Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fnöske
InläggPostat: fre 21 aug 2015, 21:19 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 02 okt 2014, 22:24
Inlägg: 100
Jag har nyligen gjort min 1:a omgång fnöske och det gick rätt så bra. Fnösket fungerar och glöder i varje fall.

Själva fnösketickan var inte helt enkel att hitta.tickan växer framförallt på björk och jag hittade min på en död björk. Storleksmässigt så verkar storleken som din hand vara bäst. Kolla i tickans nedre kant och under om det är murket. Jag fick hem en fnösketicka som var lite ihålig längst nere och det rasade ut skalbaggar, små larver och annat oidentifierbart. Dessa verkar tugga i sig själva fnösket bl.a.

Fnösket sitter precis under det hårda skalet. Skalet ska väck och jag använde en riktigt vass kniv till detta. Mitt misstag var att jag sedan började karva bort själva fnösket vilket resulterade i många tunna och små bitar samt ett stort spill. Jag kommer nästa gång att antingen gröpa ur undersidan, den undre delen med porer, alternativt klyva svampen som den är direkt i profil och sedan skära loss ytan och porerna. Jag får återkomma med resultat av detta. Bitarna ska skäras i ett par cm storlek.

När jag väl hade mitt förstadie till fnöske så ordnade jag björkasklut. Detta lut gjore jag av ca 5 dl ren björkaska och 5 dl vatten. Lutet är frätande och det är väl inte helt bra att få i tex ögonen. Jag stoppade ner fnösket och lutet i en burk och lät det stå i 2 dygn i rumstemperatur och mörkt. Det finne ett alternativt sätt och det är att koka denna blandning i ett par timmar och även använda kolet från björkveden. Själva luten går tydligen att spara för tillverkning av fler satser.

När 2 dygn gått så sköljde jag av fnösket under rinnande vatten och tog en träklubba och hammrade försiktigt tills dess att fnösket mjuknat. Därefter så lade jag det för att torka.sedan är det klart och dags att testa hur pass bra de glöder.

Det finns annars rätt så mycket på nätet om detta så det är bara att söka. Har någon bra förslag på hur man får bort själva fnösket från tickan så dela gärna med dig, eller andra trix och knep för den delen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fnöske
InläggPostat: fre 21 aug 2015, 21:54 
:up: Tack för infon, ska göra ett eget försök.

Är alla "klumpar" som ser ut som svamp och växter på björk fnösktickor? Lite trist om man hackar loss något som visar sig vara nån slags hallucinogen. :alien: (Wikilänken ovan leder bl.a. vidare till http://vetamix.net/video/att-g%C3%B6ra- ... 6ske_20455 som är rätt pedagogisk.)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fnöske
InläggPostat: fre 21 aug 2015, 22:14 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Den äkta har en liten brun rand längst ned, men jag tror även eldtickan (brandticka är någonting helt annat, den är en mycket stor färgglad ticka som växer på barrträdstubbar, jag vet inte om den ger fnöske men du kan som namnet antyder bevara glöd mycket länge med den) som ser nästan likadan ut kan fungera. Eldtickan kan du också använda till att bevara glöd länge.

Den korkliknande vita björktickan kan du använda som putsmedel.
(Den är vitbrun eller gråvit och känns mjuk och homogen, litet grand som en torr och hård tvättsvamp i konsistensen (du kan klämma ihop den litet med fingrarna, vilket man inte kan med fnösktickan som känns stenhård om man klämmer på den), i jämförelse med fnösktickan eller eldtickan, den är mycket ljusare i färgen och är vit innuti. Fnösktickan och eldtickan är bruna likt kaffepulver innuti.).

Det finn även någonting som kallas sprängticka och är en läskig korkliknande massa som ibland växer på halvdöda lövträd, jag tror att den också går att använda som fnöske.

Skall tydligen finnas någon form av ticka uppe i fjällvärlden som används som krydda i samisk matlagning, kommer ej ihåg vad den heter dock, men tror inte den finns söderöver.
Det är vad jag vet den enda ticka som går att använda i köket (även om de andra inte är giftiga är de alla oätliga).
Den är ganska sällsynt dock.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fnöske
InläggPostat: fre 21 aug 2015, 22:21 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 02 okt 2014, 22:24
Inlägg: 100
Fnösketickan kan tydligen förväxlas med eldtickan, själv så tyckte jag att det var rätt så lätt när man väl såg fnösketickan att veta att det var rätt. Jag läste någonstans, kommer inte ihåg var, att det går att göra fnöske på rätt så många tickor. Bara att de glöder sämre. Men jag är en total nybörjaren i fnöske världen så det ska jag låta vara osagt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fnöske
InläggPostat: fre 21 aug 2015, 22:28 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
De ser nästan identiska ut frånsett den nämnda bruna randen nedtill i tickans nederdel.
Eldtickan användes förr till att spara glöd under natten, om man packar in den i aska så glöder den hela natten om den är torr innan.

Edit, björktickan ser helt annorlunda ut så den förväxlar man knappast om man väl sett fnösktickan en gång.
Den kan man som sagt använda som putsmedel om man torkar den och river den torkade svampen.

Inte heller sprängticka liknar fnösketickan särskilt mycket, men den lär faktiskt glöda ännu bättre enligt rykten jag hört.
Den ser ut som en äcklig, oformlig klump med frasig brun krackelerad yta, den växer normalt på levande träd som är i dålig kondition.

Edit, Brandtickan har en annan form, plattare men bredare, har ganska framträdande färger (grällt vit-orange som tonar över i svartbrunt) och kan bli enormt stor i jämförelse med fnösktickan.
Den växer som sagt på barrträdstubbar, man hittar den ofta ganska långt ned vid backen.
Har man väl sett den en gång blandar man inte ihop dem.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fnöske
InläggPostat: fre 21 aug 2015, 22:49 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 02 okt 2014, 22:24
Inlägg: 100
Tack Mizzarrogh, intressant! :) Jag ska prova eldtickan och förvaring utav glöd och se hur det fungerar. Jag antar att tickan ska torkas innan?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fnöske
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 08:04 
Tack för info! Har också gjort på liknande sätt, men jag kokade.

Mizzarrogh skrev:
Det finn även någonting som kallas sprängticka och är en läskig korkliknande massa som ibland växer på halvdöda lövträd, jag tror att den också går att använda som fnöske.


Jo, sprängtickan är galant som fnöske och kallas inte helt utan orsak True Tinder Fungus på engelska, medans fnösktickan kallas för False Tinder Fungus. Detta då sprängtickan inte kräver förbehandling, utan bara kan torkas och pulvriseras för att kunna användas som fnöske.

Har även provat eldborr/eldbåge i sprängticka enligt detta recept: https://www.youtube.com/watch?v=STQqLGUXBXk
Fungerar kanon om den inte är fuktig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fnöske
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 11:39 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Det var intressant. :up:

Jag har inte själv testat eldtickan längre tidsperioder (beror ju på hur stor den är, osv), men man torkar den först, likt fnösket så att den får en läderaktig konsistens.

(Brandticka vet jag inte, men teoretiskt sett borde den också fungera, jag vet dock inte om den heter så på grund av detta eller bara har fått det namnet på grund av någon annan orsak, tex färgen eller växtsättet, etc. På grund av sin relativa storlek kan den dock vara svår att få loss i ett stycke då den ofta sitter som berget.) (Fnösktickan kan man ganska lätt slå eller trampa loss (björktickan kan man bända loss med händerna) (som vanligt, ser man till att lämna kvar tillräckligt med sporkroppar för att säkra fortlevnaden om man hämtar större mängder oavsett vilken art det gäller, de hårda tickorna växer ganska långsamt så man skall inte skövla dem.)

Vad gäller fnösketickan, om man delar svampen så är den uppdelad i tre lager (sprängtickan är det inte, jag tror att man kan använda den som den är om man torkar den, men blir säkert mer krut i den om man kokar den med aska först såsom med vanligt fnöske), ett är det rörformiga sporbärande delen, den används inte till själva fnösket, 2 är en brun, korkliknande massa, detta är fnösket, tre är det hårda grå "skalet" detta kan man skära bort om man vill.

Tändfnöske kokas som sagt i ungefär hälften träaska och hälften vatten efter att man skurit det i tunna skivor, dessa torkas sedan.

Man kan även göra ett slags tyg av fnösket om man skär det i tunna remsor och försiktigt sträcker och bankar ut det när det är halvfuktigt.
Har aldrig provat, men detta finns historiskt dokumenterat, vore intressant att testa någon gång...

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fnöske
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 16:39 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 02 okt 2014, 22:24
Inlägg: 100
Verkligen intressant och tack för all info om olika tickor! Jag ska testa de olika tickorna framöver.

Utmaningen är att skära fnösket i tunna skivor. Det var i varje fall min 1:a erfarenhet. Jag tror att bästa teknik är att först skärs bort den vi/gråaktiga ytan och sedan skära bort undersidan för att få kvar det mittersta skicktet som är fnösket. Kanske kan man blötlägfa hela tickan något dygn för att det dka bli enklare att karva? Vet någon en bättre teknik så hojta till.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fnöske
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 16:43 
ska inte askan vara av björk?
har för mig detta men det är bara ett minnesfragment som kan spöka :hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fnöske
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 17:09 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Sprängticka som det talas om här ovan kan användas på fler sätt .https://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A4ngticka

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fnöske
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 18:49 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 02 okt 2014, 22:24
Inlägg: 100
grym skrev:
ska inte askan vara av björk?
har för mig detta men det är bara ett minnesfragment som kan spöka :hm:


Ja, ren björkaska ska det vara, kol från björk verksr även fungera . Hälften björkaska och hälften vatten ska det vara till denna form av lut. Till en ticka räckte gott och väl 5 dl av varje.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fnöske
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 18:55 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jo, vad jag hört skall björkaska vara bäst (det är den vita flygaskan av björkveden man använder), den kan man för övrigt även tvätta kläder med om man silar bort askan först (sedan sköljer man ren tvätten noga med vatten). Man rör till en tjock men flytande gröt som man kokar ur i en gryta tex över elden, tror man kan koka med fnösket, eller så kokar man det i lakvattnet sedan efter att man silat bort askan om man hellre vill det så att det blir rent och frecht när det torkar. Asklut går att spara ganska länge, tex på en pet flaska. (indunstar man lakvätskan (kokar torrt) och bränner rent det på en plåt får man kaliumkarbonat, dock går det åt väldigt mycket aska om man vill ha någon mängd att tala om).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fnöske
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 23:53 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 02 okt 2014, 22:24
Inlägg: 100
Mitt inlägg verkar ha försvunnit.

Men, så här skrev jag.
Jag snöade in på björkasklut när jag försökte hitta doseringen björkaska och vatten till fnöske. Om man använder björkasklut till tvätt så är doseringen 1:10, dvs 1 liter björkaska och
10 liter vatten. Det går även att göra tvål utav björkaska. Björk är ett fantastiskt träd och det är nu ett av mina absoluta favoritträd. Nyttigit till otroligt mycket färskt som uppeldat.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet