Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur mycket kostar det att vara förberedd?
InläggPostat: tor 19 apr 2018, 20:06 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Hur mycket har det kostat er? Hur mycket kommer det kosta? Det är såklart relativt vad man preppar för men som vägledning tycker jag Code green preppers har en bra estimering och indelning:

Nivå 1 (ovädersSHTF)
Låg – Mindre än $10,000; förmodligen mindre än $1,000.

Nivå 2 (allvarlig, spridd och längre bestående SHTF)
Hög – Mer än $100,000; potentiellt så mycket som $1 miljon (men möjligen delat av en grupp människor).

Nivå 3 (TEOTWAWKI)
Maximal - Allt du har råd med och mer därtill. Kräver definitivt gruppmedverkan för att ha råd med högkostnadsposter.
http://codegreenprep.com/2012/05/the-th ... preparing/

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket kostar det att vara förberedd?
InläggPostat: tor 19 apr 2018, 20:16 
På nivå 3 måste man nog också inse att "förberedd" är en extremt relativ term. Ett så volatilt scenario kan innebära många händelser som är extremt svåra att förbereda sig mot, exempelvis allvarlig sjukdom eller skada. Dessa risker kan reduceras men aldrig elimineras. Det är väl därför 80/20 är ett adekvat förhållningssätt där man balanserar kostnad i relation till skyddsnivå.

Här är en bild från Räddningsverket som visar hur man balanserar kostnad mot skyddsnivå i offentlig såväl som privat marknad:

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket kostar det att vara förberedd?
InläggPostat: tor 19 apr 2018, 21:21 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Du glömde nivå 0: Redan kollapsad.

Tjäna pengar på att preppa: Kollapsa i god tid innan resten av samhället gör det!

Med detta menar jag att sälja ut, cacha in och flytta ut på landet och göra sig skuldfri och minimera sina fasta kostnader. Hugga egen ved och odla mat och kanske hålla djur. Och se till att ha så man i ett krisläge klarar sig fint utan köpt el, vatten, mat och värme.

Det underlättar om man passade på att köpa en skogsgård för X år sedan. Värdet på marken stiger och skogen ger rätt bra avkastning. Och som sagt, det går fint att klara sig med mycket små fasta kostnader.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket kostar det att vara förberedd?
InläggPostat: tor 19 apr 2018, 21:30 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Exempel på andra rätt rimliga (?) nivåer:

Nivå 1 Light: Köp 1 kniv, 1 paket tändstickor, 1 tändare, 1 påse värmeljus, 1 st stormkök med sprit, några begagnade filtar, 10 kg pasta, 1 dunk för 20 L vatten. Lär dig saker. Total kostnad ca 500 kr. Efter detta är man mer förberedd än de flesta andra. Detta borde passa alla som ett minimum.

Nivå 2 Medium: Köp sommarstuga. Se till att ha kamin i den och det egna hemmet, rejält med ved. Rejält lager av mat, dryck, och diverse prepperföremål. Odla lite egen mat. Nörda ner dig. Kostnad 200-800 kkr.

Nivå 3 Extrem: Köp en gård, bygg bunker, skapa gemenskaper och liknande. Köp båt, helikopter, pansarbil osv. MYCKET MYCKET pengar :D

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket kostar det att vara förberedd?
InläggPostat: tor 19 apr 2018, 22:57 
Nivå 3: Starta ett tech-startup, tjäna ohemula mängder pengar. Köp mindre ö eller nedlagd försvarsanläggning, rusta upp med senaste teknik och robusta off-grid-lösningar, förbered en kombination av odlingssätt som aquaponics, växthus etc. Skaffa flera alternativ till BOV som helikopter och båt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket kostar det att vara förberedd?
InläggPostat: tor 19 apr 2018, 23:12 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Nivå 4. Köp en gård. Bygg en offgridstuga med odlingslott och täckt uppställningsplats för husvagn och bil och sälj till en prepper. Bygg två offgridstugor för pengarna och sälj dem till två preppers. Bygg fyra ... 8, 16. När marken är slut, köp två gårdar till och fortsätt ... 32, 64. 128.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket kostar det att vara förberedd?
InläggPostat: fre 20 apr 2018, 00:20 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nivå 1 Light Inga problem och inga kostnader att tala om. En baggis, egentligen inget som man inte har hemma, möjligen bortsett från vattendunken och att man måste lära sig hantera stomköket. Men det täcker inte ens 72-timmarsnivån på ett bekvämt sätt.

Jag skulle nog lägga till en 1.1 nivå som täcker 72-timmars med första hjälpen, mer varierad mat, vatten och mer ljus,
och en 1.2 nivå som lägger till enkel vämekälla 1.1 nivån.

Sedan kommer man till 1.5 nivån som täcker mat, ljus, hygien, (måttlig) värme och nödtorftigt vatten för en vecka.

Bortsett från värmekällan och eventuellt vattnet är det ganska lätthanterligt så långt, åtminstone om man är ensam. Är man flera blir det visserligen lättare med värmen men svårare med vattnet och även andra förbrukningsvaror.

Sedan kan du börja tänka på sommarstugenivån. Jag skulle nog ändra numreringen...


Smaland skrev:
Exempel på andra rätt rimliga (?) nivåer:

Nivå 1 Light: Köp 1 kniv, 1 paket tändstickor, 1 tändare, 1 påse värmeljus, 1 st stormkök med sprit, några begagnade filtar, 10 kg pasta, 1 dunk för 20 L vatten. Lär dig saker. Total kostnad ca 500 kr. Efter detta är man mer förberedd än de flesta andra. Detta borde passa alla som ett minimum.

Nivå 2 Medium: Köp sommarstuga. Se till att ha kamin i den och det egna hemmet, rejält med ved. Rejält lager av mat, dryck, och diverse prepperföremål. Odla lite egen mat. Nörda ner dig. Kostnad 200-800 kkr.

Nivå 3 Extrem: Köp en gård, bygg bunker, skapa gemenskaper och liknande. Köp båt, helikopter, pansarbil osv. MYCKET MYCKET pengar :D

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket kostar det att vara förberedd?
InläggPostat: fre 20 apr 2018, 09:44 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Ämnet bygger på frågorna och eftersom vad prepping kostar är beroende på vad man ska klara av så refererade jag ledsagande till en uppdelning av scenarion som för övrigt är finns detaljerade för den som följer länken (om man är mer intresserad än vad som krävs för denna tråd). Tanken är inte att hitta på sin egna uppdelning.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket kostar det att vara förberedd?
InläggPostat: fre 20 apr 2018, 15:22 
somvanligt skrev:
Ämnet bygger på frågorna och eftersom vad prepping kostar är beroende på vad man ska klara av så refererade jag ledsagande till en uppdelning av scenarion som för övrigt är finns detaljerade för den som följer länken (om man är mer intresserad än vad som krävs för denna tråd). Tanken är inte att hitta på sin egna uppdelning.


Visst kostar det mesta, men mycket handlar väl om vad det är för "levnadsstandard" man vill ha/ behålla- och i viss mån vilka scenarier man utgår ifrån? Då finns det knappast någon "universalmodell" att tala om med dessa tre steg.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket kostar det att vara förberedd?
InläggPostat: fre 20 apr 2018, 17:23 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Svårt att ange vad det kostar. Bland annat beroende på att det är en glidande skala på vad grejerna kan användas till.
Från 100% prepp till säg 100 % nöje. Sedan kan det ju vara så att grejer inköpta som nöje för länge sedan kanske nu klassas som prepp istället, eller tvärtom.

Jag håller dock det renodlade preppandet lågt, för lågt. Några tusen kanske.

Det gnager på samvetet emellanåt att veta att man kommer åka dit på dåliga förberedelser för högst troliga scenarios men det finns så mycket annat oxå som behöver fixas i livet så det drunknar i bruset.

Idag åkte jag för övrigt dit rejält på slarv genom att jag dels glömt av pinkoden till ena mobilen och den andra medhavda mobilen hade tomt på kontantkortet.

Där stod man plötsligt helt naken kommunikationsmässigt och försökte hitta sig fram utan karta, vilket inte gick.

Så det handlar inte bara om mängden prylar/resurser, man måste ha ordning på dom oxå.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket kostar det att vara förberedd?
InläggPostat: fre 20 apr 2018, 19:07 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Klaas skrev:
Svårt att ange vad det kostar. Bland annat beroende på att det är en glidande skala på vad grejerna kan användas till.
Från 100% prepp till säg 100 % nöje. Sedan kan det ju vara så att grejer inköpta som nöje för länge sedan kanske nu klassas som prepp istället, eller tvärtom.

Jag håller dock det renodlade preppandet lågt, för lågt. Några tusen kanske.

Det gnager på samvetet emellanåt att veta att man kommer åka dit på dåliga förberedelser för högst troliga scenarios men det finns så mycket annat oxå som behöver fixas i livet så det drunknar i bruset.

Idag åkte jag för övrigt dit rejält på slarv genom att jag dels glömt av pinkoden till ena mobilen och den andra medhavda mobilen hade tomt på kontantkortet.

Där stod man plötsligt helt naken kommunikationsmässigt och försökte hitta sig fram utan karta, vilket inte gick.

Så det handlar inte bara om mängden prylar/resurser, man måste ha ordning på dom oxå.

Absolut. Ju mer grejer ju mer huvudbry. Man förstår Försvarsmakten som vårdar och testar och är noga med att lägga saker på rätt ställe. För den dagen det behövs duger det ju inte att stå där och sakna någon del eller inte ha tankat o s v.
Själv har jag nog lagt runt 45000 det senaste halvåret som såklart är allmänt användbart men som drivits av prepping. På det räknar jag med att kunna klara mig hemma ett par månader utan el och vatten. Inte galant, men klara mig. Såvida jag inte preppat för fel händelser...

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket kostar det att vara förberedd?
InläggPostat: fre 20 apr 2018, 22:01 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
OK, men ambitionsnivån har fortfarande ett för stort hopp. Gissningsvis finns det fler här som ligger under sommarstugenivån än över och när man börjar tala BOL och TEOTWAWKI så är kostnaderna väldigt mycket mer varierade än när man är på en lägre nivå. Fastighetspriserna och markpriserna har stor spännvidd. Inte bara pga kvalitet och storlek, utan även pga läget.

somvanligt skrev:
Ämnet bygger på frågorna och eftersom vad prepping kostar är beroende på vad man ska klara av så refererade jag ledsagande till en uppdelning av scenarion som för övrigt är finns detaljerade för den som följer länken (om man är mer intresserad än vad som krävs för denna tråd). Tanken är inte att hitta på sin egna uppdelning.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket kostar det att vara förberedd?
InläggPostat: fre 20 apr 2018, 22:06 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
År 2 skrev:
Visst kostar det mesta, men mycket handlar väl om vad det är för "levnadsstandard" man vill ha/ behålla- och i viss mån vilka scenarier man utgår ifrån?


Essensen av det jeg tenkte skrive :up: Pengene skal kreves inn uansett (:) , så det er bare snakk om hva slags livsstil man skal ha. Slalom, sydenturer, golf og designermerker er ikke min stil, men hjemmebygd og hillibilly føler jeg meg hjeme i. Siden 1/4 acre farm / backyard homesteding er både prepping og livsstil for oss, så går det mye penger til prosjektet.

Selvsagt er det ikke i nærheten av det å ha egen bunker, nok ATV'er, et hangarskip eller to ;) , men målsettningen er at det skal gå i balanse. Om vi en dag kan selge nok til å dekke utgifter og spise av det vi ikke selger, så har vel investeringen betalt seg.
(hvor mange timer som legges i prosjektet tør jeg derimot ikke tenke på :roll: )


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket kostar det att vara förberedd?
InläggPostat: fre 20 apr 2018, 22:36 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 22:54
Inlägg: 113
Lägger man nivån på överlevnad kan man klara sig på summorna som nämns, men i kr istället för $.

Inga problem att hitta ett litet ställe för 400 kkr och för de 600 kkr som blir kvar kan man preppa rätt mycket. Ska man ha radiosamband, el och enkel värme under en nivå 2 kostar det förstås men att ha pump på gården, vedspis, fylld vedbod och ett års lager av mat och kläder klarar man inklusive köp av ställe för 1 Mkr.

Det är vid nivå 3 som det börjar skena iväg. Läget blir mer avgörande och tillräckligt med mark, och rätt mark. Möjlighet att ta emot fler och sätta dem i arbete. Större lager med fler sorters saker och redskap för att leva förindustriellt. Dessutom måste man nog delvis leva som man tänker sig innan det skiter sig, igenslyade åkrar med täppta diken och mark som inte odlats på länge är ingen bra start när det händer. Så man måste ha tid, ork och råd att hålla ett ställe igång. Det blir mycket pengar eller en ny livsstil.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet