Jag brukar normalt inte slita sönder någons argument men detta är så jävla dumt att jag mår nästan illa.
Det hela stinker av en "Ester Boserupares" naivitet att det är läskigt!
Först och främst blandar personen källor från underliga youtube människor med spanska matematiker (inga skämt om spanska banker nu!) och kända forskare.
Men läser man texten lite noggrannare så hittar man fort "jag tror" och försöker underbygga sin egna trovärdighet genom att skriva "jag tror som XXX" osv osv. Och detta är alltid så fort det rör sig om frågor eller argument som är avgörande för fortsatta argument exempel:
Citera:
There have been no developed world nation state wars since 1945. I believe this trend should continue.
Citera:
Statistician Hans Rosling has calculated that all of these scenarios are probable. I agree.
Citera:
If current economic development trends continue we should expect the average person's income in India and China (for example) to reach the same levels of the U.K., U.S.A
Det är alltså mycket "Rube Goldberg" över hela argumentet, alltså att något måste inträffa för att denna följd ska ske, som i sin tur möjliggör detta osv osv osv.
Men vanlig sannolikhetslära säger att ju fler led en sak är beroende av andra händelser dess större chans att utkomsten blir en annan.
Exempel:
Singla slant bör efter ett stort antal singlingar visa att det är ungefär 50% chans att ena sidan kommer upp. Men om man säger att man ska singla "krona" två gånger på rad så minskar chansen. Och om du skall göra det tre gånger så minskar den ytterligare.
Det är samma sak med detta, det är många led som måste uppfyllas för att det skall bli som författaren "vill" (för det är inte något annat inblandat än vilja här)
Vidare väljer debattören att undanhålla vissa framtida problem, som tex antibiotika resistens, peak oil, peak fosfor osv osv osv.
Det är ett "straw man" argument över det hela. Och vad värre är så drar personen slutsatsen att Malthus hade fel enbart för att det 1642 kom en innovation som löste problemet, och nu förutsätter han att samma sak kommer hända här. Vilket är att sätta tilltro till icke existerande teknologi för att lösa ett reellt problem. Han kan lika gärna säga att "Gud kommer lösa detta åt oss, var inte rädda"
Hade det inte kommit en agral lösning på 1600 talet hade Malthus haft rätt.
Jag säger inte att denna person har fel i vad som kommer att ske, men jag anser att hans sätt att komma fram till den slutsatsen saknar många viktiga delar, han har byggt en fasad av ett hus men glömt innehållet.
Kan vara så att han får rätt, men det är bara tur isf och inte beroende på någon analytisk förmåga.