Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: mån 05 jun 2017, 18:51 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Eftersom det rekommenderades i en annan tråd, att man kunde ha en skottsäker platta i sin ryggsäck, så började jag fundera lite på vad som faktiskt är skottsäkert.

Det materialet som är enklast att få tag på är tveklöst vanligt konstruktionsstål, men då verkar det behövas uppåt 15mm för att stoppa en 7.62x39 FMJ åtminstone en gång. En sådan plåt i användbart format skulle väga för mycket, 15-20kg beroende på storlek. Väljer man Hardox 450 som många gör skjutmål av så verkar det som att det skulle kunna vara möjligt att komma ner till 7-10mm i tjocklek. Är det någon som har provat?

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Senast redigerad av Fyrop ons 07 jun 2017, 10:59, redigerad totalt 3 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: mån 05 jun 2017, 19:04 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: mån 17 apr 2017, 11:48
Inlägg: 61
Enklast är beställ kevlar från EBay som säljs i 100x30 cm storlek. Köp 5 stycken för totalt 300 kr inklusive frakt.
Vik den så att du har 30x25 storlek och då får du 20 lager kevlar. Köp sen ak47 stoper:
https://bestbuysweden.com/produkt/AK-47 ... 30-cm-Herr

Ha kevlar under plåtten mot kroppen, använd symaskinen att sy fodral i någon vattentät tygg eller tejpa bara runt med silvertejp. Välj en ryggsäck som har ficka för vattenblåsa och allt inkl säcken bör inte vara tyngre än 4,5 kg.

_________________
Dyslektiker men sött ändå!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: mån 05 jun 2017, 20:00 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
15mm konstruktions stål ligger faktiskt på gränsen för gevärs ammunition av de typer som ibland används i norra Skandinavien.
Jag skulle nog vilja gå upp till närmare 20 om jag skulle känna mig någorlunda trygg på närmare håll, med hänseende på deformation och annat...

Titan verkar jämförbart, men väger en bråkdel, dock tveksamt om de tär ett realistiskt alternativ att få tag på till rimlig kostnad i så stora stycken.

Så, jag skulle nog också fundera mer kring kevlarplattor eller motsvarande.
Nackdel är att de har begränsad hållbarhet då det aktiva skiktet bryts ned över tid och plattan sakta förlorar sin skyddsverkan, men den bör hålla i minst 10 år tror jag...

Dock behöver du ganska ordentlig traumapadding under mjuka kevlarplattor, annars kommer den att förvandlas till en mjuk disktrasa av energin från kulan, tror jag postat någon video kring detta i en annan tråd här, men hittar en ej nu... Men risken med bara en ensam kevlarpadda är att hela plattan dras med kulan och kan orsaka ganska ordentlig kropps skada av chockvågen samt när den träffar kroppen i sig sedan. Du måste således ha riktig traumaskyddsplatta under, men det brukar gå att få tag på i lösa sektioner, tex till skyddsvästar och liknande, se bara till att du får med underpaddnign som stämmer mot den skyddsklass du avser använda, annars är risken att det inte håller för påfrestningarna.

Det kommer fortfarande att göra ont som fan att bli träffad, ben i kroppen kan blåsa av om det är en direkt träff av gevärskula utan keramskydd, men du överlever förhoppningsvis och kan ta dig i skydd.

Militära västar har tjocka keramplattor i fronten, de är någonting helt annat än de polisen använder om de skall tåla gevärskulor i egentlig mening.

Edit, det finns lösa keramplattor om du tänkt ha som backning i ryggan, tänk bara på att de inte får kunna släppa igenom splitter eller rikoshetter när du monterar dem om de skall fungera som tänkt.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Senast redigerad av Mizzarrogh mån 05 jun 2017, 20:05, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: mån 05 jun 2017, 20:05 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Givetvis är en "ballistisk platta" i nått keramiskt material säkert väldigt bra, men jag tänker mig lite mer som "hillbilly armour". Under Iraq kriget så blev det populärt bland amerikanska trupper att förstärka sina fordon med plåtbitar man lyckades hitta lokalt. I ett SHTF scenario kan man säkert hitta stålplattor betydligt enklare än ballistiska plattor till västar.

5.56 Nato och 7.62x39 är relativt lättstoppade. .308w och 30-06 är mycket svårare, och är det något det finns gott om i Sverige så är det 30-06 bössor. Sedan finns det ju en hel drös med magnum kalibrar som 300WM, 375HH och 9,3x62 som säkert är svårstoppade med vanliga kroppsskydd. Pistolammunition är mycket mer lättstoppad, en 9x19 har bara 10% av anslagsenergin som en 30-06 har vid mynningen. Tror jag läste någon stans på wiki om skottsäkra västar från WWII som bestod av 2mm plåt och lyckades stoppa en pistol/k-pist kula på 100m.

Synd att materialet är så himla svårt att bearbeta, 10mm tjocklek är ju lite svårt att ta sig igenom.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: mån 05 jun 2017, 20:13 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag har gjort testmåltavlor av 15 hardox jag tänkte prova framöver, tänkte prova dem även med 30-06 när jag får mer tid, då jag också är nyfiken på detta...
Fast, min misstanke är att det måste ligga någonstans där ändå om det skall vara effektivt.

Min gissning är att västarna bestod av någon typ av fjäderhärdat kolstål, kanske legerat med bor eller krom-kobolt.

Hardox är (handelsnamnet för) en typ av borstål, men med segare härdning tack vara moderna legerings sammansättning, men kan ej svara på hårdhet då det inte nödvändigt är ekvivalent till seghet.
Men generellt kan man minska ganska mycket på tjocklek för att stoppa en kula med dessa typer av stål jämfört med vanligt konstruktions stål.

Idag är dock inte kolstål så bra som många predikar i Youtubevideo kommentarer och liknande, kolstål är ganska överreklamerat och föråldrat idag, men som ett riktmärke är det nog sådant du skall leta om du vill bygga i skrot och testa tunnare dimensioner.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: mån 05 jun 2017, 20:46 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Nutnfancy har gjort lite tester, det verkar som att 3/4"(ca 18mm)stålplåt står emot .308 när den är något lutad. Lutningen tjänar ju till 2st saker, ökar möjligheten för projektilen att studsa av, och att det är en längre sträcka projektilen måste färdas i materialet för att komma igenom. Vissa kalibrar blöder ju även av energi snabbt, så avståndet har stor betydelse. 375HH är relativt trubbig och tappar snabbt anslagskraft med ökande avstånd.

https://youtu.be/KJFhIiomoKw

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: tis 06 jun 2017, 09:01 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Det verkar som att man använder ett stål som heter AR500 i USA, som ska vara likvärdigt Hardox 450. Man rekomenderar 1/2"(12mm) stål för att stå emot 7.62x51, men att 1/4"(6mm) klarar av att åtminstone tillfälligt stå emot. Tittar man på dom plattor i stål som säljs till skydsvästar så är dom gjorda i 2,5mm "Svenskt stål"(Hardox?) och ska klara av att stoppa pistol och revolver ammunition. En sådan platta väger ju bara 800g, så vikten är inte något problem när man ska stoppa pistol/revolver ammunition.



En "ryggsäcksplåt" i det här materialet(400x450x6mm) skulle väga runt 8kg, vilket är hanterbart för dom flesta. Skjutmål i AR500 säljs i princip på bensinmackarna i USA, men är svårare att hitta i Sverige.

Beställde en bit på Ebay, 6mm tjock, för att prova. 9mm verkar rekomenderas för .308w mål, men då är det ju tal om flertalet träffar utan att buckla. Frakten var inte så farlig som jag hade trott.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: tis 06 jun 2017, 10:12 
Kalla mig dumtrög men jag har svårt att fatta tanken med en större hillbilly ryggsäcksplatta.
Skall jag bära ett kroppsskydd vore 1:a prioritet att bära en frontplatta. Risken att bli skjuten framifrån ÄR väl oftast större.
Problemet är väl inte att bära en 8kg:s plåt i ryggsäcken utan mer vilka följder det för med sig.

Ryggsäcken om vi nu tänker den som att ha till tält/sovsäck/mat osv så kan man väl få ner den till ca 12kg om man lightar
Men en sån lightversion till ryggsäck klarar normalt inte att öka vikten till 20kg med en sån platta.
Om man istället utgår från en kraftigare ryggsäck med ram som klarar det kommer vikten hamna på betydligt över 20kg
för något som bara är backup till det frontskydd man reda bär. Då börjar rörligheten bli rätt begränsad.

Kan förstå tanken med hillbillylösning att komplettera med extra plattor i kroppsskyddet men ryggsäcksplatta
känns tyvärr som att släpa på onödig dödvikt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: tis 06 jun 2017, 10:44 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Skottskyddet i ryggsäcken misstänker jag är för att skydda en när man springer från terroristerna. I ett TEOTWAWKI scenario är det tänkbart att man har större risk att bli skjuten frammifrån.

Givetvis kommer vissa eftergifter få göras, man kan inte använda ett hemmasnickrat Hardox kroppsskydd och förvänta sig att få alla dom 3 egenskaperna man vill ha. 2st går förmodligen att få, men inte 3.

    Bekvämt
    Billigt
    Säkert

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: tis 06 jun 2017, 10:53 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag har en vän till en vän som vid tillfälle visade mig en sån där AR500 platta.
Känns som en bra nödlösning om man inte kan få tag på modernare lättare material att förstärka sitt skydd med.
Känns som om en nij 3a väst som grund på kroppen är en bra början :)
Sen är det just det där med vad man skall skydda sig mot :hm: 30-06 och 308w FMJ eller kanske till och med AP ammo?

Skall bli intressant att se vad du kommer fram till vid testen :)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: tis 06 jun 2017, 12:03 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
En riktig väst har en viktig funktion att fylla, efter TEOTWAWKI kommer ju ammunition bli svårt att få tag i. Det som finns mest av ute i hushållen är nog 22lr, och det stoppas ju även av en enklare väst. Dom flesta jägare skulle jag tro har 500-1000skott 22lr, men kanske bara 50-100 skott .308 eller 30-06.

Pistoler är relativt sällsynt, läste att vi bara har 140.000st i Sverige(jämfört med jaktvapen som det finns ungefär 2.000.000st av i landet). Men det skadar ju inte att ha skydd mot även dessa.

Fun fact: Sverige är världens 9.e vapentätaste land!? https://en.wikipedia.org/wiki/Estimated_number_of_guns_per_capita_by_country

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: tis 06 jun 2017, 12:13 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Gubben skrev:
Enklast är beställ kevlar från EBay som säljs i 100x30 cm storlek. Köp 5 stycken för totalt 300 kr inklusive frakt.
Vik den så att du har 30x25 storlek och då får du 20 lager kevlar. Köp sen ak47 stoper:
https://bestbuysweden.com/produkt/AK-47 ... 30-cm-Herr

Ha kevlar under plåtten mot kroppen, använd symaskinen att sy fodral i någon vattentät tygg eller tejpa bara runt med silvertejp. Välj en ryggsäck som har ficka för vattenblåsa och allt inkl säcken bör inte vara tyngre än 4,5 kg.


AK 47 stopper:
Citera:
Vikt: 2,8kg


Lite över vikten för något jag är villig att släpa på varje dag, finns många andra saker jag vill ha förmåga att hantera än någon psykopat med religiös hjärnskada.

Finns ett enklare sätt att minimera risken:
  • Var medveten om vart du är, känn till omgivningen och hur vägar går.
  • Undvik ställen med mycket folk på om du inte måste vara där.
  • Ta parallellgator, undvik turiststråk som Drottninggatan.
  • Om du kan, åk till jobbet tidigare eller senare.
  • Ha alltid första hjälpen med dig (Självklarhet på detta forum antar jag).
  • Ha bra kondition, de som är bakom dig är enklare för terrorister att sikta på.
  • Smäller det en gång så kan det smälla igen när t.ex sjukvård anländer för maximal effekt.

Visst, det finns alltid en chans att du blir skjuten av en kriminell oavsett vart du är, men terrorister slår till mot grupperingar av människor för maximal effekt av rädsla, enskilda är ett lågt prioriterat mål.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: tis 06 jun 2017, 16:28 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Hardox 500 plåtarna är faktiskt inte så dyra, 3.900kr för en 3000x1500x6mm plåt. Den räcker grovt räknat till 25st bröst/rygg plattor som förmodligen står emot 308W/30-06. Materialkostnaden för en sådan är då typ 125kr/st. Tyvärr är det ingen som jag hittat som säljer dom i mindre storlekar i Sverige.

Att skydda sig mot pistolammunition är mycket lättare, det verkar räcka med 5mm vanligt konstruktionsstål verkar kunna stoppa en vanligt 9mm kula. Förmodligen motsvarande runt 2mm Hardox/AR500.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: tis 06 jun 2017, 17:36 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: mån 17 apr 2017, 11:48
Inlägg: 61
Kalorispelet skrev:

Lite över vikten för något jag är villig att släpa på varje dag, finns många andra saker jag vill ha förmåga att hantera än någon psykopat med religiös hjärnskada.

Finns ett enklare sätt att minimera risken:
  • Var medveten om vart du är, känn till omgivningen och hur vägar går.
  • Undvik ställen med mycket folk på om du inte måste vara där.
  • Ta parallellgator, undvik turiststråk som Drottninggatan.
  • Om du kan, åk till jobbet tidigare eller senare.
  • Ha alltid första hjälpen med dig (Självklarhet på detta forum antar jag).
  • Ha bra kondition, de som är bakom dig är enklare för terrorister att sikta på.
  • Smäller det en gång så kan det smälla igen när t.ex sjukvård anländer för maximal effekt.

Visst, det finns alltid en chans att du blir skjuten av en kriminell oavsett vart du är, men terrorister slår till mot grupperingar av människor för maximal effekt av rädsla, enskilda är ett lågt prioriterat mål.


Väldigt intressanta funderingar som är värda att diskuteras i separat tråd.

Nu var det så att TS hade konkreta frågor där vi diskuterar olika materiel, tjocklek och även priser. Jag inser att vi skriver under "Survivalistteori" men jag har en känsla att TS är ute efter hårdvara och inte teori. TS får gärna rätta mig om jag har missuppfattat hans frågeställning. Å andra sidan så är det högsta modet inom tacticool fitness att gå runt med vikter i ryggsäcken. Det sägs att det är ultimata träning för uthållighet, styrka och även hjälper med divers ryggproblem som orsakas av att flesta har arbeten där man sitter mycket och core musklerna är på gränsen till atrofi. Liten sökning på Google "rucking" ger enormt antal med hemsidor som besvarar den här frågan bättre än jag skulle klara.

Om jag försöker gå tillbaka till ämnet så är något som diskuteras väldigt mycket just nu UHMWPE:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-hig ... lyethylene

Förmågan att bygga kompositer där man blandar dvs armerar UHMWPE med tex kevlar ger plattor som är ganska så lätta, tål väldigt mycket och det viktigaste (iom kevlar är känslig för fukt) så är hela inkapslad och bokstavligen vattentät. Många billigare Kinesiska plattor är tillverkade i UHMWPE idag och för mig handlar problemet om att kunna lita på det Kinesiska företaget. Det får gärna vara någon Europeisk företag som har tillverkning där i Kina men som det ser ut idag jag vågar inte riktigt satsa på det, trots väldigt attraktiva priset.

_________________
Dyslektiker men sött ändå!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skottsäker platta - kroppsskydd
InläggPostat: tis 06 jun 2017, 18:19 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Självklart finns det bra poänger i det som skrevs om att undvika risker, men jag tänkte kanske mer att vi kunde diskutera vad som är skottsäkert och inte i tråden.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet