Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur bemöter vi reaktionerna från Doomsday Preppers?
InläggPostat: mån 11 jun 2012, 13:33 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Det senaste året har allt fler "dokumentära" TV-serier om survivalism producerats. Doomsday Preppers, Doomsday Bunkers, Outsiders och nu senast Training for the Apocalypse samt Last Family On Earth. Som ni alla vet är TV-produktionerna inte direkt verklighetstrogna utan utmålar ofta survivalistcommunityt som ett gäng nötter som förbereder sig för jordens undergång.

Enligt mig skadar det rörelsen otroligt mycket, många får fel uppfattning om oss medan National Geographic, Discovery Channel, Spike och övriga TV-bolag tjänar pengar på att framställa oss som foliehattar. (:)

Frågan är bara vad man ska göra för att bemöta kritiken och informera vad neosurvivalism verkligen är. Själv försöker jag använda min blogg och sociala medier samtidigt som jag försöker hitta nya blogginlägg som idiotförklarar preppercommunityn.
Har ni några förslag. Vad gör ni för att bemöta kritiken och skulle du ställa upp i TV eller radio om du fick frågan?

http://finaltraining.org/#
http://channel.nationalgeographic.com/c ... -preppers/
http://www.spike.com/articles/919l92/la ... -this-fall

Inläggsrubrik: Re: Hur bemöter vi reaktionerna från Doomsday Preppers?
InläggPostat: mån 11 jun 2012, 14:05 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Jag tror på "all reklam är bra reklam"-konceptet. Så tror inte det skadar "vår rörelse". Bortsett från alla troll här på forumet då...

Om någon frågar mig om jag är "en såndär Survivalist" försöker jag förklara på ett lätt sätt med glimten i ögat och inte dra ut på det.
Kan berätta det är lite som en hobby och att jag aldrig behöver oroa mig för att frysa, gå hungrig eller vad jag skulle göra om jag t.ex bröt benet ute i skogen. Löser det sistnämda problemet med morfintablett, rep, pinnar och vattentät mobiltelefon. :rambo:

Att göra som killen i slutet på "Take Shelter" när man får frågan är inte att rekommendera! (:)

Sen om någon kommer med kritik så kan man ju inte förväntas försvara bunkerlevande vapengalningar i södra Amerika eller dokusåpadeltagare. Det finns konstigt folk i alla samhällsgrupper och kretsar, även din lokala fotbollsklubb. Om någon drar paralleller till mig och någon "gun-nut" börjar jag med "Jag gör..." och "Jag anser iallafall...". Och understryker att jag inte äger några skjutvapen men däremot odlar väldigt god sallad och potatis på balkongen.

Jag ogillar att vara på teve eller bli intervjuad i tidningar så jag skulle inte ställa upp på intervju. Är förresten för upptagen med att överleva för att bli utskämd i teve. ;)

InläggPostat: mån 11 jun 2012, 18:01 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

Jag såg i ett av dessa avsnitt att, om jag nu minns rätt, 55% av amerikanerna är beredda på att göra en så kallad "bug out" om det blir nödvändigt. Om detta skulle stämma så är nog de flesta alltså i praktiken survivalister i dagens USA. Men man får nog ta detta med en stor nypa salt, skulle jag tro. Annars så blir det i alla fall trångt på vägarna när 125 miljoner bilar skall ut och åka...

Jag tycker inte att serien i sig är så dålig även om det ju helt klart finns människor som medverkar i serien som har en förvånandsvärt paranoid syn på framtiden, men man kan samtidigt tänka på att det faktiskt bor över 312 miljoner människor i USA så det är nog inte allt för svårt att hitta dessa mera extrema fallen i det landet. Det finns många som misstror myndigheterna och den officiella nyhetsrapporteringen och till viss del kan man ju förstå detta med tanke på vad som hänt i landet tidigare. Sedan finns det så mycket desinformation och rena påhitt ute på internet om polarshift, UFO-invasioner och så vidare som inte gör saken bättre direkt.

Många är dock prylsamlare i överkant, tycker jag, för är det något som det nog kommer att finnas gott om efter en ev katastrof så är det väl just prylar. Och visst framstår det kanske som väldigt extremt att bygga en bunker idag, men man skall samtidigt ha klart för sig att även USAs myndigheter och regering ju har sådana bunkrar idag. Så helt fel kanske det inte är, även om jag inte skulle lägga allt jag äger på någonting sådant. Att ha mat lagrat är ju också bra till en viss gräns, men man undrar förståss lite hur man tänker när man har fem års mat för 20 personer på lager. Men det blir nog lätt något maniskt över dessa förberedelser och en känsla av att aldrig bli nog förberedd. Många amerikaner känner nog på sig att någonting är väldigt fel med dagens system och gör nog sitt bästa för att förbereda sig för en förändring, men man skall tänka på att det inte är så lätt. Det är ju lätt att vara kritiskt till alla dessa väldigt välförberedda survivalist-människor, men är det egentligen så fel jämfört med att inte förbereda sig alls och bara ta dagen som den kommer?

InläggPostat: mån 11 jun 2012, 18:11 
The grey man
Användarvisningsbild

Det är ju bara skylla på att det är amerikaner.

InläggPostat: mån 11 jun 2012, 18:16 
Redneck survivalist

Er det en "rörelse"? Ikke i vanlig forstand. Og de fleste av oss er nøye med OPSEC-en. Da trenger vi jo heller ikke å forsvare noe, dvs. hvis ingen vet hva vi driver med.

InläggPostat: mån 11 jun 2012, 21:38 
Användarvisningsbild

Gollum skrev:
Er det en "rörelse"? Ikke i vanlig forstand. Og de fleste av oss er nøye med OPSEC-en. Da trenger vi jo heller ikke å forsvare noe, dvs. hvis ingen vet hva vi driver med.

Ja, jag vill påstå att det är en till stor del decentraliserad rörelse.

InläggPostat: tor 14 jun 2012, 19:58 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Jag är nyfiken på varför ni bryr er om imagen för survivalister?

Jag berättar aldrig för någon vad jag håller på med och om någon skulle fråga så skulle jag blåneka, jag skulle aldrig ens komma på tanken att försöka "övertala" någon till prepping med kanske undantaget för den direkta släkten.

InläggPostat: tor 14 jun 2012, 20:45 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Detta med Prepping i USA omsätter säkerligen en väldig summa pengar och det är ju ett ganska bra tricks att få igång konsumtionen om inte annat

InläggPostat: tor 14 jun 2012, 21:57 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Jag försöker blanda humor och allvar när jag talar med folk om detta. En del pole shift och rymdödlor blir det, men sedan berör jag den verklighetsförankrade aspekten. Vad gäller gear onani och allt sådant så förklarar jag att det rör sig om en hobby. Det ger en injektion till livet. Tillvaron blir mer intressant. Som ett litet äventyr, vid sidan om den seriösa biten. Sedan brukar jag nämna hur det kändes när planen åkte in i twin towers 9/11. Situationen var surrealistisk.

Folk glömmer så jävla fort nu för tiden. Vem pratar om spikbombaren i stockholms julrush idag? Om något år är Breivik glömd.

Många människor är inne i sin bubbla och förstår inte hur sårbart samhället är. Väldigt tråkigt.

InläggPostat: tor 14 jun 2012, 22:04 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

opsec.
keep your mouth shut, shut up and don't say a word..

el Mero Mero

..lion..

InläggPostat: fre 15 jun 2012, 00:40 
Borgmästare i Jericho

Hmmm hur folk ser på mig eller folk ser på serierna?
Folk ser mig som en alldaglig människa. De som vet vad jag håller på med bryr sig inte så mycket.
Dom där serierna ger liten vriden bild av Preppers vartfall för oss svenskar. Jag har nog sett alla avsnitt av amerikan preppers och känner inte igen mig hos någon direkt.
Vist jag samlar på mig mat etc. Men jag har inte den där överdrivna rädslan att det ska komma ett gäng och försöka döda mig så fort systemet ramlar ihop. Vet det kan hända
men det kommer inte tillhöra vardagen.
Folk i min omgivning ser folket i de serierna som dumma amerikaner och det gör jag också. De romantiserar undergången och hoppas på att bli hjältar och få användning för vapnet som
kliar i deras hölster. Men som sagt det ger en dålig bild i svenska ögon för vi kan inte riktigt relatera till deras situation. Outsiders Hade inte jag något problem med tyckte inte de medverkande blev utmålade som idioter. Nu mins jag bara han med motorcykel som la caches ute i skogen och hon som levde offgrid. Vist det kanske inte till hör vardagen att flytta ut i en husvagn men tror
det är fler som vill bli självförsörjande än som inte vill det hon tog steget och dessutom i TV tycker det va rätt starkt. Han med motorcykeln var väll inte så harmfull häller han kanske inte skulle sagt
att han hoppades på att bli alfa hanne efter en kollaps för han hade mat etc de lät bara som han också romantisera om SHTF

InläggPostat: mån 18 jun 2012, 22:06 
Användarvisningsbild

Givetvis tycker jag att OPSEC är viktigt, även om jag själv bryter mot first rule of prepping...

Om vi tar Kanal 5 och outsiders som exempel så framstår ju personerna som deltar i programmet också som foliehattar, vilket programmets syfte är. Jag tror att det kan göra att många inte förstår varför man bör ha en ekonomisk buffert och ett stort skafferi med tillhörande vattenlager. Om det i stället skulle göras mer verklighetsbaserade tv-program, vilket man kan hitta på YouTube, skulle fler förstå vikten av att vara oberoende. Tyvärr säljer det inte lika bra som ett program om personer som tror att jorden går under i december.

InläggPostat: fre 22 jun 2012, 15:25 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

En av "spanarna" i programmet Spanarna på P1 funderade kring fenomenet idag, och hänvisade till Doomsday preppers bland annat. Jag uppfattade inte riktigt vad hans spaning gick ut på men han nämnde första världskriget mot slutet, och sade att han tyckte situationen var likartad i det att tidsandan är så nervös idag. Han berättade också om att något smittskyddsverk i amerkat hade gått ut med information i samband med de "Bath salts"-relaterade överfallen och våldsdåden och förklarat för allmänheten att man INTE kände till något virus som kunde återuppväcka de döda. Det är rätt roligt. :D

InläggPostat: fre 22 jun 2012, 17:39 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Men alltså det är tv:e de personerna som är med är peppade att gå med på att visa och de blir informerad hur de ska uttrycka sig. Under flera dagar blir de frågad samma fråga om och om igen tills det passar vad TV vill ha fram. De intervjuar och ställer frågan på många olika sätt och de säger att kan du inte ha det här ordet med. I outsider ville de ha Katastrof med i varje mening. Tror inte att de är som de framstår. Helt enkelt är det bara att förklara för de som undrar att TV överdriver kolossalt och sedan förklara grundtanken för dem.

Tror också som någon sa att all reklam är bra reklam, det blir en debatt.

InläggPostat: lör 23 jun 2012, 21:44 
Användarvisningsbild

Givetvis blir det en debatt, men det betyder inte att all reklam är bra reklam. Om prepping svartmålas tillräckligt mycket blir det negativt för alla. Om "survivalist" och "prepper" också i Sverige blir synonymt med vapengalna rednecks på högerkanten blir alla som använder ordet...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa