Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mindre glad överraskning
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 23:00 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jaha, rejäl SHTF har inträffat och du har buggat ut och hittat en övergiven sommarstuga och slagit dig ner. Ganska bra ställe. Lagom ensligt, inte i ödemarken men långt från stora städer och större vägar. Rejält hus, finns rätt stor tomt med blomrabatter, ett litet köksland med morötter och liknande, något fruktträd och en bäck inom gångavstånden. Ljus, tändstickor, konserver och litet kvarblivna torrvaror, filtar och annat användbart, men definitivt inte i större mängder, som hos en prepper.

Det har gått tre veckor sedan själva SHTF. Du vaknar av glada röster en morgon, och efter några ögonblick står där en familj och tittar förvånat in genom fönstret. Du känner igen dem från fotografier på väggen. Det är sommarstugans ägare. Vad gör du nu?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: fre 14 sep 2018, 23:06 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Lovar att ersätta dem för de varor jag förbrukat och frågar om jag får bo i lillstugan mot att jag hjälper till.
mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 00:09 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Först vill jag vända på det hela.

Vill egentligen vända på det hela att ta annans egendom. Skulle någon bjuda in sig själv i min egendom under shtf eller kalla det vad du vill och äta gott och sova i min säng. Björnarna och gullock och hela historien.

Jag tror att många sk preppers har missat lite saker. Tar du annans egendom eller bryter sig in och tar det min familj ska överleva en hård vinter på.. vad förväntar du dig?

Det att man ska sno segelbåten i hamnen eller bilen eller sova i stugan eller ... fuck i värsta fall måste du förstå att du hamnar i 5.5 liters gjutjärnsgrytan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 00:22 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Det är det här jag blir lite JÄVLIGT irriterad på att man tar sig friheter och bryter sig in och bosätter sig och plundrar.

Lite konstigt att moderator inte reagerar i denna tråd men de reagerar väl bara när någon försöker förklara för +1000 fältdygn hur man ska förvara sin spritbrännare när en nubie försöker lära farfar hur det fungerar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 00:46 
Skulle jag bli förbannad om min fjällstuga hade rutan krossad för att någon försökt undkomma en storm när de gått vilse? Eller lämnar jag en tändsticka uppstickande ur asken?

Om någon tagit sig in i min stuga, reparerat de skador de orsakat hjälpligt och hanterat fastigheten, gården och skafferiet varsamt skulle det säga en del om personen. Om det ser ut som efter en tredagarsfylla och saker är skadade, stopp i toan osv ja då hade det minst varit ett kokt stryk.

Jag skulle erbjuda uppehälle mot prestation. Hade jag varit gästen hade jag dock inte förväntat mig det, men däremot erbjudit mig att arbeta för det. Hade det inte varit önskvärt hade jag gått vidare, helst med information om trakten från de boende.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 07:30 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
[quote="

Lite konstigt att moderator inte reagerar i denna tråd men de reagerar väl bara när någon försöker förklara för +1000 fältdygn hur man ska förvara sin spritbrännare när en nubie försöker lära farfar hur det fungerar.[/quote]

detta är en teoretisk avdelning för funderarignar på hur det kan bli

och om du tar illa vid dig hur någon försöker förklara hur en spritbrännade fungerar, så kan du antingen hoppa över den informationen , eller på sakligt sätt rätta felaktigheter
ingen kommer någonsin skriva så att det är bra förklaringar för alla, nybörjade börjar någonstans, den erfarna kan ibland lära sig av nybörjade som gör på något annat sätt
men gör nybörjaren fel som kan vara farligt så är det lämpligt att förklara varför det är farligt

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 13:29 
Zombie skrev:
Jaha, rejäl SHTF har inträffat och du har buggat ut och hittat en övergiven sommarstuga och slagit dig ner. Ganska bra ställe. Lagom ensligt, inte i ödemarken men långt från stora städer och större vägar. Rejält hus, finns rätt stor tomt med blomrabatter, ett litet köksland med morötter och liknande, något fruktträd och en bäck inom gångavstånden. Ljus, tändstickor, konserver och litet kvarblivna torrvaror, filtar och annat användbart, men definitivt inte i större mängder, som hos en prepper.

Det har gått tre veckor sedan själva SHTF. Du vaknar av glada röster en morgon, och efter några ögonblick står där en familj och tittar förvånat in genom fönstret. Du känner igen dem från fotografier på väggen. Det är sommarstugans ägare. Vad gör du nu?


Det är väl snarare en tom, än en övergiven sommarstuga beskriver här? Det finns väl knappast något som gjort att äganderätten plötsligt har upphört? Mycket talar väl för att ägaren/ anhöriga till ägaren/ grannar snart kan dyka upp? Är det ett riktigt ruggigt läge kanske de skjuter innan de frågar.

Ett dygn eller två för vila och värme- mot någon form av ersättning. Om jag av någon anledning nu tvingas att stanna, skulle jag försöka göra så lite intrång det bara går. Försöka att inte ta över huset. Kanske finns det ett uthus/ friggebod där man kan tillbringa mesta tiden t.ex. Eller på vinden. Allt för att försöka minimera inkräktarstämpeln. Kanske lite lättare "förhandlingsläge" om man tas på bar gärning. Ersättning kan vara genom arbete- hugga ved/ samla bränsle, hämta vatten, ta hand om kökslandet etc. Kan kanske också var på plusskontot om ägaren dyker upp.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 14:29 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Att komma till sin sista utpost och upptäcka att någon gjort sig hemmastadd genom att börja sköta om fastigheten, hade inte varit en bra start.
Detta hade bara cementerat övertygelsen att de slagit sig till ro för att åtnjuta ägarens förberedelser.
Om man tar sig friheten att ta en annans hus i besittning, så bör man vara införstådd med att detta kan komma att sluta dåligt.
Givet är ju att ägaren inte kommer att bemöta ockupanten med vänliga ord och handling.

Ingen bra start för en eventuell vänskap alltså, så som jag tänker!

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 17:44 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Lodjuret skrev:
Det är det här jag blir lite JÄVLIGT irriterad på att man tar sig friheter och bryter sig in och bosätter sig och plundrar.

Lite konstigt att moderator inte reagerar i denna tråd men de reagerar väl bara när någon försöker förklara för +1000 fältdygn hur man ska förvara sin spritbrännare när en nubie försöker lära farfar hur det fungerar.

Självklart är det fel. Men vad är det moderator ska reagera på tycker du? Moraliskt förfall?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 18:01 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Jag skulle bli "riktigt" arg som vår "landsfader" skulle uttryckt sig! :mrgreen:
Bara vetskapen att denna person som gjort intrång har bott på ditt ställe. Vad har personen ifråga funnit som inte borde funnits.... Dvs vad har du gömt till sämre tider som ev har upptäckts.... Du törs inte slänga ut inkräktaren då det finns risk för att inkräktaren skvallrar om dolda resurser till andra olycksbröder....

Antingen jämka o låta inkräktaren stanna o göra rätt för sig! Eller så får moder natur lite hjälp på vägen o minska på tärandet..... :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 18:45 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
@Zombie Bugga ut bäst du vill men till ditt eget ställe eller om sånt inte finns får du nöja med att övernatta i skogen, har du ingen bug-out ställe så har du säkert utrustat dej med tält.
Men ge fan i att utnyttja annans egendom. Det är ju tydliga tecken på att stället inte är öde pga blomrabatter och morotsland osv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 22:04 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Om nån är på väg att dö, eller dennes barn är på väg att dö, av kyla, väta, svält eller annat och min BOL kan hjälpa dem och de sköter det snyggt och ödmjukt har jag nog i praktiken svårt att säga mycket ont om det. Om någon går in och tar över min BOL i ett riktigt surt läge blir det inte bra. Inte för dem, kanske inte för mig, men definitivt inte för dem.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: sön 16 sep 2018, 01:38 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag ställde frågan eftersom ni alltid utgår från att NI ska försvara ERT boställe mot en inkräktare. Men jag tror inte det är så många som har räknat med att tillbringa tre veckor i skogen, annat är om de verkligen inte har något annat val. Å andra sidan är det diskussioner om hur man tar sig igenom låsta dörrar. Och att ägarna dyker upp efter 3 veckor är inte alls orimligt.

Så jag tycker det är en bra fråga...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: sön 16 sep 2018, 01:54 
Zombie skrev:
Jag ställde frågan eftersom ni alltid utgår från att NI ska försvara ERT boställe mot en inkräktare. Men jag tror inte det är så många som har räknat med att tillbringa tre veckor i skogen, annat är om de verkligen inte har något annat val. Å andra sidan är det diskussioner om hur man tar sig igenom låsta dörrar. Och att ägarna dyker upp efter 3 veckor är inte alls orimligt.

Så jag tycker det är en bra fråga...


Visst är det en bra fråga. Jag tycker också att det omvända perspektivet saknas i bollandet. Vi har, av x anledningar, inte våra BOL kvar eller ovanligt svårt, av x anledningar, att ta oss till BOL. Och då dyker detta sommarställe upp. Vi är kanske inte ensamma, har barn- barnbarn med oss, är skadade/ sjuka/ svaga, har blivit 25 år äldre sedan vi gick med i Forumet...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mindre glad överraskning
InläggPostat: sön 16 sep 2018, 17:30 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Om vi snackar en riktig SHTF situation att tex solen har slagit ut all el för överskådlig framtid. Om man då lyckas ta sig med sin familj miltals för att komma fram till en sönderslagen, plundrad och förstörd sommarstuga i släktens ägor. Har man då inte rätt att bli lite irriterad?

Hur ska man kunna föda kanske 10 extra personer som slagit sig ner och ätit av förråd och kanske odlade grönsaker. Klart de kommer stanna och äta och sen dra vidare. Hur ska man kunna återgälda det?

Vi snackar inte om fjällstugan på Keb under två nätter..


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet