Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 12:19 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Jag skulle vilja göra en howto för den som snabbt vill komma igång med pressure canning. Får jag kommentarer så editerar/rättar jag det här övre inlägget allteftersom så får vi en howto med samlade erferanheter. Under varje avdelning så kommer en rödmarkerad instruktion på något som fungerar om man inte vill gå igenom all kringinformation. Budget för att utrustningen om man följer de röda länkarna bör hålla sig under 2000:-.

Fördelar
I Sverige är utbudet av konserver ganska begränsat. Det finns också ett antal andra anledningar till att göra det här:
- Konservering förhindrar tillväxt av bakterier, mögel och jäster
- Förhindrar matens enzymaktivitet och reaktion med syre
- Kontroll över alla ingredienser
- Minimera intaget av det hormonstörande ämnet Bisfenol som finns i de flesta kommersiella konserver
- Sänk dina matkostnader (handla mat på rea och konsumera maten när den är dyr)

Utrustning
Tryckkokare
Om man vill göra det enkelt för sig så konserverar man all mat med en tryckkokare avsedd för konservering. Den ska ha ett kärl med större volym än en vanlig tryckkokare har, och kunna hålla ett högt tryck stabilt på 15 psi. Välj helst en med en mätare för att kunna se hur högt trycket är i kokaren. psi är ett något förvirrande begrepp - vad man egentligen menar är psig, psi-givare eller psi övertryck
Köp en Presto på amazon.com.
Eller ännu hellre en All American om du känner att du kan lägga ut pengarna. All American saknar gummipackningar och behöver därför färre reservdelar, men en Presto är bättre än att avstå!

Konserveringsglas
En skillnad från kommersiella konserver är att man brukar använda konservglas. Det är ungefär samma tillvägagångssätt med metallkonserver, fast det kräver mer utrustning och innehåller troligen mer bisfenol. Man kan använda olika glas, men inte glas med metallbyglar eftersom man inte vet om man lyckats med förslutningen!:

- Mason jar
Bild


- Weck jar
Köp konservglas, gummitätningar och rostfria klämmor hos småbruket. En burktång rekommenderas också om du inte är på en extremt låg budget. Men då kanske det är bättre att återanvända "vanliga" konservglas.
Bild

- Återanvända konservglas
Man kan återanvända helt vanliga konservglas med skruvlock. Ett knep är att värma upp locken i kokande vatten för att mjuka upp gummipackningen så tätar den bättre.
Bild


Hur man gör
Man aldrig ska fuska med angivna tider eller metoder så har man en säker slutprodukt. Fuska med instruktionerna och du kan bli förgiftad i värsta fall!
Så, några tips innan du sätter igång:

Förhindra Botulism
Det farligaste som kan hända vid hemkonservering är giftet som skapas vid tillväxt av Botulism-bakterien så det får sägas vara det övergripande målet vid hemkonservering. Baktierien behöver dessa betingelser för att växa till:
- Fukt
- PH över 4.6
- Temperatur mellan 4-50 grader C

Eftersom man inte kan undvika alla betingelser innebär konservering att man på ett eller annat sätt tar bort en livsviktig komponent för bakterien att kunna växa till. Bakteriens sporer dör efter 30 minuter i 120 grader Celcius, och dess gift bryts ned när matens interna temperatur varit 85 grader C eller mer i minst 5 minuter. Följer man rätt recept så ska allt sånt här bli rätt per automatik, men generellt kan man säga att ett köttstycke i en 1/2 L burk ska koka i 75 minuter, 1 L 90 minuter. Undvik köttfärs och annat som innehåller mycket luft om det inte går att fylla ut med någon sorts vätska.

- Följ recept för "Home Canning" till punkt och pricka tills du har en god förståelse för processen. Det brukar följa med en liten receptbok när man köper en tryckkokare.
- Se till att matens inre temperatur når 120 grader i minst 30 minuter
- Värm upp konserverad mat till 80+ grader i 5 minuter


- Ha gott om tid! Tiderna som står i recepten anger hur länge något ska koka för att den interna temperaturen ska komma upp i 120 grader. Räkna med ungefär den dubbla tiden med allt runtomkring. Det tar tid för att koka upp, svalna mm och det är inget som man ska snabba på.
Ett vanligt fel man gör är att släppa ut trycket men då kokar det över i burken och konserverna riskerar att vara otäta.

Koka upp och låt vattenånga evakuera i 10 minuter innan kärlet stängs. Detta för att trycka undan luft med vattenånga i kärlet.


Senast redigerad av Gloomyvice tis 10 nov 2015, 05:53, redigerad totalt 4 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 14:00 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Ser fram emot en fortsättning på detta!! Jag är extremt intresserad av vad man behöver som minsta-nivå för att säkert konservera. Vilka prylar är bäst, och hur gör man!?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 18:51 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Ser jäkligt bra ut!
Fortsätt så och det kommer att bli en utmärkt howto för oss alla. :up:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 09:21 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Vad kul att ni gillar det!
Jag kan inte svara på allt, t.ex. vurmas det väldigt mycket för All American men den har jag inte prövat. Har någon erfarenhet av den kan jag lägga till den!
Jag har i min to-do att köpa en liten induktionsplatta att testa Preston med, inom några veckor hoppas jag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 09:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Här en tråd men bilder från en av medlemmarnas tester hemkonserverad-kycklingsoppa-t4825.html?hilit=al%20american

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: ons 04 nov 2015, 10:32 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 10 aug 2014, 11:51
Inlägg: 7
Bra initiativ Gloomyvice!

En Presto canner kommer inte att fungera på en induktionsplatta då den vanligtvis är tillverkad av aluminium eller rostfritt, mig veterligen finns ingen canner på marknaden idag som fungerar på induktionshäll, det kan dock fungera med en platta av järn mellan hällen och Preston.

Då dessa konserveringsapparater har så stor bottendiameter och är så tunga avråder dom flesta tillverkare från användning på spishällar.

Alternativen kan vara en vanlig kokplatta modell större, gasoldriven kokpall eller vedeldad gjutjärnsspis.

Har erfarenhet av en All American Canner modell 921 och kan bara intyga att den är bra, största fördelen är att konstruktionen gör att gummitätning ej behövs mellan lock och gryta, det finns inga nackdelar förutom priset.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: ons 04 nov 2015, 19:38 
Trevligt initiativ!

Ett tips är att det finns nya lock i olika dimensioner att köpa till engångs glasburkar som man återanvänder. Ibland är locken för dåliga för att återanvända.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: tor 05 nov 2015, 00:28 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
quote="WRX570K"]Bra initiativ Gloomyvice!

En Presto canner kommer inte att fungera på en induktionsplatta då den vanligtvis är tillverkad av aluminium eller rostfritt, mig veterligen finns ingen canner på marknaden idag som fungerar på induktionshäll, det kan dock fungera med en platta av järn mellan hällen och Preston.
[/quote]

Ah vad synd. Jag har aldrig haft en induktionshäll och trodde bara det var alu som inte funkade. Tack, då slapp jag kasta de pengarna i sjön.

Vad gäller keramikhäll har det gått bra för mig med preso 01781 23-quart.
Förutom gummi ringen är det en övertrycks "plupp" i plast som säkert behöver bytas ut nån gång också. Storleken på kastrullen är större än största plattan, men bottens diameter går så att säga ner till perfekt storlek där den har kontakt med spisen.

@skogsbonde bra tips. Har du någon leverantör du vet fungerar så kan jag ta med det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: tor 05 nov 2015, 08:53 
http://www.nordicpack.com/product-lines/rund-3/ Artikel 4435 är för övrigt både billig och bra, utan axlar på burken blir det lätt att få ur och lätt att diska. De har även klicklock som tål 120C bland standardlocken. Locken säljs i kartong om 750 st.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: tor 05 nov 2015, 13:08 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Lenge har en pressure canner/autoklave stått på ønskelisten slik at vi kan utøke vår egen hermetisering. Fra tidligere har vi kun hermetisert med surt/salt/søtt, sett bort fra noen misslykkede forsøk med makrell og porre/potetsuppe.

Jeg har blant annet etter tips fra en god venn sett på noen relativt billig fra Aliexpress. Syrrans mann har jobbet en del med autoklaver og han har opplyst at svakheten med disse er gummipakninger som må skiftes relativt ofte.

Etter hva jeg har forstått gjelder ikke det All American Pressure Canner, da den har en metall mot metall løsning uten pakninger. Merket er ganske dyrt sammenlignet med billig varianter jeg har sett på.

Synes allikevel denne http://www.amazon.com/All-American-921- ... B00004S88Z er såpass billig at det spørs om ikke den bestilles som julegave til oss selv.

Takker for tipset fra WRX570K, spørs om ikke det blir handling i dag...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: fre 06 nov 2015, 20:54 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Jag har en All American 921, och är riktigt nöjd. Konserverar mest i Weck-burkar, som man med fördel beställer från tyska eBay. Jag har beställt här:

http://stores.ebay.de/Happysell-Geschenkartikel-und-mehr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: mån 09 nov 2015, 11:39 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Min All American har akkurat ankommen :D . Ser frem mot å teste den ut og fortsette å bygge matlageret.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: ons 18 nov 2015, 05:49 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Hej Crusoe, har du hunnit testa din all American än? Några reflektioner?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: mån 30 nov 2015, 22:34 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
För den som vill fördjupa sig lite om "How Not to Die of Botulism"

http://www.theatlantic.com/health/archi ... _page=true


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur du tillverkar dina egna konserver
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 11:57 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Gloomyvice skrev:
Hej Crusoe, har du hunnit testa din all American än? Några reflektioner?


Jeg hermetisert litt ulikt foreløpig; erter, kjøtt og flesk, ertesuppe, kyllingfilet, grillkorv, svinekam, bacon, andelår og bryst. Vi har ikke spist noe av det enda, og siden the proof is in the pudding, så kan jeg ikke si noe sikkert enda.

Siden jeg hermetiserer i glass så har jeg sett at maten blir litt mørkere under hermetiseringen (svak fargeforandring), dette har jeg sett best på korv og erter. Noen glass lar seg stramme tettere etter prosessen. Det kan lønne seg å enten holde lik mat adskilt eller merke på forhånd, hva som var kylling og hva som var svinekam var ikke lett å se :smack: . Om ikke lokket tas av så fort trykket er utlignet, så holder varmen seg i mange! timer, noe som trolig vil påvirke både konsistens og næringsinnhold.

Vi får begynne å testspise snart så jeg kan komme tilbake med hvordan det har gått.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet