Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fast vattenrening
InläggPostat: ons 14 nov 2012, 18:45 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Har funderat lite på att använda två såna här:
http://www.jula.se/vattenrenare-filterhus-438001
för fast vattenrening. Ett med bomullsfilter och ett med kolfilter. Tanken är att montera dem efter varandra och på något sätt låta gravitationen sköta jobbet. Det står att den ska monteras efter hydrofor men det kan väl betyda att den inte ska sättas innan hydroforen. Eller kan det vara så illa att det behövs högt tryck för att vattnet ska gå igenom filtren?
Vad tror ni om denna lösning?
Tänkte använda det hemma med regnvatten från taket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fast vattenrening
InläggPostat: ons 14 nov 2012, 19:30 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Gissar det krävs ett visst tryck för att det fungera, men det kanske bara går vansinnigt mycket långsammare utan tryck...? Det är ju intressant med en helt passiv vattenrening, som ej kräver el eller armkraft för att få tryck.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fast vattenrening
InläggPostat: ons 14 nov 2012, 20:02 
kommer mycket troligt fungera
hur fort det kommer gå är beronde på filtrerna
men med lite höjd på vattnet som kommer så tror jag får vatten nog


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fast vattenrening
InläggPostat: ons 14 nov 2012, 20:10 
Troligen är konstruktionen sådan att packningarna är gjorda för övertryck. Vid undertryck släpper de in luft.

Förmodligen har det ingen betydelse i ditt fall.

Ett alternativ/komplement kan vara biologisk rening i en sandbädd. Men det kan ta ett par veckors drift innan bakterierna fått ett sådant filter att fungera bra. Men det är relativt billigt att göra och har sedan en mycket stor kapacitet.

Googla "biosand filter" eller "slow sand filter". Sådana filter är mycket populära i länder där det är brist på bra vatten.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fast vattenrening
InläggPostat: ons 14 nov 2012, 22:54 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Jag vet inte om det är detta skogsbonde menar, men ett alternativ kanske kan vara en tunna(plast) eller motsvarande med ca 0,5 m sand överst, ett tjockt lager fint pulveriserat träkol (ca 20-30 cm) i mitten och sedan i botten mossa eller grövre grus (gavel på engelska). Jag har nyligen sett en beskrivning på denna typ av filter, som tydligen skall kunna rena vattnet. Jag är själv inne på att testa att bygga ett sådant filter, mest för att se om det går och om det blir hyfsat bra. Är dock lite osäker på hur väl det renar bort bakterier, men om man vill vara säker på det så kan man komplettera med en behållare med uv-ljus där vattnet kan rensas från bakterier.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fast vattenrening
InläggPostat: tor 15 nov 2012, 00:02 
http://en.wikipedia.org/wiki/Portable_water_purification

kolla även på hur man kan använda petflaskor för uvrening, klart annvändbart


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fast vattenrening
InläggPostat: tor 15 nov 2012, 00:03 
Jo, ungefär. Biosandfilter laddas normalt bara med sand, grovt grus i botten, där man tar ut renat vatten. Fin filtersand över. Sedan har man helst en pump som ser till att det pumpas runt lite vatten hela tiden. Men om man använder filtret minst varannan dag, och aldrig låter vattnet gå under sanden, så håller sig de nyttiga bakterierna vid liv nere i sanden. Det bildas då en nyttig bakterieflora i sanden som tar bort farliga bakterier och parasiter. Lösta kemikalier försvinner dock inte. Genom att inte ta det första regnvattnet från taket , utan låta regnet skölja av först, så får man hyfsat rent vatten att rena. Går fint att filtrera en gång till i kol filter eller med uv. Man skall ALDRIG backspola. Och det kan ta ett par veckor innan det bildas tillräckligt med nyttiga bakterier för att rena.

Typiskt stora plasttunnor och pvc-rör. Gäller att man får tag på bra sand och har tillräckligt vid tunna. Finns att köpa filtersand för pooler, på Jula exempelvis.

Bild

Kan användas i flera år, om man använder dem minst varannan dag.

http://www.kettering.edu/news/sand-sun- ... lean-water


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fast vattenrening
InläggPostat: tor 15 nov 2012, 00:37 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Funderade främst på att använda det kontinuerligt för att leda till min tvättmaskin och på så sätt spara vatten eftersom vi har kommunalt. Borde räcka med ett grovfilter och sen ett bomullsfilter då och sen leda det till en tank där man kan hålla koll på nivån.
I kristider kan man sen enkelt rena vattnet ytterligare för att dricka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fast vattenrening
InläggPostat: tor 15 nov 2012, 00:48 
Ja, för tvätt borde det fungera fint. Men det kan fortfarande vara bra att inte ta det första regnvattnet från taket, utan låta regnet skölja av först. Jag har sett finurliga anordningar som sköter det automatiskt, de fyller en behållare först som sedan öppnar när den blir tillräckligt tung, men kommer inte ihåg vad de kallas.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fast vattenrening
InläggPostat: tor 15 nov 2012, 01:57 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 nov 2011, 17:18
Inlägg: 74
Ort: Västra götaland
UV-rening av vatten i t ex PET-flaskor kräver många timmar sol-ljus och det har vi bara vissa dagar på sommaren i Sverige. Filter av kol och bommull fungerar vid självfall, men du bör ha minst 3meter fallhöjd. Genomströmningen är då acceptabel. Max tryck 20 bar=20 meter fallhöjd vilket betyder mycket kuperad terräng eller ett väldigt högt vattentorn.... Jag har först grovfiltret och sedan kolfiltret monterat i en följd, med avstängningskranar före och efter för att inte störa systemet för mycket vid filtebyte och luftning. Har en uppsättning grovfilter som jag rengör, "solbadar" och sparar för byte. Kolfiltret byter jag var 3:e år. Har dessutom några nya, oanvända liggande i reserv.... Kan även koppla förbi filtrena, även om den funktionen aldrig använts.

_________________
"I en värld full av hat måste vi ändå våga hoppas. I en värld full av ilska måste vi ändå våga trösta. I en värld full av förtvivlan måste vi ändå våga drömma. I en värld full av misstro måste vi ändå våga tro."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fast vattenrening
InläggPostat: tor 15 nov 2012, 02:46 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Det smög sig nog in ett skrivfel Kaos inlägg ovan?
20 bar motsvarar 200m vattenpelare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fast vattenrening
InläggPostat: tor 15 nov 2012, 03:58 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 nov 2011, 17:18
Inlägg: 74
Ort: Västra götaland
OKI, har för mig att 1meter=1bar vattenpelare och 10 meter luft, men jag har säkert fel! För att filtret skall fungera med självtryck måste man ha vattnet som skall renas högre upp än filtret och tappstället. Själv har jag 3meter och det fungerar OK. Även till vedeldad dusch...

_________________
"I en värld full av hat måste vi ändå våga hoppas. I en värld full av ilska måste vi ändå våga trösta. I en värld full av förtvivlan måste vi ändå våga drömma. I en värld full av misstro måste vi ändå våga tro."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fast vattenrening
InläggPostat: tor 15 nov 2012, 09:10 
ett kilos per kvadratcentimeter eller ungefär ett bar är 10 meter vattenpelare

dom filter som verkligen kräver högt tryck är omvänd osmos, men det är en helt annan sak

ett par meters fallhöjd brukar man klara hemma bara man tänker igenom det lite


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet