Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fäviken/Magnus Nilsson, världsklass ifrån jordkällaren
InläggPostat: ons 20 sep 2017, 20:20 
Går i perioder då jag tittar mycket på matlagningsprogram för att inte "köra fast" i samma gamla maträtter. Såg avsnitten om Magnus Nilsson i programmet "Head of a chef". Såg även programmet om honom i serien "Chef's Table" på netflix, men där var det mer fokus på karaktären, naturen och filosofin, inte så mycket recept.

Magnus lagar gourmet-mat i världsklass på Fäviken Magasinet i Jämtland. Bara med lokalt producerad mat med stor inspiration av recept/mattraditioner från hundratals år sedan. Han lagar t.ex kött ifrån 6 år gamla mjölkkor som fått hänga i 5 månader, kokar potatis i gamla halvruttna björklöv, mjölksyrar omogna krusbär, pilgrimsmusslor grillade över enris etc. Mycket "vikinga-mat" blandat med inspiration och tekniker från det franska köket. Allting lokalproducerat av bästa möjliga kvalitet.
Bild
Det var inspirerande när han visade jordkällaren till restaurangen och pratade om att "mat efter säsong" inte riktigt fungerar uppe i Jämtland eftersom inget växer 6 månader om året. Att använda inläggning och jordkällaren som förhöjning av smaken, inte bara som förvaring i väntan på våren.
Att använda inläggning, örter och mossor är väl kanske inte något nytt, men jag fann det inspirerande. Speciellt för att sätta igång att rusta upp den egna jordkällaren och ta vara på mer av allt som växer vilt häromkring. Inlagd ormbunke...

Skall definitivt laga gröten i videoklippet (minus löven kanske) och prova korn-te/barley tea jag såg han göra i ett annat klipp nätet. Rostade hela korngryn som fått sjuda i varmt vatten i 5min.
Gröt gjord på hela korn av vete, korn och råg kokt i nötbuljong (med massa smör och ost) borde vara en riktig preppermåltid att njuta av i den kommande kalla atomvintern. :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fäviken/Magnus Nilsson, världsklass ifrån jordkällaren
InläggPostat: ons 20 sep 2017, 22:15 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Boken om Fäviken är riktigt bra också.
Skulle gärna åka dit och äta, om jag hade haft råd, bara för upplevelsens skull (som så många andra).
Ligger avsides men har typ ett halvår kö för att få plats. Säger ju lite om hur populärt det är.


Senast redigerad av Miss P tor 21 sep 2017, 07:29, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fäviken/Magnus Nilsson, världsklass ifrån jordkällaren
InläggPostat: ons 20 sep 2017, 22:25 
Kollade på lokala bibiloteket om dom hade boken, men det hade dom inte.
Är det mycket recept i den? T.ex på inlagd ormbunke...

Mmm, 3000kr/person. Mycket pengar för en bit mat. Men för 25-30 rätter i en fin lokal kanske det är värt det som en engångsupplevelse.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fäviken/Magnus Nilsson, världsklass ifrån jordkällaren
InläggPostat: tor 21 sep 2017, 07:36 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Det är en del recept men jag minns inte om ormbunken var med. Har passerat boken vidare till en jägare i grannskapet. Att äta där är säkert en upplevelse utöver det vanliga, men 3000...hade jag haft det över skulle jag hellre lagt de pengarna på en fjällvandring eller en excalibur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet