Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 14:46 
Hur resonerar ni med övervikt och dom risker/fördelar det innebär? Själv har jag alltid kämpat med att hålla mig på BMI 22-23, även om det innebär jag måste motionera dagligen och stå över godis, alkohol, onyttig mat etc mer än någon enstaka gång, kanske 1ggr per månad. I omgångar har jag varit överviktig tidigare, som mest hade jag BMI 30.

Fördelarna med att vara smal är självklara, det är nyttigare, det är snyggare, jag springer snabbare/längre, kan bära mer vikt, behöver inte äta lika mycket/ofta, har lägre blodtryck(behöver inte äta blodtrycksmediciner, som kan vara svåra att få tag i under SHTF), kläderna sitter bättre, jag får inte skav mellan lår/armar-sida, snarkar inte längre etc...

Nackdelarna finns även, det är tråkigt att stå över mat och dryck, det är slitsamt att träna dagligen. Och jag har inte längre någon stor fett/energi reserv på kroppen.

Tydligen är det numera vanligare att män är överviktiga än normalviktiga i Sverige... https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Vi-vaxer-pa-bredden/

Hur resonerar ni?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 15:03 
Jag resonerar att om det är fler överviktiga än normalviktiga så är övervikt den nya normalvikten.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 15:36 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag vet inte. Mitt BMI är runt 28, men jag tränar mer eller mindre dagligen, med syftet att vara i bra nog form för att orka göra saker som jag vill och klara av strapatsers om de kommer. :hm:
Jag är hellre i bra form med ork än ha för mycket extra energi bärandes. Om mitt BMI hade varit runt 22 så skulle jag vara en sticka :surprised:
Sen finns det fördelar som inte är att förakta som du nämner runt att vara i bra form (nä, inte rund...).

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 15:37 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Givetvis är det alltid bättre med en tränad kropp. Men om man råkar vara tjock utan att vara sjuk (än) så kan det vara fördelaktigt under svält. Man har då mycket mer reserver att ta av. För antingen så åker man till BOL eller buggar man in - att fly till skogs (då god fysisk styrka behövs) torde vara det sämsta och därmed sista alternativet.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 18:09 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Vältränad alla dagar i veckan före grav övervikt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 18:11 
Jag tycker att det är viktigare att vara stark i kroppen och uthållig nog att kunna arbeta över tid. Spelar sedan ingen roll om ditt BMI är 22 eller 28.

När jag var 16 år gammal och tränade en hel del kondition och väldigt lite styrka hade jag 22 i BMI. Jag var enligt mitt tycke jävligt smal. Personligen vill jag ligga på en BMI på cirka 28, då det är en vikt jag är rätt bekväm i, känner att jag bibehåller muskelmassa utan att ha överdrivet med fett, har explosivitet och styrka. Ur de aspekter som jag tycker är relevanta, dvs. förmågan att lyfta och bära, att förflytta sig längre sträcker över tid med packning, att sprinta kortare sträckor samt att kunna försvara sig. Att man dessutom gärna ska ha lite energireserver att ta av så tycker jag 28 är en lämplig nivå, men varken lägre eller högre är ett problem så länge man klarar att prestera.

Vidare bör man komma ihåg att människor på 1800-talet inte hade samma tillgång till näringsriktig kost eller gick på gym regelbundet. Den vikt som ansågs ideal när BMI hittades på är därför inte nödvändigtvis anpassad för den moderna människan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 21:13 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Försöker hålla mig på nivån att man ser sexpacken om man flexar det under späcket.
Blir man för mager blir man lätt kraftlös, orkeslös och även frusen när det är kallt.
Blir jag fetare känner jag mig obekväm och kläder börjar strama.
Tränar bara styrka och lite cykel/vandring/promenader. Är för tung för att springa, kanske möjligtvis skulle kunna jogga lätt någon km.
Förut när man var lättare och fokuserad på löpning kunde jag springa 1-2 mil med lätthet, det går säkert ställa om igen om det skulle krisa till sig men just styrka och seghet tycker jag är väldigt bra egenskaper för det gör kroppen mer användbar till tungt slit, skyddar leder och rygg mot sned/överbelastningar samt förbättrar imunförsvaret, blir sällan sjuk i hyfsad form.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 22:32 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Skilj på övervikt och fet. Klarar man inte att gå uppför en trappa utan att stanna och vila har man ett allvarligt problem. Orkar man arbeta fysiskt en hel dag men ingen alls är avundsjuk på ens allmänna knubbighet och småfeta kropp, så står man sig nog bättre än Schwartzenegger den dagen det blir ont om mat.

Förresten såg jag för länge sedan ett sorts sportprogram där olika idrottsutövare tävlade mot varandra. Vid ett tillfälle skulle de springa. En liten mager långdistanslöpare fick stå långt bakom de andra. De andra sprang så fort de orkade och var i hyfsad klunga, utom Ricky Brusch(?) som stannade och flåsade och kom långt efter, tror inte ens han korsade mållinjen. Den lille magre löparen tycktes inte ha just någon hastighet, men gick förbi dem alla och vann den grenen.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 10:40 
Fettma(BMI >30) är nog aldrig bra, hur man än vänder och vrider på det. Konstigt nog finns det en del studier som pekar på att de med BMI mellan 25-30 faktiskt lever längre än dom som inte är överviktiga. Andra studier säger andra saker dock.

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 12:47 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag har 30 i BMI vilket jag behöver göra något åt, trivs som bäst på 25 i just min kropp men jag hamnar på typ 28 per automatik om jag bara lever normalt och lite högre om jag missköter mig. Dessvärre är det så himla trevligt att missköta sig. ;)

Skulle jag behöva välja så skulle jag vara lite för smal hellre än lite för tung.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 12:50 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: sön 02 sep 2018, 18:27
Inlägg: 32
Jag resonerar som så att normalzonen (enligt bmi-skalan) +/- några kg är bäst vid en kris. Blir tufft för en kraftigt överviktig att bli mätt på mindre mat samt annat som redan andra skrivit. Så tror födelarna med normalvikt överväger fördelen med fettreserv...

Vad gäller hälsa så är midjemåttet det man bör ha mest fokus på, fett som samlas nära lever m.m. är farligare än fett på låren t.ex. Under 80 för kvinnor, under 90 för män är sjukvårdens riktmärken.

Att träna en del (alt. ha tungt kroppsarbete) ser jag som en väldigt viktig del i preppingen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 13:38 
Klart att man måste tänka på hälsan. Övervikt i det långa loppet ökar avsevärt risken för otrevliga hälsoproblem. Listan behövs inte tas med här. Är själv överviktig men har bra grundkondis och jobbar med att få bort, om inte hela övervikten, i vart fall en bit. Sådan sker aldrig på kort tid. Man måste tänka på att det tar tid, men heller inte stirra sig blind på kilon, midjemått, superdieter etc, utan också tänka på att förbättra kondisen.

Att lägga ner tre timmar om dagen på att vara vältränad vet jag heller inte om det är det bästa. Det gäller att finna en balanserad medelväg. Anser jag.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 13:51 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Jag är helt övertygad att man blir överviktig när man äter mer än vad kroppen gör av med...

Möjligen finns det sällsynta undantag tex med grava sköldkörtel-problem. Ovanstående bör gälla även då, men med onormal ämnesomsättning.

Motbevisa mig gärna men då vill jag se ett överviktigt lik som svultit ihjäl ;)

Vill du ha "rätt" BMI för en SHTF-situation kan du ju börja äta den mat du preppat med, och samtidigt simulera kroppsarbete med daglig träning.

Alternativt "tar du bort" kalorier en period från ditt dagliga beräknade kaloriintag, men gå inte under svältgränsen (tror det är 900/1200 kalorier för kvinnor/män)
http://www.kaloriguiden.se/rakna/kaloriraknare/

Det är lättare sagt än gjort, jag vet. Särskilt om man ska äta balanserat också. Jag har prövat att leva på 1200 kalorier om dagen ett tag när min fru ville gå ned i vikt för att nå sin målvikt inför en livsstilsändring.
Det var bra för att på riktigt förstå vad man planerar med si och så många kalorier om dagen, och vad man stoppar i sig på en hel dag.

Jag tror inte BMI är mer än fingervisande, men ju mer du väger desto större påfrestningar på kroppen. För mycket "onödiga gym-muskler" kräver dessutom mer underhållsenergi.
Men många här skaffar ju "rätt" sorts muskler med vandringar, motion osv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 15:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är teoretiskt möjligt att dö trots fetma men inte av svält i ren bemärkelse men av att inte få i sig rätt mängd av viktiga ämnen. Det krävs aminosyror , vitaminer och mineraler samt vissa kolhydrater för att bryta ner kroppsfettet och får men inte i sig de ämnena så kommer kroppen att svälta ihjäl trots kroppsfettet .
Det finns tarmsjukdomar som gör att tarmarna inte kan ta upp vissa proteiner osv som gör att kroppen inte fungerar som den ska . Hela systemet blir i kaos .

http://www.hungryforchange.tv/article/o ... g-to-death

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vältränad eller överviktig?
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 15:42 
Både och!
Har BMI på 31,8 enligt formeln som inte tar hänsyn att jag har rätt så mycket muskler också. Cyklar 25 km under en timme, springer 2 km under 10 minuter och får över 9 på Isokai testet. Men planerar ändå gå ner 10 kg inom ett halvår, lättare gjort än att bli några cm längre för att få lägre BMI.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet