Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: mån 01 maj 2017, 12:52 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Två saker som ligger mig nära om hjärtat är hundar och skyttesport. Därför har jag och några kompisar diskuterat att sätta igång en Manhunt klubb. I korta drag så kommer dessa tävlingar att bestå i ett antal olika lag, varje bestående av hundförare och en paintball skytt.

En person "haren" kommer att i ett naturområde få x antal minuters försprång, därefter börjar tävlingen. Det lag som snabbast "markerar" haren vinner. Givetvis ska hundarna ha munkorg så att inga olyckor händer, och hararna får ha skyddskläder och mask. Sporten skulle ge en möjlighet att träna både sök och spår med hundar, i skarpt läge där hastigheten är viktig, samt att skotträna sina hundar. Det finns även inslag från löpskytte. Beroende på upplägget kan man möjligen ha inslag av orientering och kartläsning.

Det finns en rad olika överlevnadscenarion där dessa egenskaper är av stor vikt. "Hararna" skulle kunna vara personer man hittar som är villiga att jobba en dag, och få lite motion för 500kr samt mat. Vad tror ni, är detta något som skulle kunna skapa deltagarintresse?

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: mån 01 maj 2017, 16:57 
Låter galet kul! Tyvärr kan jag inte vara med men hade det funkat skulle jag mycket gärna varit med, både som hare och som letare. Vuxenkull kombinerat med vuxenkurragömma. :lol: :D :D :up:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: mån 01 maj 2017, 18:43 
500 kronor, mat och motion? Jag är med :D !


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: mån 01 maj 2017, 18:58 

:rambo:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: mån 01 maj 2017, 19:31 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 aug 2009, 12:34
Inlägg: 122
Skulle det inte bara sluta med att "haren" sprang iväg och försvann i 9 fall av 10? En verklig manhunt handlar väl snarare om att driva den man jagar med hjälpa av flera rörliga grupper och/eller statiska positioner och kanaliserande terräng, tills man ringat in denne, eller tills den stannar och man därför kommer ikapp? Men det är möjligt att hitta på vilka "regler" man vill för att undvika det utfallet antar jag. Det är nog en bra idé att hålla till på privat mark dock, om det ska skjutas med paintballvapen och släppas hundar. Berätta gärna hur det gick, om ni får till det... :up:

_________________
suum cuique


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: mån 01 maj 2017, 20:17 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Om jag någonsin pratar om att gå på möte anordnat av någon på forumet så snälla någon - påminn mig om denna tråd.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: tis 02 maj 2017, 07:52 
Kan vi inte köra detta inne i Östermalms saluhall för lite extra kaos?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: tis 02 maj 2017, 08:12 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Jag kan tänka mig att delta vilket år och region?

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: tis 02 maj 2017, 13:01 
Jag tycker det borde finnas ett sätt för "haren" att vinna. Beväpnad hare? Tidsbegränsning för jakten? Checkpoints?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: tis 02 maj 2017, 13:32 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Låter som en kul grej. Och som DB säger, hur vinner haren?

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: tis 02 maj 2017, 15:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Haren lär ju inte kunna springa så långt om det är tänkt att denne ska vara iklädd en hundskyddsdräkt , de är ju inte gjorda för att springa i .

Fyrop skrev:
och hararna får ha skyddskläder och mask.


En större hund som hoppar på en springande människa kan knuffa denne väldigt hårt till marken . En hjälm så att inte skador sker från stenar i fallet? Rivstarka kläder , inte hundskyddsdräkt så att klor inte river och skadar vilket kan ge blodförgiftning, blir ändå kläder som stramar och är väldigt varma.

Som klubb eller förening blir ni ansvariga för allt som kan hända så ge mer info om säkerheten runt det hela är ni snälla

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: ons 03 maj 2017, 09:15 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Jag håller på att fundera igenom hur man bäst gör reglerna för att få en "fair fight"

Om man skapar en Spelplan i naturen, kanske 100 hektar för ett skogsområde och något större för ett slättlandskap, så kan man ha två sätt för haren att vinna, 1. Tidsvist(lyckas hålla sig undan hundarna i 60 minuter) och 2. passera tex 4st checkpoints och sedan lämna området. En spelledare som arrangerar spelet placerar i förväg ut några stafettpinnar på dom olika platserna och förser haren med en karta där dessa är markerade. Jag tror man får experimentera lite för att få regler som ger en 50/50 vinst.

Jag är inte särskilt bekymrad för att hundarna skulle skada någon, dom flesta spår och sökhundar är av mindre modell och är oftast vänliga. Däremot är terränglöpning alltid förknippat med stora risken för skador, jag har en del kompisar som förstört ledband och brutit ben när dom har orienterat. Här finns ju en risk att någon skulle rikta skadeståndsanspråk mot en förening, eller privatperson för skador som uppkommit.

Tyvärr tror jag att en föreningsförsäkring för något sådant är svårt att få, dock ingår "ansvarsförsäkring" i hemförsäkringen för dom flesta vilket man kan använda om någon ställer ett krav på en för något man förstört eller orsakat.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: ons 03 maj 2017, 09:55 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Rimligen borde haren kunna vinna genom att nedkämpa skytt, hund och förare. Det vore väl mest realistiskt. Ser inte poängen i övningen/leken annars.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: ons 03 maj 2017, 11:00 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
CPT Fantastic skrev:
Rimligen borde haren kunna vinna genom att nedkämpa skytt, hund och förare. Det vore väl mest realistiskt. Ser inte poängen i övningen/leken annars.


Jag tror att man skulle få stor nytta av att delta, och verkligen skapa ett mervärde för sig själv och sin hund.

1. Man har roligt
2. Man får motion
3. Man får öva spår/sök med sin hund
4. Man kommer ut i naturen
5. Kartläsning

Mängden realism kan alltid diskuteras, för och emot. Men av naturliga skäl så finns det en del begränsningar. Haren får i det här fallet kanske mer ses som "rekvisita" eller som en figurant. Därav även betalningen till denna, eftersom personen inte nödvändigt vis får lika mycket ut av allt som den som jobbar med hund.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Manhunt - kombination av flera intressen
InläggPostat: ons 03 maj 2017, 18:09 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Varför inte bara ta med jycke å bysse å gå på jakt?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet