Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vem är genomsnittspreppern?
InläggPostat: fre 15 dec 2017, 10:03 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 09 dec 2017, 10:09
Inlägg: 36
Vem är det egentligen som preppar? Det är ju givetvis en svårt fråga på grund av att dom flesta är ganska hemliga. Min gissning är att den genomsnittlige preppern är man i 25-45 års ålder, troligen arbetarklass och med en viss överrepresentation på glesbygdsbo/norra sverige. Tror ni detta stämmer?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem är genomsnittspreppern?
InläggPostat: fre 15 dec 2017, 10:49 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
På mig stämde det rätt bra i alla fall..

Jag tror nog också att de "besuttna" i den s.k. överklassen inte preppar i någon större omfattning eftersom de tror att deras pengar och tillgångar gör dem immuna mot kriser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem är genomsnittspreppern?
InläggPostat: fre 15 dec 2017, 12:41 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Ålder och kön ja. Ganska många är akademiker eller iaf inte arbetarklass. Inte nödvändigtvis glesbyggd, bara det att där följer det med "gratis".


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem är genomsnittspreppern?
InläggPostat: fre 15 dec 2017, 13:35 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Själv är jag en man i gissat åldersintervall men mellanklass akademiker i mindre stad i södra sverige.

Männen har väl traditionellt alltid varit de som som säkrat infrastrukturerna i hemmet, trygghet, värme, mat osv, medan kvinnorna i större utsträckning
tagit hand om barn och äldre och lite mer här och nu slit (jag vet det kanske är lite fördomsfullt :-)

Typiskt när man börjar med detta är väl när man blir familjefar och kanske husägare. Därför tror jag att kön o ålder stämmer bra på gissningen.

Men jag tror inte på arbetarklass eller på norra Sverige. I glesbygd har man väl alltid varit bättre på att jobba förebyggande och mer mot självständighet,
men hur många av dessa ser sig som preppers? Nja..
Det är nog städerna och speciellt i södra sverige som ligger i farozonen, som har eskalerande brottslighet, större risk för terrorbrott, mer konflikter osv,
och jag tror att av de som titulerar sig preppers finns nog många i dessa städer, men min gissning :-)

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem är genomsnittspreppern?
InläggPostat: fre 15 dec 2017, 17:08 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Jag tror det ofta framkallats ur att man blivit gammal nog att stanna upp och ta ett samlat helhetsperspektiv på allt som händer. Det kan ju ske lite olika snabbt. Jag tror de som förbereder off-grid hunnit skaffa en viss grad av inte bara misstro utan även uppgiven bitterhet inför det samhälle som är. Det är nog få glada studenter med livet framför sig, ens av de mest intelligenta, som förbereder att försvinna från samhället.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem är genomsnittspreppern?
InläggPostat: fre 15 dec 2017, 20:58 
somvanligt skrev:
Det är nog få glada studenter med livet framför sig, ens av de mest intelligenta, som förbereder att försvinna från samhället.


Då har du undantaget här! Familjen har alltid varit småpreppers och har jag haft överlevnad och uteliv som passion hela livet. Det var dock just under studenttiden, efter en kortare tid i det militära med relaterade besvikelser, som jag blev en seriös survivalist. Förmodligen på grund att av ämnet jag läste; ekonomi, gav mig en skrämmande insikt i hur oerhört godtyckliga och sårbara grundvalar som samhället vilar på. Missade inte en minut av det galna studentlivet, men visst hade man BOB, trangiakök, och hela faderullan i studentrummet. Jag har dock varit fördömd till att släpa på en exceptionell intelligens i mitt liv, så jag ser ständigt på tillvaron ur en oerhört kritisk, deprimerad och dyster synvinkel, så prepping är väl bara en naturlig följd av detta.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem är genomsnittspreppern?
InläggPostat: fre 15 dec 2017, 21:25 
Varför inte göra en undersökning?
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/prepperstatistik-vilka-preppar-t12696.html

Obs: dina val syns inte, de blir utblandade i statistiken så det går inte se din ålder, utbildning (etc).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem är genomsnittspreppern?
InläggPostat: lör 16 dec 2017, 10:47 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 09 dec 2017, 10:09
Inlägg: 36
Bra idee!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem är genomsnittspreppern?
InläggPostat: sön 17 dec 2017, 02:42 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja. Traditionellt i bondesamhället är det kvinnan som står för maten. Som fattar besluten och fördelar och ransonerar om det är brist. Se bara på Kristina som nästan skrattade åt Karl Oskar som glömt köpa en ko (Vilhelm Moberg, vill minnas det var i Invandrarna). Barnen skulle inte klara vintern utan mjölk. Han sa att de inte hade råd, tyckte hon att han hade köpt något onödigt? Det tyckte hon väl egentligen inte, men inget var mer nödvändigt än en ko. Och det var Gladan som hade felat när brödet var slut, fast den numera döda husmodern hade packat ned så mycket. Och mer modernt, så såg jag en katastroffilm med världens undergång (tror det var något med solen). De hade Thanksgivingsmiddag och det fanns väl ungefär en normal måltid till familjen (inklusive vuxna barn). (Två serveringskålar med någon sorts matig sallad tror jag. Inte salladsblad utan något skuret i bitar.) Mannen for ut emot kvinnan: "Finns det inte mer! Du har ju vetat i en månad att vi skulle ha den här middagen!" Och traditionellt sköter kvinnorna allt med textilier och förr i tiden var det en stor sak. Både i fråga om linne och ull och vävning/stickning och själva sömnaden. Ett klänningstyg ingick nog i piglönen, men jag har aldrig hört hur det var med drängar. (Den som är yngst fick bära vatten och ved.)

Det där med arbetarklass är numera ett diffust begrepp. Lärare och sjuksköterskor är akademiker, men jag har hört bådadera klassa sig som arbetare. (Och många vet inte alls vad LO, SACO och TCO är. På min tid fick man lära sig det i gymnasiet...)

Smaland skrev:
Själv är jag en man i gissat åldersintervall men mellanklass akademiker i mindre stad i södra sverige.

Männen har väl traditionellt alltid varit de som som säkrat infrastrukturerna i hemmet, trygghet, värme, mat osv, medan kvinnorna i större utsträckning
tagit hand om barn och äldre och lite mer här och nu slit (jag vet det kanske är lite fördomsfullt :-)

Typiskt när man börjar med detta är väl när man blir familjefar och kanske husägare. Därför tror jag att kön o ålder stämmer bra på gissningen.

Men jag tror inte på arbetarklass eller på norra Sverige. I glesbygd har man väl alltid varit bättre på att jobba förebyggande och mer mot självständighet,
men hur många av dessa ser sig som preppers? Nja..
Det är nog städerna och speciellt i södra sverige som ligger i farozonen, som har eskalerande brottslighet, större risk för terrorbrott, mer konflikter osv,
och jag tror att av de som titulerar sig preppers finns nog många i dessa städer, men min gissning :-)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet