Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Mer prepper statistik:
Kön: Kvinna 6%  6%  [ 11 ]
Kön: Man 17%  17%  [ 32 ]
Kön: Annat identitet 1%  1%  [ 2 ]
Politik: Vänster 6%  6%  [ 11 ]
Politik: Center 4%  4%  [ 7 ]
Politik: Höger 9%  9%  [ 17 ]
Politik: Blankröstare/Ointresserad 3%  3%  [ 6 ]
Religion: Konventionell - Kristen, Muslim, Judisk (etc) 4%  4%  [ 7 ]
Religion: Ej konventionell - Mormon, Letter Day Saint, Jehova (etc) 1%  1%  [ 2 ]
Religion: Ateist/Agnostiker 14%  14%  [ 26 ]
Är ensamstående och oroar dig för framtiden 6%  6%  [ 12 ]
Har barn och preppar för din familj 10%  10%  [ 19 ]
Har varit med om traumatisk livshändelse och preppar därför 5%  5%  [ 9 ]
Lever i utanförskap i samhället och litar inte på att nån hjälper dig 5%  5%  [ 9 ]
Har/hade förälder/släktingar som preppar 4%  4%  [ 8 ]
Läser alternativa nyhetskällor (Ej MSM) och preppar därför 3%  3%  [ 6 ]
Som Charlie skrev: Uttråkad Svensson och vill bli betydelsefull frälsare 2%  2%  [ 3 ]
Preppar för att det är inne att preppa 2%  2%  [ 4 ]
Antal röster : 191
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Prepperstatistik2 - mer prepper statistik
InläggPostat: mån 18 dec 2017, 12:00 
Fortsättning från del 1: http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post186673.html

Ok, några frågor till:

3 huvudgrupper:
  • Kön
  • Politik
  • Religion

Samt en del punkfrågor ([X] = Ja, [ ] =Nej):
  • Är ensamstående och oroar dig för framtiden
  • Har barn och och preppar för din familj
  • Har varit med om traumatisk livshändelse och preppar därför
  • Lever i utanförskap i samhället och litar inte på att nån hjälper dig
  • Har/hade förälder/släktingar som preppar
  • Läser alternativa nyhetskällor (Ej MSM) och preppar därför
  • Som Charlie skrev: Uttråkad Svensson och vill bli betydelsefull frälsare
  • Preppar för att det är inne att preppa.

(Hoppas ingen på forumet väljer den sista, då blir jag besviken)

I alla fall är du anonym så länge som du inte postar direkt efter att du har röstat. Välj det som du är närmast, detta är ingen vetenskaplig undersökning och resultatet presenteras direkt här medans omröstningen pågår (ingen bortre gräns, precis som den tidigare), endast till att ligga som grund för vidare forskning om någon är intresserad. Du kan ändra dina val om din livssituation förändras. Lägger inga värderingar i frågorna för att fånga så bred uppfattning som möjligt. Frånvaro av kryss i punktfrågorna ska inte ses som bekräftelse på nej, vissa bryr sig inte/orkar inte kryssa i helt enkelt.

Du har 11 val att fördela (3 för de 3 grupperna, 8 för de 8 punktfrågorna).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperstatistik2 - mer prepper statistik
InläggPostat: mån 18 dec 2017, 13:55 
Hm... Jag läser MSM och det är därför jag preppar... :hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperstatistik2 - mer prepper statistik
InläggPostat: mån 18 dec 2017, 14:08 
Skogsbonde skrev:
Hm... Jag läser MSM och det är därför jag preppar... :hm:


Tänkte på den frågan, och jag preppar också pg av det jag läser i MSM och en del andra anledningar. Jag antar dessutom att de flesta läser de vanliga MSM tidningarna, men frågan är - hur många preppar pg av icke-msm och preppar pg av vad de läser, den bild som presenteras i dessa tidningar stämmer inte helt överens med verkligheten. Frekvensen med MSM läsare är därför inte lika intressant.

Sen om 100 personer röstar och t.ex. 3 personer kryssar för det så kan vi ganska säkert utesluta att det är ligger nån politisk agenda med "samhällskollaps" genom sina egna media bakom prepper fenomenet i Sverige, att invandrare ska ta över landet bla bla bla och allt det där. Bara nu såg jag att 3 var vänster och noll höger, men det kommer väl fler röster.

Innerst inne så tror jag att prepperrörelsen kommer att avspegla samhället i övrigt. Det finns ytterligheter som sagt, men de flesta är nog oroade Svenssons.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperstatistik2 - mer prepper statistik
InläggPostat: mån 18 dec 2017, 16:51 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Svårt att kategorisera anledningen. Såhär gick det till: tänkte en dag att om nåt händer så är jag rätt körd snabbt. Inte ok. Att bara att ha en dunk med 10 liter vatten gör enorm skillnad tänkte jag. Så jag fixade det. Det var en mycket bra grej för plötsligt klarade jag mig nödtorftigt flera dagar bara på det. Sen gick tiden lite och allt var frid och fröjd. Sen blev vi två i hushållet och jag tänkte "vad är det för nivå egentligen: bara den absolut lägsta tänkbara preppen?". Nej det duger inte, så dålig kan jag inte vara. Så jag började kolla upp vad som faktiskt behövdes för att ha rimlig prepp och det ledde till omfattande förbättringar som idag uppskattas till drygt 2 mån självförsörjning. Det kostade ordentligt. Där har jag f n pausat för att tänka efter i lugnare takt.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperstatistik2 - mer prepper statistik
InläggPostat: mån 18 dec 2017, 17:22 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tja, det finns ju andra källor än nyheter. Litteratur och andras trumatiska händelser eller hårresande historier t ex.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperstatistik2 - mer prepper statistik
InläggPostat: mån 18 dec 2017, 20:51 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Så pass stor andel religiösa, det ser jag som intressant.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperstatistik2 - mer prepper statistik
InläggPostat: mån 18 dec 2017, 22:34 
pre skrev:
Så pass stor andel religiösa, det ser jag som intressant.


Det är inte lätt. Jag är inte alls troende, men jag slår vakt om vårt kristna kulturarv och har svårt för "troende" ateister "som vet" och som gärna hånar troende. Jag valde till slut att inte kryssa för något av dess alternativ, men väger mer åt "konventionell". Knepigt det där.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperstatistik2 - mer prepper statistik
InläggPostat: tis 19 dec 2017, 20:53 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
pre skrev:
Så pass stor andel religiösa, det ser jag som intressant.


Jag ser det inte som att man är speciellt religiös för att man ser sig som kristen eller har en kristen syn på livet (svenska kyrkan har ju över 6 miljoner medlemmar osv).
Det är nog väldig olika hur man ser på detta och vad man menar egentligen.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperstatistik2 - mer prepper statistik
InläggPostat: ons 20 dec 2017, 00:32 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det är många som säger att de tror på gud om man frågar dem, men jag tycker nog att det ska visa sig i någon sorts handling innan man säger att man är religiös. Inte nödvändigtvis en god kristen på riktigt (det är nog sällsynt), men åtminstone gå i kyrkan eller be ibland. Men det finns en rolig historia som är ganska talande:

En gamling var sjuk och låg sängbunden hemma. Prästen besökte honom. En frikyrkopastor var redan där och gick efter en stund.
"Gå och hämta ett par glas i köket, och öppna sedan garderoben och ta fram flaskan nere till höger så bjuder jag på en sup. Jag har en flaska brännvin där. Jag ville inte bjuda medan pastorn var här, han är ju liksom religiös av sig", sa gubben.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperstatistik2 - mer prepper statistik
InläggPostat: ons 20 dec 2017, 09:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det finns även de som säger att de är kristna men inte tror på Gud . Då handlar det om de värderingar som kristendomen sägs stå för , som det gyllene ordspråket ; behandla andra som du själv vill bli behandlad .

Jag skulle ha kryssat rutan för blankröster om det inte var så att den var kopplad med ointresserad eftersom det är så stor skillnad mellan dessa två . Blankröstaren visar ett missnöje mot den politik som erbjuds och de politiker som finns att välja på medan den ointresserade inte bryr sig vem som kommer till makten eller varför .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperstatistik2 - mer prepper statistik
InläggPostat: ons 20 dec 2017, 12:40 
Dweomer skrev:
Jag skulle ha kryssat rutan för blankröster om det inte var så att den var kopplad med ointresserad eftersom det är så stor skillnad mellan dessa två . Blankröstaren visar ett missnöje mot den politik som erbjuds och de politiker som finns att välja på medan den ointresserade inte bryr sig vem som kommer till makten eller varför .


Grejen där var att påpeka ett utanförskap och icke-representation i politiken, jag har en polare som är soffliggare, han skulle kunna rösta blankt, men tänker inte bry sig för resultatet blir detsamma ändå.

Själv är jag uppfödd kristen, men har aktivt lämnat kyrkan, i och med att de flesta har blivit infödda in i kyrkan så är medlemsantalet högt (tror det är borttaget nu).

Även om jag ingår i ateist/agnostiker gruppen så betyder inte det att budorden i stort inte går att följa, du ska inte döda etc, ganska hyfsade livsregler. Jag firar fan jul om jag vill. Samma sak zakat från Islam att ge allmosor till fattiga, jag blir inte muslim för att jag ger pengar eller en sub-sandwich till någon hemlös.

Däremot så är jag mot all form av religiös extremism, fanatiker som gnäller på hur andra lever och kvinnor som tror sig vara guds brud har seriösa fel i hjärnan och borde låsas in på någon psykiatrisk institution. Samma sak gäller extremister som uppmuntrar andra att resa ner till Syrien och döda alla andra som inte är med i IS, de delar inte våra värderingar om frihet, en sekulär stat, jämlikhet och mänskliga rättigheter - de har inget här att göra och behöver inte ha några rättigheter i en demokratisk stat, det finns andra som är mer välkomna och faktiskt vill vara del av samhället.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperstatistik2 - mer prepper statistik
InläggPostat: ons 20 dec 2017, 17:24 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Man är inte kristen för att man följer tio guds bud och den gyllene regeln i praktiken. Det är skillnad på religiös tro, och att vara "god" av naturen eller för att man helt enkelt tycker det verkar vettigt. Det är inte enbart en tillfällighet att stora religioner är stora, det handlar mycket om politik också. Om man håller sams inbördes (och har en viss hackordning) kan man satsa resurserna på saker som är nyttiga, exempelvis arbete, utbildning, vetenskap (och ibland ävenl krigsföring mot eller erövring av andra svagare grupper och deras resurser). Och då blir man framgångsrik, och omgivningen undrar vad man har gjort rätt och så vinner religionen/staten fler anhängare.

Fast kulturellt sett är vi svenskar ju kristna. Alla som inte uttalat har en annan religion vet väl det mest elementära, känner igen några psalmer utöver den blomstertid nu kommer och går i kyrkan vid bröllop och begravningar (och eventuellt i julottan).

Dweomer skrev:
Det finns även de som säger att de är kristna men inte tror på Gud . Då handlar det om de värderingar som kristendomen sägs stå för , som det gyllene ordspråket ; behandla andra som du själv vill bli behandlad .

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperstatistik2 - mer prepper statistik
InläggPostat: fre 29 dec 2017, 21:46 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Jag hoppade över politisk intiktning, då jag aldrig diskuterar politik varken hemma, på nätet eller ute på stan.. utan jag föredrar att diskutera samhällets problematik och hur det är möjligt att förändra något till det bättre. :)
De få gånger jag diskuterar politik, då är det när jag har chansen att stå öga mot öga med en politiker. (undantag runt valet, då kan det förekomma några politiska diskussioner)

Gott Nytt År på er. :mrgreen: :up:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperstatistik2 - mer prepper statistik
InläggPostat: lör 30 dec 2017, 03:48 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Räknas den förda politiken i landet som traumatisk upplevelse ? :lol: :roll:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet