Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: tis 12 okt 2010, 00:23 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Idag fick jag mitt snorbilliga multifuelkök med posten. Köpt på eBay av säljaren spread-eagle (länk som kanske dör snart) för $55 inklusive frakt (385:-). Jag klarade mig ifrån tull och moms (tulldeklarerat som gåva). Jag köpte det den 27:e september, paketet var poststämplat den 30:e och kom fram idag den 11:e oktober. Helt ok.

Kartongen till köket var bara inslagen i en tjock svart plastpåse, och posten hade gjort sitt med kartongen:
Bild

... och insatsen:
Bild

Inget av innehållet var det minsta skadat i alla fall.

Riktigt vackert:
Bild

Bild

Pumpen:
Bild

Multiverktyg med rensnål och reservdelar:
Bild

Bränsleflaska i aluminium.
Bild

Fylls med max 450 ml. Och linjen stämmer verkligen med 450 ml också. :)
Bild

Pumpen verkar rätt servicevänlig:
Bild

... även i backventilen i botten:
Bild

Ventilen fungerar på samma sätt som på gasolflaskorna, så den håller tätt när man skruvar av slangen. Trevligt!
Bild

Hela härligheten:
Bild

"Instruktionsboken" var tydlig och lättförståelig. Eller inte...
Bild

Bild

Började testa på gas (från Biltema). Det funkade riktigt bra att vrida ner lågan ordentligt:
Bild

Förvärmning på bensin:
Bild

Ett himla drag:
Bild

Bränslet:
Bild

Jag provade att köra på diesel också, men fick det inte alls att funka. Jag förvärmde ordentligt med rödsprit, men dieseln förgasades inte ordentligt. Som ett test så värmde jag förgasarslingan med en gasolbrännare tills den var rödglödande, och då funkade det hyffsat, men så fort jag tog bort gasolbrännaren så svalnade förgasaren och efter en stund så blev det ett stort eldklot av flytande diesel. Men jag har alla ögonbryn i behåll i alla fall. :D

Om man tycker om att bygga om saker så gillar man det här. Själva brännaren går att skruva loss ur huset, och använda lös. Kanske för en snygg DIY-Trangia-konvertering?

Bild

Genom förgasarslingan löper en stålvire som man kan dra ut för att sota köket på rester från bränslet som kan samlas i förgasaren. När man sotar slingan är det nog lämpligt att skruva bort gasmunstycket också och blåsa rent ordentligt. Annars fastnar sotet i metallfiltret som sitter i munstycket.
Bild

Bild

Bild

På det stora hela är jag extremt nöjd. Till det priset så kan jag ta att det inte klarar diesel, även om det är surt att det ska göra det enligt både eBay-annonsen och tillverkarens spec. Det jag blev mest förvånad av vad att det gick såpass bra att reglera ner effekten för sjudning även på bensin.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: tis 12 okt 2010, 00:30 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Värt att notera är att jag inte bytte munstycke när jag prövade med diesel. Munstycket som satt i som standard är märkt 35, och extramunstycket är märkt 30. Nu såg jag på ett annat kök att man hade ett mindre munstycke för fotogen och diesel, så det kanske fungerar bättre med 30-munstycket (0.30 mm?).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: tis 12 okt 2010, 02:15 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Trangias multifule har 0.28 till diesel och fotogen och 0.32 till bensin och alkohol. dvs mindre munstycke till diesel.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: tis 12 okt 2010, 09:31 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 dec 2009, 14:25
Inlägg: 726
Ort: Järnbäraland
Jag har ett likadant kök från samma säljare och det fungerar utmärkt det lilla jag har hunnit använda det.

_________________
Z☣mbierna kommer inte att döda sig själva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: tis 12 okt 2010, 09:41 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
gorQi: Det var din länk som tipsade mig. Tack!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: tis 12 okt 2010, 19:34 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: ons 17 mar 2010, 19:43
Inlägg: 70
Nice, tack för infon. Gjorde precis en beställning!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: tor 14 okt 2010, 00:13 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Kunde inte låta bli att mecka lite, så det blev ett Trangia-monteringskit!

En remsa 1 mm tjock rostfri plåt, 20 mm bred bockades till, med ett 6 mm hål i mitten. Bottnen på en colaburk fick bli bottenskål, för att samla upp förvärmningsbränslet.
Bild

Lite tydligare på snäppfästet:
Bild

Snäpper fast och sitter som berget, men ändå lätt att plocka bort:
Bild

På plats (i ett Trangia 27, dvs lilla varianten)
Bild

När jag testade så tog jag 8 dl kallt vatten till Big Bubbles på 3:30, utan lock, 5ºC och 3 m/s vind. Bränslet var bensin.

Det enda problemet jag sett hittills är att pumpen är för stor för att packas ner i Trangian. Det är precis på håret, så det går säkert utmärkt på 25-modellen. Jag får packa den med flaskan, eller helt enkelt låta den sitta i flaskan under marsch. Jag tror dock inte att det är jättebra att lagra köket med pumpen i flaskan med bränsle. Om plasten inte tål bensin i längden så är det nog lättare/billigare att få tag på en ny kork till flaskan än en ny pump. Tydligen är det samma gänga som "alla" andra MF-kök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: tor 14 okt 2010, 00:13 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:47
Inlägg: 41
Ort: Uppland
@ Fotogenmannen

Jag har ett liknande kök som heter MSR XGK. Det har en wire som rensar bränsleröret på samma sätt. Instruktionerna där är att man m h a universalverktyget både drar ur och petar tillbaka wiren gnm att sticka den igenom ett hål i universalverktyget. Tänkte bara tipsa om det ifall det går trögt att få tillbaka wiren. Köket ser robust ut. Påminner lite om någon modell som Primus tillverkar. /Mimung

_________________
Possunt nec posse videntur.

Bättre ha och inte behöva än att behöva och inte ha.
Pappa älskar och saknar dig Scilla Joline älsklingsunge.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: tor 14 okt 2010, 07:21 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Mycket nice mod du har gjort. Kul när man kan få det att fungera på flera sätt.
Har du lust att ta lite mått på köket, bredd och höjd? Alltså på själva brännaren. Med utfällda och infällda stödben. =)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: sön 17 okt 2010, 22:32 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
I går testade jag köket med det mindre munstycket (märkt 30) på lysfotogen och diesel. Det funkade bättre, men inte helt bra. På diesel så fick jag en stor vitgul pulserande låga, men inga tecken på att den brände flytande diesel (sot i luften och liknande). Jag tolkar det som att förgasningen är tillräcklig, men att brännaren inte suger i sig tillräckligt med luft för en helt blå låga. På fotogen blir lågan blå med vitgula toppar, ganska exakt som ett mellanting mellan bensin och diesel. Och det stämmer väl ganska bra med vad fotogen är, sett på råoljefraktionerna.

Jag kommer att köra köket på gas och bensin (alkylatbensin i första hand, blyfri 95 från bilens tank eller lämplig dunk om läget kräver). Jag betvivlar inte längre att det går att köra på diesel, men det kommer jag nog undvika i det längsta. Förvärmningen på bensin är så snabb och tillförlitlig och förbränningen så bra så jag ser ingen anledning att hålla på med diesel. Om man inte har en dieselbil, då, eller andra skäl att lagra diesel, men då ska man nog leta rätt på ett kök som går klockrent på diesel. Fotogen funkar som sagt bättre, men jag har ett antal kök och lampor som använder fotogenen bättre (underligt vore väl annars, med tanke på mitt alias!).

Sammanfattningsvis så är detta köks främsta styrka (förutom priset!) att det kan köra bra på bensin, något som sammanfaller bra med min nuvarande bil. Att man med stor försiktighet kan pröva att elda med nästan vad fan som helst är bara en bonus!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: ons 20 okt 2010, 11:02 
En annan fördel med att köra på bensin är ju att man inte behöver ha med särskilt bränsle för förvärmningen. (Har skickat efter ett kök... :lol: )


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: ons 20 okt 2010, 16:22 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 02 jun 2010, 03:51
Inlägg: 214
skogsbonde skrev:
En annan fördel med att köra på bensin är ju att man inte behöver ha med särskilt bränsle för förvärmningen. (Har skickat efter ett kök... :lol: )


Haha, du får lätt priset för forumets prylbög :D

(Skickade också efter en :oops: )


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: tis 26 okt 2010, 18:33 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: ons 17 mar 2010, 19:43
Inlägg: 70
Idag fick jag mitt kök. :) Tog ganska exakt två veckor från beställning till leverans, allt ser bra ut och det hela känns gediget och så.

Tänkte labba med lite olika bränslen, men om jag vill köpa ett litet lager nu på direkten.. ska jag slå till på 4-taktsbensin?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: tis 26 okt 2010, 18:42 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Japp, 4-takts alkylatbensin funkar i särklass bäst. Jag tror nog att vanlig blyfri 95 funkar lika bra, men det luktar mer att slabba med och är giftigare (blyfri 95 har dödskalle medan alkylatbensin bara har kryss).

Med tanke på hur köket funkar så tror jag att det funkar bra med gammal bensin (där en del av de lättaste kolvätena dunstat), så om man vill ha så mycket lager som möjligt på en begränsad budget så tror jag att det går bra med vanlig bensin även om man inte roterar den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Test av BRS-8, billigt kinesiskt multifuelkök (många bilder)
InläggPostat: fre 19 nov 2010, 00:28 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 30 jul 2010, 12:32
Inlägg: 34
Tänkte också ställa mig i klungan med er andra.

Köpte ett kök för ett tag sedan och ikväll var det provdags.

Körde på vanlig blyfri 95 i lite vind o lite regn utomhus.

Lågan vart inte lika fin som dina bilder med "finsoppa" men tror det var vinden som gjorde det.

Betyg 5 av 5

Kvalitén känns utmärkt för det priset!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet