Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Odla potatis i hink.
InläggPostat: ons 08 aug 2012, 19:44 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 04 jan 2012, 22:37
Inlägg: 208
Jag är helt grön vad det gäller odling av potatis men jag gjorde ett försök iallafall, vet inte riktigt datumet men det var lite snö kvar iallafall så slutet på våren.
För detta experiment provade jag 2 olika hinkar, den ena med en mindre diameter och den andra med en större diameter, jag borrade 6hål runt hinken ungefär 1cm från botten på bägge hinkarna fyllde med 5cm jord la i en potatis med groddar i varje hink och fyllde med ytterliggare 5cm jord.

Hinkarna var ungefär 40cm höga bägge 2, och allt efter som groddarna växte efterfyllde jag med jord för att få plantan så lång som möjligt i jorden, på det viset kunna få en 35cm lång planta under jord (vilket jag hade tänkt skulle resultera i mer potatis), jag vattnade ungefär 2gånger i veckan men inte överdrivet mycket åt gången.

Resultat: idag när jag tog upp dem, jag vet inte när man ska ta upp potatisen men jag gjorde det nu när blasten började bli gul (kan bero på att vi inte haft mer än 13 soldagar i sommar), men åter till ämnet det jag upptäckte var att det växte potatis från botten av hinken och hela vägen upp till (ytan) och att de längst ner var 3gånger större än de högst upp, vilket inte var allt för oväntat.
Den hinken med större diameter hade ungefär dubbelt så många potatisar på sig ca 10st varierande storlek, medan den med mindre diameter hade mindre men större potatisar ca 5st.

Utvärdering: Av mitt enkla hem experiment så har jag kommit fram till att man ska ha så stor diameter som möjligt på hinken och att höjden så räcker 40cm bra och att det fungerar att (tvinga) upp plantan så högt som möjligt.

Nästa experiment: Ska jag testa i 35L jäshinkar (vinhinkar), en med endast en potatis i och en med 3 plantor i för att se vilken som fungerar bäst.

Ber om ursäkt för min dåliga formulering då skrivande inte är min starka sida.
Mvh MrFinkel

_________________
Skeppen hängde där på himlen ungefär på samma sätt som tegelstenar inte gör


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla potatis i hink.
InläggPostat: ons 08 aug 2012, 20:36 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:33
Inlägg: 467
Ort: Utanför Sveriges gränser
här testade vi att hänga hinkarna som gigantiska amplar utmed ena husväggen. Resultatet var att vi slapp en del otrevliga sniglar som annars gärna käkade upp blasten. De potatisar som planterats ute i såbänkar utmed husväggen hade rejäla skador på blasten


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla potatis i hink.
InläggPostat: ons 08 aug 2012, 20:52 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 04 jan 2012, 22:37
Inlägg: 208
Nemo skrev:
här testade vi att hänga hinkarna som gigantiska amplar utmed ena husväggen. Resultatet var att vi slapp en del otrevliga sniglar som annars gärna käkade upp blasten. De potatisar som planterats ute i såbänkar utmed husväggen hade rejäla skador på blasten


Ja det är nog inte mitt problem då jag inte sett en enda snigel i sommar, men att odla i amplar var ju ingen dum idé, då kan man ju odla både på höjden, bredden och längden 3D odling.

_________________
Skeppen hängde där på himlen ungefär på samma sätt som tegelstenar inte gör


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla potatis i hink.
InläggPostat: ons 08 aug 2012, 21:25 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:33
Inlägg: 467
Ort: Utanför Sveriges gränser
ja det var lite 3D vi var ute efter. Odlingsbäddar på marken och sen två eller tre rader ovanför. Fast vi har bara testat en rad i år. Potatisplantor växer inte så högt ju


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla potatis i hink.
InläggPostat: lör 26 jan 2013, 22:46 
Går även att odla potatis tex i fiberduk med jord i då kan man flytta runt plantorna lite hur man vill bra för transport, plus att man får inte för mycket vatten till plantan heller utan det rinner ut det som inte används.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla potatis i hink.
InläggPostat: sön 27 jan 2013, 12:16 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Vi odlade direkt under halm en gång, man tager gammal murken halm och ser till att den ständigt hålles fuktig så får man så småning om om man kommit ihåg att vattna och sköta det hela dvs... fin och jordfri potatis. (det måste dock finnas litet substrat i halmen den kan hämta näring och mineraler ur, jag vet inte exakt vad den hittar där att leva på men det fungerar, jag tror det är nedbrytnings substanser i halmen som ersätter jorden med mineraler och annat under hand som den gamla halmen bryts ned).

Tång och andra havsväxter är ett gammalt knep morfar använde vid deras stuga där jorden bestod av i princip ren sand, varje år brukade han kärra upp tång i skottkärror (och passade samtidigt på att rensa damernas badstrand som han gjort så fin att det inkom önskemål om en sådan "sol låda" som var populära på 50 talet, en a dem finns kvar fortfarande tror jag, man lägger tången i en hög först så att den får rinna av annars väger den fruktansvärt mycket) Dock behöver man upprepa proceduren ofta om det är mark där det lakas ur fort. Han odlade ett par gamla sorter jag inte tror finns längre men de går kanske med litet tur att hitta hos någon lokal entusiast för gamla sorter här uppe i norr. Det var en variant av "krokpärer" (som jag verkligen hoppas att den inte är utdöd men jag tror en avlägsen släkting hade stammen vid liv för några år sedan så jag skall kolla och håller tummarna...) och en typ av mandelpotatis som var anpassade till karga norrländska kustförhållanden (denna sort var vanligare så den borde finnas kvar någonstans hoppas jag, den skånska varianten är inte alls lika fin, not to offend men so ist es... ((just) jag är för att vara helt uppriktig inte heller infödd norrlänning även om man väl uppfyller alla andra kriterier på att vara det, så hoppas jag håller viss opartiskhet i bedömningen, Ha Ha! ) :) ).

Men får jag tag på dessa udda sorter igen så skall jag meddela om fler är intresserade att bevara sorterna, de var vill jag minnas utomordentligt goda till fisk och annat även om de var svårare att odla jämfört med moderna sorter men för privat bruk söker man ju oftast främst god smak och inte så mycket hög produktion menar jag (dessutom tror jag de håller högre energivärde om de inte pumpats med så mycket vatten).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla potatis i hink.
InläggPostat: sön 27 jan 2013, 12:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Krokpärer eller kroknäbbar är bara andra namn på mandel . Men sedan finns det många olika underarter av just mandel .
Vit potatis finns med vita blommor , den vanliga eller med blå blommor mycket ovanlig idag .
Sedan finns det en blå mandel som har samma färg som blå congo .
Och till sist röd mandel eller röda krokar som de också kallas .

Jag försöker få tag i blåblommande mandel och blå mandel .

Och mandeln som odlas i söder ar samma som den i norr , det är jordmånen och klimatet som ger skillnaden mellan norr och söder .
I söder blir mandeln mjöligare och vattnigare än den blir i norr .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla potatis i hink.
InläggPostat: sön 27 jan 2013, 12:33 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Aha, jo det borde väl finnas hundratals underarter men jag funderar, du som vet, har de alla samma stamfäder ovasett sort, eller fans det flera huvudgrenar av ur-stamträdet?
Smak och sådant borde nog främst styras av odlingsförhållanden tror jag.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla potatis i hink.
InläggPostat: sön 27 jan 2013, 12:47 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Eftersom potatis enbart är sortäkta från knölarna så måste man plantera/sätta en knöl mandel för att få mandel .
Den är från början en blandning av andra potatisar från frö , men man fick fram en potatis som blev mandel och från den har övriga mandelpotatisar kommit . Men jag skulle tro att man genom åren återkorsat de stamfäder men använde för att få nya potatisar av samma sort . Inte garanterat utan många korsningar måste göras .
Det är det som gör att man kan få fram så många "liknande" potatisar som ursprunget med . Som de här olika mandel sorterna .

Men dagen king edward är idag sämre än tidigare och det har att göra med att samma gener nedärvs från en skörd av potatis till nästa års sättpotatis .

Men det här är en sanning med modifikation idag då det faktiskt finns en rysk sort som ger sortäkta frö .

Vill man hålla på och laborera ett tag så kan man prova att sätta frön av potatis , finns trådar på forumet , ofta så kan man få fram en eller annan som blir bra dvs rätt storlek och smak mm och de brukar bli friskare och ge bättre än de sorter som säljs idag .

Tänk er att ta fram en egen potatis som ni kan döpa med gårdens namn eller efter er själva .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet