Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 16:52 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
Jag upplever att både på forumet och annorstädes så diskuteras friluftsliv i hög grad i samband med prepping. ”skogiga” kläder, knivar, ätliga växter, byggande av vindskydd och eldande utomhus är återkommande ämnen. Även om jag absolut kan se ett visst värde för en prepper att va lite ”friluftig” så vill jag i denna tråd ifrågasätta i vilken grad det är relevant för hemberedskapen. Jag misstänker att de flesta av oss i de allra flesta situationer kommer ”bugga in” (elavbrott, stormar o s v) eller evakuera till släktingar eller vänner (skogsbränder/ huset brinner ner/ kemiska utsläpp). Om man ändå skulle behöva dra iväg till fots ”vind för våg” så är jag övertygad om att en källare man kan ta sig in i eller en övergiven lada är bättre som sovplats än de flesta vindskydd (ur ett överlevnadsperspektiv). Under längre katastrofscenarion (TEOTEWAKI) så tror jag inte någon härinne planerar att försörja sin familj på vad de hittar i skogen utan då är det odling och djurhållning som gäller.

Som sagt så ser jag absolut nytta med friluftskunskap för en prepper men egentligen inte större nytta än de flesta hantverkshobbys, idrotter (fysisk träning är antagligen den viktigaste preppen) eller hobbys som amatörradio och dy l.

Vad tänker forumet? :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 18:28 
Jag har så gott som inga erfarenheter från riktigt friluftsliv och besitter inga vidare kunskaper i ämnet MEN jag ser absolut en poäng med att båda ha erfarenhet och kunskaper i detta. Listan kan göras lång, där jag plötsligt hamnar i skogen, utan att ha velat ta mig dit. Vi behöver inte röra oss långt från stan i vårt land för att hamna i busken. Nästa gång du åker och tittar på ett BOL-projekt med familjen i Yttemyra kan bilen paja och ett oväder drar förbi. Kunskaperna kan också komma till hjälp i "civilisationen" i ett taskigt läge. Hur mycket tid, lust, pengar och intresse vi sedan har att lägga på olika scenarier är en annan sak.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 18:50 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Den viktigaste egenskapen för en prepper är nog att hålla sig frisk, och därefter vara synnerligen anpassningsbar.

Så, friluftskunskaper kan komma väl till pass i många lägen, det skadar ju inte att kunna använda spritkök och improvisera fram mat vid en bug-in.

Friluftskunskap är nog långt ifrån det viktigaste att kunna, men all kunskap är ju ändå en lätt börda att bära.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 18:52 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Friluftskunskap är en väldigt bra övning. Du måste planera på förhand och ta med precis rätt grejer för att det ska fungera. Allt du har med dej måste bäras och en enda saknad pryl kan förstöra hela upplevelsen.
I tex. husvagn kan man ha med halva bohaget, men i skogen går det inte.

Frågor man tänker på är hur mycket, hur länge, vart och när.. Vad gör vi om? Vad är plan B?
Precis som med prepping.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 19:09 
Det ger ett visst självförtroende att veta man klarar sig väldigt bra några dagar utomhus bara med det du har på ryggen.

Tror den prepper som bara förberett för bug-in och aldrig tältat eller vandrat i skogen i två dagar riskerar att få panik om hans förråd blev stulet eller brann upp.

Plus det är väldigt trevligt att vara ute i skogen. Men förstår poängen att det inte går att överleva på mossa och tallbarste när strömmen går i lägenheten.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 19:43 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Jag tror att det är att klara sig på det man har och läsa/lösa situationen på bästa sätt som är det viktigaste man tar med sig från friluftslivet. Det mesta går att fixa med ett flexibelt tänk. 8|>

Eller som vi glada hemvärnsgubbar säger: Gilla läget! :-g :-g

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 20:04 
säger hyggligt viktigt, du ska klara dig själv i normalfall om det skiter sig, även om det är kallt och djävligt, friluftsliv är det man kommer hyggligt nära det man förr gjorde när man färdades

naturligtvis så är det skillnad på vad man förbereder sig för , men mycket kan man ta från friluftsliv


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 20:05 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Största fördelen med att vara frilufsare tror jag är att man blir medveten om att man är anpassningsbar, att det går att leva utan WC, dush och internet och att denna anpassning går fortare ju mer erfaren man blir. Sedan så är ju en friluftsutrustning en bra preppingutrustning också.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: sön 24 sep 2017, 20:24 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Du får rätt mycket användbart på köpet. Både utrustning och i synnerhet konsten att koka vatten, laga mat, hygien i vid bemärkelse och att hålla sig varm när strömmen gick för några dagar sedan.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: mån 25 sep 2017, 09:07 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag tycker att det är viktigt, å andra sidan i annan miljö, tex urban, så kan "streetsmartness" vara viktigare?
Dock så är ju kunskaper som att kunna göra upp eld och rena vatten och hitta/använda skydd användbara oavsett miljö.
Att veta vilken kotte som går att äta hjälper ju inte om du är i fel miljö. :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: mån 25 sep 2017, 09:34 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Bra tråd detta och bra fråga. Jag har tänkt lite samma som DrJekyll men ändå släpat ut familjen i skogarna för olika utflykter av andra anledningar och man ser att barnen "härdas" lite och lär sig dels gilla läget men också plocka upp förmågor och klara saker själva. Och att man inte dör av att få granris i stöveln och kåda på händerna, bränna sig lite när man blir för ivrig att elda och att myggbett går över.

Sen är all utrustning för skogslivet rätt nice att ha tillgängligt hemma vid SHTF.

Men det finns väl olika grader. Jag tror inte man behöver vara på på nivån så man jagar djur med hemtvinnad pilbåge.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: mån 25 sep 2017, 16:23 
Mitt emellan.

Grejen med att ha en diger kunskap om skogsiga grejer är att det är i högsta grad anpassningsbart till urbant eller semiurbant överlevnadstänk likväl som till skogsliv.

Kan du sköta ett kök i skogen med värme, disk osv? Inga problem då på hemmaplan under strömavbrott.

Kan du sova i ett tält och åtminstone få en halv natts sömn? Då kanske det är lättare att slagga på någons soffa eller golv om du flyr en kris.

Kan du jaga och ta ur ett djur? Finns en hel del varelser också i mer bebodda trakter som kan nyttjas som mat, exvis kråkor, duvor, hundar, katter.

Och så vidare.

Däremot tror jag helt klart att gemene man i ett urbaniserat land som Sverige har bättre behållning av att fokusera på lagerhållning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: mån 25 sep 2017, 20:13 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
.....och dessutom är det roligt! :)

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: mån 25 sep 2017, 20:32 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
Många bra svar och tankar i tråden... Gillas :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur viktig är friluftskunskap för prepping egentligen?
InläggPostat: mån 25 sep 2017, 21:26 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
Största fördelen är nog att man redan har en hel del utrustning.

Sen vet man aldrig vilken typ av situation som tvingar en att lämna hemmet för BOL eller annan plats.
Jag tror friluftsvana/skogsvana alternativt jägare är en stor fördel om du behöver förflytta dig mycket, man är van och kommer inte stressas på samma sätt. Man vet att det är lugnt att sova i skogen och van att laga mat över öppen eld eller med spritkök.

Sen att det är ren och skär livskvalitet att skaffa sig denna erfarenhet är ett stort plus :)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet