Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fasta
InläggPostat: fre 21 dec 2018, 11:07 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 07 feb 2018, 09:04
Inlägg: 8
Testade söka och det kom upp mängder av trådar med ordet fasta men ingen som handlade om att fasta.

Har själv de senaste åren undvikit kolhydrater men äter mycket fett, detta har fått mitt blodtryck och mina blodfetter att bli mycket bättre samtidigt som min energinivå ökat och min övervikt att stadigt rasa. En annan sak som jag märkt är att jag ofta glömmer bort att äta då hungern nästan helt försvinner. Satt och slösurfade och började läsa om fasta och inser att vi alla fastar, de flesta fastar 8-14 timmar mellan middag och frukost Testade då köra 16/8 periodisk fasta (äta under 8 av dygnets timmar, i mitt fall 12:00-20:00) vilket inte var något problem alls. Körde vidare med att äta ett mål mat per dag, heller inga problem. Testade sedan fasta lite längre, åt middag söndag och levde på vatten och kaffe till torsdag, även om jag är psykisk stark på det sättet att jag inte ger mig så var det ju faktiskt lätt, betydligt lättare än jag kunnat tro. Har sedan med jämna mellanrum fastat några dygn i sträck och ser bara fördelar med detta, energin och fokus ökar samtidigt som man får något slags lågt långdraget glädjerus, man mår bra helt enkelt. För varje gång jag fastar en längre period så blir det lättare och lättare.

Tänker man på hur vår art utvecklats så har vi aldrig haft så stor tillgång till mat som vi har nu, det naturliga sättet att äta är knappast att äta direkt vi vaknar och sen var tredje timme tills vi somnar. All? Forskning inom området visar dessutom att det är väldigt nyttigt för kroppen med en lite längre fasta med jämna mellanrum.

Är man inte extremt undernärd, har ätstörningar eller är allvarligt sjuk så tycker jag alla borde testa en längre fasta. Det är inte farligt på något sätt. Framförallt på detta forum borde alla testa fasta i några dagar. Sluta ät och drick stora mängder vatten och lär er hur er kropp fungerar utan ständig tillgång till mat. Tycker personligen den erfarenheten är betydligt viktigare än ett matlager för några dagar. Vad tycker ni?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fasta
InläggPostat: fre 21 dec 2018, 13:55 
Har testat att fasta och ha ”matfönster” på sex timmar under dagen, dvs äta mellan 12-18 varje dag och lördagar var fritt fram. Det som överraskade mig var att det gick så fort att vänja sig att äta två gånger om dagen, tiden man sparade och hur effektiv man var på morgonen när frukosten var en kopp kaffe kl 09.00!

Läste massor om ämnet och nästan alla forskare hävdar att enda gången kroppen kan och har tid att reparera sig är när vi fastar. Jag körde dock aldrig LCHF iom jag tror inte på att ur ett survivalistiskt perspektiv i lämpligheten att vänja kroppen på att äta enbart fet och protein. Problemet är att kolhydrater i form av havre, pasta och ris är billiga att lagra och utgör stor del av mina lager. Men jag uteslöt helt och hållet socker från kosten samtidig som jag försöker inte äta mer än 30% av mina dagliga kalorier i form av kollhydrater. Dock jag har stora evighetslager av vanlig socker och honung.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fasta
InläggPostat: fre 21 dec 2018, 23:16 
Nu var det länge sedan jag fastade men jag har gjort det flera gånger och mått bra/ väldigt bra under fastan. Första dygnet var svårast, sedan gick det lättare och lättare. Fastade varje gång 6-7 dagar och avbröt den mest för att det blev lite tråkigt, inte för att jag var dödshungrig. Fastan bestod av te och drycker, och lite fusk med kaffe i början. Jobbade som vanligt, gick och simmade etc. Däremot var det alltid under sommarhalvåret. Anledningen var alltid att gå ner i vikt (en dumhet). 5:2-metoden är ett slags hype av fastan. Att fasta en gång i veckan och inför jul och påsk som vissa har gjort/ gör av religösa skäl är i grund och botten inte så dumt.

Ur ett prepperspektiv vet jag nu att en vecka eller två på te, mycket vatten och olika frukt- och grönsaksdrycker funkar/ funkar bra.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet