Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Källor till socker
InläggPostat: tis 27 jun 2017, 19:47 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Socker är ju som bekant ganska viktigt för att bevara mat och göra vissa skarpa saker ätliga (typ rönnbär). Att producera sitt egna socker är dock inte helt lätt, jag tvekar på att någon här på forumet på allvar ägnar sig åt detta.

Teoretiskt sett så kan man odla betor, sockerbetor eller andra sorter, mosa dessa till en lös massa och koka detta till en relativt utspädd sockerlag. Jag ser dock vissa problem med detta, till exempel så krävs en del mekanisk kraft för att omvandla de ganska hårda betorna till en mosig massa, och det lär kosta en hel del åkeryta och anstränging att hålla på med betor så här.

Vad är alternativen? Honung är ju inte optimalt alltid pga annorlunda sötma, men fungerar naturligtvis som ersättning. Själv tänkte jag att äpple kunde vara lösningen. Äpple är som bekant en av de mest givande grödorna som går att odla, och behöver inte mödosamt dras upp från frö varje år.

Att omvandla äpple till en mosig massa för att tillverka must är betydligt enklare än att mosa betor. Sedan får man äppelmust som man antingen kan låta fermentera för att få cider eller vinäger, sterilisera och buteljera som den är, eller koka tills man får äppelsirap. Vad jag förstår så har sirap tillverkad på detta sett varit mycket använd förr i världen, innan socker blev billigare än gräsklipp.

Känns som en hyfsad källa till socker för att konservera vinbären, äpplena hade ju ändå behövts lagras på något sätt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Källor till socker
InläggPostat: tis 27 jun 2017, 20:41 
Phiphler skrev:
Socker är ju som bekant ganska viktigt för att bevara mat


Vet inte om jag håller med. Socker behövs inte i dieten och kan uteslutas utan några medicinska men, förutom viss viktnedgång och bättre humör kanske....

Att torka mat eller göra inläggningar utan socker tror jag är enklare och bättre i långa loppet. Koka bort vattnet och använda naturliga konserveringsmedel, t.ex lingon.

Undrar om inte äppelsirap smakar mer än honung. Men låter ju gott.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Källor till socker
InläggPostat: tis 27 jun 2017, 21:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Socker har det skrivits om på forumet då och då . Jag har sockerbetor hemma för test . Under andra världskriget så testades det sockerbetor så långt norrut som i sundsvall .

Man behöver inte centrifugera sirapen för att få fram sockret , äldre tiders sockertoppar gjordes genom att dränera bort sirapen ur kristallerna .

Sockret består av sackaros , vilket är den sockertypen som konserverar . Sirap av sockerbetor/rörsocker samt honung innehåller mer fruktos och andra invertssockerarter som inte har samma konserverande värde .

Men för att återgå till alternativen .
Äppelmos går att dryga ut sylt med för att få den sötad . Äter man sylten snabbt så räcker det för konservering . Det gjordes under wwII .
Även kaffebröd/vetebröd kan sötas med äppelmos , ett knep som används av sockersjuka .

Björksav kan kokas in som man gör med lönnsirapen och få något att söta med .

Man grävde även upp kvickrot och tog reda på de gula kraftigare rötterna för att koka en söt sirap på .

Stevia är inte så svår att odla och lätt att göra ett sötningsmedel av . Konserverar man bär i vatten eller som sur konserv kan man i efterhand vid serveringen söta med stevia eller honung .
De sura bären är konserverade utan socker .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Källor till socker
InläggPostat: tor 29 jun 2017, 17:54 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Det går väl även att koka söt saft av sävens rötter vad jag vet...

Kan finnas en poäng i att lägga in surt istället för sött. Minska vatteninnehållet helt enkelt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Källor till socker
InläggPostat: fre 30 jun 2017, 15:49 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Roten av Stensöta ska visst vara väldigt söt, men har inte testat att använda det själv så jag vet inte hur man gör. Torkar och pulvriserar gissar jag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Källor till socker
InläggPostat: fre 30 jun 2017, 16:31 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Den roten har viss lakritssmak så kanske inte så gott i alla lägen?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Källor till socker
InläggPostat: fre 30 jun 2017, 16:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Phiphler skrev:
Kan finnas en poäng i att lägga in surt istället för sött. Minska vatteninnehållet helt enkelt?



Det beror på vad du vill konservera . Vissa bär fyller du på flaskor hela och häller sedan på kallt kokt vatten och stänger flaskan och ställer kallt . Krusbär och lingon mfl.
Lingon kan du även göra rårörd sylt på utan socker och sedan lägga på burk som ställs kallt .
Andra får man koka in i vattenbad för att de ska hålla utan sockertillsats .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Källor till socker
InläggPostat: fre 30 jun 2017, 17:52 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Dweomer skrev:
Den roten har viss lakritssmak så kanske inte så gott i alla lägen?


Ah, på så vis!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Källor till socker
InläggPostat: fre 30 jun 2017, 18:21 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Socker går ju utmärkt att bulka. Oändlig hållbarhet om torrt. Kostar nästan ingenting idag.
Går att byta med eller göra sprit av som du också kan använda eller byta med!

Socker har dåligt rykte idag, för vi lever i överflöd och missbrukar socker (och mat). I en postapokalyps kommer det vara annorlunda.
Vätskeersättning vid magsjuka = socker + salt + vatten. Osv.

Socker kostar ca 10 kr per kg. För 1000 kr kan du ha 100 kg socker liggande. Inte fel tror jag.. :)

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet