Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spara energi vidd långkok
InläggPostat: mån 29 feb 2016, 08:53 
Är det röda det som pekar mot norr?

Sprang över denna länken och tänkte genast att den skulle funkar utmärkt för en prepper.

I ett SHTF senario tror jag att det kommer vara ännu viktigare att ta vara på dom mer sega delarna på ett djur. Dvs styckdetaljer som tar låg tid att tillaga. Vilket inte är optimalt, då det både kostar tid och bränsle(gas, sprit, ved mm).
Resultatet blir oftast en mycket god måltid och man sparar pengar.

Wonderbag borde vara utmärkt att ha till detta https://www.minds.com/blog/view/546840911905038336

Inläggsrubrik: Re: Spara energi vidd långkok
InläggPostat: mån 29 feb 2016, 09:01 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Det där blir ju samma sak som att ställa kastrullen med mat i en koklåda .

InläggPostat: mån 29 feb 2016, 12:59 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Jag använder en liten mjuk kylbag till detta, har den som förvaringskärl för köket i övrigt.

InläggPostat: mån 29 feb 2016, 19:01 
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Funkar sånt där verkligen i alla lägen? Många tillagningsprocesser är ju endoterma reaktioner som aktivt sänker omgivningstemperaturen och avstannar helt då denna har blivit tillräckligt låg. Får man in tillräckligt med överskottsvärme (energi) i den där påsen så lär det fungera, men hur lyckas man med det?

I see bad times today

InläggPostat: mån 29 feb 2016, 20:22 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Halmlådan funkar bra till långkok , soppor och grötar . Ingen risk att gröten blir bränd heller . Man låter kastrullen med innehåll koka upp och stormkoka en stund innan man sätter den i lådan . Isoleringen bevarar värmen länge nog för att maten ska hinna bli tillagad .

InläggPostat: tis 01 mar 2016, 14:32 
Långkok på eftervärme fungerar utmärkt. Man ger ett ordentligt uppkok så att det man tillagar är genomvarmt. Sedan isolerar man. Temperaturen faller sakta, men de processer som tillagar maten fortsätter även under 100 grader.

Bönor och råris lagar jag ofta mha eftervärme, i koklåda. Särskilt när jag gör storkok med bönor. Jag kokar då i 10 liters saftgryta. Fryser sedan in hälften i portioner och gör böngryta på resten, som jag också fryser in i portioner.

Med fördel gör man ett eller ett par uppkok för att få upp värmen om det är lång tillagningstid.

Köttgryta på lite tuffa köttbitar är perfekt att laga till på eftervärme. 100 grader är onödigt hög temperatur om man inte har bråttom. Gäller bara att man får det hyfsat varmt innan man ställer undan.

Militär matlagning i fält av lite äldre modell bygger ofta på eftervärme i isolerade kärl. Kanske mha ånggenerator som värmer maten.

InläggPostat: tis 01 mar 2016, 15:21 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Sidenote //

Även så länge elen finns så är långkok the shit, har köpt en sk Crock Pot (inte crack pot ;) ) vilket är en slow cooker, den tillagar med låg värme över tid.

Den som är sist iväg hemifrån en dag kastar ned ingredienserna i slow cookern och sen när man kommer hem från jobbet så är maten klar med perfekt smak. Alla grytor, chilis etc blir helt jävla makalösa.

Och den drar väldigt lite el jämfört med spisen också.

// Sidenote

InläggPostat: tis 01 mar 2016, 15:29 
Jag håller på att "göra" en temperaturreglerad platta, med lös sensor. Tanken är att använda den för sous vide och som crockpot.

Kopplar samman en lös kokplatta med en processorstyrd PID-temperaturregulator från Kina. Sensorn går att sticka ner i ett hål i locket på grytan. Ger PWM reglering av kokplattan via ett solid state relä. Går att använda olika grytor, så länge locken har hål att sticka ner sensorn i. Det jobbigaste är att snickra en snygg trälåda att montera i. :smack:

En riktig sous vide kokare har även en cirkulationspump, skall se hur det fungerar med självcirkulation...

InläggPostat: tis 01 mar 2016, 18:19 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Herr_Nilsson skrev:
Sprang över denna länken och tänkte genast att den skulle funkar utmärkt för en prepper.

I ett SHTF senario tror jag att det kommer vara ännu viktigare att ta vara på dom mer sega delarna på ett djur. Dvs styckdetaljer som tar låg tid att tillaga. Vilket inte är optimalt, då det både kostar tid och bränsle(gas, sprit, ved mm).
Resultatet blir oftast en mycket god måltid och man sparar pengar.

Wonderbag borde vara utmärkt att ha till detta https://www.minds.com/blog/view/546840911905038336

Har du prøvd tryckkokare til slike sega delar? Også den bruker svært lite energi når temperaturen og trykket er på topp. Den mister nemlig lite energi fordi den slipper ut meget lite damp under koking. Og koketiden er kanskje bare 1/4 til 1/3 av koking på vanlig måte.

InläggPostat: ons 02 mar 2016, 00:07 
Sometimes I just hate it when I'm right.

Skogsbonde skrev:
En riktig sous vide kokare har även en cirkulationspump, skall se hur det fungerar med självcirkulation...

Jag har kört med självcirkulation i ett par år, med tillräckligt bra resultat. Men man är ju alltid sugen på att få det liiiite bättre... 8|

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ]