Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 18:18 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 21 aug 2017, 09:11
Inlägg: 27
Ibland blir jag lite rädd för att många i Sverige har blivit disneyfierade, och tror att alla djur i skogen är snälla. Lite då och då blir man påminnd om att så inte är fallet, som tex nu när två jägare blev anfallna.

Det verkar i det här fallet som att man kanske varit lite oförsiktig, jag hade själv nog inte närmat mig en skjuten björn utan att ha kört "double tap" metoden, eller vad det nu kallas(ett gammalt Jeff Cooper begrepp har jag för mig).

Många som vandrar i björnområden i USA och Alaska har "bear spray" med sig, misstänker att det är någon sorts pepparspray. Men finns det något man kan ha i Sverige när man vandrar och campar i björnområden?

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article25738268.ab


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 19:09 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Björnar i Sverige är mindre aggressiva än Amerikas grizzlybörnar.
För det mesta är det jägare, vars jakthund har retat upp björnen, som drabbas när hunden springer till husse med björnen efter sig.
http://www.op.se/allmant/jamtland/bjorn ... -i-sverige


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 19:23 
Tant Prepp skrev:
Björnar i Sverige är mindre aggressiva än Amerikas grizzlybörnar.
För det mesta är det jägare, vars jakthund har retat upp björnen, som drabbas när hunden springer till husse med björnen efter sig.
http://www.op.se/allmant/jamtland/bjorn ... -i-sverige


Skriver under på detta.

Har vandrat i skogen i hela mitt unga liv, oftast ensam, oftast knäpptyst, och ibland rent av aktivt smygande genom stora partier skog. Det ska krävas ett rejält tilltag innan du ens får se en björn, än mindre en ilsken sådan.

Givetvis skall man respektera björnen och ge den all plats den vill ha, men rädd behöver man inte vara. Tänk hur många människor som är ute i bushen varje dag, särskilt sommartid, och ställ detta vis a vis hur många som blir anfallna av björn. Chansen är försvinnande liten. Förmodligen större chans att stöta på en psyksjuk tvåbening, och de är betydligt mer oberäkneliga än någon gammal brunbjörn.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 22:24 
Tant Prepp skrev:
Björnar i Sverige är mindre aggressiva än Amerikas grizzlybörnar.
För det mesta är det jägare, vars jakthund har retat upp björnen, som drabbas när hunden springer till husse med björnen efter sig.
http://www.op.se/allmant/jamtland/bjorn ... -i-sverige

:up:

Litar mer på Disney än aftonbladet.
Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: sön 27 aug 2017, 11:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Nikenik skrev:
Litar mer på Disney än aftonbladet.


Där är vi helt ense (och för all del rörande björnarna med)!

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: sön 27 aug 2017, 11:47 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Har väl varit två björnattacker som sticker ut lite i alla fall .
Först den i jämtland där en björn tog en hund på bron till en stuga och mannen öppnade för att säga åt hunden att vara tyst och då föll offer för björnen , som dödade och släpade iväg mannen och började äta lite på honom, samt den attacken som var här i närheten för ett par år sedan då en äldre man var på väg till båten och blev överfallen av en björn .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: sön 27 aug 2017, 13:34 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 21 aug 2017, 09:11
Inlägg: 27
Oftast är det ju jägare som råkar illa ut, men då och då händer det som du beskriver, dvs "tredje man" blir lidande. Vargdebatten har ju präglats mycket av risken vargarna utgör för oss människor, men är björnarna egenteligen inte lika farliga? Det hade varit intressant att se en jämförelse.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: sön 27 aug 2017, 18:11 
Björnar är lätthanterliga. Se och lär av de sista riktiga männen i världen, finnarna:



Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: mån 28 aug 2017, 12:54 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: mån 28 aug 2017, 20:38 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
I 99,9 fall av hundra är den ofarlig, men jag skulle inte heller lita på den då det alltid finns en potentiell risk att det är dendär sista andelen, det VET man inte i förväg.

Även om jag personligen inte är rädd.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: mån 28 aug 2017, 21:40 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag rör mig ständigt i Europas, kanske Eurasiens björntätaste område, där jag både jagar, fiskar och idkar friluftsliv/bugout-övningar. Jag vet att en har passerat mig på bara ca: 30 -40 m utan att jag upptäckte den. Jag satt på pass och tittade ut mot en myr. Jag hörde i radion att mina passgrannar sett den. Björnen passerade bakom mig på stigen jag nyss använt fram till passet. Björnen passade dessutom på att skita mitt på stigen. Det var så jag förstod att björnen varit där.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: mån 28 aug 2017, 22:34 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, det är ju som alltid viktigt att kunna skilja på sund självbevarelsedrift och respekt sådan rädsla är sund och en del av vår natur, gentemot obefogad rädsla som kanske dominerar stora delar av ens liv helt i onödan om man inte tar itu med den, sådan rädsla är destruktiv.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: mån 28 aug 2017, 23:01 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Ja man ska skilja på rädsla och respekt! Man behöver inte gå omkring och vara rädd för djuren men man skall alltid ha respekt för djur, stora som små, tama som vilda. Att många är "disneyfierade" är en bekräftelse på att respekten för djuret är som bortblåst. I det här klippet uppstår en för en människa en livsfarlig situation. Situationen uppstår eftersom personen i klippet, sakna all form av kunskaper om, och respekt för älgen. Han tror att älgen förstår människospråk. Man kan heller inte "tala lugnande" till vilda djur. En älgko med kalv är ett av det farligaste djuren i vårt land och en av de mest farliga konfliktsituationer man kan hamna i med vilda djur på våra breddgrader. Så här beter sig en "disneyfierad" person!

https://youtu.be/dA9OMQmnT60

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: tis 29 aug 2017, 20:07 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Med all respekt, de flesta av er verkar resonera som att situationen är statisk och att ni kan förhålla er till vad man känner till.

Det tar inte hänsyn till utvecklingen vi haft de senaste decenniumen.

Vad folk behöver hålla i åtanke är att den erfarenhet vi har av björn i sverige baseras på en stam som nästan totalt utrotades.
Björn har alltså inte funnits i sådan mängd i landet att de över huvud taget behövt vistas nära människor.

Just det här med när rovdjur börjar vara nära människor är själva problemet, inte björnen i sig.

Detta gäller nästan alla större predatorer:
När ett djur är nära människor så tar det en tid, sedan inser djuret att.. . hm... fan de här är ju inte det minsta farliga.
Sen börjar de bli stökiga och tar sig friheter, då kommer jägare. Så är de rädda igen ett tag, sen funderar de vidare... hmh... fan de här utan bössor är ju inte det minsta farliga och så börjar det om.

Djur är inte korkade på det sätt som många tror utan tvärtom extremt adaptiva och de lär sig vad som är farligt och vad som inte är det.

Population och exponeringstid är vad som förändrar beteendet.
Större population = mer kontakt.
Tid x kontakt = förändring.

Nu har vi en ganska rejäl jävla stor björnstam och jag ser ofta björnspår kring norra och södra stockholmsområdet.
Rör mig massor ute i naturen själv och är inte rädd för björn men jag råder absolut de som finns i dessa områden att vara uppmärksamma.

Björn i närhet av tätare bebyggda områden är vad som kommer ändra beteendet före björn som finns där det knappt finns människor och ni kan inte behandla björn i alla områden lika.

Predatorer har också självbevarelsedrift och anfaller generellt sett inte vad de inte känner till i jaktsyfte. Därav att de attacker i sett oftast varit i försvarslägen.
Men predatorer har i sin natur att studera och lära sig, det är så de fungerar.

Vi övervärderar dock kraftigt vår ställning i näringskedjan och glömmer oftast bort att självuppfattningen endast gäller de av oss som har gevär i hand. Resten är helt besvärsfritt proteintillskott för alla större predatorer. Dvs huruvida vi är lunch är inte alls upp till oss utan upp till dem.

Trust me on this one, ni vill inte över tid ha större predatorer i närheten av bebyggelse, låt det vara björn, varg eller whatever.

Naturen är inte så PK som citykids med rovdjurskramande hjärtan.

Kom ihåg vad jag sagt. Det är bara en fråga om tid innan vi behöver börja jaga predatorer som börjar ta sig friheter kring våra boningar - vargen gör det redan.
Jagar vi dem inte HÅRT i närheten av bebyggda områden, så kommer de i närheten ta sig större och större friheter och om en stund även testa huruvida vi är goda byten eller ej. Det är den utveckling vi har framför oss.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Björnar är farliga djur!
InläggPostat: tis 29 aug 2017, 23:20 
Derzu Uzala skrev:
Vi övervärderar dock kraftigt vår ställning i näringskedjan och glömmer oftast bort att självuppfattningen endast gäller de av oss som har gevär i hand. Resten är helt besvärsfritt proteintillskott för alla större predatorer. Dvs huruvida vi är lunch är inte alls upp till oss utan upp till dem.


Fantastisk sammanfattning!

Jag menar att vi borde ändra predatorjakten i Sverige så att man i huvudsak jagar predatorer invid bebyggelse istället för licensjakt på de som rör sig i storskogen.

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet