Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Earth hour helg
Omröstningen slutade lör 26 mar 2011, 18:24
Ja självklart är jag med! 28%  28%  [ 7 ]
Ja efter bästa förmåga med vissa undantag. 16%  16%  [ 4 ]
Skall försöka på mitt egna lilla sätt. 8%  8%  [ 2 ]
Nej, jag har annat för mig eller så klarar jag det inte 12%  12%  [ 3 ]
Absolut inte, rent av löjligt att göra det. 36%  36%  [ 9 ]
Antal röster : 25
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Earth hour 2011
InläggPostat: lör 12 mar 2011, 18:18 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Ett litet experiment till er alla. Nästnästa lördag - närmare bestämt den 26 mars - så uppmanas alla att stänga av tv, lampor mm under en timma men jag uppmanar och utmanar er alla här på forumet att ta del av denna helg och göra det lite större. Från fredag kväll kl 21:00 fram till söndag kl 12:00 så får ni använda er av era förberedelser hemma i form av UPS; batterier, fotogen, diesel, bensin. En del har väl förberett med bensingenerator medans andra har 1 ficklampa och en chokladbit.
Vad kommer vi att sakna, vad har vi förberett bra och vad har vi inte alls tänkt på? Det är inte många timmars övning men det ger kanske ändå en bild på de saker som vi kan kommas sakna under ett strömavbrott.
Fixar du matlagningen, blöjbyten eller hygien utan el från väggutagen?
För vissa så är en del saker omöjliga men jag vill ändå att ni alla försöker efter bästa förmåga. En del har frugar/män som vägrar ge upp tv-sporten men erbjud en radio istället. Till frugan som älskar serien på lördag kväll - erbjud repris med mysig middag till och till barnen som älskar tvspel, erbjud dem kortspel, fia med knuff och lär dem karta och kompass.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Senast redigerad av swehank lör 12 mar 2011, 19:04, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Earth hour 2011
InläggPostat: lör 12 mar 2011, 19:02 
Det var bra tänkt. Undrar hur många i Japan som kommer att tillbringa närmsta dagarna utan ström?

Som sagt:
Exercitatio artem paravit – "Övning ger färdighet"c :rambo: !


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Earth hour 2011
InläggPostat: lör 12 mar 2011, 19:06 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
T-72 skrev:
Det var bra tänkt. Undrar hur många i Japan som kommer att tillbringa närmsta dagarna utan ström?

Som sagt:
Exercitatio artem paravit – "Övning ger färdighet"c :rambo: !

Ja övning ger färdighet oavsett vad man har för moderna coola och taktiska saker hemma. Tror de flesta klarar det rätt lätt med små enkla medel faktiskt.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Senast redigerad av swehank lör 12 mar 2011, 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Earth hour 2011
InläggPostat: lör 12 mar 2011, 19:08 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Sorry, fick editera lite. Dels att omröstningen skall vara i två veckor och att earth hour är om två veckor och inte nästa lördag. Fast såklart, vill man köra redan nu så är det ju fritt fram =)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Earth hour 2011
InläggPostat: lör 12 mar 2011, 19:21 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Brukar ha oförberedda skarpa övningar istället här på landet. Sist hade vi rent av gäster som skulle sova över och mitt i middagen gick strömmen. 10s senare var köket fullt upplyst igen via taklampans sex stearinljus. Gäststugan är ändå off-grid, och kaminen var redan igång för uppvärmningen. Hydroforen håller trycket nog för att man skall kunna gå på toaletten och borsta tänderna. Satt uppe och pratade runt matbordet i några timmar med gästerna, barnen tog sina ficklampor och gick och lade sig och diverse små Osram dot it-lampor användes som planerat för bl a badrummet.

Efter X timmar hade jag burit fram batterierna istället, men nu var det ändå dags att sova. Strömmen var tillbaka på morgonen. Totalt sätt så innebar det strömavbrottet, trots gäster, i princip noll störning.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Earth hour 2011
InläggPostat: sön 13 mar 2011, 02:06 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
Tror att jag förlorar den diskussionen med 4-1 i röstning här hemma men ska göra ett försök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Earth hour 2011
InläggPostat: sön 13 mar 2011, 09:43 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Jag kan inte dn 26:e för då ska jag flytta men jag ska prova ett dygn nu nästa helg.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Earth hour 2011
InläggPostat: sön 13 mar 2011, 13:00 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Jag vill inte avvara att Duscha när jag jobbar, jag vill inte avvara internet för skola och nöje och bör inte avvara det för skolan. I övrigt bereder ett sådant test mig ringa bekymmer då jag har såväl vatten som mat i köket och sju oöppnade burkar gasol till gasolplattan och ofta lagar mat på enbart en platta.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Earth hour 2011
InläggPostat: sön 13 mar 2011, 18:33 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
sprithitler skrev:
Jag vill inte avvara att Duscha när jag jobbar, jag vill inte avvara internet för skola och nöje och bör inte avvara det för skolan.


Du borde kunna klara av att skjuta upp en dusch ett tag genom att sköta hygienen med våta handdukar och tvål. Nu vet jag inte hur du har det med elförsörjning off grid men om du har en bärbar dator och en nyare mobiltelefon så borde du kunna jobba ett tag utan ström, i alla fall för att öva.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Earth hour 2011
InläggPostat: mån 14 mar 2011, 12:57 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tis 08 mar 2011, 15:33
Inlägg: 5
Trams.

Earth Hour handlar ju inte om att man skall förbereda sig på att klara sig utan ström.
Öva vad man skall göra när strömmen går kan man göra ändå.

Sedan när det gäller Earth Hour, så löser man inte eventuella naturförstöringsproblem genom att släcka några lampor och stänga av vissa utvalda elapparatater för att sedan symboliskt sitta i mörkret och gömma sig.
Att sitta och mysa i mörkret, väl medveten om att alla bekvämligheter finns en elkontakt bort då manifestationen efter en timme är över, är enligt min mening, löjlig.

Om man vill komma åt miljöproblemen så får man "angripa" dem på rätt sätt.

För att poängtera vad jag menar så kan man ju på försök låta alla i Sverige stänga av all elektrisk uppvärmning och ström i en månad, och inga moderna apparater eller fortskaffningsmedel får nyttjas, så får vi se sedan hur många som verkligen vill leva på det viset. Det gjorde man för hundra år sedan, men nu har vi gått vidare och lever i ett modernt samhälle.

_________________
Mina åsikter om, och tips på, frilufts-, och överlevnadsgrejor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Earth hour 2011
InläggPostat: mån 14 mar 2011, 20:45 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Fast min tanke med detta var ju inte att gynna jorden direkt utan att se till sina egna förberedelser i hemmet. Beredskap och att komma åt miljöfrågan är i detta läget helt skilda saker. Vill du stänga av elen hemma en månad så får du gärna det ;)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Earth hour 2011
InläggPostat: mån 14 mar 2011, 22:14 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:21
Inlägg: 268
Ort: Västsverige
Earth Hour, och speciellt en förlängd sådan är ju ett utmärkt svepskäl för att träna lite Bug-in med familjemedlemmar som inte är lika 'troende' som oss foliehattar. :-g
Långtifrån trams om man frågar mig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Earth hour 2011
InläggPostat: mån 14 mar 2011, 23:10 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
BorkBorkBork skrev:
Trams.

Earth Hour handlar ju inte om att man skall förbereda sig på att klara sig utan ström.
Öva vad man skall göra när strömmen går kan man göra ändå.

Sedan när det gäller Earth Hour, så löser man inte eventuella naturförstöringsproblem genom att släcka några lampor och stänga av vissa utvalda elapparatater för att sedan symboliskt sitta i mörkret och gömma sig.
Att sitta och mysa i mörkret, väl medveten om att alla bekvämligheter finns en elkontakt bort då manifestationen efter en timme är över, är enligt min mening, löjlig.

Om man vill komma åt miljöproblemen så får man "angripa" dem på rätt sätt.

För att poängtera vad jag menar så kan man ju på försök låta alla i Sverige stänga av all elektrisk uppvärmning och ström i en månad, och inga moderna apparater eller fortskaffningsmedel får nyttjas, så får vi se sedan hur många som verkligen vill leva på det viset. Det gjorde man för hundra år sedan, men nu har vi gått vidare och lever i ett modernt samhälle.


:roll: Själv tänkte jag utnyttja tillfället att undervisa ett par barn i förskoleåldern. För dem är elkontakten magisk. Även om de ibland levt utan, har detta varit undantag och lite av äventyr (alltid hemifrån på semester). Jag kan ärligt talat inte påminna mig att de upplevt ett strömavbrott. Ingen tror väl på allvar att detta räddar miljön, men min familj tänker minsann ha trevligt i fotogenlampans sken!

_________________
"Do what you can, with what you have, where you are."
- Nån klok amerikansk president som definitivt hade en poäng där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Earth hour 2011
InläggPostat: lör 19 mar 2011, 14:51 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 29 apr 2009, 19:52
Inlägg: 60
Ort: Strax norr om Göteborg
Hemma hos mej är strömmen av under Earth Hour iallafall.
Ett ypperligt tillfälle att mysa till det med familjen framför levande ljus, samt fortplanta en tanke hos dem så de vet lite mer hur man kan göra om strömmen går. Det är nog inte dumt att vänja dem vid det, det kommer garanterat bli fler strömavbrott i livet :D


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet