Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur preppar man med funktionshinder/funktionsnedsättning?
InläggPostat: fre 07 sep 2018, 13:26 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 26 aug 2018, 05:15
Inlägg: 67
Ort: Skåne
Hej!
Har försökt leta över nätet samt använda sökfunktionen här på forumet.

Jag har flera diagnoser samt har konstant smärta i kroppen, går med käpp och klarar inte av att bära min 10-liters ryggsäck under en längre tid.

Så jag undrar:
- Har ni stött på några lämpliga tips när ni läst på om prepping?
- Om ni själva har någon form av nedsättning, vad har ni själva tänkt om shtf och era möjligheter?

Tack så mycket i förhand!

_________________
"Ta med en kniv, rädda ett liv."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man med funktionshinder/funktionsnedsättning
InläggPostat: fre 07 sep 2018, 13:59 
Det finns säkert massor med utmaningar, där de värsta antagligen är de som är beroende av medicin, i synnerhet sån som måste förvaras på särskilt sätt exempelvis kylt, med kort hållbarhet eller ärskräddarsydda. Om man har konstant smärta och äter smärtstillande skulle jag allvarligt överväga att ha kapacitet att odla växter med smärtstillande effekt oavsett om det är lagligt att odla i "djupaste fred" eller ej.

Andra funktionsnedsättningar skulle jag med fördel försöka överkomma genom samarbete med andra - du kanske inte kan bära, men en vän kanske kan dra en kärra, och du kanske är en hejare på nåt annat..? Fokusera på dina styrkor och bli så bra som möjligt så att andra vars styrkor är dina svagheter och vice versa vill samarbeta.

Att kunna förflytta sig är viktigt, så jag skulle ta en titt på Action Trackchair och kitta den till tänderna, inklusive steady-aim för gevär :D
http://actiontrackchair.com/
Du behöver också kunna producera din egen el för att ladda upp den, så solceller eller andra motsvarande alternativ bör vara en del i preppen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man med funktionshinder/funktionsnedsättning
InläggPostat: fre 07 sep 2018, 17:33 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
glasögon är nog det vanligaste som folk glömmer bort, då att ha extra av dom

har du dina funktionshinder så kan tekniska lösningar hjälpa dig
och din hjärna
fundera på vad du vill klara och sedan om hur det skulle fungera i praktiken, sedan prova

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man med funktionshinder/funktionsnedsättning
InläggPostat: fre 07 sep 2018, 22:20 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 26 aug 2018, 05:15
Inlägg: 67
Ort: Skåne
Harmklinga skrev:
Fokusera på dina styrkor och bli så bra som möjligt så att andra vars styrkor är dina svagheter och vice versa vill samarbeta.

Att kunna förflytta sig är viktigt, så jag skulle ta en titt på Action Trackchair och kitta den till tänderna, inklusive steady-aim för gevär :D
http://actiontrackchair.com/
Du behöver också kunna producera din egen el för att ladda upp den, så solceller eller andra motsvarande alternativ bör vara en del i preppen.


Lone wolf attityden är struken med andra ord. Den ser faktiskt väldigt intressant ut! Jag älskar däcken, de underlättar terrängframkomligheten. Var inne på en bug-out cykel med trailer om bug-in skulle skita sig men den här ser definitivt ut att vara värd att samla ihop till :D Tack!

slasken skrev:
fundera på vad du vill klara och sedan om hur det skulle fungera i praktiken, sedan prova


Det är definitivt det mest basic rådet som finns och det går inte att slita ut hur viktigt det är, är väldigt lätt att glömma när man snöar in sig på något avancerat och undrar hur man ska klara det. Tack!

_________________
"Ta med en kniv, rädda ett liv."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man med funktionshinder/funktionsnedsättning
InläggPostat: lör 08 sep 2018, 01:38 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag har mina problem. Är inte beroende av mediciner, men duger inte mycket till i fråga om enkelt fysiskt arbete.

Men när man kommer upp i åren så har de flesta sina svagheter. Man tänker inte på det, men se dig omkring så är det få i medelåldern som är tiptop. För det mesta spelar det ingen större roll. Man anpassar sig till det och börjar göra eller låta bli vissa saker bara. Men vid rejäl SHTF blir det förstås ett problem.

Fast med ett måttligt matförråd, några vattendunkar, tändstickor, ljus, en vevradio, en drös ficklampor och batterier så ligger man ändå litet före den stora massan.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man med funktionshinder/funktionsnedsättning
InläggPostat: lör 08 sep 2018, 07:39 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Nu tänker misantropen vara litet krass.

Hur mycket kan du lita på människorna i din närhet? Om en dålig situation eskalerar så att de börjar oroa sig för sin egen och sina barns överlevnad, kommer de då att ta hand om dig eller lämna dig i sticket när de flyr? De är inte ondska, det är överlevnadsinstinkt och instinkter är svåra att förhandla med.

Om du inte kan bidra kroppsligt får du göra dig oumbärlig på annat sätt. Lär dig saker. Lär dig allt. Om utrustning, odling, djurhållning, vad som går och inte går att äta i naturen, sårvård, huskurer, läkeväxter etc etc. När Internet går ned kan de inte fråga Google längre men om du är Google och Wikipedia så är du värdefull.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man med funktionshinder/funktionsnedsättning
InläggPostat: lör 08 sep 2018, 15:08 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Ett lite mer realistiskt hjälpmedel är en terränggående rollator, Veloped.
Här i utförande för jakt:
Bild
Här för treking:
Bild

https://www.trionic.se/sv/veloped-trek-c-10/

mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man med funktionshinder/funktionsnedsättning
InläggPostat: lör 08 sep 2018, 21:07 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 26 aug 2018, 05:15
Inlägg: 67
Ort: Skåne
Zombie skrev:
Jag har mina problem. Är inte beroende av mediciner, men duger inte mycket till i fråga om enkelt fysiskt arbete.

Men när man kommer upp i åren så har de flesta sina svagheter. Man tänker inte på det, men se dig omkring så är det få i medelåldern som är tiptop. För det mesta spelar det ingen större roll. Man anpassar sig till det och börjar göra eller låta bli vissa saker bara. Men vid rejäl SHTF blir det förstås ett problem.

Fast med ett måttligt matförråd, några vattendunkar, tändstickor, ljus, en vevradio, en drös ficklampor och batterier så ligger man ändå litet före den stora massan.

Jag fruktar medelåldern just av den anledningen, jag är under 30 så finns en stor risk att jag är sängliggande vid 60 (om jag ens lever så länge). Men ja, bug-in är min plan A men är alltid bra att även ha B och C åtminstone :) Tack!

Omnivore skrev:
Nu tänker misantropen vara litet krass.

Hur mycket kan du lita på människorna i din närhet? Om en dålig situation eskalerar så att de börjar oroa sig för sin egen och sina barns överlevnad, kommer de då att ta hand om dig eller lämna dig i sticket när de flyr? De är inte ondska, det är överlevnadsinstinkt och instinkter är svåra att förhandla med.

Om du inte kan bidra kroppsligt får du göra dig oumbärlig på annat sätt. Lär dig saker. Lär dig allt. Om utrustning, odling, djurhållning, vad som går och inte går att äta i naturen, sårvård, huskurer, läkeväxter etc etc. När Internet går ned kan de inte fråga Google längre men om du är Google och Wikipedia så är du värdefull.

Precis, det är bara naturligt. Gäller att etablera en bra allians med sitt närområde men samtidigt vara beredd på att bli övergiven. Ja, kunskap är makt som uttrycket går och särskilt i en shtf-situation. Tack!

Berra skrev:
Ett lite mer realistiskt hjälpmedel är en terränggående rollator, Veloped.
Här i utförande för jakt:
Bild
Här för treking:
Bild

https://www.trionic.se/sv/veloped-trek-c-10/

mvh
Berra
:)


Sant, är mer sannolikt att jag har möjligheten att införskaffa den. Ser bra ut. Tack!

_________________
"Ta med en kniv, rädda ett liv."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man med funktionshinder/funktionsnedsättning
InläggPostat: lör 08 sep 2018, 23:13 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Rollatorerna såg bra ut. (Fin present till gamla darriga föräldrar förresten. Man får väl ärva dem så småningom också.) En annan variant är joggingbarnvagnar, exempelvis https://www.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/barnvagnar/modell/joggingvagnar/index.html Har inte sett någon användas och vet inte om de duger något till men om man ska bugga ut med småbarn eller litet extra packning är de nog något att tänka på.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man med funktionshinder/funktionsnedsättning
InläggPostat: tis 11 sep 2018, 17:35 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
””Omnivore skrev:
Nu tänker misantropen vara litet krass.

Hur mycket kan du lita på människorna i din närhet? Om en dålig situation eskalerar så att de börjar oroa sig för sin egen och sina barns överlevnad, kommer de då att ta hand om dig eller lämna dig i sticket när de flyr? De är inte ondska, det är överlevnadsinstinkt och instinkter är svåra att förhandla med.

Om du inte kan bidra kroppsligt får du göra dig oumbärlig på annat sätt. Lär dig saker. Lär dig allt. Om utrustning, odling, djurhållning, vad som går och inte går att äta i naturen, sårvård, huskurer, läkeväxter etc etc. När Internet går ned kan de inte fråga Google längre men om du är Google och Wikipedia så är du värdefull.”

Precis, det är bara naturligt. Gäller att etablera en bra allians med sitt närområde men samtidigt vara beredd på att bli övergiven. Ja, kunskap är makt som uttrycket går och särskilt i en shtf-situation. Tack! ”


Väldigt bra tänk!
Du har redan fått klart för dig att det är stenhård bug-in som gäller. Samma som för oss gamlingar som vart med sen kalla kriget. Har själv sålt mitt gamla Bol och gått all in på bug-in i storstad.
Du kan då koncentrera resurserna på ett ställe och bygga upp ett större förråd av livsmedel/medicin/förnödenheter, system för vattenrening, nödström, uppvärmning & försvar.

Då slipper du planera bug-out-bagar, fordon, bränsle, tält, färdvägar och kartor mm och med mycket stor risk att förlora allt och bli sittande i en oändlig trafikkö eller i ödemarken med ingenting.

Så lär känna grannar, studera din nuvarande bostadssituation och sätt i gång och planera. Kolla noga att du bor så att avloppssystemet inte riskerar att flöda över om elen går en längre tid. Annars tänk över att flytta till en högre belägen plats. (skit rinner ju neråt)

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man med funktionshinder/funktionsnedsättning
InläggPostat: lör 22 sep 2018, 01:41 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Överlevnad är en lagsport. Och det är noga med att välja lag.

Du bör, som alla andra som preppar, se till att samla på dig en välfungerande grupp. Skitsamma nedsättningar. Utan en grupp bra människor är vi rökta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man med funktionshinder/funktionsnedsättning
InläggPostat: lör 22 sep 2018, 07:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Är man tvungen så kan man mer än man tror https://www.svt.se/nyheter/utrikes/aker ... pa-medicin

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man med funktionshinder/funktionsnedsättning
InläggPostat: fre 05 okt 2018, 02:12 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
ADVICE FOR DISABLED & ELDERLY PREPPERS Ten Things to Consider
Penny University

https://www.youtube.com/watch?v=FN_UdOZKtC8

Trevliga bilder också.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man med funktionshinder/funktionsnedsättning
InläggPostat: lör 06 okt 2018, 13:37 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 02 sep 2018, 21:16
Inlägg: 37
Förbered dig som alla andra under de förutsättningar som råder för just dig.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet