Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 Month
InläggPostat: sön 21 maj 2017, 01:06 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Prepper Princess
Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 Months)

Självdö pga att själva civilisationen med viktiga förnöderheter har försvunnit, vill säga. Pga egna svagheter, inte pga svält eller någon form av våld.

https://www.youtube.com/watch?v=ZqRMMgrv_kQ

Jag undrar om hon inte har glömt att ta hänsyn till att man inte kan addera befolkningsgrupper rätt av. Det är givetvis hög andel av de som sitter på vårdhem och i ålderdomshem som är beroende av livsuppehållande mediciner, och det är givetvis många av de mentalsjuka som inte kan hantera en konservöppnare eller laga mat överhuvudtaget. (Och om man är foliehatt så klassas man kanske som paranoid, men i SHTF har man ju rent naturligt en fördel.)

Och jag tror inte 65 % av USAs innevånare är för gamla och sjuka för att gå ut och leta efter vatten om det skulle sluta rinna i kranen. (Fast de köper visst sitt dricksvatten över disk i USA...)

Men intressant och tänkvärt. Hur tror ni läget är i Sverige? Hur många skulle självdö inom några månader även om de hade tillgång till tillräckligt med mat (och värme även vintertid).

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 M
InläggPostat: sön 21 maj 2017, 06:54 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Om man skulle jämföra oss med lämlar så kraschar populationen med mer än 99 %. Optimist som jag är tror jag att det inte blir värre än så. Kanske inte på ett halvår men på ett par år så.... Kurvan nedåt är iallafall väldigt brant.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 M
InläggPostat: sön 21 maj 2017, 08:38 
väl optimistiskt

det lär behövas ordentligt med kollaps innan folk dör som flugor överallt

gissar att ett scenario behöver utvecklas på ett väldigt hårt sätt för att nå 90% dödlighet
ex
en ordentlig epedemi, ex gravallvarlig influensa relativt tidigt på en höst, världomspännande
kanske 30 dödlighet där (som sagt optimism skall finnas med ;) )
samhälls funktioner stör ordentligt då mer än 80% får influensan
saker börjar verkligen gå fel i olika ställen
kanske ett antal kärnkraftshaverier, några statskupper, mycket olyckor på vägarna av folk som kör fast dom är feberyra
fartyg som förstör i mängd, så ingen olja
kriminella gäng nyttjar tillfällena och skapar anarki
ingen tar upp höst skördarna, som ruttnar bort
'då får man den värsta kallaste vintern på flera hundra år
med början i oktober och håller sig till slutet mars
i norr vinter, och längre söderöver fruktansvärt väder som skövlar det mesta
under denna tiden finns det ingen hjälp från samhållet, ingen sjukvård, ingen el , ingen mat, inget vatten, och dom som verkar ha något blir plundrade av dom som inget hadde
vilda djur dör ut i kylan

ut på vårkanten så är befolkningen ner till 30% av vad som fanns innan, och med ett dåligt år till framförsig så kanske man kan komma ner till 10% av utgångsvärdet


(:) :mrgreen:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 M
InläggPostat: sön 21 maj 2017, 08:42 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
I händelse av en Carrington Event/CME som slår ut elnätet i västvärlden och bränner våra elnätstransformatorer så tror jag definitivt att vi kan hamna på den sortens förlustsiffror. Efter någon månad är maten slut och alla svälter, efter ett halvår är bara 10% kvar och lever i resterna av det som en gång var ett samhälle.

Däremot ska vikten av modern sjukvård ska inte överskattas, jag läste någonstans att den ger oss i genomsnitt 5år längre liv än om vi inte hade modern sjukvård. Antalet självmord/capita per år ligger relativt stabilt i världen sedan 1800-talet när psykiatrins vassaste behandlingsmetoder var kalla bad och lavemang. Dom psykiskt sjuka kommer nog i första hand försöka skada andra människor när deras mediciner tar slut.

I övrigt är nog kvinnan paranoid, definitivt en foliehatt, andra saker kan hända vårt samhälle, men få av dessa skulle påverka det så radikalt. Venezuela är ett bra exempel, medicinerna är slut och mat är en bristvara, 100-tusentals demonsterar på gatorna. Men dom har fortfarande ett "fungerande" samhälle, och dom som har det gott ställt, har fortfarande det gott ställt.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 M
InläggPostat: sön 21 maj 2017, 08:58 
Får ungefär samma vibbar som PatriotNurse och andra hobby-youtube-preppers som sitter med gravallvarliga miner och spyr ut mer åsikter än fakta. "Oh my god, 99 percent of preppers will die, except me because I did this one thing that makes me superior!!!"

Jag är ganska fast övertygad att de 65% av befolkningen som är gamla och enligt henne är i riskzonen skulle kunna spöa skiten ur den genomsnittlige lönnfete, smartphoneberoende, X-boxspelande unga amerikanen på ren jävlaranamma och erfarenhet. Ett troligare scenario; om jag nu ska spy ut lite stirriga, gravallvarliga åsikter, skulle nog vara att vi ser massjälvmord bland unga människor inom en vecka när inte internet längre fungerar och man inte längre kan gå in på facebook.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 M
InläggPostat: sön 21 maj 2017, 10:03 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Många kommer nog dö, jag tror inte mer än 20-30% då vi trots allt är medkännande personer och vill hjälpa varandra, även om egoismen kommer att öka i samband med en negativ händelse. En del människor utanför de psykiskt handikappade, de äldre och unga kan faktiskt inte ta hand om sig själva, men det betyder inte att de är många.

Fyrop skrev:
Dom psykiskt sjuka kommer nog i första hand försöka skada andra människor när deras mediciner tar slut.


Jag tror de psykiskt sjuka sitter på youtube och föder sitt ego genom att göra prepper videos på youtube och låtsas vara experter. Har sett flera ofta Amerikanska "experter" uttala sig om världen, men på det de säger låter det som om dessa fucktards aldrig har lämnat delstaten, vissa gör vansinniga påståenden, babblar om sina konspirationsteorier som de hört om från Fox "news", andra pratar om hur de ska hålla stånd mot "the guvvement", andra om att de är f.d. underrättelseanalytiker och "kan se in i framtiden" trots att deras analytiska förmåga och att dra simpla slutsatser är noll.



Det finns också bra folk på youtube, när du ser dem och lyssnar på vad de talar om så märker du att de vet vad de snackar om. En del andra är rationella och har en del bra värderingar, trots deras religiösa övertygelser. Finns en religiös snubbe som jag aldrig trodde jag skulle komma överens med som har en del bra värderingar, även om han tror att världen är platt.

Björngrillarn skrev:
Ett troligare scenario; om jag nu ska spy ut lite stirriga, gravallvarliga åsikter, skulle nog vara att vi ser massjälvmord bland unga människor inom en vecka när inte internet längre fungerar och man inte längre kan gå in på facebook.


Typ, Medis på Södermalm kommer att packat av liggande hipsterskelett som har en iPhone i vänstra handen och en latte i den högra.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 M
InläggPostat: sön 21 maj 2017, 17:09 
Som att hon vet nåt av vad hon snackar om. Okunskapen skiner igenom och hon har bara en massa skumma idéer. 50-75% använder livsviktig medicin? Skitsnack såklart, vi snackar några enstaka procent och mycket som medicineras är "psykisk sjukdom" som snarare beror på levnadsförhållanden människan inte är skapt för. En apokalyps kommer snarare vara botemedlet på psykisk ohälsa :P

Sist men inte minst, vadå EMP? Har hon läst någon forskning på vad den skulle förstöra?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 M
InläggPostat: sön 21 maj 2017, 23:03 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Visserligen dog inte folk av ålderdom vid 35 som man ibland ser antydas, utan de siffrorna kommer man fram till genom att medellivslängden sjunker om man räknar med alla som dör redan första levnadsåret eller under barndomen när det är dåliga förhållanden. Men nog tror jag modern sjukvård har förlängt livet mer än 5 år i genomsnitt. Oändligt många unga kvinnor har dött i barnsängsfeber och annat till följd av graviditeter. Oerhört många har dött av smittkoppor, TBC, scharlakansfeber och ovanligt elaka influensor som t ex spanskan, samt även tyfus, kolera och förstås digerdöden. Många har dött i exempelvis lunginflammation, blodförgiftning, stelkramp, blandade infektioner och diverse elakare könssjukdomar. Många har också dött av vanlig blindtarmsinflammation och diverse hjärtproblem och proppar som man kan åtgärda med relativt enkla medel. Malaria och TBC är fortfarande ett stort problem på sina håll, men de kanske är svåra att bota när man väl har fått det, även om man har modern sjukvård.

Jag tror det är rätt få svenskar i medelåldern eller yngre som är genuint rädda för något av ovanstående utom kanske hjärtproblem (och influensor när det är mycket skriverier om dem). Vi är rädda för cancer, åldrande (t ex demens) och olika former av våld (t ex trafikolyckor, eldsvådor och kriminella element eller psyksjuka) men annars antas sjukvården kunna fixa det mesta i sjukväg. (Preppers har livligare fantasi än de flesta och ser betydligt fler hot i olika former.)

Fyrop skrev:
Däremot ska vikten av modern sjukvård ska inte överskattas, jag läste någonstans att den ger oss i genomsnitt 5år längre liv än om vi inte hade modern sjukvård. Antalet självmord/capita per år ligger relativt stabilt i världen sedan 1800-talet när psykiatrins vassaste behandlingsmetoder var kalla bad och lavemang. Dom psykiskt sjuka kommer nog i första hand försöka skada andra människor när deras mediciner tar slut.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 M
InläggPostat: mån 22 maj 2017, 08:24 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
SCB har gjort en mycket intressant rapport om hur gammal man blev förr. Kurvan för förväntad livslängd från födsel har ökat markant, men inte förväntad livsvängd för en nybliven pensionär.

http://www.scb.se/Grupp/valfard/_dokument/A05ST9901_12.pdf

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 M
InläggPostat: mån 22 maj 2017, 19:57 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Svensken har levt med hög standard och det mesta gått att köpa direkt över disken, vilket har resulterat i en beroendesituation. hur många människor i denna tråden är duktiga på att sy kläder, vet hur en åker fungerar eller kanske konserverat sin egen mat eller ens rensat fisk eller plockat en kyckling?
- jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte gjort mycket utav detta mer än i teorin. just pga av att jag har levt hela livet i en storstad där jag inhandlat mina kläder och den nygrillade kycklingen i affären.

Mycket utav det gamla har försvunnit ur tiden och därigenom kunskapen att ta tillvara på allt och göra något bra av det.
Detta kommer att resultera att länderna i Öst har mycket större förutsättningar att lyckas bättre i händelse utav en kollaps.

Däremot så har jag svårt att tro att överskridande del av befolkningen skulle strykit med inom sex månader eller ett år. människan har lärt sig att leva på de mest ogästvänliga ställena på jorden och kunskapen har växt fram med tiden.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 M
InläggPostat: mån 22 maj 2017, 20:42 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Det ligger en del i det, men man ska inte glömma bort brännvinskulturen i öst, den har förmodligen lagt grunden till den rådande situationen där.

Människan kommer alltid överleva, precis som dom gör på grönland eller i öknen. Däremot är ju befolkningstätheten en helt annan i gobiökninen och på grönland jämfört med södra Sverige.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 M
InläggPostat: tis 23 maj 2017, 06:32 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Hon verkar dra väldigt långtgående slutsatser från den statistik hon har.

Jag menar, bara en sådan där sak som medicinerna. Hon verkar sätta någon slags likhetstecken mellan receptbelagd och livräddande medicin. (jag har receptbelagd medicin, om jag inte får den blir det lite besvärligt men knappast på ett sätt att jag skulle behöva lägga mig ner och dö)

Att inte kunna koka vatten kan ju förstås vara besvärande och ett tecken på att man inte gör så mycket praktiskt, men man kan ju anta att en sådan person inte lever ensam och de flesta kan lära sig saker. Det är också fullt möjligt att en person som inte är praktisk i köket kan vara det på andra områden.

Men det är klart att saker skulle kunna bli besvärliga för väldigt många. Dock är besvär inte samma som död.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 M
InläggPostat: tis 23 maj 2017, 07:24 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Det största problemet vid en kollaps är nog inte medicinerna utan maten och vattnet. En stad som Malmö med 350.000 invånare behöver förmodligen någonstans runt 2.800ton livsmedel i veckan(och är då precis på svältgränsen). När lastbilarna inte går att tanka, för att pumparna på mackarna inte fungerar, oljeleveranserna kommer inte till Sverige, osv... Så blir det svårt att transportera in så mycket livsmedel till staden.

Utan leveranser av dieselolja och konstgödsel till jordbruket kollapsar produktionen ganska snabbt. Idag finns runt 16.000 bönder, som försörjer oss med mat. Det är ungefär 0,16% av befolkningen. Utan stora traktorer, bekämpningsmedel och konstgödsel, så behöver runt 40% av befolkningen arbeta som bönder för att massvält inte ska utbryta(som på 1700-talet).

Om det nu blir brist på livsmedel vågar jag nog tro att eventuella livsmedelsleveranser som kommer till Malmö blir plundrade omgående, och att vissa grupper i samhället bygger upp egna lager och låter resten svälta.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 M
InläggPostat: ons 24 maj 2017, 02:29 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det intressanta är ju att hon bortser från det uppenbara, mat och vatten, och tar upp annat, inneboende svagheter som skulle kunna döda även om man råkar befinna sig väl skyddad i ett enormt matlager med en naturlig källa bredvid.

Personligen föredrar jag min enkla plåtbit utan rörliga delar och kan antagligen inte använda en amerikansk konservöppnare. Men om jag inte lyckades lista ut det är jag inte dummare än att jag kunde använda hammare och spik eller i riktigt nödfall en sten för att få ett hål och hälla eller pillra ur innehållet. Jag antar att även svårt opraktiska människor kan komma på sådant när de blir tillräckligt hungriga. (Fast det är nog rätt stor risk för sårskador som eventuellt kan leda till blodförgiftning.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Collapse (90% Of The U.S. Population Will Die Within 6 M
InläggPostat: ons 24 maj 2017, 07:00 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Jag saknar en parameter i diskussionen om vad som dödar hur många etc. Kanske är den så självklar att den borde vara underförstådd. Undertecknad förstår ganska lite så ursäkta svamlet nedan.

Alla döda kroppar. Vad händer med dem om ingen tar hand om dem, hur snabbt börjar sjukdomar spridas och hur många kan antas falla offer för dessa?

Vid en "kollaps" oavsett anledning och natur får antas att alla de som är kopplade till livsuppehållande maskiner på sjukhusen snabbt avlider. Jag antar också att personalen på sjukhusen, eventuellt med undantag för några få eldsjälar, dragit hem för att ta hand om sina nära och kära. Om krematoriet (som ofta finns litet diskret i anslutning till större sjukhus) inte fungerar pga reservkraften slut blir de döda liggande i sina sängar eller var nu eldsjälarna samlat dem så länge de står ut med att vara eldsjälar.

Lägg till detta alla som är beroende av hemtjänsten för mat och mediciner. Folk dör ju i sina hem redan idag så vid en kollaps dör snabbt de flesta av dessa människor. Flera kroppar som blir liggande.

Hur snabbt blir större samhällen omöjliga att vistas i pga likstanken, explosion av asätare som råttor etc och sjukdomar? Massgravar? Jo, men de måste grävas och om det inte finns drivmedel att få tag på till grävskopor och liknande måste det grävas för hand och det är lättare sagt än gjort.

Hur känner ni som bor i storstäder?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet