Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 21:27 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 dec 2015, 16:25
Inlägg: 21
Ort: Norrland
God kväll!

Hur är det, kan det vara skadligt att äta mat tillagad i kärl av aluminium/hårdanodiserad aluminium över öppen eld? Kanske det är rostfritt stål som gäller? Hade tänkt använda vid lägereld och till en woodgas-stove.

_________________
Kylan är din vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 21:32 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag lever ännu i allafall...

Borde inte vara det vid vanlig matlagning.
Har en stekpanna och kaffepanna, mm i aluminium som jag ofta använder över öppen eld.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 21:50 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag vägrar två saker.

Aluminium över huvud taget
Bestick/verktyg som är lika eller hårdare än kärlets yta.

Har man bestick/verktyg som är lika eller hårdare än kärlets yta så lossnar material vid varje kontakt.

Aluminium är ett av de jävligaste materialen ur den aspekten då flisorna vandrar runt i kroppen utan att kroppen kan förstöra dem.

Så för mig är det mestadels titankärl och plastbestick. Det lilla plast jag får i mig är helt ok jämförelsevis med alternativet.

Kan däremot inte se varför alu inte skulle fungera med eld - förutsatt att man använder huvudet och inte kör nån väldigt elak låga.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 22:09 
Det är nog inte farligt att äta ur en aluminiumkastrull en gång då och då, men jag själv försöker undvika att laga mat i aluminum till vardags, använder bara stål och gjutjärn.

Har hört från många källor att långvarig exponering/intag av aluminium inte är bra för hälsan. Hörde det fanns ett samband mellan alzheimers och mängd aluminium i kroppen från en lärare på universitetet, sedan bad han oss gå in och läsa om hälsoriskerna för aluminiumklorid i kemidatabasen och sedan tänka över varför vi smetar det i armhålorna varje dag.

Använder sedan dess inte deodorant till vardags.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 22:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Riskerna med att använda aluminium lite då och då när man är ute i skog och mark är nog i princip obefintlig, men aluminium är dåligt på att tåla hög värme. När jag var på fjälltur i Norge för ett par år sedan blåste det ordentligt och mitt fina spritköks vindskydd (eller vad det nu heter, det man ställer över brännaren och placerar kastrullen på) träffades av lågorna som blåste i sidled och det brändes ett fint runt hål rakt igenom...

Sedan dess är jag försiktig med aluminium, trodde inte det skulle vara så känsligt.

Aluminium undviker jag dock vid matlagning hemma, tror alla kastruller i aluminium åkt ut sedan länge. Alzheimers på grund av aluminium har man ju hört talas om mycket, men huruvida det är korrekt eller ej vet jag faktiskt inte och jag tänker inte undersöka det i praktiken.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 22:58 
Tror jag gör en pudel angående alzheimers-biten. Googlade loss och verkar som det är lite av en myt det där med aluminium och alzheimers.

Den här artikeln känns ju rätt trovärdig...
http://www.scientificamerican.com/article/is-there-any-proof-that-a/

Men att använda alumniumklorid i deodorant hävdar jag fortfarande är en dålig idé.

EDIT:
En annan grej med aluminium är ju den inte är särskilt miljövänlig. Går åt en väldans massa energi att smälta den och tror att nästan all aluminium i världen kommer ifrån några gruvor i Australien.


Senast redigerad av Nikenik ons 30 mar 2016, 23:08, redigerad totalt 2 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 23:04 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
Jag undviker också aluminium helt och hållet, kör med rostfritt både över friluftskök och öppen eld.
Tror inte heller att det är direkt farligt om man använder det sparsamt men inget för mig iaf.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 23:07 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tis 22 mar 2011, 12:29
Inlägg: 186
Ort: Uleåborg
Läste någonstans på nätet länge sedan att man ska tvätta aluminiumgrejorna ordentligt innan man använder dem, iaf dem har varit orörda länge. Då blir hälsofaran tydligen mindre. Det blir aluminiumsulfat eller något sådant på kärlens yta när den inte används på månader.

För att vara på den säkra sidan, jag håller mig till stål både hemma och på vandringar.

_________________
Ett samtal på finska:

"Kokoo koko kokko!"
"Koko kokkoko?"
"Koko kokko."

http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Nude but not naked


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 23:08 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Oavsett exakt hur farligt det är så är det skadligt/ohälsosamt/dåligt för en. Det räcker för mig.

Finns mycket bättre material än alu också så ingen som helst orsak att använda det imho.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 23:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Derzu Uzala skrev:
Oavsett exakt hur farligt det är så är det skadligt/ohälsosamt/dåligt för en. Det räcker för mig.

Finns mycket bättre material än alu också så ingen som helst orsak att använda det imho.


Förvisso sant, men jag har ett antal aluminiumkök och använder dem så sällan att jag inte tänker investera i nya för det minimala antal tillfällen jag använder dem. Skulle jag däremot använda dem dagligen skulle jag nog byta ut dem.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 23:16 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Xamuce skrev:
Derzu Uzala skrev:
Oavsett exakt hur farligt det är så är det skadligt/ohälsosamt/dåligt för en. Det räcker för mig.

Finns mycket bättre material än alu också så ingen som helst orsak att använda det imho.


Förvissio sant, men jag har ett antal aluminiumkök och använder dem så sällan att jag inte tänker investera i nya för det minimala antal tillfällen jag använder dem. Skulle jag däremot använda dem dagligen skulle jag nog byta ut dem.


Det är en helt utmärkt ursäkt för att få köpa nya grejjer ju! :mrgreen:

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: ons 30 mar 2016, 23:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@Derzu - Japp, jag vet, men det finns tydligen önskemål här hemma om andra inköp än ytterligare fem kök för fritidsbruk... Men visst dreglar jag över en del saker i butikerna jag ibland besöker. :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: tor 31 mar 2016, 06:00 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 19 okt 2014, 21:16
Inlägg: 50
Ang bestik, alu eller ej, fullständigt onödigt att göra packningen tyngre med. Naturen erbjuder lämpliga pinnar, barkbitar etc som funkar, bara ta nytt varje måltid och lämna kvar vid avfärd. Varje pryl som inte är livsnödvändig är extra vikt, många bäckar små.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: tor 31 mar 2016, 08:53 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Jag tänker ofta på hur mycket lättare det är att få rena lögner och felaktigheter accepterade som allmänna sanningar som vi alla bär med oss!

Aluminium som orsak till Alzheimers är ett praktexempel, jag kommer ihåg att min mamma bytte ut ut mina fina Al-grytor mot rostfritt i min studentlya strax efter stora Al-larmet. Även högt utbildade forskare i biokemi stoppar i sig C-vitamin och till och med piller som påstås innehålla fria radikaler.

Följer man några enkla regler när det gäller Al och mat så funkar allt bra! Redskap av mjukare material än Al, typ trä eller plast... (plast skall man iofs inte ha i kontakt med livsmedel). Låt Al-kärl, tallrikar, flaskor etc lufttorka efter disk. Diskar man kraftigt eller använder stålull så skrapar man bort den skyddande hinnan av AL-oxid och riskerar att nästa måltid ger en laxerande dos Al i maten. Vid lufttorkning oxideras ytan av Al, vilket ger en skyddande yta, också en anledning till att använda mjukare material till matlagning.

Är man försiktig så kan man koka vatten i en papperspåse över glöden, så länge värmen inte är riktigt koncentrerad håller vattnet temperaturen till max 100 grader. Alla som provat inser dock att det är lättare i ett räkneexempel än i praktiken :notme:

/L


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: tor 31 mar 2016, 09:36 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Citera:
Jag tänker ofta på hur mycket lättare det är att få rena lögner och felaktigheter accepterade som allmänna sanningar som vi alla bär med oss!

Där sade du något som jag också funderat länge på. :hm:
Människor i gemen är dåliga på att göra korrekta riskbedömningar. Vi vill gärna överskatta ovanliga risker och underskatta
verkliga risker i vardagen.
Förmågan till korrekt riskbedömning är vad jag läst en egenskap som testas hos sökande till flygvapnet.
Ibland har jag varit frestad att skriva med stora bokstäver. Nej du blir inte förgiftad av ditt Trangia kök lika lite som du kommer att få böldpest av att ta i dörrhandtag utan handskar.
Farorna med alu-kastruller spreds mycket av försäljare när de rostfria kärlen blev tillgängliga för allmänheten.
Lite off topic kanske, men skönt att få avreagera sig lite som suragubben. :D


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet