Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kan försäkringssystemet leda till värre kriminalitet?
InläggPostat: ons 30 aug 2017, 12:58 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 14 jul 2017, 23:54
Inlägg: 32
Fick en galen idé. Vi blir nästan itutade hela tiden av "allihopa" att vi inte ska försvara något, eller kämpa emot om det är något materiellt som vi råkar bli av med i samband med rån, inbrott och liknande. "Du får tillbaka på försäkringen".

För det första så får vi kanske inte tillbaka såpass mycket att vi kan köpa en liknande sak, eller saken finns inte alls. Vi kanske inte har RÅD med försäkring. Dock får man fundera på om det är värt risken med fysisk konfrontation.

För det andra så kanske det finns en risk att vi blir väldigt nonchalanta gentemot äganderätt.
De kriminella tycker ju att de nästan har rätt att göra sitt "arbete" för det skadar ju ingen.
Polisen kan reagera negativt gentemot personer som VILL försvara sina ägodelar. Det kan ju inte vara normalt när man ändå får pengar tillbaka.
Vi ska acceptera mer och mer orättvist agerande gentemot vår äganderätt pga av den nu nästan nedärvda känslan att det inte är den normala responsen att vilja försvara sina saker.

Frågan är hur det blir i en samhällssituation då människor inte i lika hög utsträckning inte har råd till försäkringar, eller då kriminaliteten ökat såpass mycket att det hela blir orimligt?

I dagsläget tycker vi i det svenska samhället inte att det är accepterat att döda någon för någon som helst förövande av materiell egendom (min spontana känsla) pga att vi lever i ett sådant överflöd. I andra länder finns det rätten att döda för att skydda sitt hem. Rätt eller fel? Ett hem innebär de flesta ställena på jorden en trygghet och ibland ett krav på överlevnad. Då sätts saken i annat ljus kanske.

Hur tänker ni? Finns det en mörk sida till försäkringssystemet gällande kriminalitet?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan försäkringssystemet leda till värre kriminalitet?
InläggPostat: ons 30 aug 2017, 15:36 
Jag tror att hårda kriminella inte påverkas av försäkringen. Möjligen en och annan ungdomsligist eller småkriminell som tänker att det ändå ersätts. Eller med andra ord, jag har inte tänkt på det.

Däremot har vi, som ett exempel bland många, USA, där det är tillåtet att skjuta intruders. Jag uppfattar inte att USA har mindre kriminalitet än Sverige. Jag ser det som ett slags facit till en del av din fråga.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan försäkringssystemet leda till värre kriminalitet?
InläggPostat: ons 30 aug 2017, 17:06 
Förlust av lösöre och förstörelse av egendom är nog VÄLDIGT billigt jämfört med handikapp, psykiska men och kroppsskador i samband med våld. Men vi är vana vid gratis/billig sjukvård så vi tillmäter inte vår hälsa så stort värde? :smack:

Kanske det här med att man är beredd att försvara sina grejer och egendom och därmed riskerar sitt liv och hälsa hänger ihop med att vi har en universell sjukförsäkring och inte värderar vår hälsa/vårdkostnader korrekt?

(Jag tycker att fri/billig sjukvård är mycket bra!)

En annan reflektion är att många av de vars hem och egendom sköljts bort i Texas inte var försäkrade. Alls.

Jag tror inte heller att kriminella bryr sig om ifall deras offer är försäkrade eller inte. Men vill gärna ha fri sjukvård om de blir skadade. Kanske man skulle avskaffa fri sjukvård för skador man drar på sig under kriminell verksamhet? Samt under organiserad sportutövning?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan försäkringssystemet leda till värre kriminalitet?
InläggPostat: ons 30 aug 2017, 17:08 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 21 aug 2017, 09:11
Inlägg: 27
Det stämmer säkert till stor del, läste om någon som gjorde ett envarsgripande på någon som rånat en butik, kan inte begripa varför den personen skulle riskera liv och hälsa för att dom som äger ett försäkringsbolag ska bli ännu rikare än vad dom redan är.

Däremot så är försäkringar viktiga för att ge trygghet, hade man inte kunnat försäkra sina saker så hade nog få människor köpt dyra saker(bilar, båtar, husdjur etc..) vilket hade gett upphov till helt andra problem i samhället, när konsumtionen minskar och arbetslösheten stiger.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan försäkringssystemet leda till värre kriminalitet?
InläggPostat: ons 30 aug 2017, 17:15 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Det man tänker på i stunden är väl ändå inte om försäkringen täcker det? Jag har helt enkelt mycket få saker jag skulle känna att det vore värt att riskera mitt liv eller hälsa för (det är ju liksom i stort sett aldrig man riskerar att förlora allt man har till en rånare)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan försäkringssystemet leda till värre kriminalitet?
InläggPostat: ons 30 aug 2017, 19:00 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 14 jul 2017, 23:54
Inlägg: 32
Många bra tankar.

Ja, det är hög kriminalitet i USA trots rätten att skjuta. Men där blir det lite en annan aspekt också att man är rädd för att förövarna kanske inte enbart vill ha saker, utan inte vill ha vittnen. Känner några i Sydafrika, och där finns det så mycket galenskap att det ofta handlar om rädsla för liv och lem istället för saker.
Ja, hälsan är nr1 utan tvekan. Men det var därför jag tog in aspekten att det kanske finns materiell egendom som leder till att man kan bli av med liv och lem. Tänk om det finns hungersnöd och du behöver maten för att överleva. Då finns det teoretiskt ett läge att försvara sin mat.

Det jag primärt "spånade" på är om vårt försäkringssystem orsakar en skillnad eller höjning av kriminaliteten?
Hade jag haft svaret själv hade jag inte ställt den här inför era skarpa hjärnor för en gemensam brainstorming! ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan försäkringssystemet leda till värre kriminalitet?
InläggPostat: ons 30 aug 2017, 22:06 
det är inte bara försäkrngsbolagen

för min del ser jag en större sammanhållen radda saker som gör att det går åt helvete

sveriges riksdag styr, och har under sig domstollar polis och även sjukvård

det som händer nu är att inte polisen gör sitt arbete, dels på grund av inkopetens, dels bakbundna av lagar som kommer från riksdagen och framförallt av domstollarna som ska dömma enligt lagen

eftersom det bevisligen inte fungerar som det skall så kommer förbrytare fortsätta sitt värv och det är alla som kommer få betala för det, genom stölder och försäkringspremier

eftersom polisen inte kan eller får göra sitt jobb och dessutom aktivt jobbar för att ingen annan en dom själva får annvända våld och sedan inte gör något åt den sammhällsutveckling vi har idag så kommer inte buset få några större konsekvenser och det kommer öka

försäkringsbolagen kommer hålla igång tills brytpunkten kommer när folk inte längre har råd att försäkra som dom brukade och sedan kommer försäkringsbolagen ta stryk
försäkringsbolag är i normalfall ett affärsdrivande företag dom kommer ändra sittt betende efterhand som det blir värre och värre

jag skulle säga att försäkringsbolagen är dom minst skyldiga, det är hela befolkningen som är dom mest skyldiga, det är dom som väljer politikerna

förr funkade det någurlunda, det fanns en polis som gjorde något åt buset, och det behövdse inte så mycket mera, det var billigare för staten och försäkringsbiolagen att betala ut försäkringar och polisen hadde ett någurlunda våldsmonopol , åtmisntånde i förhållande till vad som faktiskt hände i samhället


fundera på hur framtiden kan te sig när det det blir värre, och förbered er på det
kommer ni kunna ha bilar på gatan, eller ens ha bil?
kommer det bli möjligt att ens försäkra boende på en del ställen?

redan idag är en del försäkringar så dyra att det är löjligt i förhållande till fordonets värde


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan försäkringssystemet leda till värre kriminalitet?
InläggPostat: tor 31 aug 2017, 18:34 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Skogsbonde skrev:
Kanske man skulle avskaffa fri sjukvård för skador man drar på sig under kriminell verksamhet? Samt under organiserad sportutövning?


Du har min röst om du kampanjar för detta! :up: :up: :up:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan försäkringssystemet leda till värre kriminalitet?
InläggPostat: fre 01 sep 2017, 02:35 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Mja. Jag har läst att av någon anledning pajar VÄLDIGT många IPhones så fort det kommer ut en ny modell. Jag kan aldrig tänka mig att rånare då plötsligt vill ha den gamla modellen.

Men i fråga om försäkringar finns det ju de där klausulen om att det inte gäller vid tillräckligt svåra situationer, krig, kometnedslag och annat. Jag kan tänka mig att de vill åberopa det vid en en storm av Harveys storlek. Och vid översvämningar pga klimatförändringar och annan ordentlig SHTF.

Jag tänkte snabbkolla hur man stavar force majure (????) och googlade hastigt och slog upp "När gäller inte försäkringen? " på den här sidan;
http://www.fordforsakring.se/ford/tips_och_rad/sidor/vanliga-fragor.aspx

Det var oroande. Verkar som om försäkringen inte gäller om någon "lånar" bilen. (De är nog dessutom ofta för unga, utan körkort, påverkade och/eller vårdslösa.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan försäkringssystemet leda till värre kriminalitet?
InläggPostat: fre 01 sep 2017, 02:44 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Har förresten läst någonstans att en som var kunnig i fråga om försäkringar hade gett en tumregel till en vän. Man ska inte försäkra något som man har råd att köpa nytt. Hus, bilar och båtar kan man inte köpa nytt utan vidare utan det ska man försäkra.

Vanliga elektronikprylar kan man köpa nya om de skulle förolyckas, då blir det för dyrt med en försäkring. Fast en gång (på SIBA?) hade jag köpt något och när jag kom till kassan och skulle betala hade försäljaren lagt på en försäkring utan att fråga först. Jag blev INTE glad. Det är försäkringarna de tjänar pengar på så han hade antagligen gjort det med avsikt och trott att jag skulle missa det eller snällt betala för att inte ställa till en scen.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan försäkringssystemet leda till värre kriminalitet?
InläggPostat: lör 30 sep 2017, 22:18 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Nee jag tror inte att försäkringssystemet leder till mer eller mindre kriminalitet.. De som tar saker gör det enbart för pengar.. vare sig föremålet är försäkrat eller inte.
Därimot tror jag att mindre brott uppklaras för att grannarna tänker.. de har ju ändå försäkring, så jag vill inte vittna, tipsa eller lägga mig i eller gå med i grannsamverkan... ifall någon undrar varför jag såg men inte aggerade vid tidpunkten..
Eller att de tror att de kriminella ska döda dem för att de lägger sig i..
Oftast så läger småligisterna benen på rymmen om man bankar på rutan eller vrålar i o frågar vad de pysslar med. Sedan finns ju de som inte drar sig för att mörda någon för en tom handväska.. Men de hade även mördat för att solen inte lyste klockan tre på natten som den gör i norrland.

Men jag tror att kriminaliteten blir värre och grövre för att vi inget gör.. Det är som i en annan tråd om björnen/vargen som blir modigare för att de märker att de får inget motstånd.
Så jag tror och aggerar på att uppmärksamma, distrahera och gripa in om man kan göra det kontrollerat.
Än så länge har jag inte råkat illa ut.. Men jag är även redo på att en dag kanske jag måste ta till våld för att fredamig/någon annan.
Upp till kamp.. annars blir det bara värre om de ser att det är fritt fram :zombie:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet