Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad gör man av 8 kaniner ?
InläggPostat: sön 22 maj 2011, 14:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Följande är hämtat ur en Svensk damtidning från 50-talet .

Ska ni slakta kaniner ? - hör då här allt gott en husmor gjorde av sina . En av våra läsarinnor i Västra Bodarna skriver :
Då jag var ägare till 25 kaniner och 8 var slaktmogna . tyckte jag det var bäst att ta alla samtidigt , då vi ändå måste be en slaktare om hjälp . Och sedan konservera överflödet .
Levern blev en härlig leverpastej , som gjordes på 6 av levrarna , resten av smeten las in på glas . Njurarna blev njursatue en verklig delikat sådan , som smaksattes med en aning madeira . Av två av levrarna och lungor samt en fläskbit plus en välkokt fläsksvål , blen det en härlig pölsa . Grynen förvälldes i fläskspadet , som tillsatts med ett par buljongtärningar . Smaksattes med mejram och timjan , sirap och torrjäst . Det blev först en stor form och dessutom 6 burkar .
Nu var det kropparnas tur att styckas . Först tvättades de i en duk , doppad i varmt vatten (då jag inte tycker att kanin skall vattenläggas , köttet är ju löst ändå ) Sedan gned jag dem med ituskuren citron . De köttigaste och bästa bitarna togs undan . Av sidorna och sämre bitar kokades först en middag med dillkött , av resten , jämte en liten fläskbit gjorde jag en utmärkt pressylta och av vad som blev över en "kalvsylta" i form och 6 burkar . De bästa köttbitarna bryntes tillsammans med finhackad lök . Så mycket togs undan , som skulle bli varmrätten vid en middg med främmande resten fylldes på burkar som kallops .
Min fina matsedel till middagen var följande : Smör , bröd "kalvsylta" rödbetor , inlagd sill med gräslök och färsk potatis . Solöga "janssons frestelse" , kaninleverpastej , pressylta , njursatue , ost och rädisor . Klar buljong an kaninköttets spad , färgsatt med soja , avredd med en aning potatismjöl och smaksatt med lite madeira , samt med små bitar av spagetti och små gröna ärtor . Varmrätt : de brynta köttsidorna lades i en gryta (som passar för bordet) en sås gjordes av en burk ungersk tomatpure , 1 kopp billigt vin , 1 msk vinäger , ½ kopp matolja , detta hälldes över köttet samt 1 lit. färska ansade champinjoner . Detta fick sedan puttra i 1½-2 tim . En ½ tim före serveringen tillsattes det vita av 4 purjolökar skuret i jämna bitar . Man späder något ibland , men det ska inte vara mycket sås . Servera helst ur grytan med råkostsallad till . Efterrätt : randig blanc-mange. Krämen delades i tre delar , en som färgades röd med passerade jordgubbar , den andra delen färgades grön med sockerfärg och den tredje var naturell . Varje lager fick först stelna innan nästa lager hälldes på . Garneras med vackra jordgubbar . Bordet var dekorerat med blåklint , blåklockor och gula prästkragar i en skål med hög fot .
Middagen var lyckad och ingen anade att rätterna var gjorda av bara kanin .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör man av 8 kaniner ?
InläggPostat: sön 22 maj 2011, 15:41 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 maj 2011, 14:43
Inlägg: 121
Härlig beskrivning på hur smarrigt det kan vara med färskt och nyslaktat. Blanc-mange (tror det stavas Blancmange) är för dom som undrar något som påminner mycket om panacotta.
Vad som däremot bekymrar mig är det faktum att du sitter och läser svenska damtidningar från 50 talet.. :surprised:

_________________
“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.” - Darwin


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör man av 8 kaniner ?
InläggPostat: sön 22 maj 2011, 15:50 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Av 8 kaniner gör man förslagsvis även en otroligt god kaninragu och konserverar med sin tryckkokare =)

Vad är det för fel med tidningar från -50talet? det står oftast vettigare saker i dem än det skräp som går för dagstidningar och DAM tidning idag.

Rev ett hus för länge sedan och där hade det isolerats med div tidningar från långt tillbaka. Mycket intressant läsning där!

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör man av 8 kaniner ?
InläggPostat: sön 22 maj 2011, 15:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag läser även Teknik för Alla från 40-talet !
Tex om skovelrotorn eller savoniussnurra som vi kanske säger idag .

Så man hittar mycket i gammal litteratur bla recept från dyrtiden under värdskrigen som kan bli till bra hjälp när det blir ny livsmedels brist .
Bra artiklar om hur man tar till vara på maten osv .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör man av 8 kaniner ?
InläggPostat: mån 12 mar 2018, 02:08 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Dweomer skrev:
Jag läser även Teknik för Alla från 40-talet !
Tex om skovelrotorn eller savoniussnurra som vi kanske säger idag .

Så man hittar mycket i gammal litteratur bla recept från dyrtiden under värdskrigen som kan bli till bra hjälp när det blir ny livsmedels brist .
Bra artiklar om hur man tar till vara på maten osv .

Hur lyckas du få tag på denna gamla litteratur?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör man av 8 kaniner ?
InläggPostat: mån 12 mar 2018, 08:45 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Pappa köpte teknik för alla och jag fick ärva hans samling . Pappa föddes i början på 1920-talet .
Husmodern och övriga damtidningar hittar jag på loppisar och på gamla vindar . Men där är det krigsåren som är intressanta . Många råd från ransoneringstiden och etiska dilemman osv som de hade att tackla då . Där är husmodern en guldgruva

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör man av 8 kaniner ?
InläggPostat: mån 12 mar 2018, 12:04 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Morsomt sammentreff, da jeg slaktet 8 kaniner forrige uke :lol:

Av mine ble det nesten 3 kg leverpostei (tilsatt 1,3 kg flesk/bacon), nesten 8 kg kjøttdeig (med 2,8 kg ribbe for å få den fetere), 6,5 kg ble konservert i trykkokeren i kaninbuljong og noen kg ble fryst ned. Resten av innvollene gikk til hønsa, hode/tarm/mage havnet i komposten og skinnene i frysa (til frugan har tid til å preparere de).

Flott inspirasjon i første innlegget i tråden!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet