Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: tor 30 nov 2017, 23:06 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Jag tycker mig se i huvudsak två olika sorters preppers/survivalister. De som samlar på saker för att klara sig när det blir ont om saker. Och de som lär sig vara utan saker för klara sig när det blir ont om saker.

De som samlar saker, låt oss kalla dem Spararna, köper in och lagrar allt som går att lagra; bränsle, mat, lampor, hygienartiklar o s v. De som lär sig klara sig utan saker, låt oss kalla dem Byggarna, pluggar och tränar utomhusliv, överlevnad, jakt, fiske o s v.

Spararnas planer är ofta statiska och en smula stationära. De planerar för och hoppas på att slippa evakuera alternativ evakuera i hyggligt lugn och ro och kunna packa bilen (BOV) full och åka till sin välfyllda evakueringskostnad (BOL). Om de trots allt känner sig tvungna att planera för en någorlunda bärbar evakueringsväska (BOB) landar den inte sällan på modiga 30-40 kg.

Byggarnas planer inkluderar oftare möjligheten att vara tvungna att evakuera till fots och mot okänd destination. De packar lätt och deras evakueringsväska (BOB) innehåller verktyg för att t ex skaffa mat snarare än mat. Inte sällan ser de en viss tjusning i det nomadiska samlar- och jägarlivet.

Jag är rätt säker på att de flesta av oss är lite av båda sorterna, både Sparare och Byggare. Men jag är lika säker på att de flesta av oss har en slagsida åt antingen Sparare eller Byggare.

Så vem är du, Sparare eller Byggare:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: tor 30 nov 2017, 23:12 
Deffenitivt en sparare. Men det finns en bråkdel av byggare i mig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: tor 30 nov 2017, 23:16 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Borde du inte göra en omröstningsfråga istället?

CPT Fantastic skrev:
Så vem är du, Sparare eller Byggare:)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: tor 30 nov 2017, 23:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag är nog nåt mitt emellan .
Jag vill lära mig saker för att kunna göra egen tvål och bara ha ett mindre baslager . Föda upp djur och kunna ta hand om hela kropparna genom att lära mig konservera , salta , torka och röka .
Bli självhushållare . Det innebär i en framtid där saker inte går att köpa så måste vissa saker läggas på hög . Finns saker som inte går att tillverka .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 00:17 
Sparare med inriktning "på 1800-talet". Hoppar över olja och el.

Edit: Slarvade och skrev samlare istället för sparare. Bäst att hålla sig till TS´ begrepp här.


Senast redigerad av James Bonde fre 01 dec 2017, 23:04, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 06:22 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag är nog byggare även om man skulle kunna tro att jag är sparare.
Det kommer att finnas gott om saker man kan använda och/eller bygga om i framtiden och kunskap och förmåga är det viktigaste.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 14:38 
Det finns nog en tredje variant. Kanske skulle kallas "flödare"?

Sparare, byggare och flödare.

Det handlar om att man ser till att hela tiden, redan nu, att ha ett flöde av de viktigaste viktiga sakerna och att man underhåller flödet. Jag försöker vara "flödare". Men är också lite sparare och byggare. Men många av mina flöden är knutna till den mark jag äger, så det innebär att jag ogärna flyttar på mig. Om jag flyttar på mig blir det helst inom min egen mark. Men jag har BOB för längre flytt också. Men även om jag flyttar längre så skulle jag försöka komma tillbaka till min egen mark så fort som möjligt.

En självhushållare är ett extremt exempel. Men även om man är långt ifrån självhushållare med allt kan man genom att ha olika flöden se till att vara självhushållande på de mest basala områdena: Vatten, kolhydrater och värme.

Man eldar med ved och fyller på varje vårvinter det som gått åt. Med diesel och el är det väldigt enkelt.
Man har gott om rotfrukter i jordkällaren över vintern och odlar en del resten av tiden.
Man har egen brunn. Kanske rent av mer än en.

Sedan kan man kanske även ha djur i liten skala och jaga och ha ett flöde på protein.

Men också att man har en inkomst så att man kan köpa nytt och underhålla efterhand som man förbrukar. Och gärna att inkomsten inte är för beroende av att samhället fungerar fullt ut eller att man har el i två hål i väggen eller diesel till traktorn. Det är kanske det svåraste...

Hembrännare är kanske ett exempel på sätt att ha inkomster nu och efter T? :hm: :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 22:24 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Zombie skrev:
Borde du inte göra en omröstningsfråga istället?

CPT Fantastic skrev:
Så vem är du, Sparare eller Byggare:)


Jo. Men jag är nyfiken på resonemangen kring vilken typ man känner igen sig mest i.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 22:36 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Skogsbonde skrev:
Men också att man har en inkomst så att man kan köpa nytt och underhålla efterhand som man förbrukar. Och gärna att inkomsten inte är för beroende av att samhället fungerar fullt ut eller att man har el i två hål i väggen eller diesel till traktorn. Det är kanske det svåraste...

Hembrännare är kanske ett exempel på sätt att ha inkomster nu och efter T? :hm: :lol:


Att säkerställa en framtida försörjning gör en till Byggare, tänker jag. Att lära sig något, t ex bränna sprit och knåpa ihop utrustning och insatsvaror, för att vid brunt läge klara livhanken. Om du är Sparare planerar du i huvudsak klara dig med det du lagrat.

Sex, droger och rock'n'roll torde ha betydelse även vid brunt läge. Att koka brännvin kan nog löna sig:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 22:36 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Sparare vill bi flödare.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 22:51 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag är nog till största delen en sparare i så fall. :hm:
Jag praktiserar gärna men använder utrustningen för att utöka/kompensera där jag behöver den för att göra det enklare.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: lör 02 dec 2017, 04:24 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Jag är en ingenjörs-typ. Jag vill förstå hur saker fungerar och hur man kan konstruera/förbättra dem. Jag har givetvis lager, men jag ser mig ändå mer som byggare. Du vill nog inte döda mig och ta mina saker post SHTF, du vill ha mig på din sida.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: lör 02 dec 2017, 23:26 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
pre skrev:
Jag är en ingenjörs-typ. Jag vill förstå hur saker fungerar och hur man kan konstruera/förbättra dem. Jag har givetvis lager, men jag ser mig ändå mer som byggare. Du vill nog inte döda mig och ta mina saker post SHTF, du vill ha mig på din sida.



Dito.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: sön 03 dec 2017, 13:27 
Byggare.

Inte för att jag romantiserar jägar-samlande och tror att jag ska klara mig på det (mången dag och natt i skogen har lärt mig att det är omöjligt i dagens värld utan en stam med ett antal extremt skickliga individer samt orörd mark), utan för att min BOL är skit och jag inte vill förlita mig för mycket på den. Således försöker jag vara tung på färdigheter och kunskap så att man har någorlunda chans på kort sikt.

Jag kan leva av naturen... ett tag. Sommartid är fisk och diverse rötter acceptabel föda som mättar, men resten av året är det alldeles för kärvt, och specialverktyg krävs för att komma åt allt. Kaloribehovet kommer att öka exponentiellt med den kommande kylan, och med snö på marken minst sex månader av tolv är alla tankar på kolhydratrika växter rena villfarelser. Alltså jakt och fiske. Men hur gör du det utan flera gevär, angeldon/nät, isbill och stora mängder snartråd? Göra egna pilbågar? Gillra stockfällor för en stackars ekorre? Inte en chans.

Alla som lever i barrskogarna (och inte tillhör ursprungsbefolkningen) och tror att de ska kunna leva på älg, gädda och vilda växter när snöstorm och temperaturer under minus tio är normen har antingen glömt hur överjävlig naturen är häruppe, eller så har de aldrig vetat om det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sparare eller Byggare?
InläggPostat: sön 03 dec 2017, 19:16 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Byggare till att börja med.
Farfar lärde mej jaga och fiska. Jag har varit med i scouterna och gjort lumpen. Sen har jag varit ute och tältat både sommar och vinter, till fots, med kajak och på skidor.

Men nu är jag realistisk. Som familjefar kan jag inte ta på mej ryggan och sticka iväg. De övriga i familjen är inte i samma kondition, tål inte lika mycket och har inte samma kunskap. Därför är jag Sparare. Bug-in är bästa strategin. Vid bug-out är hotellrum eller bilen mest troliga ställe - BOL ligger sannolikt på fel plats eller i fel riktning vid ett flertal scenarion.
Vi måste klara bug-in helt enkelt. En eventuell bug-out liknar mest en semesterresa för oss.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet