. I min datorväska så har jag alltid med mig det här kitet. På mig bär jag plånbok, mobil, nycklar och någon fällkniv. I väskan där kitet ligger brukar dator, någon mapp med papper, laddkablar, bankdosa och lite andra småsaker ligga.

Kitet består av en necessär från IKEA som packats med följande:
Påse, orange nylon. För förvaring och signalering
Solcellsladdare, Clas Ohlson. Klarar nästan att ladda telefonen fullt.
Laddkontakt, till telefon. Utan denna blir laddaren ovan onödig. Ej med på bild.
Första förband/Plåster/Sårtvätt/Huvudvärkstabletter
Ledlampa/Lysstav, röd. För markering och signalering.
Fällkniv
Tändare/Eldstål
Bläckpenna
Ziplockpåsar, ej med på bilden nedan.
Värmeljus
Multitool
Verktyg, Pocketwrench
Eltejp/Ståltråd/Snöre/Buntband, för reparation.
Visselpipa
Ficklampa
Tepåsar
Jordnötssmör/Snickers

Bild

Kitet väger nästan 1 kilo i detta utförande.
Varför har jag det? För att enkelt kunna klara av enklare situationer som kan uppstå i vardagen och för att förbättra förutsättningarna för att klara en mer komplicerad situation.

Vad tycker ni saknas och vad kan plockas bort? Varför?

/Uttern

_________________
Chance favors the prepared mind. -Louis Pasteur


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utterns EDC kit
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 16:24 
En vattenflaska eller liknande kanske inte vore fel?
T.ex en 33cl/50cl PET-flaska. Går ju t.o.m att koka vatten i dom...

Finns billiga camelpack från kina, tar inte upp mycket plats.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utterns EDC kit
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 16:55 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Du skulle kunna ha ett sykit i en gammal Bamyl-tub, då närmar du dig verkligen "klara av situationer i vardagen". Går lätt ned fingerbord, nål o tråd, sprättare etc.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utterns EDC kit
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 18:38 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 10:29
Inlägg: 38
Tack för synpunkterna.

En tvåliters liquitainer från Source, http://sourceoutdoor.com/en/liquitainers/21-foldable-light-waterbottle.html, är lagd runt necessären med ett gummiband nu. Vill nog ha en mindre egentligen men hittar ingen billig variant. Alternativet är en kraftigare PET-flaska.

Skapade också ett sykit. Utgick ifrån ett sådant man kan få på hotell. La till ett par säkerhetsnålar och ett par tic, http://www.ticsweden.com/, som gör att det går snabbt och lätt att fästa knappar.

/Uttern

_________________
Chance favors the prepared mind. -Louis Pasteur


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utterns EDC kit
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 19:26 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Fällkniv, multitool och verktyg kan ersättas av endast multitool - den gör allt.
Du bär omkring på värmeljus till vardags?
Tepåsar.. fyller vilken funktion?
Eltejp skulle jag ersätta med en bit gaffa/silvertejp för den är starkare på alla sätt.
Ledlampa/lysstav röd och ficklampa. Lämna bort ledlampan, du har ju redan ficklampa.
Snickers smälter i värmen. Jag föredrar mysli bar eller nåt annat som inte smälter i fickan.
Visselpipa.. busvissla istället.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utterns EDC kit
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 21:50 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
Jag bär oxå runt på tepåsar i min edc samt burk med jordnötter o russin samt en dextrosol
Ficklampa är bra men komplettera el byt ut mot pannlampa = väldigt bra ifall man ex blir ståendes med bilen (jag har i o för sig både ock med plus extra batterier) :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utterns EDC kit
InläggPostat: fre 06 nov 2015, 17:03 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Värmeljus ska man ha när man bor på hotell. En öl/vin från minibaren i ena glaset, ett värmeljus i det andra och lite stillsam musik från den medhavda högtalaren. Ett absolut måste i varje tjänsteresa-EDC av rang.

Tycker det ser ut som ett bra kit. Själv släpar jag alltid för mycket med mig...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utterns EDC kit
InläggPostat: fre 06 nov 2015, 17:45 
Karta och kompass är alltid bra att ha med sig. 1:50 000 eller 1:250 000.
En liten FM-radio.

Karta är väldigt bra att ha med när man vill tala om för andra via telefon eller radio var man befinner sig för att bli hämtad, bogserad, larma ambulans eller för att hämta någon (som också har karta och kompass). Eller om man inta kan komma över broar eller andra passager är blockerade. Om man behöver överge bilen och går till fots kan man spara många kilometer genom att hitta genvägar som stigar och traktorvägar och mindre övergångar/broar. Tar rätt lite plats.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utterns EDC kit
InläggPostat: lör 07 nov 2015, 21:07 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 10:29
Inlägg: 38
Jaakko skrev:
Fällkniv, multitool och verktyg kan ersättas av endast multitool - den gör allt.
Du bär omkring på värmeljus till vardags?
Tepåsar.. fyller vilken funktion?
Eltejp skulle jag ersätta med en bit gaffa/silvertejp för den är starkare på alla sätt.
Ledlampa/lysstav röd och ficklampa. Lämna bort ledlampan, du har ju redan ficklampa.
Snickers smälter i värmen. Jag föredrar mysli bar eller nåt annat som inte smälter i fickan.
Visselpipa.. busvissla istället.


Håller inte med kring resonemanget kring kniv och multitool. One is... enough? är inte vad som brukar sägas. Kniven i leathermanen är betydligt klenare än den EKA 10 som också ligger i kitet. Pocketwrenchen är även ett litet bräckjärn, den funktionen finns inte hos de två andra. Är det något som jag uppskattar redundans kring så är det kniv och möjligheten att göra eld.
Japp ett värmeljus följer med i kitet, användbart om man ska tända flera saker och vill spara på tändaren. Ger ljus och lite värme. Funkar bra som samlingspunkt och stämningsskapare.
Tepåse fyller den enkla funktionen att brygga te. Kanske lite onödigt eftersom kitet inte innehåller någon mugg eller kärl för att värma vatten men det är liten vikt och får följa med.
Byter nog inte ut eltejpen mot enbart silvertejp men kan nog komplettera med det och minska på eltejpen.
Ledlampan kan uteslutas men får nog ligga kvar. Liten och lätt men tillför som sagt ingen unik funktion.
Gillar Snickers bättre än müslibars, dessutom billigare. Alla saker ligger i necessären, inte i mina fickor.
Är bättre på att blåsa i visselpipa än att busvissla. Ger mig också händerna fria till annat som att till exempel hålla mig fast eller applicera tryck på en blödning.

Skogsbonde skrev:
Karta och kompass är alltid bra att ha med sig. 1:50 000 eller 1:250 000.
En liten FM-radio.

Karta är väldigt bra att ha med när man vill tala om för andra via telefon eller radio var man befinner sig för att bli hämtad, bogserad, larma ambulans eller för att hämta någon (som också har karta och kompass). Eller om man inta kan komma över broar eller andra passager är blockerade. Om man behöver överge bilen och går till fots kan man spara många kilometer genom att hitta genvägar som stigar och traktorvägar och mindre övergångar/broar. Tar rätt lite plats.


Instämmer helt. Jag har valt att lägga karta och kompass i min GHB.
Se http://swedishsurvivalist.egetforum.se/utterns-ghb-t9453.html
Kartan är i 1:50000 och tryckt på något vattentåligt material typ Tyvek eller liknande.

_________________
Chance favors the prepared mind. -Louis Pasteur


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utterns EDC kit
InläggPostat: mån 09 nov 2015, 23:42 
Jaakko skrev:
Visselpipa.. busvissla istället.


Ett av mina handikapp. Kan inte vissla hur mycket jag än försöker :smack: :oops:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utterns EDC kit
InläggPostat: mån 09 nov 2015, 23:48 
Uttern skrev:
Har lite funderingar kring att skapa en cache med utrustning som förvaras på min arbetsplats. Som bakgrund till den frågeställningen tänkte jag börja med att posta mitt EDC-kit och även min GHB.
/Uttern


Väldigt personligt vad man vill ha i sin EDC. Beror ju väldigt mycket på var man normalt vistas. Stad landet osv.
Svåraste är att många EDC tenderar att bli med GHB. Man vill helt enkelt plocka i för mycket.
Redundans i en EDC är nästan overkill. Slåss med mig svälv om vad jag skall prioritera och välja bort ur EDC:n
Försöker begränsa mig genom att välja en mindre EDC att packa i. Oavsett vad man väljer för storlek så blir den alltid full..


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utterns EDC kit
InläggPostat: tis 10 nov 2015, 00:00 
Om jag tog över din EDC, Uttern, så skulle jag komplettera med någon antihistamin eller Betapred för att kunna hjälpa nån som drabbas av allergi. Jag skulle också lägga till några druvsockerbitar (Dextrosol) för att kunna hjälpa nån som blir sockerlåg - det behöver inte vara Diabetes för att bli sockerlåg. Immodium är också en höjdare att ha i sin EDC. Blir det trångt skulle jag (nu svär jag i kyrkan kanske :mrgreen: ) slänga ut tändstålet och lägga in några stormstickor istället.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utterns EDC kit
InläggPostat: tis 10 nov 2015, 23:14 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 jul 2015, 10:29
Inlägg: 38
MulenDag skrev:
Om jag tog över din EDC, Uttern, så skulle jag komplettera med någon antihistamin eller Betapred för att kunna hjälpa nån som drabbas av allergi. Jag skulle också lägga till några druvsockerbitar (Dextrosol) för att kunna hjälpa nån som blir sockerlåg - det behöver inte vara Diabetes för att bli sockerlåg. Immodium är också en höjdare att ha i sin EDC. Blir det trångt skulle jag (nu svär jag i kyrkan kanske :mrgreen: ) slänga ut tändstålet och lägga in några stormstickor istället.

/MD


Tack för synpunkterna.
Allergier är något jag och familjen varit förskonade ifrån så jag har dålig koll på medicinerna men Betapred är receptbelagt verkar det som?
Hittade en billig Clarityn generika på Apotea så det får kanske bli någon sådan tablett tillagd i setet någon gång i framtiden. Sak samma med Immodium/Dimor.

_________________
Chance favors the prepared mind. -Louis Pasteur


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utterns EDC kit
InläggPostat: ons 11 nov 2015, 11:49 
1 kilo är väldigt mycket.

Själv föredrar jag en EDC som är så liten
att man kan fästa den på bältet och inte besväras av den.

Men vi är alla olika :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utterns EDC kit
InläggPostat: ons 11 nov 2015, 12:01 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
En EDC på ett kilo förutsätter nästan att man har en väska eller liknande för att transportera den... Jag har en Maxpedition Pocket organizer, och den är på gränsen till för stor för att ha i innerfickan i jackan... Jackan hänger en aning på vänster sida, men inte mer än att jag kan leva med det. Den väger omkring halvkilot.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet