Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Home Invasion - Airsoft smoke grenade?
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 13:27 
Har någon funderat på användningen av rök vid home invasion? Tanken är att om du råkar ut för inbrott när du är hemma att du slänger en eller två stycken som fyller bostaden med rök. Till skillnad från inkräktarn så kan du röra dig runt även om sikten är obefintlig. Så klart funkar bäst om tanken är att familjen ska hinna gömma sig, fly eller ringa efter hjälp.
Vad säger ni?

OBS: jag utesluter Rambo teorier om att skytta inomhus eller använda sig av eldkastare.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Home Invasion - Airsoft smoke grenade?
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 14:35 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Varför inte eldkastare? :hm: Verkar grymt bra om husets interiör är klätt med brandtåligt material redan.... Och tänk skräcken när de fattar att DE har klivit in i deras värsta mardröm... :twisted:
Själv föredrar jag fällor som håller fast buset på ett otäckt sätt. :mrgreen:

Nä, skämt å sido. Nej, inte funderat på rök då det ger för många onödiga variabler. Men visst, det sinkar dem avsevärt med tanke på de rökgeneratorer som används vid inbrott. :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Home Invasion - Airsoft smoke grenade?
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 15:10 
Röken är nog inte lämpliga i slutna utrymmen. Bor man ensam är problemet mindre men det finns ändå många andra lösningar jag föredrar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Home Invasion - Airsoft smoke grenade?
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 16:58 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 jul 2017, 08:49
Inlägg: 23
Jag tror inte mycket på ideen, det enda man uppnår är att "röka ut" sig själv, och besparar angriparna besväret med att kasta in rökgranaterna.

En bättre lösning tror jag är att satsa på passivt skydd, förstärka dörrar/galler för fönster och sådant, alternativt att försöka "flyga under radarn" dvs hålla en så låg profil att ingen vill göra inbrott.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Home Invasion - Airsoft smoke grenade?
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 17:27 
Jag funderar efter sånt som går att genomföra, testa för en mindre kostnad och bedöma effekten. Så klart säker rum, förstärkta dörrar och säkerhetsfönster är att föredra men för flesta av oss kommer dessa förslag att hamna på den långa "att göra listan", precis efter extra BOV och innan bunkern.

Tanken är varken ny eller oprövad. Det finns rökmaskiner att användas vid inbrott och pågående rån redan idag.
Det jag undrar är om ovannämnda granater är irriterande att inandas, lämnar färgrester eller dålig lukt efter sig? Bör finnas några "softisar" här som har testat dessa?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Home Invasion - Airsoft smoke grenade?
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 19:55 
hellre tårgasgranater, men det kan ge lite smak på mackorna några år efteråt :notme: :lol:

vore helt klart värt att prova, man skulle även kolla hur pass man ser med värmekamera i röken med, för lite extre fördelar :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Home Invasion - Airsoft smoke grenade?
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 20:14 
grym skrev:
hellre tårgasgranater, men det kan ge lite smak på mackorna några år efteråt :notme: :lol:

vore helt klart värt att prova, man skulle även kolla hur pass man ser med värmekamera i röken med, för lite extre fördelar :notme:


Rätt tänkt Grym; borde kanske gå testa ute i skogen i någon gammal jaktstuga ;-) ?
Ska beställa några nästa vecka!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Home Invasion - Airsoft smoke grenade?
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 00:09 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Kanske vore enklare om man kunde släcka all belysning. förutsatt att det är mörkt ute förstås. Fast inbrottslingarna kanske har ficklampor/pannlampor...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Home Invasion - Airsoft smoke grenade?
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 03:19 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Standardsvaret inom försvarsmakten är när man kommer fram till ett hinder i kanaliserande terräng (juicy mark för ett bakhåll) är Halt! Eld! (Misstänkta punkter och upptäckta mål) Rök! Bakåt! Sök Kringgång!

För hemförsvar skulle jag inte förorda rök annat än vid urdragning från stridskontakt, eller vid skydd av förflyttning. Hemma så torde stroblampor riktade mot sannorlika inbrytningsvägar vara den melodi man bör spela efter

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Home Invasion - Airsoft smoke grenade?
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 06:56 
svepande laser funkar bättre, bara att själv ha skyddsglasögon

och då talar vi om dom lasrarna som är äver den normala ljusstyrkan


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet