Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: lör 21 jul 2018, 16:28 
Offline
Nykomling

Blev medlem: sön 25 mar 2018, 23:07
Inlägg: 3
Detta är vad min EDC består av:

På mig och i fickorna:
    Samsung Galaxy S7 (Comviq) med keycode, smartDNA och ICE-tagg
    Suunto Ambit3 Sportklocka (inkl pulssensorband) håller reda på min aktivitetsnivå etc, men fungerar även som klocka och kompass
    Plånbok med RFID-skydd på båda sidor, några plåster, lite information
    Smartkey med mina nycklar

Axelremsväska Everyday-messenger Älskar den, lätt att justera och bära

Frontfacket:
    Victorinox (Kniv, såg, 2 mejslar, konservöppnare, flasköppnare, korkskruv, pincett, tandpetare, syl)
    Paracord
    Nyckel för vattenutkastare (“sillcock key”)
    Pappersnäsdukar
    Våtservetter
    Växelpengar
    Passerarmband till simhall och hänglås
    Läppbalsam
    Måttband
    Spray för rengöring av glasögon
    Silva monokulär kikare
    2st Ihopfällbara sporkar av titan
    1 plastpåse för sopor
    plasthandskar
    Etui med spegel och hörlurar

Huvudfacket:
    Böcker och annat jobbmaterial
    Solglasögon
    Tygkasse, bra att ha när man ska handla för att inte förbruka plast
    Nötter, bra att ha som nödenergi
    Två uppfällbara kåsor
    Sockor
    Tunna regnkläder
    En förslutningsbar plastficka:
      Snabbladdare
      Laddare för bil
      Powerbank
      Bläckpenna Unipower tank eco
      Silvertejp tejpat runt kollektivtrafikkort
      En röd märkpenna
      Anteckningsbok med telefonnummer m.m.
      1 st USB med Xubuntu operativsystem som kan köras även på äldre datorer
      1 st USB med massa bra-att-ha-fakta m.m.
      Nokia 501 (Telia kontantkort, FM radio, bra batteritid)

Bakre fack:
    Nödfilt
    Första förband
    Karta över den lokala terrängen

Innerficka i locket:
    Resetandborste o liten tub tandkräm
    Synål
    Sprättnål
    Öronproppar
    Tampong
    Kondom
    Undertrådsrulle med björntråd
    Värktabletter
    Tändstickor o plån
    Liten kompass
    Koffeintabletter
    Några c-vitamintabletter
    Vätskeersättningstabletter
    Åksjuketabletter
    Arnikasalva mot svullnad, stukning etc, naturläkemedel som faktiskt funkar
    Xylocain lokalbedövningssalva
    Sårtvättare
    Olika plåster
    Vattenreningstabletter
    Hårgele och kam

Sidofacken:
    Vattenflaska 0,6 Liter (BPA-fri)
    Tändare
    Resqme för att kunna komma ur fordon snabbt
    Visselpipa
    Överfallslarm med färgspray

Fack på baksidan:
    Remarkable Digitalt anteckningsblock och e-bokläsare
    Bläckpenna

Vikt: ca 5,5 kg med vatten och inget extra jobbmaterial etc.

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: lör 21 jul 2018, 16:46 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
det jag släpar omkring på hela tiden är plånbok, minsta victorinox, en liten ficklampa och mobil

en del annat finns i bil eller om man behöver ha med sig i en rygga

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: lör 21 jul 2018, 19:08 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Jahaja skrev:
Detta är vad min EDC består av:

Bild


Ingen pannlampa eller handficklampa?

Edit - Ser nu på bilden du har pannlampa i huvudfacket tillsammans med nötterna.
Välkommen till forumet förresten :up: :up:

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Senast redigerad av Druid sön 22 jul 2018, 03:03, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: lör 21 jul 2018, 20:13 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 08 jul 2015, 09:02
Inlägg: 27
Fråga! Hur bra är Remarkable:n?
:) Gärna lite utförligt svar.

Sent from my moto x4 using Tapatalk

_________________
...loading shit into chamber...97% done....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: lör 21 jul 2018, 21:51 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
snyggt
och tack för att du delar med dig den ser genomtänkt ut och välarbetad väskan ser också väldigt "greyman" ut

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: lör 21 jul 2018, 21:54 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jul 2018, 09:28
Inlägg: 49
Hade haft mer av EDC direkt på nyckelknippan, finns en del nice minilamor och tools i titan som inte väger mycket. Faktum är att jag kan överleva på min min nyckelknippa i många fall. Handlar om att skapa rendudans och flera lager i min mening.

Nästan allt är packat i väskan men i en jacka samt fickor får du ju plats med mycket också.

Tycker du har för lite ficklampor. Jag tycker man bör ha minst två men kanske tre stycken. Har en Photon2, en på nyckelknipan samt en större i väska/jackficka. Nitecore Tube är riktigt fin och väger inte mycket. Bäst är att samordna allt kring en batteristandard eller USB om det går.

Räcker gott med en Spork de är hållbara som de är ändå. Samma med en kåsa är nog det också.

Gillar riktiga handskar tex Mechanix eller kanske ännu lättare i ditt fall.

Pennan är billig och prisvärd men jag hade bytt emot en Incapen eller dylikt som är mer kompakt samt också haft den på mig. Rite in the rain är bra block också.

Gorillatejp samt superlimm. Finns nästan inget du inte kan laga med detta och kan även dubbla som första hjälpen.

Hade dumpat ett USB-minne och haft allt på ett. Hade också dumpat Nokian och skaffat ett bra fodral till mobilen.

En vettig scarf/shemagh tycker jag du saknar. Också en ansiktsmask som är bra och inte väger något nästan. Kolla på Clas Ohlson 2st för 99kr.

Hade nog också satsat på att ha mer vatten. 0.6l är ganska litet om man tänker på hur mycket det går åt i denna värme. Gärna också en Kleen Kanteen vilket ger rendudans för vattenrening samt ev improviserad matlagning. Ett litet vattenfilter är en nice grej att ha men kanske overkill. Dessa börjar bli väldigt kompakta numera.

Saknar också rendudans litegrann gällande att göra upp eld. Du nämner inte vad du har för tändstickor är det överlevnads? Viktigt också din tändare inte blir blöt. Vill nog ha minst en till sätt.

Visselpipa samt ev larm vill jag ha närmare än i en ryggsäck. Har en 120db visselpipa på min nyckelring. Kostar nån tia på Wish. Reqme är något man vill ha nära också.

E-boksläsare känns lite passé då kan kan läsa på en mobil. Men klart läser man mycket så är det värt det men inget jag kånkat omkring på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: sön 22 jul 2018, 19:22 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Sådär mycket prylar behöver innehållsförteckning. När man satt ihop bob och annat och ägnar sig åt andra prepperprojekt så ett år senare minns man inte exakt vad som är i. Vi är nog många som upptäckt att vi trots allt hade precis det där verktyget eller annan resurs, som behövdes, efter att man fixat klart genom besvärlig alternativlösning.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: sön 29 jul 2018, 19:54 
Offline
Nykomling

Blev medlem: sön 25 mar 2018, 23:07
Inlägg: 3
sweprepr skrev:
Fråga! Hur bra är Remarkable:n?
:) Gärna lite utförligt svar.

Sent from my moto x4 using Tapatalk



Remarkable:n gör det den ska, men väl dyr med tanke på hur basic den ändå är (500€).
Fast jag skriver mycket anteckningar och läser en hel del, så den har blivit en oumbärlig del i packningen. Tidigare förbrukade jag väl ett antal A4-block om året, så det här spar ju lite på miljön också.

Nu på sommaren kan jag ligga och läsa med den på stranden utan att få reflexer i skärmen, ytan är inte av glas, så det upplevs lite mer som en bok än en skärm.
Och så kan jag ladda ned e-böcker och pdf-filer, men anteckningarna kan bara sparas i reMarkables eget format på plattan eller i deras moln.

Och när man skriver känner man en viss friktion. Gillar man att skriva för hand så är det en bra grej. Men jag har hört att den nya iPads Pro har samma finess.
Så vill man gå upp ännu mer i pris så kanske iPads Pro är bättre, medan reMarkable egentligen borde ligga lite lägre i pris, men den funkar och jag är nöjd som sagt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: sön 29 jul 2018, 20:05 
Offline
Nykomling

Blev medlem: sön 25 mar 2018, 23:07
Inlägg: 3
Lieutenant Dean skrev:
Hade haft mer av EDC direkt på nyckelknippan, finns en del nice minilamor och tools i titan som inte väger mycket. Faktum är att jag kan överleva på min min nyckelknippa i många fall. Handlar om att skapa rendudans och flera lager i min mening.

Nästan allt är packat i väskan men i en jacka samt fickor får du ju plats med mycket också.

Tycker du har för lite ficklampor. Jag tycker man bör ha minst två men kanske tre stycken. Har en Photon2, en på nyckelknipan samt en större i väska/jackficka. Nitecore Tube är riktigt fin och väger inte mycket. Bäst är att samordna allt kring en batteristandard eller USB om det går.

Räcker gott med en Spork de är hållbara som de är ändå. Samma med en kåsa är nog det också.

Gillar riktiga handskar tex Mechanix eller kanske ännu lättare i ditt fall.

Pennan är billig och prisvärd men jag hade bytt emot en Incapen eller dylikt som är mer kompakt samt också haft den på mig. Rite in the rain är bra block också.

Gorillatejp samt superlimm. Finns nästan inget du inte kan laga med detta och kan även dubbla som första hjälpen.

Hade dumpat ett USB-minne och haft allt på ett. Hade också dumpat Nokian och skaffat ett bra fodral till mobilen.

En vettig scarf/shemagh tycker jag du saknar. Också en ansiktsmask som är bra och inte väger något nästan. Kolla på Clas Ohlson 2st för 99kr.

Hade nog också satsat på att ha mer vatten. 0.6l är ganska litet om man tänker på hur mycket det går åt i denna värme. Gärna också en Kleen Kanteen vilket ger rendudans för vattenrening samt ev improviserad matlagning. Ett litet vattenfilter är en nice grej att ha men kanske overkill. Dessa börjar bli väldigt kompakta numera.

Saknar också rendudans litegrann gällande att göra upp eld. Du nämner inte vad du har för tändstickor är det överlevnads? Viktigt också din tändare inte blir blöt. Vill nog ha minst en till sätt.

Visselpipa samt ev larm vill jag ha närmare än i en ryggsäck. Har en 120db visselpipa på min nyckelring. Kostar nån tia på Wish. Reqme är något man vill ha nära också.

E-boksläsare känns lite passé då kan kan läsa på en mobil. Men klart läser man mycket så är det värt det men inget jag kånkat omkring på.



Tack för tipsen! Det var en del saker jag inte hade tänkt på som gorillatejp (var får man tag i det?), scarf, Incapen och Rite in the rain.

Min tändare har gaslåga, så den bör väl funka. Tändstickorna är vanliga, men i vattentätt fodral.

Nu på sommaren har jag nästan inga fickor, men på hösten så hamnar nyckelring/visselpipa/resqme etc i jackan.

Men sen är det ju så att jag är en stadskille som mest cyklar eller åker kollektivt fram och tillbaka till jobbet, och nån utflykt ibland, så jag tycker omfattningen på vad jag har i min EDC är fullt tillräckligt.
Därför behöver jag för det mesta inte mer än 0,6 l innan nästa gång jag kan fylla på flaskan.

Och två sporkar och två kåsor kan ju bero på att man vill dela med sig ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: mån 30 jul 2018, 13:23 
Att döma av diskussionen är det ett kit för överlevnad i terrängen. Som EDC ser jag ingen anledning att ha 10 olika sätt att göra upp eld, om man inte lever som eremit i skogen då möjligen...

Min EDC ser ut ungefär såhär:
Multitool + bits
Tändare
Powerbank
Ficklampa
Penna + papper
Extra mobiltelefon
Pannlampa av minsta sort

Sjukvård:
Akla Små Sår
Akla Skyddspaket
Extra sårtvätt och vattentäta plåster modell större (post-op)
Vätskeersättning
Immodium
Voltaren, Ipren, Alevdon
Antihistamin
Klorhexedinspray 10mg/ml

Ibland:
Chitogauze XR Pro
CAT
Emergency Bandage
Sax


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: ons 01 aug 2018, 10:30 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Håller med Harmklinga.

Mitt kit är avsett för den miljön jag är i just nu (Urban/Country side)och liknar Harmklingas grund.
Om jag skall vara i annan miljö ändrar jag på den för att passa.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: ons 01 aug 2018, 11:49 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jul 2018, 09:28
Inlägg: 49
Jahaja skrev:

Tack för tipsen! Det var en del saker jag inte hade tänkt på som gorillatejp (var får man tag i det?), scarf, Incapen och Rite in the rain.

Min tändare har gaslåga, så den bör väl funka. Tändstickorna är vanliga, men i vattentätt fodral.

Nu på sommaren har jag nästan inga fickor, men på hösten så hamnar nyckelring/visselpipa/resqme etc i jackan.

Men sen är det ju så att jag är en stadskille som mest cyklar eller åker kollektivt fram och tillbaka till jobbet, och nån utflykt ibland, så jag tycker omfattningen på vad jag har i min EDC är fullt tillräckligt.
Därför behöver jag för det mesta inte mer än 0,6 l innan nästa gång jag kan fylla på flaskan.

Och två sporkar och två kåsor kan ju bero på att man vill dela med sig ;)


Köper nästan allt småkraffs på Amazon.de eftersom det är fraktfritt över 400 spänn. Se bara till att produkten har märkningen "prime".

Handsprit är ju annars något som är bra i städerna alternativt servetter med samma innehåll. I takt med att Sverige faller sönder kommer det bli mer sjukdomar och skitigt på allmäna platser.

Kör med det dubbla vattnet. Men då åker jag kollektivt och det är ofta strul förseningar och annat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: ons 01 aug 2018, 16:57 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Nyckelknippa
Plånbok med kort och kontanter
Mobil
Powerbank
SOG Acces 2.0

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: ons 01 aug 2018, 21:30 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
Lieutenant Dean skrev:
Köper nästan allt småkraffs på Amazon.de eftersom det är fraktfritt över 400 spänn. Se bara till att produkten har märkningen "prime".


Starta gärna en ny tråd kring detta, låter intressant. Måste sökorden vara på tyska tex? hur markeras "prime", exempelobjekt? Har aldrig handlat från amazon men nyfiken att kolla runt nu iom postmordgrejerna.

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad jag bär omkring på dagligen
InläggPostat: tor 02 aug 2018, 09:04 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
amazon-de-t13177.html

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet