Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 15:00 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Jag har idag testat att koka vatten utan gryta. Expromentet bestod av två delar.

Jag har på youtube sett att en del har aluminiumfolie i sina nödaskar för att av de forma en skållikande sak och koka vatten i den. Jag använde en bit som var ca 30x30 cm och fyllde med ca 2-3dl vatten. Problem började när jag skulle få den över elden. Först försökte jag att trä en pinne genom överkanten men aluminiumfolien revs sönder av tyngden vilket inte förvånar mig. Sen försökte jag att ställa den på elden men det ledde till att folien punkterades och det började droppa ut vatten ner på elden. Då övergavs expimentet.
Att koka vatten i aluminiumfolie fungerar, det har jag sett på youtube men då måste man kunna ställa den på ett plant underlag i elden så att aluminiumen inte punkteras vilket kanske inte är så enkelt i en överlevnadssituation. Det skulle nog ha gått om jag haft ett nät av metall att hänga upp aluminiumskålen i så att den inte kan punkteras.

Nästa försök bestod i att koka vatten i en plastpåse. Påsen var en tvåliters som jag fylllden med 2-3dl vatten. Kanten på påsen vek jag ned och trädde en pinne igenom och höll över elden. Ganska direkt smällte hörnen och det började droppa från dem. Efter 10-15 sekunder till smälte det ett stort hål i sidan på påsen och allt vatten ran ut i elden.
Om det här ska lyckas tror jag att det är viktigt att man har så mycket vatten att man kan fylla påsen samt att man vänder den ut och in så att inte hörnen smälter då. Kanske det skulle fungera då.

Slutsatsen är att även om det går att koka vatten i aluminiumfolie eller en plastpåse så måste man öva.

Till nästa försök ska jag testa med mer vatten i plastpåsen och göra ett metalltrådsnät till aluminiumfolien. Jag ska också prova att koka i en plastflaska.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 15:46 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06 dec 2008, 18:42
Inlägg: 25
Ort: Skaraborg
Jag läste i nån överlevnadsbok/vildmarksbok att man kunde koka vatten i en pet flaska 1.5 L om man tar bort skruvkorken.
Har inte testat det själv, vore kul om någon gjorde ett experiment med detta.
Har själv tänkt att göra detta men dom gånger som jag har haft en utmärkt möjlighet så har petflaskan varit min enda vattenbehållare. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 17:41 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
RellikLaires skrev:
Jag läste i nån överlevnadsbok/vildmarksbok att man kunde koka vatten i en pet flaska 1.5 L om man tar bort skruvkorken.
Har inte testat det själv, vore kul om någon gjorde ett experiment med detta.
Har själv tänkt att göra detta men dom gånger som jag har haft en utmärkt möjlighet så har petflaskan varit min enda vattenbehållare. :)


Bör inte vara några problem, jag har kokat vatten i bullformar av papper. Koka vatten i ett kärl gjort av näver är inga problem det heller.

Så länge materialet har en smält/glöd/flampunkt som ligger under vattnets koktemperatur (100grader) så är det inga problem, om bara godset är tunt nog att kylas av vattnet på insidan. Ställer du din petflaska på en spishäll blir det nog för varmt och den smälter, men över öppen eld borde det gå bra.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 17:49 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Kommer ihåg från min barndom då jag hade en Kalle Ankas Scouternas handbok (har kvar den nånstans) och där kunde man lära sig att koka vatten i en låda gjord av papper. Borde fungera bra med andra material med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 18:00 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
Petflaska är nog ett av de bättre improviserade kokkärlen.
Komdom, plastpåse, alu. folie mm medför en STOR katastrofsrisk :D
Petflaskan funkar bra så länge man tar det hyffsat lungt


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10 maj 2009, 23:49 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 02 dec 2007, 18:03
Inlägg: 35
Jag har kokat vatten i 1,5 liters petflaska. Det är inga problem alls bara att ställa den mitt i glöden och vänta :) Visst blir den lite svärtad och svedd i kanterna men det funkar .


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 11 maj 2009, 08:55 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2008, 02:30
Inlägg: 109
det finns ju engångs ugnsformar i aluminium. Det använde dom då det jag sett. Då är dom alltså redan konstruerade och fastare men mer skrymmande än aluminiumfolie. De ska visst gå sönder efter ett antal gånger av vikningen dock

(edit; fast en sån ryms ju inte i en nödask :oops: )


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: fre 16 jul 2010, 21:35 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 23 jun 2010, 17:33
Inlägg: 24
borde man inte kunna gräva en grop och lägga påsen/aluminiumet där, lägga nån gren i bitar i botten och använda kokstenar, borde vara mycket enklare.
däremot om hela grejen är att det ska vara över elden är det ju inte riktigt rätt tillvägagångssätt ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 22:29 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Att koka vatten i en petflaska funkade inte för mig. Flaskan krympte ihop av värmen och blev väldigt liten.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 23:51 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 28 nov 2010, 01:06
Inlägg: 77
Man ska aldrig aldrig aldrig någonsin värma upp plast överhuvudtaget. När skiten träffar fläkten vill man ju hålla sig så frisk som möjligt. Att dricka vatten uppvärmd i en plastflaska men diverse äckliga och hormonstörande kemikalier är nog det sista man bör göra.

Bättre i så fall att köpa en Kleen Kanteen som är gjord i ren stål att ha som vattenflaska. Så kan man lagra vatten i pet flaskor och hälla över till Kleen Kanteen flaskan om man vill värma upp det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: fre 14 jan 2011, 08:29 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Sen finns ju tekniken att använda sig av varma stenar. En vattentät huva, pressening eller liknande som man har vattnet i o sen lägger i massa stekheta stenar i och tar ur stenarna och lägger i nya tills vattnet kokar upp. Man får ingen stormkokning på nåt sätt men ändå nära kokpunkten som tar en del bakterier. Egentligen mest för att få varm vätska i sig eller om man vill koka växter av nåt slag. Gäller att stenarna är hyfsat rena för annars får man rätt brunt vatten =)
Petflaska fungerar oftast men flaskan KAN smälta och få hål i så det är en chanstagning. I en ren överlevnadssits så skulle jag inte ta den sista flaskan till att koka i, använder den hellre till att samla/bära vattnet.
Fungerar även med att göra en låda/behållare av näver som man kan koka i över elden.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: lör 29 jan 2011, 00:25 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 04 jan 2011, 23:14
Inlägg: 3
Att koka vatten i petflaska är inga problem, jag har gjort det flertalet gånger med samma goda resultat.
Den metoden jag har fått lära mig är att fylla flaska till absolut maximum, skruva på korken och lägga
ner flaskan i elden.
Detta fungerar bra så länge man ser till att fylla flaskan ordentligt och lägger den i en eld som inte
brinner allt för våldsamt.
Nackdelen med denna metod är att flaskan sällan går att återanvända.
Angående hälsoskadliga ämnen så utvecklar väl den typen av plast bara koldioxid och vatten vid förbränning
eller är jag helt ute och cyklar?

_________________
Panodil, stödförband och uppmuntran.
Då kan man springa runt med tarmarna hängandes ute.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: lör 29 jan 2011, 22:33 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
Peahn skrev:
Att koka vatten i petflaska är inga problem, jag har gjort det flertalet gånger med samma goda resultat.
Den metoden jag har fått lära mig är att fylla flaska till absolut maximum, skruva på korken och lägga
ner flaskan i elden.
Detta fungerar bra så länge man ser till att fylla flaskan ordentligt och lägger den i en eld som inte
brinner allt för våldsamt.
Nackdelen med denna metod är att flaskan sällan går att återanvända.
Angående hälsoskadliga ämnen så utvecklar väl den typen av plast bara koldioxid och vatten vid förbränning
eller är jag helt ute och cyklar?


har kokat vatten i pet flaska under många kurser och hitils så vill ingen dricka vattnet efter att de har smakat. svärfar jobbade i glasflasktillverkningsindustrin och han påstår att det har gjorts en undersöjkning på petflaskor och de släpte tråkiga ämnen enligt han. och hade jag en petflaska så skulle jag absolut inte lägga den i elden och förstöra den, man har bättre andvändning för den när den är hel.

bästa sättet som jag tycker är varma stenar som man lägger i en grop som man har lagt något vattentätt i. man behöver inte lägga något skydd i botten utan det är bara att släppa i stenarna. rena stenar är att föredra :).
vi kokar även vatten i viktpapper, mjölkkartonger och näverskålar som vi håller över elden. Som det är sagt förut så måste det vara vatten ända upp till kanten, är det inte de så brinner materialet upp till vattenytan.

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: mån 16 apr 2012, 19:57 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 04 jan 2012, 22:37
Inlägg: 208
Jag har kokat ägg i helt vanlig pappersmugg sådana som brukar finnas vid kaffe maskinen på bensinmackar och det gick utan problem.

_________________
Skeppen hängde där på himlen ungefär på samma sätt som tegelstenar inte gör


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: tis 17 apr 2012, 22:34 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
marja

Vad är det för kurser?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet