Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: tor 20 dec 2018, 07:41 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Tänkte testa att verkligen plocka ihop det som jag skulle vilja ha med från bostaden om jag var tvungen att lämna på kort varsel och det är full SHTF utanför.
Förutsättningen är att allt måste bäras, inga fordon får användas.
Vad tar jag med mig och hur fungerar det att bära en viss sträcka.

Återkommer med mer info senare.

Vad har ni för erfarenheter i ämnet?

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: tor 20 dec 2018, 07:53 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Det är därför som jag från början tänkt bug-in, känner att jag aldrig kan få med mig det jag önskar. Så min bob är verkligen "last line of defence".
Men det skall bli mycket intressat att läsa om dina slutsatser.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: tor 20 dec 2018, 10:39 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Spännande. Hur många nätter i det vilda blir det?

FCR2 skrev:
Det är därför som jag från början tänkt bug-in, känner att jag aldrig kan få med mig det jag önskar. Så min bob är verkligen "last line of defence".
Men det skall bli mycket intressat att läsa om dina slutsatser.

Samma här. Kommer bara lämna till fots om det är omöjligt att stanna. Jag kommer inte lämna för att det är kaos på gatorna och plundring på gång.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: tor 20 dec 2018, 15:50 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
somvanligt skrev:
Spännande. Hur många nätter i det vilda blir det?

FCR2 skrev:
Det är därför som jag från början tänkt bug-in, känner att jag aldrig kan få med mig det jag önskar. Så min bob är verkligen "last line of defence".
Men det skall bli mycket intressat att läsa om dina slutsatser.

Samma här. Kommer bara lämna till fots om det är omöjligt att stanna. Jag kommer inte lämna för att det är kaos på gatorna och plundring på gång.


Jag tänker inte primärt bug-out för att gömma mig i skogen en längre tid, utan kanske mera: rafsa ihopa det som behövs i en otäck situation och bort bort bort, och sen kanske ett par dagar i utkanten för att ta mig ett par tre mil bort till säkrare mark-isch... :hm: Får se vad jag kommer fram till.

Håller med om att det lätt blir för mycket man vill ha med, och just därför skall jag tänka till lite, samt ta råd från er mina vänner, för att få en mera realistisk bild av vad man kan göra.
Sen tänker jag skriva ner det som "skall med", väga det, och sen prova att en mörk natt ta en "trip runt kvarteret" och se hur det fungerar över tid. :hm:

Märk väl att detta kommer att bli lite mera taktiskt så att säga i och med att jag tänker mig att det är riktigt otäckt utanför när jag måste dra.
Scenariot är dessutom tack och lov så att familjen redan är på säker mark när detta sker.... Lucky me, and them... :notme:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: tor 20 dec 2018, 16:50 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Även om man vill ha allt bärbart så skall man inte bortse från möjligheter att slippa bära. Bil, mc, moped, cykel, cykelkärra. Eventuellt tar man då lite extra vatten eller färsk mat. Kan lämnas om det skulle knipa eller så förbrukas det snabbt.

Med en handdragen cykelkärra kan man få med sig mycket långt, utan att behöva kämpa med tung ryggsäck på ryggen.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: tor 20 dec 2018, 23:21 
Svår avvägning, man tenderar att ta med sig för mycket. Om man kan smyga tillbaka och hämta en vända till så kan man kanske gömma lite som man gömmer en bit ut i skogen. annars är mitt tips att bara ta med det som känns bekvämt att bära en längre sträcka.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: fre 21 dec 2018, 01:35 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 15 mar 2017, 00:16
Inlägg: 32
Något jag hade tänkt på lite extra är vikten. Alla vet hur jobbigt det är att vandra/springa med ett x antal kilon på ryggen. Vatten är tungt och stjäl väldigt mycket plats, där är en Lifestraw bra beroende vart i landet man bor. Konservburkar är inte heller lätta så att ta med sig enbart fiskelina och några fiskekrokar spar man väldigt mycket vikt på. Det är 2 saker jag aldrig skulle utelämna i ryggsäcken.

_________________
Livbåten sjunker om alla hoppar i den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: fre 21 dec 2018, 03:29 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Om du tänker "riktigt otäckt" så är det inte bara fråga om vikten. Grayman är viktigt så att du inte blir rånad, och det är bra att kunna springa ganska fort, och det är troligen lämpligt att ha mörka kläder och gå nattetid.

Det där med att rafsa ihop tror jag däremot du kan glömma. Om en vecka eller en månad så vet du väl precis vad du vill ha så att du kan packa ihop det i lugn och ro ;-).

Tank skrev:
Jag tänker inte primärt bug-out för att gömma mig i skogen en längre tid, utan kanske mera: rafsa ihopa det som behövs i en otäck situation och bort bort bort, och sen kanske ett par dagar i utkanten för att ta mig ett par tre mil bort till säkrare mark-isch... :hm: Får se vad jag kommer fram till.

Håller med om att det lätt blir för mycket man vill ha med, och just därför skall jag tänka till lite, samt ta råd från er mina vänner, för att få en mera realistisk bild av vad man kan göra.
Sen tänker jag skriva ner det som "skall med", väga det, och sen prova att en mörk natt ta en "trip runt kvarteret" och se hur det fungerar över tid. :hm:

Märk väl att detta kommer att bli lite mera taktiskt så att säga i och med att jag tänker mig att det är riktigt otäckt utanför när jag måste dra.
Scenariot är dessutom tack och lov så att familjen redan är på säker mark när detta sker.... Lucky me, and them... :notme:

//Tank

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: fre 21 dec 2018, 10:58 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Zombie skrev:
Om du tänker "riktigt otäckt" så är det inte bara fråga om vikten. Grayman är viktigt så att du inte blir rånad, och det är bra att kunna springa ganska fort, och det är troligen lämpligt att ha mörka kläder och gå nattetid.

Det där med att rafsa ihop tror jag däremot du kan glömma. Om en vecka eller en månad så vet du väl precis vad du vill ha så att du kan packa ihop det i lugn och ro ;-).



Exakt! Så att "rafsa ihop" är mera: vad kan man snabbt få med sig, och om det då redan är upplagt så att man får med sig "rätt" saker så blir det så klart bättre.
Tänk lite "grabb-bag" och att allt ligger på rätt ställe så har man "rätt" saker med sig tänker jag.
Jag har ju redan både sommar och vinter Bob packade och klara, men nu vill jag prova ännu lättare och få med bara det som jag känner verkligen behövs. :hm:
Som någon sa, vikten är viktig. Jag kommer bara ta det som jag kan bära med mig så att jag kan förflytta mig snabbt och lätt.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: sön 23 dec 2018, 12:08 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Tank skrev:
Exakt! Så att "rafsa ihop" är mera: vad kan man snabbt få med sig, och om det då redan är upplagt så att man får med sig "rätt" saker så blir det så klart bättre.
Tänk lite "grabb-bag" och att allt ligger på rätt ställe så har man "rätt" saker med sig tänker jag.
Jag har ju redan både sommar och vinter Bob packade och klara, men nu vill jag prova ännu lättare och få med bara det som jag känner verkligen behövs. :hm:
Som någon sa, vikten är viktig. Jag kommer bara ta det som jag kan bära med mig så att jag kan förflytta mig snabbt och lätt.

//Tank



Hmm du har BOB och BOB light och nu skall det bli en ytterligare - BOB ultralight?

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: sön 23 dec 2018, 12:58 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Druid skrev:
Hmm du har BOB och BOB light och nu skall det bli en ytterligare - BOB ultralight?


Måste ju göra något under julledigheten... :hm:

Skönt att det blev snö och slask här i södern så det blir lite mer utmanande nu :lol:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: ons 26 dec 2018, 20:35 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Okay, det här var faktiskt svårare än jag hade tänkt. :hm:
För det första så tänker jag fortfarande bob, och därmed blir ryggan snabbt för tung.
För det andra, jag har svårt för att vara minimalistisk och bara ta det som absolut behövs. :shock:
LIM är nog inte för mig. :smack:

Just nu har jag indelat det hela i tre basgrupper:

Det jag står och går i.
Här tänker jag inte bara kläderna och skorna jag har på mig, utan även så klart även edc och eventuellt "argument och skydd". Samt andra saker typ pass och usb med dokument osv. Ingen vätska eller energi.

Väska/ryggsäck.
Det är här det blir svårt. Jag tenderar att ha med mig saker för att klara 48 timmar med någorlunda komfort utan hjälp utifrån, nästan oavsett årstid. Nåja, minus 20 och snöstorm är ju svårt, men Skånevinter borde fungera och då har jag helt plötsligt 8kg i ryggan :?
Typ:
Liten sovsäck men överlevnadsbivvy och liggunderlag - klarar ner till nollan.
Poncho
Litet gaskök, Lifestraw, vattenreningstabletter och vattenförvaring på 1 liter.
Mat och energidryck för 48h.
Firtsaidkit
Hygienkit
Två lätta ombyten
0.5 liter vattenflaska

Argument och skydd:
Som sagt, det är ett mycket otrevligt läge som kan påbjuda att man ökar sitt personliga skydd och försvar.
Eftersom vi försöker hålla oss någorlunda grå tänker jag väst men inte lång knallpåk då det syns.
En bra kniv måste man ha oavsett. Om man även har tillgång till ehv som lätt kan döljas så får en sådan också följa med tänker jag. :hm:

Well, jag får fundera lite till, ta råd från er och sen ut och testa.
Funderingar? :notme:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: ons 26 dec 2018, 22:22 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Citerar något förkortat:

Tank skrev:
För det första så tänker jag fortfarande bob, och därmed blir ryggan snabbt för tung.
För det andra, jag har svårt för att vara minimalistisk och bara ta det som absolut behövs. :shock:

Väska/ryggsäck.
Det är här det blir svårt. Jag tenderar att ha med mig saker för att klara 48 timmar med någorlunda komfort utan hjälp utifrån, nästan oavsett årstid. Nåja, minus 20 och snöstorm är ju svårt, men Skånevinter borde fungera och då har jag helt plötsligt 8kg i ryggan :?
Typ:
Liten sovsäck men överlevnadsbivvy och liggunderlag - klarar ner till nollan.
Poncho
Litet gaskök, Lifestraw, vattenreningstabletter och vattenförvaring på 1 liter.
Mat och energidryck för 48h.
Firtsaidkit
Hygienkit
Två lätta ombyten
0.5 liter vattenflaska

Argument och skydd:
Som sagt, det är ett mycket otrevligt läge som kan påbjuda att man ökar sitt personliga skydd och försvar.
Eftersom vi försöker hålla oss någorlunda grå tänker jag väst men inte lång knallpåk då det syns.
En bra kniv måste man ha oavsett. Om man även har tillgång till ehv som lätt kan döljas så får en sådan också följa med tänker jag. :hm:

Well, jag får fundera lite till, ta råd från er och sen ut och testa.
Funderingar? :notme:

//Tank



Surprise surprise.... Tank i ett tankskal
Du kan inte både ha kakan och äta den
Skall du ha med skydd för att leva "någorlunda bekvämt" är det BOB

Skall det vara grab and run - glöm sovsäck, bivvy och liggunderlag.
Första natten är du igång. Andra natten - ta dig in i lämplig byggnad vid behov
Glöm ombyte förutom möjligen ett par extra strumpor
Hygien kan du stryka för bara ett par dagar
First aid kan minimeras till ett tyckförband impregnerat med blodstoppande
Ok för en 100g gastub, minibrännare och en lite större aluminiumkopp.
Ett par portioner frystorkad mat, kaffe och socker mest för att hålla humöret uppe. Varm mat/dryck gör underverk
Enkel poncho tyo biltema
1-2 handvärmare är värt en hel del på vintern tycker jag
Stryk 0,5l vattenflaska. Antingen vattenreningstabletter eller filter. Jag hade nöjt mig med en karta piller
En bra 18650 pannlampa men inget extra batteri
Kniv duger en vanlig rostfri mora som inte väger mycket

Totalvikt max 2kg gissar jag

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: tor 27 dec 2018, 00:45 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
För några dagar behövs samma utrusning som spaningssoldater har med sig anser jag för det vet man fungerar. Enda skillnaden är att lägga till vattenfilter. Så:

Vatten + vattenfilter
MRE eller annan mat
Extra underkläder och strumpor
Sovsäck, överdrag (med myggnät), liggunderlag
Kniv
Fältkök & bränsle om man inte förlitar sig på MRE med värmepåsar
Kniv
Tändare och eldstål
Ficklampa/pannlampa
Regnkläder och ev. Tarp
Värmejacka, mössa, handskar
Karta, kompass
Toapapper, tvål, hudsalva, tandborste & tandkräm, första förband

Sen massor med optionals såklart, tejp till fötterna är nummer 1 av dessa när man bär på packning. Och det kommer att väga. Det går inte att ”packa lätt” utan att ta stora risker. Måste packas i drybags eller plastpåsar också. Bered dig på att bära vatten hur mycket många än vill tro att det bara är att dricka på vägen. Lifestraw duger alltså inte då du förmodligen i en verklig situation måste fylla på vatten och ta med dig.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bug out test med det jag verkligen vill ha med mig...
InläggPostat: tor 27 dec 2018, 03:49 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 26 aug 2018, 05:15
Inlägg: 67
Ort: Skåne
Nu kommer jag och är ooriginell och smått tråkig med länkar till videoklipp. Men jag känner att om du önskar att hålla det så minimaliskt som möjligt men ändå effektivt så är dessa mini-kit praktiska. Det enda jag skulle komplettera till dessa är din vanliga edc + en liten rygga med lite robusta(/varma) kläder, 1-2 tarps och någon form av lina/rep och då exempelvis paracord på 30-100 meter beroende på vad som känns bäst :)


Survival Dispatch - Mini survival kit
https://youtu.be/CxdtqPcglLw

Gideonstactical - Pocket survival kit
https://youtu.be/LLLeSorM10o

Black Scout Survival - USMC survival kit
https://youtu.be/HosjPp7_n1E

Black Scout Survival - Air force SERE kit (escape & evasion)
https://youtu.be/hUGwDZR_nxM

Black Scout Survival - Air force parachute survival kit
https://youtu.be/NmrUGFBiOEs

Jeff Quitney - 1963 training film for the Air force parachute survival kit
https://youtu.be/w6k61vpA8HQ

_________________
"Ta med en kniv, rädda ett liv."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet