Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: fre 22 dec 2017, 12:02 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 dec 2017, 17:21
Inlägg: 11
Hej på Er alla ! Gick men i detta forum just på grund av att det debatterats i tidigare trådar rörande hur man frystorkar mat. Visst jag hade kunnat haka på någon av dessa men då min ide är att själv bygga en maskin så känns det som att en ny tråd är bättre. Tanken är att detta ska göras till en billig summa dock med förstklassig kvalitet...

Nummer ett är att skapa en maskin på ritbordet med start av själva sublimeringskammaren. Jag är Kyltekniker i grunden och meningen är att hela processen ska styras med automatik för att hålla nere driftkostnaden. Jag behöver alltså lite hjälp och då i första hand av någon som kan hjälpa till med utvecklingen. Jag har funderat på detta länge och jag har en klar bild hur jag tänkt mig men det finns säkert flera bättre alternativ.

De personer som hänger med på denna nivån är givna kandidater ;-)

Tanken är att jag ska använda mig av delarna i ett frysskåp med R290/Propan som köldmedium. R290 ligger på en förångningstemperatur på lite under -40° under vettiga tryck så det känns som tillräckligt. Kompressorn och Kondensorn är det enda som används och är man med så kan man få tag i ett sådant skåp för mellan 0-500kr.

R290 är i praktiken ren gasol med fokus på ren. Jag vet många kyltekniker som använder gasol i stället för R290 och i vårt fall där drifttiden är försumbar jämte tex en värmepump måste ju detta vara en fördel. Faktum är att du faktiskt inte behöver vara utbildad kyltekniker för att använda R290/gasol. Förångaren dvs den kalla delen har jag tänkt mig en kopparspiral från tex Biltema som ligger utmed väggarna inuti en tub, tankarna går åt ett vanligt 110mm avloppsrör på en 30-50cm plus tätlock. Här är ju volymen vatten i maten som ska torkas dimensionerande. Ju mer vatten desto större tub. Plaströr har dock en nackdel till skillnad mot ett rostfritt rör, det är svårare att få tätt. Rostfritt rör är dyrt och har den nackdelen att det är svårt att hitta en lösning där man för rengöring kan ta isär för rengöring.

Styrningen är enkel med hjälp av en pressostat på kompressorns sugsida så styrs kompressorns gång vilket i praktiken innebär att kompressorn endast går så länge det finns vatten i maten....

Som jag ser det så ligger problematiken i ovanstående "sublimeringskammare" får vi till detta så är resten "a walk in the park" men jag kan ha fel och det är därför jag vill ha lite hjälp...

Finns det några sugna kandidater ?

Mvh // Shas


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: fre 22 dec 2017, 20:14 
hadde utan tvekan tagit kostanden för att rostfritt rör
haft kopparöret på utsidan och sedan ordentligt med isolering runt

med slät rostfri insida så är det lätt att hålla rent och ha det hygieniskt

ena ändan kan man ju tiga ihop ett lock på
och den man ska öppna kan man ha ett lock med bara en plan gummitätning, vakumet håller den på plats och trycker ihop tätningen

frågan är om man ska ha för vakumpump med?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: lör 23 dec 2017, 15:28 
ändrar mig och säger att ha lock på båda sidor, då är det busenkelt att rengöra rak igenom

någon som har koll på hur luftigt sakerna man ska frystorka ska ligga?, hur stor area man bör satsa på
ett runt rör kan man ju lätt få flera våningar med galler/plåt som man skjuter in i röret


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: mån 25 dec 2017, 13:46 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 dec 2017, 17:21
Inlägg: 11
Hej på Er !

Enligt mig så kan man inte ha kopparslingorna på utsidan av röret, Själva syftet med "sublimeringskammaren" är att få så mycket kall yta som möjligt som fångar upp vattnet. Lägger man kopparrören på utsidan av tuben så går det både åt mer energi och ytan minskar.

Vi vill ju få påisning på rörslingan dvs förångaren. Det finns två syften med detta. Först givetvis den rent praktiska biten att få vätskan i maten att förflyttas utan fasändring till förångaren "kopparslingan" dessutom gillar inte vakum pumpen allt för mycket vätska

En annan sak som vi måste ta hänsyn till är att behållaren måste vara tät och tåla nära nog vakum annars kommer vakumpumpen aldrig stanna och det vill vi ju inte.... Ju närmare färdigt resultat ju mindre ska vakumpumpen givetvis gå.

Men jag är inne på ett rostfritt rör med fläns koppling / skruvförband. Som jag ser det behöver man inte rengöra sublimeringskammaren av hygieniska skäl då denna del är avskiljd från "matdelen" Rengöring görs av andra skäl som att upprätthålla en god verkningsgrad och funktion.

Jag ska prata med en kompis som gör mycket arbete på industrierna i Stenungsund möjligt att han kan ha någon utrangerad del som skulle passa....

Det finns alltid en enkel lösning, det gäller bara att finna denna...

Mvh // Shas


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: mån 25 dec 2017, 15:33 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 dec 2017, 17:21
Inlägg: 11
Vad beträffande vackumpump så har jag redan ett antal men detta är idag ingen större kostnad en ny från JULA ca 500kr

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... mp-739003/

och även här har jag tänkt mig att driften ska vara tryckstyrd med en lämplig hysteres. Om systemet är helt tätt så kommer förekomsten av vatten vara det ända som höjer trycket. När allt vatten är borta kommer pumpen att sluta gå...

Mvh // Shas


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: mån 25 dec 2017, 18:14 
har en sådan julapump liggandes, så där har jag en början

rostfritt är inga problem att få tag i heller

biltema har ju kopparnickel bromsrör, borde vara bättre än koppar som ärgar lite väl lätt

fläns eller propp med oringar funkar,

hur mycket rör bör vara i kammaren?
en spiral hela vägen runt kammaren eller några vändor igenom?
kan man få dom igenom på en losstagbar gavel så kan man rengöra röret med


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: mån 25 dec 2017, 21:32 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Shas skrev:
Vad beträffande vackumpump så har jag redan ett antal men detta är idag ingen större kostnad en ny från JULA ca 500kr

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... mp-739003/

och även här har jag tänkt mig att driften ska vara tryckstyrd med en lämplig hysteres. Om systemet är helt tätt så kommer förekomsten av vatten vara det ända som höjer trycket. När allt vatten är borta kommer pumpen att sluta gå...

Mvh // Shas

Förutom att den har utgått och inte alls går att få tag på, och ordinarie pris var mer än det dubbla.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 01:55 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 dec 2017, 17:21
Inlägg: 11
Vi tar detta steg för steg Vakumpumpen är inget problem det är en kostnad, den måste vi helt enkelt hantera. Vi måste först lösa kylsidan åtminstone anser jag detta. Det kanske mycket riktigt blir så att vi kommer fram till att kostnaden för detta lilla projekt blir för dyrt men det får vi se.

Du säger att rostfritt inte är något problem för dig att införskaffa ok bra... Jag ser framför mig ett 80 till 110 rör med en fläns koppling med tillhörande lock packning och skruvförband inget jag för tillfället kan skaffa.

Vi behöver ett hål i botten där vi ansluter en avtappningsventil så att man efter avslutad körning kan dränera bort vattnet. I toppen två genomföringar för förångarslingan, ett för en flareanslutning för manometer så att man kan övervaka undertrycket samt en anslutning som går ner till ca 70% av tuben längd dvs vackum in från matberedardelen och en anslutning från tuben i toppen av cylindern så att vi så långt som det är möjligt förhindrar att vätska och gas går in i vackumpumpen.

Tiggsvets är nog inte speciellt bra jag tror vi måste silverlöda detta.

Jag själv är inne på ett avloppsrör med en muff och tätlock i varje sida men jag utesluter inte rostfritt rör

Mvh // Shas


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 01:57 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 dec 2017, 17:21
Inlägg: 11
Sorry min erfarenhet är att det ska vara koppar i kylkretsen och inget annat


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 02:08 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 dec 2017, 17:21
Inlägg: 11
Hur mycket koppar det ska vara i förångaren, i teorin så mycket som möjligt utan att tryckfallet blir för stort. I praktiken begränsas vi av sprängämnesinspektionens riktlinjer på hur mycket fyllning det får vara i systemet. Här är jag osäker och detta måste vi kolla men jag tror det ligger någonstans runt 400g. Vi ska inte göra några dumheter.

Säger ju inte Er ett dugg om längden men min känsla är ca 15 till 20 varv. Kan man dessutom löda fast några flänsar i kopparslingan som fångar upp värmen är det ju ännu bättre. Jag känner att jag kommer att använda 1/4tums rör men här är jag inte riktigt klar ännu...

Mvh // Shas


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 02:10 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 dec 2017, 17:21
Inlägg: 11
Vid tillfälle ska jag rita lite så det framgår hur jag tänker så vi har något att diskutera runt... men jag betonar för min del är detta projekt inget som ska bli klart i morgon utan det var en ide som jag tyckte var lite kul att ta ett steg längre...

Mvh // Shas


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 11:15 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Bygga en vacuumfrys är ju ena delen av frystorkning. Känner det inte som resten är en walk in the park.
Det andra är ju att det som frystorkas skall hållas något varmare än kylslingorna men naturligtvis fortfarande fryst
Annars kommer inte vattnet från maten att dras till kylspiralerna.
Maten som torkas skall först frysas innan man startar vacuumpumpa och sen starta torkcykeln, annars är det inte frystorkning
I kommersiella frystorkar ligger plåtarna i princip på värmeplattor med väldigt låg effekt.
Är det något du tänkt implementera?

Om du bara lägger in kylslingor i röret utan att kunna reglera temperaturen på det som torkas kommer ju maten efter ett antal
timmar få samma låga temperatur som slingorna och då kommer inte isen gå över i ångfas för att dras till slingorna.
Det kommer delvis att torka men restprocenten vatten är för stor för lagring

Ett alternativ är att ha två förbundna och kylda vacuumkammare som man efter frysfasen stänger av kylningen i kammaren med mat
för att då långsamt låta temperaturen i den kammaren gå upp samtidigt som ångan kan kondensera i den kammaren som fortfarande är kyld.
Den första kammaren behöver nog troligen vara välisolerad så den uppvärmningen går långsamt. Förbindningen mellan dom två
kamrarna behöver också ha relativt stor area så vattnet i ångfas enkelt kan förflytta sig till kammare två där den sen kondenserar till is

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 13:30 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Tänker inte bygga en frystork, men blev intresserad av hur det fungerar.
Googlade lite och hittade en bra sida om hur det fungerar och hur man bygger en egen frystork med enkla medel. Även bra info om torkad mat på andra sätt.
https://friluftsmeny.se/bloggen/hur-til ... torkad-mat
https://youtu.be/1qckdVa_UF4


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 21:06 
lite elvärme går lätt att ordna


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 21:37 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 dec 2017, 17:21
Inlägg: 11
Druid skrev:
Bygga en vacuumfrys är ju ena delen av frystorkning. Känner det inte som resten är en walk in the park.
Det andra är ju att det som frystorkas skall hållas något varmare än kylslingorna men naturligtvis fortfarande fryst
Annars kommer inte vattnet från maten att dras till kylspiralerna.
Maten som torkas skall först frysas innan man startar vacuumpumpa och sen starta torkcykeln, annars är det inte frystorkning
I kommersiella frystorkar ligger plåtarna i princip på värmeplattor med väldigt låg effekt.
Är det något du tänkt implementera?

Om du bara lägger in kylslingor i röret utan att kunna reglera temperaturen på det som torkas kommer ju maten efter ett antal
timmar få samma låga temperatur som slingorna och då kommer inte isen gå över i ångfas för att dras till slingorna.
Det kommer delvis att torka men restprocenten vatten är för stor för lagring

Ett alternativ är att ha två förbundna och kylda vacuumkammare som man efter frysfasen stänger av kylningen i kammaren med mat
för att då långsamt låta temperaturen i den kammaren gå upp samtidigt som ångan kan kondensera i den kammaren som fortfarande är kyld.
Den första kammaren behöver nog troligen vara välisolerad så den uppvärmningen går långsamt. Förbindningen mellan dom två
kamrarna behöver också ha relativt stor area så vattnet i ångfas enkelt kan förflytta sig till kammare två där den sen kondenserar till is



Vad jag menar är att klarar vi göra en sublimeringskammare så är det andra liksom inget problem var kanske lite otydlig där ;-)
Japp värme är ett måste några elslingor med pwm reglering, inga konstigheter

Temperaturen i sublimeringskammaren kommer om jag tänker rätt vara konstant runt -40° om all är i balans vill säga och styras av pressostatens start och stopp med 2-3graders hysteres. Tillför man för mycket värme i "matkammaren" kommer inte sublimeringskammaren att orka med och temperaturen öka.

I början av processen får man ställa in värmen så att kompressorn går konstant eller om man vill vara säker med några stopp i timmen. När kompressorn inte går längre är processen färdig...

Förstår inte riktigt vitsen med att ha två vakuum kammare, känns lite onödigt.

Shas


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet